ادغام شرکت اکسون موبیل

19 آبان 1400

دقیقه

شرکت اکسون موبیل یک شرکت آمریکایی چندملیتی نفت و گاز بوده که مقر آن در تگزاس واقع شده است. کسب‌وکار اکسون موبیل شامل صنایع نفت بالادستی، پایین‌دستی و کسب‌وکار مربوط به مواد شیمیایی است.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله بررسی تملیک‌های انجام شده توسط شرکت فایزر در این مقاله به بررسی ادغام شرکت اکسون موبیل می‌پردازیم.

سناریوی صنعتی موجود

تغییرات عظیم در فناوری، جهانی‌سازی و دگرگونی‌های صنعتی باعث پدیدارشدن فرایند ادغام و تملیک در بخش انرژی گاز شده بود. در سال‌های 1980 و 1990، ادغام و تملیک در بخش صنایع گاز بیشتر در بخش آمریکای شمالی متمرکز بود. در سال 1990 صنعت نفت با فرایندهای ادغام بسیار بزرگ شرکت‌های اکسون و موبیل، بی پی و آموکو و بالاخره چورون و تکزاکو یکپارچگی‌های بزرگی را مشاهده کرد. ارزش معاملات ادغام و تملیک در صنعت نفت در سال‌های 1997 و 1998 به ترتیب، تقریباً 88.99میلیارد دلار و 66.6 میلیارد دلار تخمین زده می‌‌شود.

معامله های ادغام و تملیک اساسا در بخش اکتشاف و تولید متمرکز شده بود بسیاری از ادغام‌های عمودی در طی سال‌های 1998-2001 صورت گرفت. ادغام شرکت‌های بریتیش پترولیوم –آموکو در سال 1998 باعث ایجاد 2 میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه ها گردید. در دسامبر سال 1998 شرکت فرانسوی توتال شرکت پتروفینا را تملیک نمود. در سال 1999 شرکت بی پی آموکو توافق نامه‌ای مبنی بر تملیک شرکت آرکو امضا نمود. روند امور به سمت عملیات یکپارچه شدن صنایع نفتی پیش می‌رفت، جایی که صرفه مقیاس، بهره‌وری عملیاتی چشمگیری را ارائه می‌داد. عملیات صنایع نفتی را می‌توان به صنایع بالادستی[1]، صنایع پایین‌دستی[2] و عملیات پتروشیمی تقسیم کرد.

از مشخصه های مهم صنعت نفت می‌توان به هزینه بالای دارایی های جایگزین شونده‌ای مثل چاه های نفتی اشاره نمود. محرک اصلی برای فرایندهای ادغام و تملیک در زمان ادغام شرکت‌های اکسون موبیل به دست آوردن سهم بهتری از بازار و کاستن هزینه ها بود. توسعه بازار جهانی باعث کم شدن بهای نفت شده بود. افزایش تولیدات در سراسر جهان منجر به وضعیت عرضه بیش از حد گردید و این وضع با دوره‌ای از مشکلات اقتصادی در آسیا همراه بود. وضعیت موجود با شکست کشورهای عضو اوپک در انجام تعهداتشان برای کاهش تولیدات و عرضه بیش از حد توسط روسیه خراب تر هم شد.

ارزان شدن قیمت نفت برای شرکت‌های نفتی با هزینه های بالای تولید، بسیار زیان‌ده بود. تولید صنایع بالادستی، کسب‌وکاری سرمایه بر، با ریسک های اساسی است. قیمت های پایین نفت محرکی اساسی برای روند های تجدید ساختار در این صنعت محسوب می‌شد. ادغام ها هدف خود را بر کاهش هزینه های عملکرد از طریق حذف فعالیت های زائد و دسترسی به منابع بیشتر قرارداده بودند. کسب‌وکارهای پایین‌دستی که شامل فرآیند پالایش و بازاریابی محصولات نفتی بود با فشارهای رقابتی بسیار زیادی روبرو شده بود.

شرکت اکسون موبیل

شرکت اکسون موبیل یک شرکت آمریکایی چندملیتی نفت و گاز بوده که مقر آن در تگزاس واقع شده است. کسب‌وکار اکسون موبیل شامل صنایع نفت بالادستی، پایین‌دستی و کسب‌وکار مربوط به مواد شیمیایی است.

اکسون موبیل در طول موجودیت 135 ساله‌اش از بازاریاب منطقه‌ای نفت سفید در ایالات متحده به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سهامی عام نفت و پتروشیمی دنیا مبدل شده بود. شرکت اکسون موبیل در سال 1882 در ایالت نیوجرسی به ثبت رسید. اکسون موبیل و شرکت‌های وابسته‌اش در دنیا محصولات انرژی پایه گوناگونی را به عمل‌آورده و در بازار ارائه می‌کنند. شرکت اکسون موبیل در عملیات اکتشاف و تولید نفت خام، گاز طبیعی و محصولات نفتی درگیر است.

اکسون موبیل همچنین، یکی از تولیدکنندگان و بازاریاب های اساسی کالاهای پتروشیمی است که شامل هیدروکربن‌های اولفن، ترکیبات خوشبوکننده، پلی اتیلن‌ها و پلاستیک‌های پلی پروپیلن است. شعب اکسون موبیل شامل اکسون موبیل، اکسون، اسو، موبیل و اکس تی او می‌شوند. تا پایان سال 2016 اکسون موبیل مالک تقریباً 12000 حق امتیاز فعال در سراسر جهان بود. این شرکت تا پایان سال 2016 دارای بیش از 71000 کارمند بود. کسب‌وکار اساسی بالا دستی شرکت اکسون موبیل شامل اکتشاف جهانی، توسعه، تولید و فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی گاز و نیروی الکتریکی می‌گردد.

فعالیت‌های پایین‌دستی اکسون موبیل کسب‌وکارهایی بسیار متنوع در پالایش، فعالیت‌های لجستیک و مجتمع‌های بازاریابی در سراسر دنیا است. کسب‌وکار مرتبط با مواد شیمیایی این شرکت تولید و فروش مواد شیمیایی مثل هیدروکربن‌های اولفن، مواد خوشبوکننده، سیالات، لاستیک مصنوعی، پلی‌اتیلن، پلی پروپیلن، ورقه‌های مخصوص بسته‌بندی و سایر محصولات پتروشیمی است. اکسون موبیل از حضور گسترده‌ای در بازارهای پیشرفته در آمریکای شمالی و اروپا و همچنین، منطقه آسیا اقیانوسیه برخوردار است.

اکسون موبیل یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی بسیار بزرگ با تولید روزانه‌ای برابر با 3.921 میلیون بشکه نفت (BOE) است. تا پایان سال 2016، میزان ذخیره اکسون موبیل به 20 میلیارد بشکه نفت رسیده بود. اکسون موبیل یکی از بزرگ‌ترین پالایش کنندگان نفت در دنیا با حجم ترکیبی پالایش روزانه 6.3 میلیون بشکه است. این شرکت دارای 37 پالایشگاه نفت در 21 کشور دنیا است.

در سال 2009 اکسون موبیل برنامه‌هایی برای تملیک شرکت اکس تی او انرژی به مبلغ 40 میلیارد دلار اعلام کرد. اکسون موبیل در انگلستان از طریق شرکت اسو فعالیت می‌نماید. شرکت های اسو و موبیل در این منطقه با یکدیگر در 2600 پمپ‌بنزین فعالیت می‌نمایند و سهم بازاری به میزان تقریبی 25 درصد دارا می‌باشند. جدول 9.1 ویژگی‌های متمایز مالی شرکت اکسون موبیل را نشان می‌دهد.

ادغام اکسون موبیل

این ادغام در صنایع نفتی، بخش‌های ازهم‌گسسته اصلی شرکت استاندارد اویل که زمانی تقریباً 90 درصد از تولیدات نفتی در ایالات متحده را کنترل می‌کرد را دوباره یکپارچه نمود.

هر دو شرکت‌های اکسون و موبیل از شرکت‌های خلف شرکت استاندارد اویل، یعنی شرکتی که توسط جان دی راکفلر و شرکایش در سال 1870 به‌عنوان شرکت استاندارد اویل اوهایو تأسیس شده بود محسوب می‌شدند. این شرکت‌ها در سال 1882 به نام استاندارد اویل تراست ثبت شدند. شرکت استاندارد اویل تراست با ظهور قانون ضد انحصار شرمان در سال 1892 منحل شد. به‌عبارت‌دیگر شرکت استاندارد اویل به 33 شرکت تجزیه شد که 8 عدد از این شرکت‌ها تحت نام استاندارد اویل ابقا شدند.

جدول 9.1 ویژگی‌های متمایز مالی شرکت اکسون موبیل
جدول 9.1 ویژگی‌های متمایز مالی شرکت اکسون موبیل (ارقام به‌جز سود نقدی هر سهم به میلیون دلار می‌باشند)

شرکت اکسون به هنگام ادغام، عملیات بالادستی در 26 کشور و عملیات پایین دستی در 76 کشور دنیا انجام می‌داد. اکسون همچنین، سومین شرکت بزرگ پتروشیمی و بزرگ‌ترین تولیدکننده نیروی برق غیر تأسیساتی (non-utility power) در دنیا محسوب می‌شد.

اکسون در حوزه تصفیه نفت و گاز در سال 1997 درست بعد از شرکت‌های رویال داچ/شل قرار گرفته بود. اکسون تا انتهای سال 1997 مالک 6.2 میلیارد بشکه نفت خام و 26.1 تریلیارد فوت مکعب گاز طبیعی بود.

شرکت موبیل با تأسیس شرکت وکیوم اویل در سال 1886 پایه‌گذاری شد. شرکت استاندارد اویل نیویورک. بعد از چند تغییر نام، در سال 1996 به موبیل تغییر نام داده بود. در سال 1972، شرکت استاندارد اویل نیوجرسی پیشین، نام خود را به اکسون تغییر داد.

موبیل همواره در تمامی حلقه سودرسانی فعالیت‌های اکتشاف، تولید، پالایش و بازاریابی حضوری پررنگ داشت. در سال 1997 تولید خالص نفت خام و گاز مایع شرکت موبیل در سراسر دنیا به متوسط 928000 بشکه در روز رسیده بود. شرکت موبیل رهبر بازار در تولیدات پرسودی مثل روان‌کننده‌های مصنوعی و بنزین‌های گران‌قیمت بوده است. ذخایر قطعی شرکت موبیل آن را به‌عنوان یکی از پنج شرکت بزرگ غیردولتی نفتی در دنیا تبدیل کرده است.

تغییرات قیمت سهام شرکت‌ها طی تملیک

در اول دسامبر سال 1998، شرکت اکسون و شرکت موبیل برنامه ادغام خود را در معامله‌ای 81 میلیارد دلاری اعلام نمودند. در زمان اعلام، شرکت ادغام شده به سومین شرکت بزرگ در دنیا تبدیل شد. شرکت ادغام شده بنام شرکت اکسون موبیل نام‌گذاری شد. این شرکت جدید هم محصولات شرکت اکسون و هم محصولات شرکت موبیل را حفظ نمود. مقر شرکت در شهر ایروین در ایالت تگزاس که به ‌نوعی زادگاه شرکت اکسون محسوب می‌شد قرار گرفت. شرکت‌های اکسون و موبیل با درآمد ترکیبی سالانه 193.1 میلیارد دلار و همچنین، تولید 2.5 میلیون بشکه نفت روزانه، به ترتیب بزرگ‌ترین و دومین شرکت بزرگ تولید نفت در ایالات متحده محسوب می‌شدند.

درسی‌ام نوامبر سال 1999، دو شرکت اکسون و موبیل ادغام شدند تا تشکیل شرکت اکسون موبیل تکمیل شود. ترکیب شرکت اکسون موبیل بزرگ‌ترین ادغام زمان خود محسوب می‌شد. این فرایند یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های نفتی را با درآمد 200 میلیارد دلار و تولید جهانی 2.5 میلیون بشکه نفت روزانه به وجود آورد. این معامله 81 میلیارد دلاری توسط دولتمردان ایالات متحده تأیید شد و توافق شد که شرکت اکسون و موبیل بیش از 2400 پمپ‌بنزین خود را در شمال غرب ایالات متحده به فروش برسانند.

این معامله یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌های تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شد که معامله 72.6 میلیارد دلاری یکی شدن شرکت‌های تراولرز گروپ و سیتی کراپ را تحت‌الشعاع خود قرارداد. معامله ادغام اکسون موبیل تلاش خود را بر اتحاد و ترکیب دوباره هفت شرکت خواهری قرارداد که به دلیل جدایی شرکت جان دی راکفلر یونایتد استاندارد اویل در سال 1911 از هم جدا شده بودند. شرکت اکسون موبیل ترکیب شده با سرمایه بازاری به میزان 237.53 میلیارد دلار به سومین شرکت بزرگ در دنیا بعد از جنرال الکتریک و مایکروسافت مبدل شد.

شرکت ترکیب شده اکسون موبیل دارای ذخیره نفت و گازی به میزان 21 میلیارد بشکه بود. فرایند ادغام شرکت ترکیب شده را از لحاظ خروجی، بعد از عربستان سعودی و ایران قرارداد. ادغام در زمانی اتفاق افتاد که صنعت نفت با کاهش قیمت نفت به همراه افزایش رقابت‌های جهانی روبرو شده بود.

نکات متمایز معامله

برطبق شرایط توافقنامه، سهام‌داران موبیل 1.32015 سهم از سهام اکسون (XON) در برابر هریک از سهام موبیل (MOB) دریافت نمودند. بر اساس قیمت نهایی اعلام شده پیش از ادغام، سهام اکسون به میزان 75 دلارتعیین گردید. این معامله ارزش سهام موبیل را به میزان 80 میلیارد دلار یا 99.1 دلار برای هر سهم مشخص نمود.

این ارزش معامله نسبت به قیمت نهایی ارائه شده پیش از ادغام شرکت موبیل به میزان 86 دلار بر هر سهم، مبلغ 13.1 دلار افزایش داشت. با اعلام ادغام ارزش سهام هر دو شرکت اکسون و موبیل کاهش پیدا کرد. سقوط ارزش سهام اکسون ارزش معامله را تقریباً به میزان 78 میلیارد دلار پایین آورد. 98 درصد از سهامداران دو شرکت مغامله ادغام را تایید نمودند. در نتیجه ادغام، سهام‌داران شرکت اکسون 70 درصد شرکت جدید را تملیک کردند درحالی‌که تنها 30 درصد از گروه ادغام شده برای سهام‌داران شرکت موبیل باقی ماند. بانک سرمایه‌گذار شرکت اکسون جی پی مورگان بود.

انگیزه‌های ادغام

یکپارچگی در بخش انرژی اساساً بر پایه هزینه‌های بالای تولید و قیمت پایین نفت است. اکسون با ادغام با شرکت موبیل هدف خود را بر روی گسترش حضور خود در مناطق دارای پتانسیل بالای اکتشافات نفت و گاز در آینده متمرکز کرد. ادغام، فرایند ترکیب تجربیات غنی اکسون در اکتشاف در آب‌های عمیق را با تولیدات و اکتشافات گسترده موبیل در نیجریه و گینه استوایی تسهیل نمود.

شرکت اکسون در آذربایجان حضوری قوی داشت. در همان زمان شرکت موبیل حضوری قدرتمند در قزاقستان با علایق چشمگیری در میدان نفتی تنگیز و ترکمنستان دارا بود. اکتشافات مکمل و شبیه به هم و عملیات تولید برای هر دو شرکت در مناطقی مثل جنوب آفریقا، روسیه و شرق کانادا وجود داشت. انتظار می‌رفت این معامله با کاهش هزینه‌ها و افزایش سود باعث به‌وجودآمدن هم‌افزایی‌هایی گردد. معامله ادغام اکسون موبیل به دلیل فروش تأسیسات اضافی و کاهش تعداد کارمندان، در هزینه‌ها هم‌افزایی‌هایی به همراه آورد. کاهش هزینه‌ها باپذیرش بهینه ترین عملکردهای دو شرکت همانند ترکیب فناوری‌های پیشرفته آن‌ها حاصل شد.

تقویت موقعیت بازار هریک از شرکت‌ها با افزایش سود برای هریک از آن‌ها همراه شد. مشارکت با کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت مثل عربستان سعودی، موقعیت اکسون را به‌عنوان یک تولیدکننده مهم نفت در دنیا تقویت نمود. انتظار می‌رفت این ادغام پس از دو سال، پس‌اندازی به میزان 2.8 میلیارد دلار ایجاد نماید. همچنین، پیش بینی می‌گردید هزینه‌های سازماندهی مجدد شرکت 2 میلیارد دلار باشد.

مهم‌ترین گزینه های برنامه 2.8 میلیارد دلاری صرفه‌جویی در هزینه‌ها، 1.1 میلیارد دلار پس‌انداز از طریق سازماندهی مجدد برنامه‌های تولید، 750 میلیون دلار پس‌انداز از طریق بهبود درون‌سازمانی و 300 میلیون دلار پس‌انداز از طریق پذیرش بهترین شیوه‌های عملکرد و برنامه‌های اکتشاف انتخابی بود. انتظار می‌رفت برنامه ادغام بازده سرمایه اکسون موبیل را در طی سه تا پنج سال به میزان 4 درصد بهبود بخشد.

شرکت ادغام شده در نظر داشت تا 7.3درصد از نیروی کار خود را که تقریباً 9000 شغل را در برمی‌گرفت کاهش دهد. پیش بینی می‌گردید تا سال 2003 میزان پس‌اندازهای ناشی از ادغام به بیش از 8 میلیارد دلار برسد. اکسون مبلغ 15.5 میلیارد دلار اضافه قیمت به سهامداران موبیل پرداخت کرده بود.

ارزش بازاری شرکت ادغام شده تا پایان سال 1999 از 234 میلیارد دلار به 280 میلیارد دلار و تا پایان سال 2000 به 301 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. البته می‌توان اظهار کرد که ارزش سرمایه هم‌افزایی در محدوده 46 میلیارد تا 67 میلیارد دلار بوده است. اکسون موبیل در اخبار اعلام شده گزارش داد که هم‌افزایی‌ها به 4.6 میلیارد دلار رسیده بود. انتظار می‌رفت هم‌افزایی ایجاد شده از معامله تا سال 2002 به میزان 7 میلیارد دلار برسد.

مزایای استراتژیک معامله

در وضعیت‌هایی که قیمت‌ها کاهش پیدا کرده باشند شرکت‌ها تنها از طریق کارایی بهتر است که می‌توانند به سودآوری دست پیدا کنند. شرکت اکسون در کاهش ضایعات و ساده کردن عملیاتش برای دستیابی به صرفه‌ مقیاس بسیار کارآمد بود. اما این ساده کردن پروسه‌های تولید فرایندی اشباع شده بود و اکسون نیازمند آن بود تا برای آنکه به‌ صرفه مقیاس دسترسی یابد، به رشد قابل توجهی رسیده باشد. ادغام با شرکت موبیل استراتژی خوبی بود که صرفه‌جویی به مقیاس بزرگ‌تری را برای شرکت اکسون به ارمغان آورد.

شرکت موبیل باتوجه ‌به تحقیقات و توسعه انجام شده به پیشرفت‌های برجسته‌ای در فرایندهای صنایع بالادستی جهت استخراج نفت از میدان‌های نفتی درجه ‌دو و همچنین، صنایع پایین دستی برای تولید روان‌کننده‌های با کیفیت بالا دست‌یافته بود.

شرکت موبیل همچنین، شرکت پیشگام بازاری بود که در امر فرایندهای تزریق دی‌اکسیدکربن برای افزایش عمر میدان‌های نفتی بسیار پیشرو محسوب می‌شد. شرکت موبیل همچنین، تمرکز خود را بر توسعه و بهینه‌سازی روان‌کننده‌هایی بنام موبیل وان که جهت افزایش عمر اتومبیل‌ها و ابزارهای صنعتی به کار می‌رفت قرارداده بود. به همین دلایل بود که انتظار می‌رفت ادغام با شرکت موبیل هم‌افزایی‌های چشمگیری در حوزه تحقیق و توسعه به ارمغان آورد. شرکت اکسون همچنین، انتظار داشت که ادغام با موبیل توسعه خود را در بازارهایی مثل عربستان سعودی یعنی همان جایی که شرکت موبیل عملیاتی قابل‌توجه با وزارت نفت عربستان سعودی انجام داده بود تسریع نماید.

موارد قانونی

شرکت اکسون و شرکت موبیل موافقت نمودند که 1740 پمپ‌بنزین در ایالت‌های میانه ساحل اقیانوس اطلس، 369 عدد در کالیفرنیا، 319 عدد در تگزاس و 12 عدد در گوام را به فروش برسانند و یا تغییر کاربری دهند. شرکت اکسون در میان سایر واگذاری‌ها مجبور شد گزینه‌ خرید پمپ‌بنزین از شرکت توسکو در آریزونا را دور بیاندازد. این شرکت همچنین، می‌بایست پالایشگاه والرو بنیسیا در کالیفرنیا و کسب‌وکار مرتبط با سوخت‌های توربینی هواپیمای جت را واگذار نماید.

ارزشیابی فرایند ادغام

شرکت اکسون در مقایسه با سرمایه بازار 58.7 میلیارد دلاری‌اش 175 میلیارد دلار سرمایه بازار به دست آورد. اکسون پیش از ادغام، نرخ نسبت قیمت به در آمدی برابر با 23.6 داشت در مقایسه با آن،شرکت موبیل نرخ قیمت به درآمدی برابر با 17.9 دارا بود. جی پی مورگان که مشاور مالی شرکت اکسون بود از متد ارزشیابی مقایسه‌ای برای ارزشیابی شرکت اکسون استفاده می‌کرد. آن‌ها ضرایب ارزش نسبی، مثل نسبت ارزش سرمایه‌گذاری بازار به سود، نسبت ارزش سرمایه‌گذاری بازار به در آمد قبل از بهره و مالیات و استهلاک، و نسبت ارزش سرمایه‌گذاری بازار به جریان آزاد نقدی را مورداستفاده قراردادند.

بانک جی پی مورگان 38 سهام سرمایه‌گذاری بزرگ (سهام باارزش زیاد) را جهت مبادلات سهام مورد بررسی قرارداد. تحلیل بانک جی پی مورگان از هزینه‌های اضافه قیمت در روش ارزشیابی مقایسه‌ای‌اش حدی مابین 15-25 درصد را نشان می‌داد. مشاور مالی شرکت موبیل از شش شرکت بزرگ نفتی برای انجام ارزشیابی موبیل استفاده نمود. دو ضریب مهمی که در ارزشیابی نسبی استفاده شد نسبت قیمت به قرارداد و قیمت به جریان نقدی بود. در ارتباط با ارزش دفتری شرکت موبیل در سال 1998 باید اشاره کرد که ارزش معامله افزایشی حدود 290درصد نشان می‌دهد.

ثروت‌زایی در معامله اکسون موبیل

خبر معامله ادغام در تاریخ 1 دسامبر سال 1998 اعلام شد. ادغام در تاریخ 30 نوامبر 1999 تکمیل گردید.

ارزش سهام اکسون در روز اعلام عمومی خبر معامله 4.5 درصد کاهش پیدا کرد. سهام در دوره سه‌روزه قبل و بعد از اعلام خبر ادغام دچار کاهش شده بود. دوروزه‌ای 2- و 1- قبل از اعلام خبر، سهام اکسون به ترتیب 2.3 و 0.8 درصد افزایش پیدا کرد. (جدول 9.2)

تحلیل بازده تجمعی سهام در طول دوره ادغام (نوامبر 1998 تا دسامبر 1999) نشان می‌دهد که ارزش سهام در طول دوره تکمیل ادغام افزایش پیدا کرده است.

جدول 9.2 بازده دوره اعلام خبر ادغام شرکت اکسون موبیل
جدول 9.2 بازده دوره اعلام خبر ادغام
جدول 9.3بازده تجمعی در طول دوره ادغام
جدول 9.3بازده تجمعی در طول دوره ادغام
نمودار9.1  بازده تجمعی در روزهای قبل و بعد از دوره ادغام
نمودار9.1 بازده تجمعی در روزهای قبل و بعد از دوره ادغام

در طول دوره کوتاه‌تر قبل و بعد از ادغام، بازده تجمعی به‌غیراز دوره یازده روزه (روزهای 5- تا 5+ قبل و بعد از اعلام ادغام) منفی بوده است. در طول دوره 282 روزه (9- تا 272 روز) قبل و بعد از دوره ادغام، بازده تجمعی تقریباً 16 درصد بوده است. (تصویر9.1)

 تجزیه و تحلیل عملکرد ادغام

پارامترهای مالی که مورد تحلیل و تجزیه قرار گرفته‌اند عبارت‌اند از میزان سود، درآمد خالص، دارایی‌های کل، و بدهی‌های کل شرکت اکسون موبیل در طی دوره ادغام 1993 تا 2006. مقادیر به میلیون دلار می‌باشند. تحلیل بر پایه دوره قبل و بعد از ادغام انجام شده است. سال 1999 سال ادغام است و از تحلیل کنار گذاشته شده است. نرخ رشد متوسط سود، درآمد خالص و دارایی کل در دوره پیش از ادغام (1993 تا 1998) با نرخ متوسط رشد این متغیرها در دوره پس از ادغام (2000 تا 2006) مقایسه شده است.

متوسط پنج نرخ رشد سود در دوره پیش از ادغام 10.78درصد است. در طی شش سال دوره پیش از ادغام (سال‌های 2000 تا 2006) متوسط نرخ رشد سود به میزان 8.6 درصد کاهش پیدا کرد. در ارتباط با درآمد خالص، ازآنجایی‌که متوسط نرخ رشد درآمد در دوره پیش از ادغام از 12.9 درصد به 19.78 درصد در دوره پس از ادغام تبدیل شده، می‌توان نتیجه گرفت که هم‌افزایی‌هایی در دوره پس از ادغام حاصل شده است. نرخ رشد متوسط دارایی‌ها در دوره پیش از ادغام 6.8 درصد بوده که در مقایسه با 12 درصد پس از ادغام، کاهشی نشان می‌داده.

شرکت در دوره پس از ادغام بر پایه اهرم‌های مالی از ریسک‌پذیری کمتری برخوردار بود. متوسط افزایش کل بدهی‌ها در طی دوره پیش از ادغام (سال‌های 1993 تا 1998) 10.4درصد بود و تنها در سال 1997 به میزان 76 درصد افزایش نشان داد. دوره پس از ادغام شاهد کاهشی به میزان متوسط 7 درصد در سال‌های پس از ادغام (2000 تا 2006) بود.

جدول 9.4 عملکرد مقایسه‌ای در دوره‌های قبل و بعد از ادغام
جدول 9.4 عملکرد مقایسه‌ای در دوره‌های قبل و بعد از ادغام

 

[1] Upstream صنایع بالادستی یا اکتشاف و تولید عمدتا بخش جستجو، اکتشاف، حفاری و تولید نفت خام و گاز طبیعی را در بر می‌گیرد.

[2] Downstream صنایع پایین دستی در صنعت نفت معمولا برای اشاره به تصفیه نفت خام و فروش وتوزیع گاز طبیعی و محصولات مشتق از نفت خام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...