ادغام شرکت‌های Bell Atlantic و GTE

27 بهمن 1400

دقیقه

شرکت Verizon Corporation درسی‌ام ژوئن سال 2000 با ادغام شرکت‌های Bell Atlantic و GTE که یکی از بزرگ‌ترین ادغام در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شد به وجود آمد. شرکت Verizon Commuincations Inc یکی از عرضه‌کنندگان پیشرو کالاها و خدمات مخابراتی، اطلاعاتی و تفریحی می‌باشد.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله ادغام شرکت‌های Vodafone و Airtouch، در این مقاله به بررسی ادغام شرکت‌های Bell Atlantic و GTE می پردازیم.

مقدمه

شرکت Verizon Corporation درسی‌ام ژوئن سال 2000 با ادغام شرکت‌های Bell Atlantic و GTE که یکی از بزرگ‌ترین ادغام در تاریخ ایالات متحده محسوب می‌شد به وجود آمد. شرکت Verizon Commuincations Inc یکی از عرضه‌کنندگان پیشرو کالاها و خدمات مخابراتی، اطلاعاتی و تفریحی می‌باشد. این شرکت به مصرف‌کنندگان، تاجران و سازمان‌های دولتی خدمات ارائه می‌کند. شرکت Verizon ارائه‌دهنده خدمات صوتی، داده و تصویری و همچنین عرضه‌کننده‌ راه‌حل‌هایی برای شبکه‌های بی‌سیم و باسیم است. این شرکت تا پایان سال 2017 تقریباً 155400 کارمند در استخدام خود داشت. تمرکز استراتژیک این شرکت بر توسعه نقش خود به‌عنوان رهبری شبکه، افزایش خدمات با کیفیت بالا به مشتریان به‌قصد سوددهی، و بهبود سامانه‌ها در خدمات رسانه‌ای و تله ماتیک (میان‌رشته‌ای) می‌باشد.

این شرکت همچنین به شکلی مستمر ساختارهای جدید شبکه و فناوری را جهت گسترش موقعیت رهبری خود در نسل چهارم (4G) و پنجم (5G) شبکه‌های بی‌سیم بکار می‌برد. دو بخش برجسته شرکت Verizon بخش‌های خدمات بی‌سیم و باسیم می‌باشند که چون واحدهای تجاری استراتژیکی عمل نموده و مدیریت شده و همچنین توسط تولیدات، خدمات و گروه‌های مشتری سازماندهی می‌شوند. بخش بی‌سیم که به نام Verizon Wireless‌ نامیده می‌شود ارائه‌کننده ارتباطات، محصولات و خدمات بی‌سیم در میان شبکه‌های اصلی بی‌سیم در ایالات متحده است. بخش خدمات با سیم این شرکت ارائه‌کننده خدمات صوتی، داده و محصولات مرتبط با ارتباطات ویدئویی و بهبود خدمات پهنای باند ویدئویی و خدمات داده، راه‌حل‌های شبکه‌های شرکتی، امنیت، خدمات شبکه سازمان‌یافته و خدمات صوتی محلی و راه دور می‌باشد. جدول‌های زیر نکات متمایز مالی، درآمدهای عملیاتی و آمار عملیاتی شرکت Verizon Communications‌را نشان می‌دهند (جدول 23.3، 23.2و 23.1)

Bell Atlantic

جدول 23.1 نکات متمایز مالی شرکت Verizon Corporation

مقادیر به میلیون دلار می‌باشند

جدول 23.2 درآمدهای ناشی از عملکرد

مقادیر به میلیون دلار می‌باشند

جدول 23.3 آمار عملکرد

مقادیر به میلیون دلار می‌باشند

شرکتGTE Group که پیش‌ازاین به نامGeneral Telephone & Electronic Corporation معروف بود، در دوران شرکتBell System یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های مستقل تلفنی در ایالات متحده محسوب می‌شد. در سال 200 شرکت Bell Atlantic تملیک شرکت GTE را تکمیل نمود. این شرکت ترکیب شده به نامVerizon GTE تغییر نام داد. شرکتGTE از طریق شرکت‌های عامل خود در مناطق مختلفی در ایالات متحده خدمات تلفنی محلی ارائه می‌نمود.

در سال 1991 شرکت GTE سومین شرکت بزرگ مستقل بنام Continental Telephone را تملیک کرد. در سال 1997 شرکت GTE شرکت BBN Planet که یکی از ارائه‌کنندگان اولیه خدمات اینترنتی بود را تملیک کرد. این بخش تملیک شده به نام GTE Interworking بعداً به جهت برآورده کردن الزامات قانونی کمیسیون ارتباطات فدرال با درنظرگرفتن ادغام َشرکت‌های GTE Bell به شکل شرکت مستقلی بنام Genuity واگذار شد تا شرکت Verizon را شکل دهد. شرکت GTE در مناطقی مثل کانادا از طریق خرید و فروش سهام در شرکت‌های فرعی‌ای مثل BC Tel‌ و Quebec Telephone فعالیت می‌کرد. هنگامی‌که شرکت BC Tel با شرکت Telus ادغام شد تا شرکت BCT را تشکیل دهد، شرکت‌های فرعی کانادایی GTE با یکدیگر ادغام شده و شرکت مادر جدیدی تشکیل داده که آن را به دومین شرکت بزرگ کریر مخابراتی در کانادا تبدیل کردند.

شرکت جدید Verizon به تنها شرکت خارجی مخابراتی با بیش از 20 درصد سهام در شرکت مخابرات کانادا مبدل شد. در سال 2004 شرکتVerizon سهام خود را در مخابرات کانادا واگذار نمود. شرکت GTE پیش از ادغامش با شرکت Bell Atlantic در سرمایه‌گذاری مشترکی جهت ارائه خدمات تلویزیون تعاملی بنام GTE mainstreet و همین‌طور تولید بازی‌های ویدئویی و سرگرمی‌های تعاملی بنام GTE Interactive Media سرمایه‌گذاری نموده بود. در سال‌های دهه 1990 شرکت GTE خود را به‌عنوان گروهی از سه شرکت تجاری در زمینه‌های محصولات و خدمات مخابراتی، اپراتورهای تلفن و محصولات الکتریکی بازسازی کرد. در سال 1984 با تجزیه شرکت AT& T،شرکت Bell Atlantic به‌عنوان شرکت بزرگ تلفن محلی در ایالت‌های میانه ساحل اقیانوس اطلس شکل گرفت. پس از مقررات‌زدایی مخابرات در سال 1996 شرکت Bell Atlantic شرکت Nynex Corporation که بیشتر در مناطق نیویورک و ناحیه مین خدمات ارائه داده بود را تملیک کرد.

ادغام میان شرکت‌های Bell Atlantic و GTE

شرکت Bell Atlantic تملیک شرکت GTE را در سی ژوئن سال 2000 تکمیل کرد و شرکت جدید به نام Verizon Communications نامیده شد. شرکت Bell Atlantic Corp شرکت GTE را در معامله‌ای تماماً بر مبنای سهام به ارزش 52.8 میلیارد دلار تملیک کرده و خدمات تلفنی بی‌سیم و محلی Bell Atlantic را با خدمات تلفن محلی، راه دور، بی‌سیم و تجارت اینترنتیGTE ترکیب نمود. شرکت ترکیب شده بر پایه قدرت تکمیل‌کننده دو شرکت GTE و Bell Atlantic بنا شد. شرکت Bell Atlantic از طریق این ادغام به کسب‌وکار تلفن راه دور و دارایی‌های مرتبط با داده دستیابی پیدا کرد. این ادغام در راستای استراتژی تمرکز بر ارائه خدمات مخابراتی به شکل یک بسته به مشتریان محسوب می‌شد که تمامی خدمات محلی، راه دور، تلفن همراه و اینترنت در آن باهم ترکیب می‌شد. شرکت‌های Bell Atlantic و GTE در ایالات متحده به بیش از 10.6 میلیون مشتری خدمات ارائه می‌کردند. شرکت Bell Atlantic با تملیک GTE به بزرگ‌ترین شرکت تلفن محلی در ایالات متحده تبدیل شد که به بیش از 63 میلیون مشتری خدمات عرضه می‌کرد.

شرکت GTE بعد از شرکت‌های Bell Atlantic و SBC Communications سومین شرکت بزرگ ارائه‌کننده خدمات تلفن محلی در ایالات متحده محسوب می‌شد. شرکت‌های Bell Atlantic و GTE روی‌هم‌رفته بیش از 250000 کارمند را استخدام کرده بودند. شرکت‌های عملیاتی GTE‌که توسط شرکت Verizon حفظ شده بودند جمعاً Verizon West نامیده شدند. باقی شرکت‌های عملیاتی کوچک یا فروخته شدند و یا به سایر شرکت‌های باقی‌مانده منتقل گردیدند. شرکت Verizon در سال 2010 بیشتر دارایی‌های شرکت GTE را به شرکت Frontier Communications فروخت. در این مبادله، هر سهام‌دار شرکت Verizon یک سهم از سهام عادی شرکت Frontier را در برابر هر 4.165977 سهم از سهام عادی شرکت Verizon دریافت کرد. پاره‌سهم‌های باقی‌مانده از جریان واگذاری به قیمت هر سهم 7.1846 دلار فروخته شدند. شرکت Bell Atlantic همچنین بخشی از گروه PrimeCo Personal Communications LP wireless Alliance بود. شرکتBell South در غوغای تملیک شرکت GTE نیز یکی دیگر از پیشنهاد دهندگان بود.

ادغام با شرکت GTE دومین معامله بزرگی بود که از زمان تصویب قانون مخابرات در سال 1996 توسط شرکت Bell Atlantic انجام می‌شد. شرکت Bell Atlantic پیش از آن شرکت NYNEX را در معامله‌ای 25 میلیارد دلاری تملیک کرده بود. خبر معامله روز بعد از آنکه شرکت AT&T موافقت نمود که شرکت‌های عملیاتی آن سوی آب خود را در سرمایه‌گذاری مشترک 10 میلیارد دلاری با شرکت British Telecom ادغام کند، اعلام شد.

نکات متمایز معامله

سهام‌داران شرکتGTE در برابر هریک از سهام آن شرکت 1.22 سهام از شرکت Bell Atlantic دریافت نمودند. معامله بر اساس قیمت نهایی 45 دلار برای هر سهم شرکت Bell Atlantic در 28 ژوئیه سال 1998 به میزان 52.8 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. معامله بر اساس قیمت نهایی در روز اعلام خبر ادغام هیچ اضافه بهایی برای شرکت GTE پیشنهاد نداد. قیمت‌گذاری بر اساس قیمت نهایی شرکت Bell Atlantic برای هر سهام شرکت GTE به میزان 54.90 دلار رسید. این قیمت پایین‌تر از ارزش بازاری سهام شرکت GTE می‌شد که در روز پیش از اعلام خبر ادغام 55.75 دلار رسیده بود. تحلیل گران قسمت هر سهام از شرکت GTE را به میزان 55 دلار تخمین زده بودند. نسبت تبادل 1.22 سهم از سهام عادی شرکتVerizon Commuications در برابر هر سهم از سهام عادی در مالکیت شرکت GTE بود. پاره سهام‌های ایجاد شده در نتیجه تبادل سهام شرکت GTE به قیمت 55 دلار برای هر سهم به سهام Verizon Communications ‌تبدیل شدند. پس از اعلام خبر ادغام، ارزش سهام شرکت GTE به میزان 5 درصد کاهش و به 52.88 دلار رسید چراکه سرمایه‌گذاران نسبت به این معامله روی خوشی نشان ندادند.

در قرارداد معامله قید شده بود چنانچه هریک از شرکت‌ها تصمیم به دنبال‌کردن فرایند ادغام دیگری می‌گرفتند می‌بایست 2 میلیارد دلار هزینه فسخ پرداخت نمایند. ازآنجاکه قانون مخابرات مصوبه سال 1996 شرکت Bell Atlantic را از فروش خدمات خارج از کشورش تنها درصورتی‌که آنها شبکه‌های محلی را بر رقبای بالقوه گشوده باشند، محروم می‌کرد، این معامله با بررسی‌های قانونی بسیار زیادی روبرو شد. این ادغام همچنین در راستای مجموعه‌ای از یکپارچه‌سازی‌ها بود که در این بخش دیده شده بود، جایی که موجودیت ادغام شده مجموعه‌ای از خدمات یکپارچه را از تلویزیون‌های کابلی گرفته تا تلفن‌های همراه و مکالمات محلی و راه دور را عرضه می‌نمود. شرکت GTE جهت کسب تأییدیه‌های قانونی می‌بایست 90.5 درصد از شرکت Genuity را واگذار می‌کرد و تنها 9.5 درصد از آن را حفظ می‌نمود. این ادغام بر اساس تأییدیه‌های کمیسیون‌های قانونی 27 ایالت، کمیسیون مخابرات فدرال و وزارت دادگستری ایالات متحده تکمیل شد.

منافع ادغام

شرکت جدید Verizon یک‌سوم بازار منطقه‌ای ایالات متحده را با تقریباً 63 میلیون خط محلی و 25 میلیون مشتری خطوط همراه در 40 ایالت کنترل می‌کرد. این ادغام باعث کسب صرفه مقیاس وهم افزایی در هزینه‌ها شد چراکه اکنون شرکت Verizon قادر بود بسته‌های خدماتی چون بسته‌های بی‌سیم و خدمات تلفن خطی را به همراه اینترنت پرسرعت را یکجا ارائه دهد. این ادغام دارایی‌های تکمیلی هر دو شرکت را با یکدیگر ترکیب نمود. از طریق این معامله از هشت شرکت هم رتبه تلفن محلی، شش‌تای آنها به‌صورت دو شرکت عظیم فرامنطقه‌ای Bell Atlantic وSBC ادغام شدند. این ادغام سلطه شرکت Bell Atlantic بر خدمات تلفن محلی در ایالت‌های شمال شرقی و میانه ساحل اقیانوس اطلس را با خدمات محلی شرکت GTE که در سراسر ایالات متحده گسترده بودند ترکیب نمود. ادغام فوق شرکت Verizon Communications را یاری داد تا به‌سوی روند فروش بسته‌های کاملی از خدمات مخابراتی که طیف وسیعی از خدمات تلفنی راه دور و محلی تا خدمات بی‌سیم و اینترنت پرسرعت را شامل می‌شد قدم بردارد. شرکت جدید Verizon ‌حالا در موقعیتی بود که بتواند خدمات خود را در محدوده‌هایی چون سرگرمی‌های ویدئویی و بازی‌های تعاملی گسترش دهد و از این طریق راه خود را به شکلی مستقیم به خانه‌ها و کسب‌وکارهایی بسیار متعدد بگشاید.

این معامله همچنین حدود چهار میلیون مشتری تلفن بی‌سیم شرکت GTE را به شرکت Verizon Wireless اضافه نمود. شرکت Verizon Wireless با سرمایه‌گذاری مشترک شرکت Bell Atlantic ‌و شرکت Vodafone Airtouch به وجود آمده بود تا به یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای بی‌سیم در ایالات متحده مبدل شود. این ادغام 25 میلیون مشتری خطوط بی‌سیم را به شرکت Verizon‌اضافه کرد که بیش از دوبرابر مشتریان اپراتور بعدی بی‌سیم یعنی AT&T Corp بود. شرکت ادغام شده ارزش بازاری برابر با تقریباً 150 میلیارد دلار و درآمد سالانه‌ای برابر با 60 میلیارد دلار داشت. تملیک شرکت GTE قدم بزرگی برای شرکت Bell Atlantic جهت تغییر شکل از عرضه‌کننده منطقه‌ای خدمات پایه تلفنی به بازیگر بزرگ بین‌المللی در این صنعت محسوب می‌شد. از نظر هم‌افزایی‌های این معامله انتظار می‌رفت درآمدها به میزان 2 میلیارد دلار افزایش و هزینه‌ها نیز به میزان 2 میلیارد دلار کاهش پیدا کند. موجودیت ادغام شده تبدیل به بزرگ‌ترین شرکت خدمات بی‌سیم و تلفن همراه در ایالات متحده شد و توانایی آن را پیدا کرد تا خدمات مخابراتی محلی، راه دور، بی‌سیم و داده را عرضه کند. شرکت ترکیب شده دارای منابع مالی، عملیاتی و فناوری برای رقابتی قدرتمند در برابر شرکت‌های مخابراتی‌ای چون AT&T/TCI، SBC/Ameritech و WorldCom/MCI بود.

اعلام خبر ادغام و تأثیر آن بر ثروت‌زایی

ادغام شرکت‌های Bell Atlantic و GTE در تاریخ 28 ژوئیه سال 1998 اعلام شد. به هنگام اعلام خبر ادغام ارزش سهام شرکت Bell Atlantic به میزان تقریبی 3 درصد کاهش پیدا کرد. بازده تجمعی در طول دوره 252 روزه پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام (دوره 18- روز تا 223+ روزه) 32.5 درصد بود. (نمودار 23.1)

نمودار 23.1 بازده تجمعی شرکت Bell Atlantic در طی دوره پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام

سهام شرکت Bell Altantic در طی دوره‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت این تحلیل روندی مثبت را نشان می‌دهد. سهام موردنظر در دوره‌های زمانی 5- تا 10+ روزه و 10- ال 10+ روزه روندی منفی را نشان می‌دهد (جدول 23.4)

جدول 23.4 بازده تجمعی در طول دوره‌های زمانی مختلف

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...