رشد غیر ارگانیک چیست؟

19 تیر 1401

دقیقه

رشد غیر ارگانیک از ادغام یا تصاحب به عنوان جایگزینی بر افزایش فعالیت تجاری شرکت ناشی می شود. رشد غیر ارگانیک در مقایسه با رشد ارگانیک راهی سریعتر برای رشد شرکت در نظر گرفته می شود.

آخرین به‌روزرسانی: 26 فروردین 1402

رشد غیر ارگانیک از ادغام یا تصاحب به عنوان جایگزینی بر افزایش فعالیت تجاری شرکت ناشی می‌شود. شرکت‌هایی که رشد غیر ارگانیک را انتخاب می‌کنند، می‌توانند از طریق ادغام و تملیک موفق به بازارهای جدید دسترسی پیدا کنند. رشد غیر ارگانیک در مقایسه با رشد ارگانیک راهی سریعتر برای رشد شرکت در نظر گرفته می‌شود.

نکات کلیدی

  • رشد غیر ارگانیک، رشد ناشی از خرید سایر مشاغل یا افتتاح مکان های جدید است.
  • در همین حال، رشد ارگانیک رشد داخلی است که شرکت از عملیات خود به دست می‌آورد و اغلب با فروش در همان فروشگاه یا فروشگاه های مشابه اندازه گیری می‌شود.
  • تملیک ها می‌توانند بلافاصله به افزایش درآمد شرکت و افزایش سهم بازار کمک کنند.
  • جنبه منفی رشد غیر ارگانیک از طریق تملیک این است که پیاده سازی فناوری یا ادغام کارکنان جدید می‌تواند زمان بر باشد.
  • به عنوان مثال در رشد غیر ارگانیک که شامل افتتاح فروشگاه‌های جدید برای این مجموعه فروشگاهی است، می‌تواند با سرمایه‌گذاری در مناطق پرتردد ایجاد شود اما این اقدام ریسک از بین رفتن فروشگاه‌های موجود را هم به دنبال داشته باشد.

درک رشد غیر ارگانیک

یکی از مهمترین معیارهای عملکرد برای تحلیلگران بنیادی، رشد به ویژه در فروش است. رشد فروش می‌تواند نتیجه تلاش های تبلیغاتی، خطوط تولید جدید و بهبود خدمات مشتری باشد که اقدامات داخلی یا ارگانیک هستند.

رشد در فروش ارگانیک اغلب بر اساس فروش قابل مقایسه یا فروش در همان فروشگاه مثلاً در مراکز خرده فروشی توصیف می‌شود. به عبارت دیگر، این افزایش فروش به طور طبیعی اتفاق می‌افتد و نه از طریق تملیک یک شرکت دیگر یا افتتاح فروشگاه های جدید.

برخی از تحلیلگران، فروش ارگانیک را شاخص بهتری برای عملکرد شرکت می‌دانند. یک شرکت ممکن است رشد فروش مثبتی به دلیل تملیک داشته باشد در حالی که رشد فروش در همان فروشگاه ممکن است به دلیل کاهش ترافیک تردد افراد پیاده کاهش یابد. تحلیلگران با تجزیه و تحلیل رشد فروش غیر ارگانیک، فروش ارگانیک را بررسی می‌کنند.

ملاحظات خاص

شرکت‌ها می‌توانند به روش‌های مختلفی از جمله مشارکت در ادغام و تملیک و در مورد سازمان‌های خرده‌فروشی یا شعبه، افتتاح فروشگاه‌ها یا شعبه‌های جدید، رشد غیرارگانیک را انتخاب کنند. ادغام از منظر یکپارچگی چالش برانگیز است. تملیک می‌تواند باعث افزایش درآمد شود، اما اجرای فناوری یا دانش به دست آمده می‌تواند زمان بر باشد. به عبارت دیگر، خلق ارزش از ادغام و تملیک پیچیده تر از گرفتن اعتبار از طریق فروش است. هزینه های تجدید ساختار می‌تواند هزینه ها را تا حد زیادی افزایش دهد. قیمت خرید تملیک می‌تواند برای برخی از شرکت ها بالا باشد.

با افتتاح فروشگاه‌های جدید در مکان‌های سودآور، کسب‌وکارها می‌توانند از نرخ‌های رشد بالاتر مرتبط با فروشگاه‌های جدید بهره ببرند. با این حال، زمانی که فروشگاه‌های جدید در مکان‌هایی قرار می‌گیرند که فروش‌ را از بین می‌برند یا اصطلاحاً پاخور کافی برای پشتیبانی از آن فروشگاه‌ها وجود ندارد، می‌توانند باعث کاهش فروش شوند.

رشد غیر ارگانیک در مقابل رشد ارگانیک

رشد غیر ارگانیک یا ارگانیک کدام بهتر است؟ رشد غیر ارگانیک، مانند افزایش درآمد حاصل از تملیک، می‌تواند یک تقویت کوتاه مدت ایجاد کند. با این حال، رشد ارگانیک پایدار و آهسته را می‌توان برتر دانست، زیرا نشان می‌دهد که شرکت بدون توجه به پس‌زمینه اقتصادی، توانایی کسب درآمد را دارد. به علاوه، استفاده بالقوه از بدهی برای تامین مالی رشد غیر ارگانیک، جنبه منفی دارد. از طرف دیگر، رشد غیر ارگانیک ممکن است به طور کامل کاهش رشد ارگانیک یا مشکلات داخلی را ترمیم نکند.

مزایا و معایب رشد غیر ارگانیک

اگر شرکتی در پی رشد غیر ارگانیک با شرکت دیگری ادغام شود، سهم بازار و دارایی آن شرکت بزرگتر می‌شود. این مزایای آنی مانند مهارت‌ها و تخصص بیشتر کارکنان جدید و احتمال بیشتر کسب سرمایه در صورت نیاز را ارائه می‌دهد. همچنین، به شرکت اجازه می‌دهد تا بسیار سریعتر رشد کند و تقریباً بلافاصله سهم بازار خود را افزایش دهد.

با این حال، معایبی وجود دارد: نیاز به مدیریت بیشتر و استراتژی کسب و کار که ممکن است در جهتی پیش بینی نشده پیش برود. همچنین، ممکن است بدهی مازادی وجود داشته باشد یا شرکت می‌تواند به سرعت رشد کند و ریسک قابل توجهی را متحمل شود. به بیانی دیگر، جنبه‌های منفی رشد غیر ارگانیک، هزینه‌های کلان اولیه و چالش‌های مدیریتی است.

 

برای مطالعه سایر واژگان ادغام و تملیک به صفحه واژه نامه ادغام و تملیک مراجعه نمایید.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

همه چیز درباره ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...