گروه تولیدی (Conglomerate)

01 آذر 1401

دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: 18 بهمن 1401

گروه تولیدی، یک شرکت یا شرکت سهامی بسیار بزرگ مرکب از چندین شرکت است که در اثر ادغام یا تملیک به یک شرکت واحد تبدیل شده اند.

تعریف گروه تولیدی چیست؟

گروه تولیدی، یک شرکت یا شرکت سهامی بسیار بزرگ مرکب از چندین شرکت است که در اثر ادغام یا تملیک به یک شرکت واحد تبدیل شده اند. گروه تولیدی اغلب کالاها و خدمات مختلفی، که لزوماً به یکدیگر مرتبط نیستند، را عرضه می‌کند.

ساختار گروه تولیدی

گروه تولیدی تازه تاسیس را شرکت مادر و شرکت‌های کوچک‌تر تشکیل‌دهنده آن را شرکت‌های تابعه می‌نامند. هر کدام از شرکت‌های تابعه مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند، اما درنهایت گزارش عملکردشان را برای مدیریت شرکت مادر ارسال می‌کنند.

مثالی از گروه تولیدی

شرکت برکشایر هاتاوی، یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های تولیدی در جهان است. برکشایر هاتاوی نتیجه سال‌ها ادغام و تملیک است و در حال حاضر، مسئول و مالک شرکت‌هایی در زمینه‌های خدمات آب و برق، کالاهای خرده‌فروشی، حمل‌ونقل و سایر خدمات است. بااین‌حال، این شرکت احتمالا بیشتر به خاطر خدمات بیمه‌ای و سایر خدمات مالی‌اش معروف است.

هم‌افزایی

«هم‌افزایی» یکی از دلایل اصلی تشکیل گروه‌های تولیدی است. منظور از «هم‌افزایی» ترکیب توان چند شرکت برای تولید کالاها و خدماتی مستقل تحت مدیریت یک شرکت مادر است.

یکی از دلایل تشکیل گروه‌های تولیدی، ایجاد تنوع از طریق ترکیب دو یا چند شرکت کوچک‌تر، که هر کدام مستقلا کالاها و خدماتشان را تولید می‌کنند، است. شرکت بزرگ‌تر و تازه‌تاسیس مادر به‌واسطه این ترکیب می‌تواند محصولات متنوع‌تری را تولید کند. بنابراین شرکت ترکیبی جدید می‌تواند به بازارهای مصرف‌کننده جدید و گسترده‌تری ورود کند، درحالی‌که هر یک از این شرکت بدون اتحاد و جداگانه نمی‌توانستند به این بازارها وارد شوند. درنهایت، همه چیز به بهره‌وری و درآمد بستگی دارد. بسیاری از سهامداران از تنوع‌بخشی برای پوشش ریسکشان استقبال می‌کنند.

آسیب‌های ذاتی تشکیل گروه تولیدی

آسیب عمده بالقوه تشکیل گروه‌های تولیدی از گستردگی زیاد ذاتی آن ناشی می‌شود. گسترش بیش‌ازحد گروه تولیدی و مدیریت ضعیف شرکت‌های متنوع و متعدد تولیدکننده کالاها و خدمات می‌تواند نقطه‌ضعفی باشد که منجر به سقوط کل گروه تولیدی شود.

مسئولیت نهایی گروه تولیدی بر عهده تیم مدیریتی است که بتواند همه شرکت‌های تابعه مختلف را هوشمندانه مدیریت کند و درنهایت سودآوری کل شرکت را بهبود دهد.

کلیدهای موفقیت گروه تولیدی

کلیدهای موفقیت گروه تولیدی

 

 

هر گروه تولیدی موفقی (اعم از برکشایر هاتاوی، جنرال الکتریک و غیره) باید بر هنر گردآوری شرکت‌های مختلف و انسجام‌بخشی تسلط پیدا کند تا شرکت‌ها بتوانند در قالب یک نهاد موفق عمل کنند و مسئولیت‌های متنوعی را بپذیرند.

راه‌های متعددی برای ایجاد انسجام در گروه تولیدی وجود دارد. یکی از بهترین راه‌های ایجاد انسجام، ایجاد مجموعه‌ای از استانداردها و انتظارات عملیاتی یکسان برای همه شرکت‌های تابعه است. البته متفاوت بودن برنامه دقیق تولید، مقیاس، ویژگی‌ها و نیازهای شرکت‌های تابعه بر دشواری رسیدن به این مهم می‌افزاید. بااین‌حال، اگر روی جنبه‌های خاصی مانند یکسان بودن سطح کیفی کالاها و خدمات در همه شرکت‌ها تاکید کنیم، شرکت‌های تابعه می‌توانند ضمن برآوردن نیازهای مستقل خودشان، برای برآوردن انتظارات شرکت مادر تلاش کنند.

تشکیل گروه‌های تولیدی، مزایا و خطراتی را در پی دارد. برخی شرکت‌ها پس از تشکیل گروه تولیدی می‌توانند با تکیه‌بر اقدامات و منابع مشترک چندین شرکت، سرپا بمانند و سودآوری‌شان را افزایش دهند. اما تشکیل گروه تولیدی برای برخی شرکت‌های دیگر می‌تواند فاجعه‌بار باشد. یافتن ناحیه سودآور مشترک بین یک یا دو شرکت و مدیریت آن با دقت بالا، لازمه تشکیل یک گروه تولیدی موفق است.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

واژه نامه ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...