پیشنهاد معامله نقدی (Cash Offer)

16 آبان 1401

دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: 18 بهمن 1401

پیشنهاد معامله نقدی، پیشنهادی تماما نقدی است، که خریدار به فروشنده ملک ارائه می‌کند.

پیشنهاد معامله نقدی چیست؟

پیشنهاد معامله نقدی، پیشنهادی تماما نقدی است، که خریدار به فروشنده ملک ارائه می‌کند. درواقع، خریدار برای انجام معامله نیازی به وام مسکن یا انواع دیگر تامین مالی ندارد و حاضر است کل مبلغ معامله را نقدی پرداخت کند. خریدار دست‌به‌نقد به خریدار نیازمند وام مسکن ارجحیت دارد، زیرا فروشنده به خریداری علاقه‌مند است که بتواند معامله را سریع و بدون نیاز به فرآیند درخواست وامی غیرقطعی ببندد.

 هیچ تضمینی برای تایید وام خریداری که نیازمند وام است توسط وام‌دهنده وجود ندارد. عواملی نظیر ضعیف بودن امتیاز اعتباری و ارزیابی خانه ممکن است منجر به رد درخواست وام توسط بانک شوند. به همین دلیل، پیشنهادهای خرید نیازمند وام در مقایسه با پیشنهادات نقدی، که بدون دردسر هستند، معمولا جذابیت کمتری برای فروشنده دارند.

نحوه ارائه پیشنهادی نقدی برای خرید یک خانه

 

پیشنهادهای نقدی بسته به ماهیت بازار مزایای متعددی برای فروشنده و خریدار دارند. خریدار نقدی باید پیشنهادش را مطابق رویه‌ای صحیح ارائه کند تا مطمئن شود که فروشنده به پیشنهادش نسبت به سایر پیشنهادات اولویت می‌دهد. شیوه صحیح ارائه پیشنهاد نقدی در ادامه تشریح شده است:

1- جمع آوری پول نقد در یک حساب

پول خریدار می‌تواند به اشکال مختلفی مانند پس‌انداز شخصی، هدایای نقدی دریافتی از خانواده و دوستان، پول ارثیه، درآمد شغلی، درآمد کسب‌وکار و غیره باشد. جمع آوری وجوه نقد در یک حساب می‌تواند مدیریت پول موردنیازتان هنگام انجام معامله را تسهیل کند. همچنین، ارائه یک صورت‌حساب بانکی برای اثبات وجود نقدینگی موردنیاز معامله، راحت‌تر از ارائه چند سند به فروشنده برای اثبات این موضوع است.

اگر خریدار قصد خرید با پول حاصل از فروش اوراق بهادار یا مستغلاتش را داشته باشد، باید قبل از ورود به معامله آن دارایی‌ها را به پول نقد تبدیل کند. خریدار باید پول نقدش را قبل از نشستن پای معامله با نماینده فروشنده برای نوشتن پیشنهاد خرید ملک آماده کرده باشد.

2- مقداری پول برای هزینه‌های جانبی خرید خانه آماده کنید

خریدار علاوه بر آماده کردن پول نقد برای خرید ملک باید مقداری پول برای هزینه‌های جانبی خرید خانه آماده کند. برخی هزینه‌های جانبی عبارت‌اند از مالیات بر دارایی، هزینه‌های بررسی فنی خانه و هزینه‌های قبض‌های شهری. کل بودجه موردنیاز برای همه هزینه‌ها از یک ایالت به ایالت دیگر متفاوت است. خریدار باید قبل از عقد قرارداد خرید وجود هرگونه هزینه خاص دیگری را بررسی کند. 

3- ایجاد پیشنهاد نقدی

خریدار یا نماینده‌اش باید فرم مورد استفاده در ایالتی که ملک در آن واقع شده است را پر کنند. بهتر است خریدار وجه التزامی برای افزایش اعتبار پیشنهاد خریدش ارائه کند. همچنین، بهتر است خریدار فتوکپی آخرین صورت‌حساب بانکی‌اش را برای اثبات داشتن پول نقد کافی برای بستن معامله پیوست کند.

شرط نیاز به وام در پیشنهاد نقدی حذف می‌شود، ولی این شرط در معاملات املاک و مستغلاتی که خریدار از تامین مالی بانکی استفاده می‌کند رایج است. خریدار نقدی بسته به شرایط بازار ممکن است قیمت کمتری نسبت به خریداران نیازمند تامین مالی به فروشنده ارائه دهد. فروشنده ممکن است برای انجام سریع‌تر معامله قیمت کمتری را بپذیرد.

4- معامله را جذاب کنید

در مواردی که فروشنده پیشنهادات نقدی متعددی از طرف خریداران علاقه‌مند دریافت می‌کند، خریدار باید پیشنهاد جذاب‌تری برای متقاعد کردن فروشنده، مبنی بر این که پیشنهادش بهترین پیشنهاد است، ارائه کند. چون در پیشنهاد نقدی فرایند دریافت وام حذف می‌شود، خریدار می‌تواند زمان کوتاه‌تری (مثل 10 روز به‌جای 30 تا 40 روز یا بیشتر) برای نهایی شدن قرارداد پیشنهاد کند.

اگر ملک نوساز است یا اخیراً بررسی فنی شده است خریدار می‌تواند بررسی فنی کامل را حذف و پیشنهاد کند که بررسی فنی فقط برای کسب اطلاعات خاصی انجام شود. راه دیگر جذاب‌تر کردن پیشنهاد ارائه قیمتی بالاتر از همه پیشنهادات موجود است.

مزایای پیشنهاد نقدی

فروشندگان به دلایل متعددی پیشنهاد نقدی را به پیشنهادات با تامین مالی ترجیح می‌دهند، ازجمله:

1- نهایی شدن سریع معامله

خریدار دست‌به‌نقد برخلاف معاملات سنتی فروش خانه مجبور نیست زمان زیادی تا نهایی شدن معامله صبر کند. طرفین می‌توانند معامله را پس از بررسی موارد احتیاطی در کمتر از 10 روز نهایی کنند. هم فروشنده زودتر پولش را دریافت می‌کند و هم خریدار زودتر مالک ملک می‌شود.

درصورتی‌که خریدار بخواهد از وام استفاده کند، تایید اعتبار خریدار توسط وام‌دهنده و درنتیجه نهایی شدن معامله ممکن است بیش‌از یک ماه طول بکشد. اگر اعتبار وام‌گیرنده تایید نشود وامی دریافت نخواهد کرد و قرارداد فسخ می‌شود.

2- عدم وجود موارد احتمالی

نهایی شدن معامله فروش سنتی خانه، که در آن خریدار از وام مسکن استفاده می‌کند، معمولاً مستلزم موارد احتمالی مختلفی است، ازجمله: بررسی فنی خانه، ارزیابی، دریافت وام مسکن و غیره. این‌گونه موارد احتمالی نهایی شدن معامله را کند می‌کنند. خریدار نقدی ممکن است از موارد احتمالی صرف‌نظر کند و موانع احتمالی فسخ کننده خرید ملک را حذف کند.

معایب پیشنهاد نقدی

پیشنهاد نقدی در کنار مزیت‌هایش معایبی دارد، ازجمله:

1- انسداد وجوه نقد

بخش زیادی از پول خریدار با پیشنهاد پرداخت یک‌باره پول ملک در ملک مسدود می‌شود. درنتیجه خریدار ممکن است با کمبود نقدینگی برای سرمایه‌گذاری در سایر دارایی‌ها مواجه شود.

2- از دست رفتن تخفیف مالیاتی

خریداری که ملکی را با استفاده از وام مسکن بخرد از معافیت‌های مالیاتی در پرداخت سود وام مسکن برخوردار می‌شود، ولی خریداری که پول خانه را نقدی پرداخت کند از تخفیف مالیاتی مذکور بی‌نصیب می‌شود.

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

واژه نامه ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...