معامله تجاری (Business Deal)

09 شهریور 1401

دقیقه

آخرین به‌روزرسانی: 18 بهمن 1401

توافق یا ارتباط متقابل بین دو طرف که می خواهند باهم تجارت داشته باشند معامله ای تجاری نامیده می شود.

معامله تجاری چیست؟

معامله تجاری[1] به توافق یا ارتباط متقابل بین دو یا چند طرف که می خواهند با هم تجارت داشته باشند اشاره دارد. معامله معمولا ً بین فروشنده و خریدار برای مبادله اقلام با ارزش مانند کالا، خدمات، اطلاعات و پول انجام می شود. اگر دو یا چند طرف معامله در مورد شرایط و ضوابط معامله به توافق برسند، معامله تکمیل یا نهایی شده تلقی می شود.

هر دو طرف معامله باید در مورد شرایط و ضوابط معامله ای که برای حفظ منافع و حقوق خود ضروری می دانند تصمیم بگیرند. سپس آنها معامله را منعقد می کنندو ممکن است شامل امضا اوراقی از هر دو سوی معامله باشد که در آن شرایط معامله تجاری آنها نوشته شده است.

مزایای معامله تجاری

 

 

معامله تجاری ممکن است هر یک از مزایای زیر را به همراه داشته باشد:

  1. سازمان ها را قادر می سازد تا منابع خود را به اشتراک بگذارند یا تجمیع کنندو این امر ممکن است به معنای استفاده کارآمدتر از منابع باشد.
  2. به سازمان کمک می کند تا هرگونه خلأیی که ممکن است در عملیات تجاری آنها وجود داشته باشد برطرف کند.
  3. سازمان‌ها می‌توانند بدون نگرانی در مورد مشاغل غیر کلیدی، تمرکز بیشتری بر شایستگی‌های اصلی خود داشته باشند.
  4. زمانی که شرکتی بخواهد تجارت خود را با ورود به قلمروی دیگر گسترش دهد، با سایر سازمان‌های تجاری که بومی آن منطقه هستند و اقتصاد آن را به خوبی می‌شناسند، معامله می‌کند و این امر می‌تواند به شروع کسب و کار شرکت در آن منطقه، کمک کند.

معایب معامله تجاری

در کنار مزایای آن، معامله تجاری ممکن است دارای معایبی باشد:

1- زمانی که یکی از طرفین شروط معامله را رعایت نکند، معامله می تواند «فسخ یا درگیر اختلاف شود». که می تواند باعث ایجاد تنش و منجر به از دست دادن سرمایه و منابع برای هر دو طرف معامله شود. اگر مسائل حل نشده باقی بماند، نتیجه نهایی می تواند یک دادخواهی قضایی باشد، سرمایه و منابع را بیشتر از بین ببرد و به طور بالقوه به شهرت یا چهره عمومی یک یا هر دو طرف آسیب برساند.

2- تعهد به معامله با شرکتی دیگر ممکن است در نهایت به زمان و منابع بیشتری نسبت به آنچه که طرفین تصور می کردند نیاز داشته باشد. بنابراین، متعهد بودن به بندها و توافقات معامله ممکن است منجر به این شود که شرکت نتواند به طور مؤثر یا کارآمد در عملیات اصلی تجاری خود عمل کند. این به نوبه خود ممکن است منجر به از دست رفتن فرصت ها یا از دست رفتن درآمد شود.

روند مذاکره معامله تجاری

برای اطمینان از موفقیت معامله ای تجاری، به نکات زیر توجه کنید:

افراد مناسب یا تصمیم گیرندگان اصلی را پای میز بیاورید

قبل از شروع به مذاکره هر معامله ای، باید افراد مناسب حضور داشته باشند. برای دستیابی به توافق، حضور تصمیم گیرندگان نهایی بسیار مهم است. قبل از شروع مذاکرات، مطمئن شوید که طرف مقابل کاملاً مجاز به انجام تعهدات الزام آور است. به عنوان مثال، این امر برای جلوگیری از قرار گرفتن در موقعیتی است که به اشتباه فکر می کنید با طرف مقابل معامله کرده اید، اما توافق همچنان باید توسط فردی بالاتر در سلسله مراتب شرکتی تأیید شود و معامله نهایی نشده است.

آمادگی کافی داشته باشید

مذاکره کنندگان موفق در مذاکره ای مستقیم همیشه از آمادگی و داشتن برنامه اطمینان حاصل می کنند. برای اینکه بتوانید به طور مؤثر مذاکره کنید، باید به طور کامل درگیر شوید و بخش اجرایی مغز، تکنیک های ماهرانه، منطق و استدلال خود استفاده کنید. برای اینکه بتوانید بدون محدود کردن خود به مسیر ی خاص، احتمالات را کشف کنید، باید با استفاده از طوفان فکری، از روش‌های خلاقانه استفاده کنید.

اگرچه مهم است که به طور ذهنی اولویت ها و گزینه های جایگزین خود را در نظر بگیرید، منعطف بودن به گزینه های جدید هم امری حیاتی است. لازم است نسبت به هر گونه اطلاعات و داده جدید پذیرا باشید و آن را بی طرفانه بسنجید تا بهتربودن از ایده اصلی را تشخیص دهید.

همچنین، آماده سازی برای معامله شامل ایجاد رابطه با طرفین معامله است. لازم است شما برای درک شرکت و فرهنگ سازمانی آنها وقت بگذارید. درک درست طرفین معامله به شما کمک می کند تا بتوانید ارزیابی بهتری جهت اینکه آیا معامله ی ادغام یا مشارکت امکان پذیر است، داشته باشید، (به عنوان مثال، چگونه کارکنان دو شرکت با هم کار خواهند کرد و با چه چالش هایی ممکن است روبرو شوید؟).

هرگز ریسک های موجود را دست کم نگیرید

ممکن است به صورت کامل از مزایای بالقوه معامله پیشنهادی آگاه باشید، اما همچنین، باید به خطرات و ریسک های احتمالی توجه کنید. ارزیابی عینی ریسک ها وخطرات برای دستیابی به توافقی که هر دو طرف معامله آن را بپذیرند، حیاتی است.

تمرکز بر مسائل کلیدی

هنگام مذاکره ی معامله تجاری، آگاهی و تمرکز روی موضوعات و مسائل کلیدی و اصلی مهم است، و باعث می شود به مسائل فرعی نپردازید. از شرکت در بحث های مربوط به مسائل جزئی خودداری کنید و روی مسائل مهمی که به راه‌حل ختم می‌شود، تمرکز کنید.

تثبیت معامله

پس از رسیدن به توافقی شفاهی، باید آن را در فرم توافق نامه ای کوتاه یک تا دو صفحه ای ثبت کنید. نیازی به طولانی کردن فرآیند با تلاش برای انجام تک تک جزئیات نیست و فقط لازم است نکات کلیدی یادداشت شوند، زیرا معاملات اغلب به دلیل فقدان پیشرفت از دست می روند.

نکات کلیدی

معامله، توافقی است بین دو یا چند طرف (معمولاً یک فروشنده و یک خریدار) که می‌خواهند با مبادله کالاها، خدمات یا اطلاعات در ازای پول، تحت شرایط و ضوابط خاصی با هم تجارت کنند. معامله تجاری دارای مزایا و معایبی است. برای دست یابی بهترین نتیجه از معامله تجاری، طرف های درگیر معامله باید استراتژی های مذاکره موثری را به کار گیرند.

 

[1] Business Deal

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

واژه نامه ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...