معامله شرکت‌های Vivendi-Seagram

16 تیر 1401

دقیقه

در نوزدهم ژوئن سال 2000 شرکت فرانسوی Vivendi و شعبه تلویزیونی‌اش به نام Canal+ برنامه‌هایی برای یک ادغام سه جانبه با شرکت کانادایی Seagram اعلام نمودند. این معامله تماماً سهام ارزشی برابر 33.7 میلیارد دلار داشت. شرکت جدید Vivendi Universal نام‌گذاری شد.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملک پس از مقاله تملک شرکت Ascend Communications توسط Lucent Technologies در این مقاله به معامله شرکت‌های Vivendi-Seagram می‌پردازیم.

شرکت Vivendi

شرکت Vivendi SA شرکت فرانسوی تأسیسات آب بود که خود را به غول صنعت مخابرات و سرگرمی تبدیل کرد. این شرکت که پیش‌تر به نام CGE معروف بود در سال 1853 به‌عنوان شرکت آب و فاضلاب تأسیس شد. این شرکت بعدها کسب‌وکارهای متنوعی چون خدمات محیط‌زیست، انتقال انرژی، ساختمان‌سازی و ارتباطات را به فعالیت‌هایش اضافه کرد. شرکت Canal+ در سال 1983 با شراکت با شرکت Havas (شرکت تبلیغاتی) تأسیس شد. این شرکت در سال 1998 نام خود را به Vivendi‌ تغییر داد.

شرکت Vivendi در معامله‌ای به مبلغ 2.59 میلیارد دلار آمریکا با شرکت فیلم‌سازی Pathe ادغام شد. در دسامبر سال 2000 شرکت Vivendi Univeral با ادغام شرکت‌های Vivendi، Canal+ television networks و دارایی‌های رسانه‌ای شرکت Seagram که شامل Universal Studios می‌شد به وجود آمد. در سال 2004 هشتاد درصد از شعب شرکت Vivendi Universal به شرکت GE فروخته شد تا شرکت NBC Universal را شکل دهند که شرکت Vivendi بیست درصد از سهام آن را حفظ کرده بود.

در همان زمان این شرکت 50 درصد از سهام در شرکت‌های Canal+ و Studio Canal را به شرکت جدید فروخت. در سال 2005 شرکت Canal+ با شرکت TPS که دومین شرکت ارائه‌دهنده تلویزیون کابلی در فرانسه بود ادغام شد. شرکت Vivendi از آوریل سال 2006 پس از فروش 80 درصد از سهام به شرکت GE، به‌صورت فعلی‌اش موجودیت پیدا کرد. نام شرکت به Vivendi تغییر پیدا کرد. در سال 2007 شرکت Vivendi واحد انتشار بازی‌های ویدئویی‌اش را در معامله‌ای 18.8 میلیارد دلاری با شرکت Activision ادغام کرد تا شرکت Activision Blizzard را تشکیل دهد. شرکت Vivendi در 25 ژانویه سال 2011، سهامش را در NBS Universal به فروش رساند. در طول سال 2011 شرکت Vodafone، 44 درصد سهام خود در شرکت SFR که ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه بود را به قیمت 11 میلیارد دلار به شرکت Vivendi فروخت.

در سال 2013 شرکت Vivendi به قصد بازنگری‌های استراتژیک قسمت اعظم سهام خود در شرکت Activision Blizzard را فروخته و تنها 12 درصد از سهام در آن شرکت بازی و سرگرمی را حفظ کرد. در نوامبر سال 2013 شرکت Vendi همچنین، 53 درصد از سهام خود را در شرکت Marco Telecom به مبلغ حدودی 4.2 میلیارد دلار به شرکت Etisalat که مقر آن در دوبی بود فروخت. در سال 2013 شرکت Vivendi خبر برنامه تفکیکی را اعلام کرد که در طی آن شرکت Vivendi به گروهی رسانه‌ای تغییر می کرد که شامل شرکت‌های Canal+، Universal Music و GVT می‌شد.

در سال 2014 شرکت Vivendi شرکت GVT را به شرکت Telefonica Vivo که شعبه‌ای از شرکت Telefonica در برزیل بود فروخت. در سال 2015 شرکت Vivendi تقریباً 80 درصد از سهام موجود در شرکت Dailymotion را خریداری کرد. در سال 2016 شرکت Vivendi با موفقیت تصاحب خصمانه شرکت Gamelof را با تملک سهام مؤسسان آن شرکت به انجام رساند. شرکت Vivendi شرکت Flavorus را به مبلغ 4 میلیون دلار از SFX Entertainment مورد تملک قرارداد.

این شرکت همچنین، شرکت‌های Paddinton و The Copyrights Group را به تملک خود در آورد.شرکت Vivendi گروه ارائه‌دهنده خدمات و تولید محتوای یکپارچه، رسانه و مخابراتی است. این شرکت فعالیت خود را بر کل زنجیره ارزش رسانه‌ای که از کشف استعدادها شروع و به خلق، تولید و توزیع محتوی می‌انجامد متمرکز کرده است. این گروه شامل Universal Music Group، Canal+ Group، Havas Group، Gamelof و Vivandi Village است. بخش Universal Music در ضبط موسیقی، انتشار موزیک و تجارت آن فعالیت دارد. Canal+ در امور مرتبط با تلویزیون کابلی در فرانسه و سایر مناطق چون آفریقا، لهستان، ویتنام و میانمار فعالیت می‌نماید.

Havas Group یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های ارتباطی جهانی با واحدهای تجاری برای انجام فعالیت‌های خلاقانه، تخصص رسانه‌ای و مراقبت‌های بهداشتی/سلامتی است. Gameloft شرکت پیشرو جهانی در بازی‌های موبایل با 2.5 میلیون بازی برای دانلود روزانه است. شرکت Vivendi Village شامل بخش‌های Vivendi Ticketing، MyBestPro جهت مشاوره کارشناسی، Vivendi Talents و Olympai Production است. جدول زیر نکات متمایز مالی شرکت Vivendi را نشان می‌دهد (جدول 43.1)

جدول 43.1 نکات متمایز مالی به میلیون یورو
جدول 43.1 نکات متمایز مالی به میلیون یورو

شرکت Seagram

شرکت Seagram شرکت عظیم چندملیتی بود که مقر آن در شهر مونترال ایالت کبک قرار داشت. این شرکت در سال 1990 به بزرگ‌ترین مالک خط تولید نوشیدنی‌های الکلی مبدل شد. شرکت Seagram برندهای لیکور شناخته شده‌ای مثل Chivas Regal، Absolut Vodka، Captain Morgan’s Rum،Martell cognac، Glenlivet Scotch Whiskies و غیره تولید می‌کند.

در طول سالیان دراز شرکت Seagram با حفظ موجودیت بعنوان شرکت مادر Hollywoodیعنی سومین استودیوی بزرگ فیلم‌سازی، سومین شرکت بزرگ کسب‌وکار تولید و توزیع لیکور و بزرگ‌ترین شرکت تولید موسیقی در دنیا، به شرکت قدرتمند عظیمی تبدیل شده بود. در ژوئن سال 1995، شرکت Seagram شرکت MCA Inc را از شرکت Matsushita به مبلغ 5.7 میلیارد دلار خریداری کرد و آن را به Universal Studios تغییر نام داد. شرکت سیگرام 25 درصد از سهام خود در شرکت DuPont را فروخت و این تملک5.7 میلیارد دلاری را تأمین اعتبار کرد. شرکت Seagram مالک بزرگ‌ترین شرکت تولید موسیقی یعنی Univarsal Music Group و بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده فیلم و برنامه‌های تلویزیونی یعنی Universal Studios شد.

در دسامبر سال 1998، شرکت Seagram Co شرکت موسیقیPolyGram را از غول الکترونیک هلندی به نام Philips به مبلغ 10.4 میلیارد دلار خریداری کرد. شرکت Seagram همچنین، شرکت تجاری فروش آب‌میوه خود به نام Tropicana را در معامله‌ای 3.5 میلیارد دلاری واگذار کرده بود. شرکت PolyGram شرکت سرگرمی ساز جهانی‌ای با درآمدی بالغ بر 5.5 میلیارد دلار بود. شرکت فوق با صفحه‌های موسیقی کلاسیک و پاپی از A&M، Decca/London، Def Jam و غیره در امر ضبط موسیقی شرکتی پیشرو محسوب می‌شد.

شرکت PolyGram همچنین، تهیه‌کننده و توزیع‌کننده‌ای پیشرو در فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و ویدئویی به حساب می آمد. فعالیت‌های مرتبط با فیلم شرکت PolyGram شامل بخش‌های PolyGram Films، PolyGram Television، Propaganda Films و Working Title Films می‌شد. شرکت Universal Music پس از خرید شرکت PolyGram شکل گرفت که شامل Island Recods و Mercury Records بود شرکت Universal متعلق به سیگرام 75 درصد از مالکیت شرکت Philips در شرکت PolyGram را از طریق پیشنهاد خرید سهام برای تمام سهامی توزیع شده به مبلغ 59 دلار برای هر سهم به‌صورت نقدی و یا در صورت انتخاب سهام‌داران به‌صورت نقد و سهام عادی شرکت Seagram تملک نمود.

شرکت فوق بخش PolyGram Film Entertainment را در کسب‌وکار فیلمسازی Universal ادغام کرد. این معامله صرفه‌جویی در هزینه‌های سالانه تقریبی 275 تا 300 میلیون دلاری ایجاد نمود. شرکت Seagram با تملک شرکت PolyGram به شرکت پیشرو جهانی در امر سرگرمی تبدیل شد که مالک بزرگ‌ترین شرکت تولید موسیقی در دنیا بود. در سال 2000 شرکت‌های هلدینگ Universal به بری دیلر مفسر رسانه‌ای و باقی امپراطوری به شرکت عظیم فرانسوی Vivendi فروخته شدند. دارایی‌های بخش نوشیدنی شرکت Segram به شرکت Diageo PLC و Perond Ricard SA از فرانسه فروخته شدند.

 

ادغام شرکت‌های Vivendi و Seagram

در نوزدهم ژوئن سال 2000 شرکت فرانسوی Vivendi و شعبه تلویزیونی‌اش به نام Canal+ برنامه‌هایی برای یک ادغام سه جانبه با شرکت کانادایی Seagram اعلام نمودند. این معامله تماماً سهام ارزشی برابر 33.7 میلیارد دلار داشت. شرکت جدید Vivendi Universal نام‌گذاری شد. این ادغام شرکت قدرتمند جدید سرگرمی ساز بین‌المللی با دارایی‌هایی شامل فیلم‌ها تا پارک‌های موضوعی و انتشاراتی به وجود آورد. این معامله بعد از بیش از دو ماه مذاکره میان شرکت Vivendi واقع در پاریس و شرکت Seagram که شرکت سرگرمی ساز، رسانه‌ای و فروشنده نوشیدنی‌های الکلی بود اعلام شد.

شرایط معامله

شرکت Vivendi تقریباً 51.5 میلیارد دلار برای شرکت Seagram و 51 درصد از شرکت وابسته تلویزیون کابلی Canal+ که نمایانگر سهمی بود که شرکت Vivandi برنده نشده بود پرداخت کرد. شرکت Vivendi دو سهم از سهام خود را برای هر سهمی از شرکت Canal+ که تا کنون مالک نشده بود پیشنهاد کرد. ارزش این معامله برای 51 درصد سهام 10.9 میلیارد دلار بود. این شرکت تلویزیون کابلی عملاً عاری از بدهی بود. شرکت ویوندی 34 میلیارد دلار به‌صورت سهام پرداخت و 6.6 میلیارد دلار از بدهی‌های Seagram را تقبل کرد.

این معامله تماماً سهام ارزش سهام شرکت Seagram را به 77.35 دلار رساند که افزایشی 53 درصدی نسبت به ارزش بازاری پیش از اعلام خبر معامله نشان می‌داد. خانواده Bronfman‌ که مالک 24.6 درصد از شرکت Seagram بودند تقریباً 8 درصد از شرکت جدید را تملک کردند و در هیئت‌مدیره 18 نفری به نیابت از شرکت Seagram پنج صندلی را اشغال نمودند. شرکت Philips Electronics دومین سهام‌دار عمده در Seagram پس از خانواده Bronfman یازده درصد از سهام خود در شرکت Vivendi را به مزایده گذاشتند. Canal+ با CNN International در اسپانیا وارد سرمایه‌گذاری مشترک شد.

شرکت Universal Studios از هالیوود که تحت مالکیت شرکت Seagram قرار داشت بزرگ‌ترین شرکت موسیقی در سراسر دنیا بوده است. این ادغام باعث یکی شدن بخش فیلم و موسیقی شرکت Seagram با بخش‌های تلویزیون کابلی، پخش ماهواره‌ای و سیستم‌های اینترنتی شرکت Vivendi گردید. شرکت Vivendi مشتاق تملک واحد موسیقی شرکت PolyGram بود. نتیجه ادغام فوق ترکیب‌شدن استودیوهای فیلم و تلویزیونی Universal شرکت Seagram، گروه تولید موسیقی و پارک‌های موضوعی با سیستم توزیع گسترده شرکت Vivendi بود.

این سیستم توزیع شامل خدمات تلویزیون کابلی Canal+ فرانسه به همراه پورتال اینترنتی Vizzavi بود که برای تقریباً 80 میلیون مشترک اروپایی دروازه ورود به اینترنت محسوب می‌شد. آنچه شرکت Seagram را به شرکت Vivandi جذب کرده بود تخصص آن شرکت در حوزه تلفن و اینترنت بی‌سیم بود. باتوجه‌به پتانسیل بازارهای نوظهور جدید برای دانلود موسیقی از طریق تلفن‌های بی‌سیم و سایر رسانه‌ها در زمان معامله، چشم‌انداز فرصت‌های رشد همه‌جانبه‌ای برای رشد و توسعه دیده می‌شد.

انتظار می‌رفت در طول دوره ادغام، ارزش کسب‌وکار جهانی موسیقی باتوجه‌به رشد انفجاری مکانیسم‌های ارسال داده‌ها از 60 میلیارد دلار به 150 میلیارد دلار رشد پیدا کند. شرکت Vivandi این توانایی را در خود توسعه داده بود که از پدیده فوق بهترین بهره‌برداری را انجام دهد. در زمان انجام معامله، Canal+ بیش از 14 میلیون مشترک در 11 کشور دنیا دارا بود. شرکت Vivandi دارای 25 درصد از سهام شرکت BsKyB بود که اپراتور تلویزیون ماهواره اروپایی مالک آن بود. شرکت Vizzavi که پورتال اینترنتی محسوب می‌شد سرمایه‌گذاری مشترک شرکت Vivendi و شرکت Vodafone AirTouch محسوب می‌شد.

شرکت جدید یعنی Vivandi Universal دارای درآمد سالیانه ترکیبی تقریباً 55 میلیارد دلاری و سود پیش از بهره، مالیات و استهلاک 7 میلیارد دلاری بود. این شرکت پس از ادغام شرکت Aol Time Warner به یکی از دو شرکت رسانه و سرگرمی دنیا تبدیل شد. استراتژی شرکت Vivandi ارسال محتوای سرگرم‌کننده، مخصوصاً موسیقی از بخش پیشرو جهانی Univsrsal Music Group شرکت Seagram به سیستم‌های مخابراتی شبکه اینترنت خود (Vivandi) که شامل Cegetel که یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای تلفن همراه در فرانسه محسوب می‌شد بود.

شرکت جدید Vivendi Universal صاحب کسب‌وکاری بود که از استودیوهای فیلم Universal و برندهای موزیک شروع شده و به کانال‌های تلویزیون کابلی اروپایی، رسانه‌های الکترونیک، مخابرات بی‌سیم و پارک‌های موضوعی ختم می‌شد. شرکت Vivendi تمرکز خود را بر توسعه پورتال Vizzavi، همان سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت انگلیسی Vodafone AirTouch قرار داده بود تا به‌عنوان یکی از رسانه‌های موسیقی در اینترنت دستیابی به اینترنت و محتوای آنلاین را برای کاربران تلفن همراه را ممکن سازد. تملک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تلویزیون کابلی توانایی‌های بالقوه شرکت Vizzavi را از لحاظ مشتریان افزایش داد.

مسائل قانونی مربوط به ادغام

در سال 2017 شرکت Vivendi پرونده 15 ساله دادخواهی ایالات متحده علیه خود را با موافقت به پرداخت 26.4 میلیون دلار به سرمایه‌گذاران در ارتباط با اتهامات گمراه کردن سهام‌داران درباره مشکلات نقدینگی مرتبط با ادغام با شرکت Seagram حل‌وفصل کرد.

واکنش بازار سهام

اعلام عمومی خبر معامله در تاریخ 19 ژوئن سال 2000 انجام گرفت. به هنگام اعلام خبر معامله، سهام شرکت Vivendi در ابتدا 8 درصد کاهش نشان داد تا به 88.10 یورو رسید. احتمالاً سرمایه‌گذاران تشخیص داده بودند که معامله بیش از حد ارزش‌گذاری شده است. در همان زمان، سهام شرکت Seagram هفده درصد افزایش پیدا کرد. سهام شرکت Canal+ در روز اعلام خبر معامله به میزان 10 درصد کاهش پیدا کرد و به 178.60 یورو رسید.

در روز اعلام خبر معامله، ارزش سهام شرکت Vivendi به مقدار 8.66 درصد کاهش پیدا کرد. پس از آن ارزش سهام در روزهای 2+ و 3+ پس از اعلام خبر ادغام به ترتیب 1.53 و 3.75 درصد افزایش پیدا کرد. (جدول 43.2)

جدول 43.2 بازده زمان اعلام خبر ادغام شرکت Vivendi
جدول 43.2 بازده زمان اعلام خبر ادغام شرکت Vivendi

بازده تجمعی برای شرکت Vivendi در تمامی دوره‌های تحلیل منفی است (جدول 43.3).

جدول43.3 بازده تجمعی دوره پیش‌وپس از ادغام
جدول43.3 بازده تجمعی دوره پیش‌وپس از ادغام

بازده تجمعی دوره 254 روزه پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام تقریباً 3 الی 9 درصد بوده است. (نمودار 43.1)

 

نمودار 43.1 بازده تجمعی سهام شرکت Vivendi در طول دوره اعلام خبر ادغام
نمودار 43.1 بازده تجمعی سهام شرکت Vivendi در طول دوره اعلام خبر ادغام
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...