معامله ادغام شرکت‌های Actavis-Allergan

29 دی 1400

دقیقه

در مارس سال 2015 شرکت Actavis تملیک شرکت Allergan Inc را در مبادله وجه نقد و سهام به ارزش 70 میلیارد دلار تکمیل نمود. این تملیک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان از نظر درآمد فروش را به وجود آورد. شرکت ترکیب شده موقعیتی مسلط بر چرخه تأمین داروی جهانی کسب کرد. شرکت Actavis نام Allergan plc را به‌عنوان نام جهانی جدیدش پذیرفت و در بازار بورس نیویورک تحت نماد جدید AGN شروع به تجارت نمود. تغییر نام شرکت به دنبال تملیک شرکت Allergan در سال 2015 صورت گرفت. این ادغام یکی از ده شرکت بزرگ دارویی در جهان را ایجاد کرد.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله تملیک شرکت Time Warner Cable‌ توسط شرکت Charter Communications، در این مقاله به بررسی معامله ادغام شرکت‌های Actavis-Allergan می پردازیم.

 شرکت Actavis Generics

شرکت Actavis Generics شرکت داروسازی بزرگی است که در امر تولید و بازاریابی محصولات دارویی برند و ژنریک و داروهای بدون نیاز به نسخه (OTC) فعالیت می نماید. شرکت Actavis در بیش از 100 کشور دنیا حضور دارد. این شرکت تولیدات برند خود را از طریق شش فرنچایز در دسته های کلیدی دارویی به بازارها عرضه می نماید. شرکت Actavis دردنیا مقام سوم را در میان بزرگترین کسب‌وکارهای تولید داروی ژنریک به خود اختصاص داده است. این شرکت از میان 12 بازار جهانی در رده بالای سوم قرار گرفته است. شرکت Actavis توسعه و کسب مجوز محصولات دارویی ژنریک را در خارج از ایالات متحده از طریق کسب‌وکار واسطه ای ( شخص ثالث) خود به نام Medis انجام می دهد. شرکت Medis ارائه کننده 200 محصول در سطح جهانی می باشد.شرکت Actavis توسعه دهنده داروهای بایوسیمیلار مخصوص درمان سرطان و سایر دسته های دارویی می باشد. شرکت Actavis دارای بیش از 40 مرکز تولید و توزیع در سراسر دنیا است. در 15 ژوئیه سال 2015 شرکت Actavis PLC نام خود را به Allergan PLC تغییر داد. در همان زمان کسب‌وکارهای تولید داروهای ژنریک آمریکایی و کانادایی این شرکت کار خود را تحت نام قبلیActavis ادامه دادند. در طول نیمه سال 2015 شرکت Actavis PLC تصمیم گرفت که بخش تولیدات ژنریک خود را قیمت 40.5 میلیارد دلار به شرکت Teva Pharmaceuticals به به فروش برساند.

شرکت Actavis Generics پیش از تملیک شرکت Allergan Inc به نام Watson Pharmaceuticals and Actavis PLC شناخته می‌شد. شرکت Actavis در طول سال‌های متمادی از طریق تملیک‌ های استراتژیک رشد و توسعه پیدا کرده بود. این شرکت عرضه اولیه اوراق بهادار (IPO Listing) خود را به بازار بورس NASDAQ ارائه کرده بود. در سال 1997 این شرکت سهام خود را به بازار بورس نیویورک (NYSE) ارائه کرد و تحت نماد WPI نقل و انتقالات تجاری خود را انجام داد.

 شرکت Allergan

شرکت دارویی Allrgan در سال 1950 تأسیس شد. این شرکت توسعه‌دهنده فرمولاسیون‌های نوین برای بازار داروهای خاص بود. در سال 1953 شرکت Allergan اولین قطره چشم کورتیزون را برای معالجه التهاب چشم و اولین استروئید چشمی ضد احتقان را تولید کرد. این شرکت در سال 1970 برای اولین‌بار سهام خود را به شکلی عمومی ارائه کرد. در سال 1980 این شرکت به مبلغ 259 میلیون دلار توسط شرکت SmithKline مورد تملیک قرار گرفت. در سال 1989 شرکت SmithKline شرکت Allergan را واگذار نمود. در سال 2002 شرکت Allergan کسب‌وکار مرتبط با جراحی چشم و لنزهای محافظ چشم را به شرکت Advanced Medical Optics واگذار نمود. در طی سال 2013 شرکت Allergan شرکت MAP Pharmaceuticals را به مبلغ تقریبی 958 میلیون دلار تملیک کرد. درهمان سال این شرکت کسب‌وکار مرتبط با درمان چاقی مفرط خود را با تبادل سهامی به ارزش 15 میلیون و پرداخت نقدی به مبلغ 75 میلیون دلار به شرکت Apollo Endo-sergery فروخت. شرکتAllergan همچنین کسب‌وکار تولید داروهای ژنریک خود را به شرکت Teva pharmaceutical Insudtries به فروش رساند.

تملیک‌ های استراتژیک شرکت Actavis

در سال 2000 این شرکت دارویی شرکت Schein Pharmaceutical Inc. را تملیک کرد. این تملیک باعث دوبرابر شدن حجم آن شرکت شد. در سال 2006 شرکت Actavis، شرکت Andrx Corporation را که مقر آن در فلوریدا قرار داشت را تملیک نمود. این تملیک شرکت Actavis را به سومین شرکت بزرگ داروهای خاص در دنیا از لحاظ تعداد تجویز دارو مبدل نمود. شرکت Actavis در طی ادغام شرکت Arrow Group در سال 2009 حضوری جهانی در بیش از 20 بازار بین‌المللی به دست آورد. این شرکت با تملیک شرکت Arrow سازمان توسعه زیست داروییEden Bio Design‌در انگلستان را نیز تملیک نمود. در نوامبر سال 2012 شرکتWatson شعبه تولید داروهای ژنریک جهانی Actavis Group را که سومین شرکت بزرگ تولید داروهای ژنریک با موقعیتی پیشرو در بازارهای تجاری کلیدی دنیا که شامل ایالات متحده، انگلستان، کشورهای شمال اروپا، کانادا، استرالیا و بازارهای درحال‌رشد اروپای مرکزی و شرقی و روسیه می‌شد را به ارزش 25 میلیارد یورو تملیک نمود.

شرکت watson‌ پس از تملیک نام شرکت Actavis را برای انجام عملیات جهانی خود قبول کرد. در اکتبر سال 2013 شرکت Actavis شرکت دارویی Warner Chilcott Plc ایرلندی را در معامله تبادل سهامی به ارزش تقریبی 8.5 میلیارد دلار تملیک نمود. این تملیک شرکت Actavis را به سومین شرکت بزرگ تولید داروهای خاص با درآمد سالیانه‌ای تقریباً برابر با 3 میلیارد دلار در سال 2013 مبدل نمود. این شرکت همچنین در محدوده‌های درمانی کلیدی‌ چون سلامت و بهداشت زنان، اورولوژی (پزشکی مجاری ادراری)، پزشکی دستگاه گوارش و درمان بیماری‌های پوستی (درماتولوژی) به دست آورد.

در سال 2013 شرکت Actavis تملیک شرکت Warner Chilcott که شرکتی پیشرو در زمینه داروهای خاص و دارای بخش‌های تولیدداروهایی معتبر در زمینه بهداشت زنان، پزشکی دستگاه گوارش، مجاری ادرار و پوست بود را تکمیل نمود. در همان سال شرکت Actavis شرکت Uteron Pharma را به مبلغ تقریبی 142 میلیون دلار با تقبل قرض و سایر دیون آن شرکت به مبلغ 7.7 میلیون دلار و پرداخت‌های قسطی بالقوه‌ای به میزان 155 میلیون دلار در آینده تملیک نمود.

در ژوئیه سال 2014 شرکت Actavis تملیک شرکت‌های Furiex Pharmaceuticals و Forest Transcation را تکمیل نمود. درنتیجه معامله شرکت Furiex، در دارایی‌های نامشهود شرکت Actavis افزایش قابل‌ملاحظه‌ای صورت گرفت. شرکت Forest شرکت پیشرو کاملاً یکپارچه‌ای بود که در زمینه داروهای خاص فعالیت می‌نمود و سابقه ارائه کالاهای دارویی معتبر در بازار و توسعه داروهایی جدید در حوزه‌های درمانی مختلفی دارا بود.

در طول سال 2016 شرکت Teva شرکت Actavis Generics را تملیک کرد. این تملیک استراتژیک دو کسب‌وکار تولید داروهای ژنریک را با قدرت تکمیل‌کننده یکدیگر تحقیقات و توسعه، خط تولید محصولات و سابقه کاری در کنار هم قرارداد. شرکت Teva با این تملیک صاحب 338 مجوز تولید کالا و تصدیق‌های FDA شد و همچنین موقعیتی پیشرو در فرصت‌های ثبت اولیه (First to File) با تقریباً 115 درخواست تأیید داروی جدید (ANDA) در ایالات متحده به دست آورد. انتظار می‌رفت این شرکت ترکیب شده حداقل 10 درصد رشد درآمد داشته باشد. شرکتActavis پیش‌بینی کرده بود که شرکت ترکیب شده حداقل در هریک از سال‌های آتی 10 درصد رشد درآمد خواهد داشت.

دو شرکتValeant و Actavis برای معامله تملیک شرکت Allergan پیشنهاداتی ارائه دادند. بالاخره شرکت Actavis در مقابل هر سهم 219 دلار پرداخت کرد که 60 درصد آن به شکل نقدی و باقی به شکل سهام Actavis پرداخت شد. پیشنهاد شرکت Actavis 85.08 در هر سهم بیشتر از ارزش سهام شرکت Allergan پیش از ورود به برنامه‌های ادغام بود.

ادغام شرکت Actavis با شرکت Allergan

در مارس سال 2015 شرکت Actavis تملیک شرکت Allergan Inc را در مبادله وجه نقد و سهام به ارزش 70 میلیارد دلار تکمیل نمود. این تملیک یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های داروسازی جهان از نظر درآمد فروش را به وجود آورد. شرکت ترکیب شده موقعیتی مسلط بر چرخه تأمین داروی جهانی کسب کرد. شرکت Actavis نام Allergan plc را به‌عنوان نام جهانی جدیدش پذیرفت و در بازار بورس نیویورک تحت نماد جدید AGN شروع به تجارت نمود. تغییر نام شرکت به دنبال تملیک شرکت Allergan در سال 2015 صورت گرفت. این ادغام یکی از ده شرکت بزرگ دارویی در جهان را ایجاد کرد.

این شرکت تقریباً 1.7 میلیارد دلار در سرمایه‌گذاری سالیانه تحقیقات و توسعه بکار می‌گیرد. شرکت فوق همچنین سابقه توسعه کالاهای نوآورانه‌ای دارد و دارای 20 پروژه است که قرار است در آینده نزدیکی انجام شود و صاحب خط تولید داروهای ژنریکی است که در جهان از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند. این شرکت از لحاظ صنعتی در ارتباط با فرصت‌های ثبت اولیه در ایالات متحده موقعیتی مسلط را از آن خودکرده است و صاحب بیش از 1000 مجوز بازاریابی می‌باشد.

شرایط معامله

در 17 نوامبر سال 2014 شرکت‌های Actavis plc و Allergan Inc وارد توافقی قطعی شدند که برطبق آن شرکت Actavis شرکت Allergan را با ترکیبی از 129.22دلار وجه نقد و 0.3683 سهم Actavis در برابر هریک از سهام معمولی شرکت Allergan تملیک کرد. این نقل‌وانتقال مالی بر اساس قیمت نهایی سهام Actavis در 14 نوامبر سال 2014 تقریباً 66 میلیارد دلار یا 219 دلار برای هر سهم Allergan ارزش داشت. این معامله به‌اتفاق توسط اعضای هیئت‌مدیره شرکت‌های Actavis و Allergan مورد تأیید قرار گرفت و تیم مدیریتی هر دو شرکت از آن پشتیبانی نمودند. شرکت Actavis انتظار داشت ساختار جدید سرمایه‌ای از حقوق صاحبان سهام و بدهی در سطح سرمایه گذاری در مسیر انعطاف‌پذیری مالی طولانی‌مدت داشته باشد. سهام‌داران شرکت Actavis‌ پس از ادغام 72 درصد از سهام توزیع و صادر شده از سهام عادی شرکت Actavis را حفظ کردند. سهام‌داران شرکت Allergan 28 درصد از سهام توزیع وصادر شده از سهام عادی شرکت Actavis را صاحب شدند. شرکت Actavis حدود 128 میلیون سهام عادی را برای پرداخت بخش سهام از پرداخت‌های سهام‌داران شرکت Allergan را صادر نمود و در انتهای فرایند ادغام پاداش‌هایی بر اساس حقوق صاحبان سهام را تقبل کرد.

اختیار خریدهای سهام عادی شرکت Allergan به سهام شرکت Actavis‌تبدیل شد سهام منتشره غیر قابل معامله شرکت Allergan به تعدادی از سهام معمولی و غیرقابل معامله شرکت Actavis تبدیل شد. تعداد سهام غیرقابل معامله توسط ضرب کردن تعداد سهام محدود شرکت Allergan در نرخ مبادله سهام پاداش مشخص شد. بانک JP Morgan مشاور مالی شرکت Actavis بود درحالی‌که Bank of America، Merrill Lynch و Goldman Sachs مشاورین مالی شرکت Allergan‌ محسوب می‌شدند. شرکت ترکیب شده توسط برنتون ال ساندرس، رئیس هیئت‌مدیره و رئیس شرکتActavis مدیریت شد. این توافق‌نامه ادغام شرکت Actavis را مشروط کرد که در صورت فسخ قرارداد ادغام 1.3 میلیارد دلار هزینه فسخ قرارداد به شرکت Allergan پرداخت کند و این مورد به جهت آن بود که پیشنهاد توزیع سهام شرکت Actavis هنوز مورد تأیید سهام‌دارانش قرار نگرفته بود. توافق‌نامه ادغام همچنین از شرکت Allergan می‌خواست تا چنانچه آن شرکت قرارداد ادغام را فسخ کند مبلغ 2.1 میلیارد دلار به شرکت Actavis بپردازد. کل وجه نقد از پرداخت‌های ادغام به میزان 39 میلیارد دلار تخمین زده شد.

تأمین مالی معامله

منابع مالی این معامله از ترکیبی از وجه نقد موجود در شرکت‌های Actavis و Allergan تأمین شد. این منابع مالی عبارت بود از 8.9 میلیارد دلار که از توزیع و فروش بهره سهام عمومی و یا بهره سهام ممتاز اجباراً قابل تبدیل توسط شرکت Actavis و تأمین مالی برای پرداخت بدهی‌ها توسط شرکت ثالث از طریق تسهیلات وام‌های مدت‌دار با تقدم بدون وثیقه و توزیع و فروش سفته‌های بدون وثیقه توسط شرکت Actavis Funing SCS کسب می‌شد. تسهیلات وام مدت‌دار با تقدم بدون وثیقه شامل یک بخش وام مدت‌دار با تقدم بدون وثیقه سه‌ساله بود که جمع کل مبلغ اصلی اولیه آن 2.75 میلیارد دلار و بخش دیگر وام مدت‌دار با تقدم بدون وثیقه پنج‌ساله بود که جمع کل مبلغ اصلی اولیه آن نیز 2.75 میلیارد دلار می‌شد. این توافقنامه مشروط به توزیع و فروش سفته‌های با تقدم بدون وثیقه تا مبلغ 22 میلیارد دلار بود. همچنین تسهیلات وام رابط کوتاه‌ مدتی تا سقف 30.9 میلیارد دلار نیز برای انجام معامله وجود داشت.

مزایای این تملیک

تملیک شرکت Allergan باعث ایجاد تجارت دارویی معتبر جهانی با موقعیتی پیشرو در بخش‌های اساسی درمانی شد. این تملیک یکی از سریع‌ترین و پویاترین شرکت‌های دارویی را در زمینه بهداشت جهانی به وجود آورد. شرکت ترکیب شده موقعیتی مسلط در بخش‌هایی مثل بهداشت چشم، علم اعصاب/دستگاه عصبی مرکزی، پزشکی زیبایی، درمان بیماری‌های پوستی، درمان بیماری‌های دستگاه گوارش و همچنین بیماری‌های مجرای ادرار به دست آورد. این ترکیب به گسترش شرکت در تقریباً 100 کشور دنیا منجر شد. شرکت دارویی ترکیب شده دارای شش فرنچایز بسیار پرفروش بود که درآمدهای ترکیبی به میزان تقریبی 15 میلیارد دلار کسب می‌کرد که این درآمدها شامل درآمدهای سالیانه‌ای افزون بر 3 میلیارد دلار در بخش بهداشت چشم، علم اعصاب/دستگاه عصب مرکزی و پزشکی زیبایی و درمان بیماری‌های پوستی و جراحی پلاستیک می‌شد. شرکت دارویی ترکیب شده مالک برندهای شناخته شده‌ای مثل،Botox®، Restasis®، Juvederm®، Namenda XR®، Linzess® و LoLoestrin® Fe بود.

تجربیات فروش شرکت دارویی ترکیب شده و بازاریابی سازماندهی‌شده‌اش به تعداد زیادی متخصص دارویی پشتیبانی ارائه می‌نمود. این شرکت ترکیب شده قادر بود که حضور تجاری خود را در مناطقی مثل کانادا، اروپا، جنوب آسیا، آمریکای لاتین، چین و هند گسترش دهد. انتظار می‌رفت این ترکیب از طریق سابقه تقویت شده برندهای مختلف، داروهای ژنریک و داروهای ژنریک معتبر و محصولات بدون نسخه در بازارهای جهانی رشد قابل‌توجهی کسب نماید. خط تولید هر دو شرکت Actavis و Allergan تمرکز خود را بر محدوده‌های اصلی درمانی که شامل درمان مولکولی در پوست، زیبایی، بیماری‌های چشم، سیستم عصبی مرکزی، سیستم گوارشی، داروهای ضد عفونت، و مجاری ادرار می‌شد قرار داده بود. خط تولید داروهای ژنریک شامل تقریباً 230 داروی جدید بود که در انتظار گرفتن تأییدیه از FDA و همچنین 70 داروی دیگر در انتظار کسب مجوز برای نخستین‌بار بودند. شرکت Allergan سابقه‌ای بسیار قوی شامل برندهای شناخته شده و خط تولید اصلی دارویی داشت که شامل تولید داروهای معمولی، داروهای ژنریک، داروهای بایوسیمیلار، محصولات بدون نیاز به تجویز نسخه و ابزارهای پزشکی می‌شد.

این شرکت همچنین به چهارمین توزیع‌کننده بزرگ دارو در ایالات متحده مبدل شد. می‌توان اذعان کرد که قدرت شرکت Allergan در مدل کسب‌وکار کاملاً یکپارچه‌اش نهفته است. انتظار می‌رفت این ترکیب باعث رشد درآمدها و فروش و همچنین افزایش سود خالص در این صنعت شود. همچنین انتظار می‌رفت شرکت یکپارچه شده دارویی نرخ رشد مرکب سالیانه‌ای حداقل برابر با 10 درصد ایجاد نماید. با اضافه‌شدن سابقه کاری شرکت Allergan که شامل فرنچایزهای درمانی بسیار پرفروشی بود درآمدهای شرکت Actavis آمریکای شمالی که ناشی از کسب‌وکار برندهای داروهای خاص بود دوبرابر شد. فرنچایز های پرفروش شرکتAllergan در زمینه‌های چشم‌پزشکی، اعصاب و پزشکی زیبایی، پوست و جراحی پلاستیک، فرنچایز های پرفروش مربوط به اعصاب مرکزی، دستگاه گوارش و بهداشت زنان را تکمیل کردند تا سبد محصول بسیار مهمی در زمینه گسترده‌ای از محدوده‌های درمانی به وجود آورند.

هم‌افزایی‌ ها

انتظار می‌رفت این تملیک باعث به‌وجودآمدن 1.8 میلیارد دلار هم‌افزایی‌های عملیاتی و مالی گردد. شرکت Allergan انتظار داشت از ادامه یافتن پروژه‌هایش 475 میلیون دلار پس‌انداز سالیانه کسب کند. شرکت Actavis در سال 2016 انتظار جریان نقدی عملیاتی بیش از 8 میلیارد دلار را داشت. از این معامله سوددهی بسیار سریع نیز انتظار می‌رفت. جدول 19.1 و 19.2 نکات متمایز مالی شرکت‌های Actavis وAllergan را به شما نشان می‌دهند. جدول 19.3 صورتهای مالی از داده‌های عملیاتی ترکیبی شرکت‌ها در سال 2013 را نشان می‌دهد.

 معامله ادغام شرکت‌های Actavis-Allergan

جدول 19.1 موارد متمایز مالی شرکت Actavis

مقادیر به جز سود هر سهم به میلیون دلار می‌باشند.

جدول 19.2 موارد متمایز مالی شرکت Allergan

مقادیر به جز سود هر سهم به میلیون دلار می‌باشند.

جدول 19.3 صورتهای مالی داده‌های عملیاتی ترکیبی شرکت‌ها

تأثیر اعلام خبر ادغام بر ثروت‌زایی

اعلام عمومی خبر ادغام در 17 نوامبر سال 2013 انجام گرفت. تملیک در 17 مارس سال 2014 تکمیل شد. بازده تجمعی برای دوره 228 روزه (19- تا 231+ روز) پیش‌وپس از ادغام در نمودار 19.1 نشان‌داده‌شده. بازده تجمعی دوره فوق 23 درصد بود. بازده روز اعلام خبر ادغام 1.7 درصد بود. یک روز پس از ادغام قیمت سهام 8.7 درصد افزایش پیدا کرد. در روز پنجم بعد از اعلام خبر ادغام ارزش سهام 2.7 درصد افزایش پیدا کرد (جدول 19.4)

اعلام خبر ادغام تأثیر مثبتی بر ثروت‌زایی سهام شرکت Allergan داشت. سهام در تمامی دوره‌های زمانی افزایش مثبتی را نشان می‌دهد. (جدول 19.5)

نمودار 19.1بازده تجمعی شرکت Actavis در دوره ادغام

جدول 19.4 بازده شرکت Allergan در دوره پیش‌وپس از ادغام

جدول 19.5 بازده تجمعی در دوره‌های زمانی مختلف

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...