قالب‌بندی شرطی (Conditional Formatting) – بخش 1

23 بهمن 1400

دقیقه

قالب‌بندی شرطی به کاربر اجازه می‌دهد تا قالب‌بندی خاصی را برای محدوده‌ای از سلول‌ها و بر اساس محتویات آن سلول‌ها مشخص نماید. مثلاً چنانچه نمرات امتحانی دانش‌آموزان را در اختیار داشته باشید، می‌توانید از قالب‌بندی شرطی استفاده کنید تا نام‌های دانش‌آموزانی که نمره متوسط نهایی آنها حداقل نود درصدکل نمره است را به رنگ قرمز نمایش دهد. اساساً وقتی برای قالب‌بندی محدوده‌ای از سلول‌ها شرطی قرار می‌دهید، مایکروسافت اکسل ۲۰۱۹ هریک از سلول‌های محدوده را بررسی می‌کند تا ببیند هریک از شروط نهاده شده (مثل Average>90) در آن سلول صدق می‌کند یا خیر.

آخرین به‌روزرسانی: 19 بهمن 1401

در سری مقاله های آموزش اکسل، در فصل گذشته به بررسی تابع INDIRECT پرداختیم، در این فصل به آموزش قالب‌بندی شرطی (Conditional Formatting) می پردازیم.

 

سؤالات پاسخ داده شده در این فصل:

  • چگونه می‌توان به شکلی بصری نشان داد که آیا داده‌های دمای اخیر با گرمایش جهانی مطابقت دارد یا خیر؟
  • ویژگی Highlight Cells (پر رنگ کردن سلول ها) در قالب‌بندی شرطی چگونه کار می‌کند؟
  • چگونه می‌توان قواعد و قوانین تعیین شده توسط خود را بازبینی کرد و یا به دلخواه تغییر داد؟
  • نوارهای داده (Data Bars) چگونه عمل می‌کنند؟
  • مقیاس‌های رنگی (Color Scales) چگونه کار می‌کنند؟
  • مجموعه آیکون ها (Icon Sets) چگونه کار می‌کنند؟
  • چگونه می‌توان بازده سهام ماهیانه را با رنگ به‌گونه‌ای کدگذاری نمود تا هر ماه پرسود با یک رنگ و ماه‌های پر ضرر با رنگ دیگری نمایش داده شوند؟
  • با داشتن درآمد فصلی شرکت، چگونه می‌توان فصل‌هایی را که در آن میزان درآمد نسبت به فصل قبلی افزایش داشته است را با یک رنگ و فصل‌هایی را که در آن درآمد نسبت به فصل قبلی کاهش داشته است را با رنگ دیگری نمایش داد؟
  • لیستی از داده‌ها در اختیار ما قرار داده شده است، چگونه می‌توان داده‌های آخر هفته را با رنگ خاصی مشخص کرد؟
  • مربی بسکتبال به هریک از بازیکنان بر اساس توانایی بازیکن در دفاع کردن، حمله کردن و یا میان‌داری رتبه‌ای میان یک تا ده داده است، آیا می‌توان کاربرگی ایجاد کرد که به شکل بصری توانایی هریک از بازیکنان در موقعیتی که مربی برای آنها تعیین کرده است را نشان دهد؟
  • گزینه Stop If True در کادر محاوره‌ای Manage Rules چه کاری انجام می‌دهد؟
  • چگونه می‌توان از گزینه Format Painter برای کپی‌کردن یک قالب‌بندی شرطی استفاده نمود؟

قالب‌بندی شرطی به کاربر اجازه می‌دهد تا قالب‌بندی خاصی را برای محدوده‌ای از سلول‌ها و بر اساس محتویات آن سلول‌ها مشخص نماید. مثلاً چنانچه نمرات امتحانی دانش‌آموزان را در اختیار داشته باشید، می‌توانید از قالب‌بندی شرطی استفاده کنید تا نام‌های دانش‌آموزانی که نمره متوسط نهایی آنها حداقل نود درصدکل نمره است را به رنگ قرمز نمایش دهد. اساساً وقتی برای قالب‌بندی محدوده‌ای از سلول‌ها شرطی قرار می‌دهید، مایکروسافت اکسل ۲۰۱۹ هریک از سلول‌های محدوده را بررسی می‌کند تا ببیند هریک از شروط نهاده شده (مثل Average>90) در آن سلول صدق می‌کند یا خیر. اکسل پس از آن قالب‌بندی انتخاب شده برای آن شرط را به تمام سلول‌هایی که شرط موردنظر بر آنها صدق نموده را وارد می‌نماید. اگر محتوای یک سلول با هیچ‌کدام از شروط موردنظر صدق نکند قالب‌بندی آن دست‌نخورده باقی می‌ماند. در مایکروسافت اکسل 2007، قالب‌بندی شرطی به شکلی کامل مورد تجدیدنظر قرار گرفته و توسعه پیدا کرد. مایکروسافت اکسل ۲۰۱۰ اصلاحات جزئی دیگری را به قالب‌بندی شرطی اضافه نمود. در این فصل به شما نشان می‌دهیم چگونه از تمامی ویژگی‌های قالب‌بندی شرطی که به مایکروسافت اکسل ۲۰۱۹ اضافه شده استفاده نمایید.

برای دیدن گزینه‌های قالب‌بندی شرطی، ابتدا محدوده‌ای را که می‌خواهید قالب‌بندی کنید انتخاب نمایید. سپس در تب Home در گروه گزینه‌های Styles روی پیکان Conditional Formatting کلیک کنید (تصویر 1-24 را ببینید) تا منوی گزینه‌های قا لب‌بندی شرطی همان‌طور که در تصویر 2-24 نشان‌داده‌شده باز شود.

Conditional Formatting

تصویر 1-24 فرمان قالب‌بندی شرطی ((Conditional Formatting

تصویر 2-24 گزینه‌های قالب‌بندی شرطی

گزینه Highlight Cells به شما اجازه می‌دهد تا قالب‌بندی موردنظر را به سلول‌هایی که محتویات آن‌ها با یکی از این معیارها هماهنگی دارند اعمال نمایید:

  • در محدوده عددی خاصی قرار گرفته‌اند.
  • با رشته متنی خاصی هماهنگ هستند.
  • در محدوده تاریخی خاصی می‌گنجند (مرتبط با تاریخ حاضر)
  • در محدوده انتخاب شده بیش از یک‌بار ظاهر شده‌اند (و یا تنها یک‌بار ظاهر شده‌اند)
  • گزینه Top/Bottom Rules به شما اجازه می‌دهند تا قالب‌بندی ای را به هریک از موارد زیر اعمال نمایید:
    • بزرگ‌ترین یا کوچک‌ترین مقادیر در یک محدوده.
    • مقدار درصد بالا یا پایین در اعداد یک محدوده.
    • اعداد بالا یا پایین متوسط تمامی اعداد یک محدوده.
  • نوارهای داده، مقیاس‌های رنگی و مجموعه آیکون‌ها به کاربر اجازه می‌دهند تا به‌سادگی مقادیر بزرگ، کوچک یا متوسط موجود در یک محدوده انتخاب شده را تشخیص دهند. نوارهای داده بزرگ‌تر مرتبط با اعداد بزرگ‌تر هستند. با مقیاس‌های رنگ می‌توان به‌عنوان‌مثال کاری کرد که مقادیر کوچک‌تر به رنگ قرمز و مقادیر بزرگ‌تر به رنگ آبی نمایش داده شوند و همچنان که ارقام از کم به زیاد تغییر می‌کنند اندازه های آنها در حرکت طیف رنگ‌ها باظرافت نمایش داده می‌شود. با استفاده از مجموعه آیکون‌ها می‌توان تا پنج آیکون (نماد) را برای شناسایی محدوده‌های مختلف مقادیر مورداستفاده قرارداد. مثلاً می‌توان یک پیکان سر بالا را برای مقادیر بزرگ، پیکان نشانه رفته به سمت راست را برای نمایش مقدار متوسط و پیکان نشانه رفته به پایین را برای مشخص‌ کردن مقدار کمتر مورداستفاده قرارداد.
  • گزینه New Rule به شما اجازه می‌دهد تا فرمول موردنظر خود را برای تعیین قالب‌بندی مشخصی برای یک سلول ایجاد نمایید. مثلاً اگر مقدار سلولی از سلول بالایی‌اش بالاتر رود می‌توانید رنگ سبز را به آن سلول اعمال نمایید. اگر سلول پنجمین مقدار بالا در ستون باشد می‌توانید رنگ قرمز را به آن سلول اعمال نمایید و غیره.
  • گزینه Clear Rules شما را قادر می‌سازد تا تمام قالب‌بندی‌های شرطی اعمال شده در یک محدوده انتخاب شده یا در تمامی کاربرگ را پاک کنید.
  • گزینه Manage Rules شما را قادر می‌سازد تا قواعد قالب‌بندی شرطی را مشاهده، اصلاح و یا پاک نمایید، قواعدی جدید ایجاد کرده و یا ترتیبی را که اکسل این قواعد قالب‌بندی شرطی قرارداده شده توسط شما را اعمال می‌نماید را تغییر دهید.

 

پاسخ به سؤالات این فصل:

چگونه می‌توان به شکل بصری نشان داد که آیا داده‌های دمای اخیر با گرمایش جهانی مطابقت دارد یا خیر؟

این سؤال بهترین فرصت برای اعمال نمودن قواعد قالب‌بندی شرطی Top/Bottom در اختیار قرار می‌دهد. فایلی به نام Globalwarming2018.Xlsx حاوی مقادیر انحراف دمای سالیانه هرسال از ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰ بر مبنای درجه سلسیوس است (تصویر 4-24 بخشی از این داده‌ها را نشان می‌دهد) اگر پدیده گرمایش جهانی رخ‌داده باشد، انتظار خواهید داشت که اعداد سال‌های اخیر بزرگ‌تر از اعداد سال‌های پیشین باشد. اجازه دهید برای مشخص‌ کردن اینکه سال‌های اخیر گرم‌تر هستند ۲۰ تا از گرم‌ترین سال‌ها را با رنگ قرمز مشخص کنیم. برای این مثال‌ها ابتدا محدوده B4:B171 را که حاوی دماها است را انتخاب می‌کنیم.

در تب Home در گروه Styles گزینه Conditional Formatting را کلیک کرده و بعد گزینه Top/Bottom Rules را انتخاب می‌کنیم. پس از آن گزینه Top 10 Items را انتخاب کرده و کادر محاوره‌ای را همچنان که در تصویر 3-24 نمایش‌داده‌شده پر می‌کنیم. مقدار پیش‌فرض 10 را به 20 تغییر داده و برای قالب‌بندی رنگ بخش انتخاب شده گزینه Light Red Fill With Dark Red Text (سلول‌ها به رنگ قرمز کم‌رنگ و متون سلول‌ها به رنگ قرمز تیره) را بدون تغییر رها می‌کنیم. حالا می‌بینیم که 20 تا از گرم‌ترین سال‌ها به رنگ قرمز کم‌رنگ نمایش‌داده‌شده‌اند. توجه کنید که سال‌های 2001 تا 2017 در میان 20 سال گرم‌تر هستند. اگر قاعده تغییر دمایی وجود نداشت، آن‌وقت برحسب انتظار شما از سال 2001 تنها دو سال در میان 20 سال گرم‌تر قرار می‌گرفت.

تصویر 3-24 مشخص‌ کردن 20 سال با بالاترین دما با رنگ قرمز

توجه: کلیک کردن بر پیکان سمت راست تصویر 3-24 فهرستی از رنگ‌های انتخابی به همراه گزینه Custom Format یا قالب‌بندی دلخواه در اختیار شما قرار می‌دهد. با انتخاب این گزینه نشان‌داده‌شده در کادر محاوره‌ای Format Cells می‌توان قالب‌بندی دلخواهی ایجاد نمود با کلیک بر دکمه Ok در هر دو کادر محاوره‌ای بر سلول‌هایی شما اعمال خواهد شد.

پس از آن محدوده C4:C171 را انتخاب نموده و دوباره به گزینه Top /Bottom Rules بازمی‌گردیم. به روشی مشابه قبل بر Conditional Formatting و سپس گزینه Top/ Bottom Rules کلیک کرده این بار گزینه Top 10% را برگزیده و مقادیر پیش‌فرض را پذیرفته و روی دکمه Ok در کادر محاوره‌ای Top10% کلیک می‌کنیم تا ده درصد دمای بالا را به رنگ قرمز درآوریم. پس از آن گزینه Conditional Formatting و سپس Top/Bottom Rules و دست آخر گزینه Bottom 10% را انتخاب می‌کنیم. سپس در کادر محاوره‌ای Bottom 10% گزینه Highlight Setting Green Fill With Dark Green Text را انتخاب و روی دکمه Ok کلیک می‌کنیم تا ده درصد دمای پایین را به رنگ سبز مشخص نماییم. دست آخر در ستون D دمای بالای متوسط را به رنگ سبز و زیر متوسط را به رنگ قرمز درمی‌آوریم و این کار را با انتخاب گزینه‌های Above Average و Below Average در منوی کشویی Conditional Formatting انجام می‌دهیم. توجه کنید که 15 سال پس از سال 2001 در لیست ده‌درصدی گرم‌ترین تمامی سال‌ها قرار گرفته‌اند. اگر قاعده گرم‌شدن دمایی وجود نداشت انتظار می‌رفت تنها دو سال از این سال‌ها در لیست بالای ده درصد قرار بگیرند. همچنین باید توجه کرد که تمام سال‌ها از سال 1977 دمای بالای حد متوسط داشته‌اند. اگر دما قاعدهی افزایشی نشان نداده بود 50 درصد شانس اینکه یک سال دمای هوایی بالاتر حد متوسط داشته باشد می‌بود بنابراین دمای هوای سال‌های 1977 تا 2017 (چنانچه قاعده خاصی نباشد) مثل آمدن روی شیر سکه به شکلی مدام پس از 41 بار انداختن آن است. این مثال نشان می‌دهد که قالب‌بندی شرطی ابزار بصری بسیار قدرتمندی است که می‌تواند نشان دهد که به نظر می‌رسد زمین (حالا به هر دلیلی) گرم‌تر از گذشته شده است.

تصویر 4-24 قالب‌بندی شرطی با استفاده از گزینه Top/Bottom Rules

ویژگی Highlight Cells در قالب‌بندی شرطی چگونه کار می‌کند؟

فایل Highlightcells.xlsx (تصویر 5-24 را ببینید) نحوه استفاده از ویژگی Highlight Cells را نشان می‌دهد. مثلاً فرض کنید می‌خواهید تمامی نام‌های دو بار تکرار شده در محدوده C2:C11 را به رنگ قرمز درآورید. برای انجام این کار به‌سادگی محدوده C2:C11 را انتخاب کرده، بر روی گزینه Conditional Formatting در بخش Styles در تب Home کلیک کرده و سپس روی گزینه Highlight Cells Rules و پس از آن روی Duplicate Values کلیک کرده و دست آخر گزینه Light Red Fill With Dark Red Text را انتخاب نمایید. روی OK کلیک کنید تا این قاعده را به‌تمامی نام‌هایی که بیش از یک‌بار تکرار شده‌اند (Jhon,Josh) اعمال کنید تا همه به رنگ قرمز مشخص شوند.

تصویر 5-24 استفاده از گزینه Highlight Cells Rules

حالا فرض کنید می‌خواهید تمامی سلول‌های محدوده D2:D11 را که حاوی متن Eric هستند را با رنگ قرمز مشخص کنید. برای انجام این کار به‌سادگی محدوده سلول D2: D11 را انتخاب کرده، ابتدا روی گزینه Conditional Formatting، سپس روی گزینه Highlight Cells Rules و دست آخر روی گزینه Text That Contains کلیک می‌کنیم. کلمه Eric را در مربع سمت چپ درج کرده و در سمت راست گزینه Light Red With Dark Red Text را انتخاب می‌کنیم. همان‌طور که در تصویر 5-24 نشان‌داده‌شده می‌بینید که هر دو کلمات Eric و Erica با رنگ قرمز مشخص شده‌اند. (البته Erica حاوی رشته متنی Eric می‌باشد) گزینه Text Contains به بزرگی و کوچکی حروف حساس نیست بنابراین می‌توانید eric را با حرف کوچک نیز بنویسید و همان نتیجه را به دست آورید.

فرض کنید که فهرستی از تاریخ‌های مختلف دارید (مثل تاریخ‌های موجود در محدوده E2:E11) و می‌خواهید هر سلولی را که حاوی تاریخ روز گذشته است به رنگ قرمز و سایر سلول‌های حاوی تاریخ هفت روز گذشته را به رنگ قرمز درآورید. (کاربرگی را به نام Right Way در فایل Highlightcells.Xlsx مشاهده کنید) فرض کنید (همانند تصویر 5-24) که تاریخ جاری 28 ژوئن 2018 است. توجه کنید که سلول E3 حاوی فرمول =TODAY()–1 هست، بنابراین سلول E3 همواره تاریخ روز گذشته را نشان می‌دهد. سلول E4 حاوی فرمول =TODAY()–5 است و تاریخ پنج‌ روز گذشته را نشان می‌دهد.

برای مثال ذکر شده ابتدا کار را با انتخاب محدوده‌ای که قصد قالب‌ بندی آن داری شروع می‌کنیم (E2:E11) پس از آن به ترتیب روی گزینه‌های Conditional Formatting، Highlight Cell Rules کلیک کرده و دست آخر گزینه A Date Occuring را انتخاب می‌کنیم. در کادر محاوره‌ای A Date Occuring گزینه Yesterday و Green Fill With Dark Green Text را انتخاب کرده و بعد روی Ok کلیک می‌کنیم. برای بار دوم روی گزینه‌های Conditional Formatting و Highlight Cell Rules را کلیک کرده و A Date Occuring را انتخاب می‌کنیم. این بار گزینه Last 7 Days را و پس از آن Light Red Fill With Dark Red Text را برمی‌گزینیم. قواعد قالب‌بندی که بعد انتخاب می‌کنید نسبت به قواعد ایجاد شده پیشین تقدم پیدا می‌کنند. (مگر آنکه خودتان این تقدم را همان‌طور که بعدها در این فصل توضیح می‌دهیم به هم بزنید). به همین دلیل است که تاریخ‌گذشته به‌جای اینکه سبز باشد قرمز است.

 

چگونه می‌توان قواعد و قوانین تعیین شده توسط خود را بازبینی کرد و یا به دلخواه تغییر داد؟

بعد از ایجاد قواعد قالب‌بندی شرطی، می‌توانید این قواعد را با کلیک بر روی گزینه Manage Rules در منوی Conditional Formatting مشاهده کرد. مثلاً تاریخ‌های محدوده E2:E11 را انتخاب کرده، روی گزینه Coditional Formatting کلیک کرده و سپس روی گزینه Manage Rules کلیک می‌کنیم، حالا می‌توانیم قواعد نشان‌داده‌شده در تصویر 6-24 را مشاهده کنیم. می‌بینید که قاعده قالب‌بندی آخرین هفت روز (7Days) پیش از قاعده قالب‌بندی روز گذشته (Yesterday) اعمال شده است.

تصویر 6-24 کادر محاوره‌ای Conditional Formatting Rules Manager

می‌توان در کادر محاوره‌ای Conditional Formatting Rules Manager اعمال زیر را انجام داد:

  • ایجاد قاعده قالب‌بندی جدید با کلیک بر دکمه New Rule.
  • ویرایش یا تغییر یک‌قاعده با کلیک بر روی دکمه Edit Rule.
  • حذف یک‌قاعده با انتخاب آن و سپس کلیک بر روی دکمه Delete Rule.
  • تغییر نظم تقدم قواعد با انتخاب یک‌قاعده و سپس کلیک بر روی فلش های بالا و یا پایین.

برای نمایش نحوه استفاده از کادر محاوره‌ای Conditional Formatting Rules Manager، کاربرگ پیشین را به نام کاربرگ Righ Way در فایلی به نام HighlighCells.xlsx کپی کرده‌ایم (این کار را به‌سادگی با کلیک روی تب Worksheet و انتخاب گزینه Move or Copy و سپس انتخاب گزینه Create A Copy انجام می‌دهیم). در اینجا قاعده Yesterday را انتخاب کرده و روی فلش بالا کلیک می‌کنیم. حالا قاعده Yesterday بر قاعده Last 7 Days تقدم پیدا می‌کند، به همین دلیل سلول E3 به رنگ سبز درمی‌آید و نه قرمز. تصویر 7-24 نشان می‌دهد که کادر محاوره‌ای Conditional Formatting Rules Manager به چه شکل به نظر می‌رسد و تصویر 8-24 نشان می‌دهد همان‌طور که می‌خواستیم سلول E3 به رنگ سبز و سلول E4 به رنگ قرمز درآمده‌اند.

تصویر 7-24 نشان می‌دهد که قاعده Yesterday اکنون نسبت به قاعده Last 7 Days تقدم پیدا کرده است.

تصویر 8-24 نشان می‌دهد که قالب‌بندی تاریخ دیروز با تغییر نظم قواعد تغییر کرده و دارای کادر سبزرنگ شده است.

نوارهای داده چگونه عمل می‌کنند؟

وقتی که فهرست طولانی ای از اعداد داریم، بهتر است شاخصی بصری داشته باشیم که ما را قادر سازد تا به‌آسانی بیشترین و کمترین اعداد را تشخیص دهیم. نوارهای داده، مقیاس‌های رنگی و مجموعه آیکون‌ها (که همه در اکسل 2007 معرفی شده بودند) ابزارهایی بسیار عالی برای نمایش تفاوت‌ها در فهرستی از اعداد است. فایل Scalesiconsdatabars.xlsx نحوه استفاده از این ابزارها را نشان می‌دهد.

تصویر 9-24 (فایل Databars.xlsx را ببینید) نحوه استفاده از نوارهای داده را نشان می‌دهد. برای مثال موردنظر کار را با اعمال نوارهای داده پیش‌فرض به داده‌ها در محدوده D6:D15 شروع می‌کنیم. ابتدا داده‌ها را در محدوده انتخاب کرده و سپس روی گزینه Conditional Formatting و سپس روی Data Bars کلیک می‌کنیم. در ادامه در بخش Gradient Fill نوار داده‌های آبی را انتخاب می‌کنیم تا قالب‌بندی نشان‌داده‌شده در ستون D از تصویر 9-24 ایجاد شود. سلول‌های حاوی داده‌های بزرگ‌تر دارای نوارهای آبی بلندتری هستند. انتخاب پیش‌فرض آن است که کوچک‌ترین نوارهای داده را به کمترین ارقام در محدوده انتخاب شده و بلندترین نوارهای داده را به بزرگ‌ترین ارقام مرتبط کند. همان‌طور که در ستون D می‌بینید، اندازه نوار داده‌ها دقیقاً متناسب با مقادیر داده است که این بدان معناست که نوار داده‌ها برای رقم هشت دوبرابر اندازه نوار داده‌های رقم چهار و غیره است.

تصویر 9-24 تشخیص بصری مقادیر اعداد با استفاده از نوارهای داده. بعد از انتخاب گزینه نوارهای داده، نوارهایی با اندازه متناسب با مقادیر عددی سلول در محدوده D6:D15 قرار می‌گیرند.

چنانچه پس از کلیک کردن بر گزینه Data Bars بر گزینه More Rules کلیک کنید، کادر محاوره‌ای Formatting Rule که در تصویر 10-24 نشان‌داده‌شده ظاهر می‌شود. (می‌توانید این کارد محاوره‌ای را با کلیک کردن بر گزینه Manage Rules و سپس کلیک بر گزینه Edite Rule و یا دو بار کلیک بر یک‌قاعده احضار کنید) با استفاده از این کادر محاوره‌ای می‌توان معیارهایی چون بدون نوار داده و یا نوار داده‌های بلندتری را به سلول‌ها اعمال نمود. ما در محدوده E6:E15 برای اعداد کمتر یا مساوی 3 قالب‌بندی بدون نوار داده و برای اعداد بزرگ‌تر یا مساوی با 8 قالب‌بندی نوار داده‌های بلند را اعمال نموده‌ایم. همان‌طور که در تصویر 9-24 می‌بینید، تمام عددهای موجود در ستون E که کمتر و یا مساوی عدد 3 هستند هیچ نوار داده‌ای ندارند، تمامی عددهای بزرگ‌تر یا مساوی عدد هست دارای نوارهای داده بلند و عددهای بین 3 و 8 دارای نوار داده‌های رتبه‌بندی شده هستند. توجه کنید که در کادر محاوره‌ای Edit و یا New Formatting Rule می‌توانید گزینه Show Bar Only را فعال کنید تا در سلول‌های قالب‌بندی شده شرطی تنها نوارهای رنگی نمایش داده شوند و مقادیر نمایش داده نشوند.

پس از آن در ستون F تصمیم بر آن بوده که به عددهای زیر 20 درصد از محدوده F6:F15 قالب‌بندی بدون نوار و به عددهای بالای 20 درصد قالب‌بندی نوارهای بلند اعمال شود. به‌عبارت‌ دیگر تمامی عددهای <=1+.2(21–1)=5 هیچ نوار داده‌ای ندارند و تامی عددهای >=1+.8(21–1)=17 دارای نوار داده‌های بلند هستند. تصویر 9-24 نشان می‌دهد که در ستون F اولین پنج عدد هیچ نوار داده‌ای ندارند و عددهای 17 و 21 دارای نوار داده‌های بلند هستند.

تصویر 10-24 تغییر دلخواه نوارهای داده

در محدوده سلول G6:G13 به عددهای موجود در( بیستمین صدک) یا کمتر از بیستمین صدک داده هستند (3) قالب بدون نوار داده و به عددهای موجود در( هشتادمین صدک) یا بالاتر از هشتادمین صدک داده‌ها هستند (17) قالب نوارهای داده طولانی تخصیص داده‌ایم. می‌توان از گزینه‌های موجود در بخش Bar Direction برای تعیین اینکه نوارهای داده از سمت راست و یا چپ سلول آغاز شوند استفاده کرد.

نرم‌افزار Excell 2019 همچنین امکان رنگ‌آمیزی نوار داده‌ها و تغییر جهت نوار داده‌های مرتبط با مقادیر منفی برای قرارگرفتن آنها در جهتی مخالف مقادیر مثبت را در اختیار گذاشته است. برای انجام این کار، پس از انتخاب مقادیر گزینه Negative Values and Axis از کادر محاوره‌ای Edit The Rule Description می‌توان محور نوارها را از وضعیت معمولی در وسط سلول تغییر داده و یا کاری کرد که نوار داده‌های مقادیر منفی به سمت چپ کشیده شوند (وضعیت پیش‌فرض) و یا به سمت راست. فایلی به نام Negativedatabars.xlsx و تصویر 24-11 به شما نشان می‌دهند که نوار داده‌ها مرتبط با مجموعه‌داده‌هایی حاوی مقادیر منفی ظاهر می‌شوند. توجه کنید که دو ستون آخر در تصویر 11-24 از تنظیمات اتوماتیک محور نوار استفاده کرده‌اند که فضای بیشتری به مداخل عددی مثبت ارائه می‌کند چرا که آنها نسبت به مقادیر منفی بزرگ‌تر هستند.

تصویر 11-24 نوار داده‌های سلول‌های حاوی مقادیر منفی به سمت چپ و نوار داده‌های سلول‌های حاوی مقادیر مثبت به سمت راست هستند.

فایل ها جانبی:
دانلود فایل نمونه
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مایکروسافت اکسل (Excel)

loader

لطفا شکبیا باشید...