توابع IF ، IFERROR، IFS، CHOOSE و SWITCH – بخش 1

08 آبان 1400

دقیقه

در فصل گذشته به بررسی ارجاع‌های چرخشی (Circular-refrence) پرداختیم, در این فصل به بررسی توابع IF ، IFERROR، IFS، CHOOSE و SWITCH – بخش 1 می پردازیم. فهرست محتوا پنهان سؤالاتی که در این فصل به آنها پاسخ داده می‌شود: پاسخ به سؤالات این فصل: توجه:   سؤالاتی که در این فصل به آنها پاسخ...

آخرین به‌روزرسانی: 27 دی 1401

در فصل گذشته به بررسی ارجاع‌های چرخشی (Circular-refrence) پرداختیم, در این فصل به بررسی توابع IF ، IFERROR، IFS، CHOOSE و SWITCH – بخش 1 می پردازیم.

 

سؤالاتی که در این فصل به آنها پاسخ داده می‌شود:

 

  • اگر 500 واحد از محصولی را سفارش دهم، برای هر واحد 3.00 دلار می‌پردازم. اگر از 501 تا 1200 واحد سفارش دهم، 2.70 دلار برای هر واحد خواهم پرداخت. اگر از 1201 تا 2000 واحد سفارش دهم برای هریک 2.30 دلار خواهم پرداخت. اگر بیش از 2000 واحد سفارش دهم برای هر واحد 2.00 دلار خواهم پرداخت. چگونه می‌توانم فرمولی بنویسم که هزینه‌های خرید را به‌عنوان تابعی از تعداد واحدهای خریداری شده نشان دهد؟
  • به‌تازگی 100 سهم دلار هریک به قیمت 55 خریداری کرده‌ام. برای ممانعت از خطر کاهش ارزش سهام، 60 قرارداد اختیار فروش شش‌ماهه اروپایی خریده ام. هر قرارداد اختیار فروش دارای قیمت توافق شده 45 دلار و هزینه 5 دلاری است. چگونه می‌توان کاربرگی تنظیم کرد که درصد بازده شش‌ماهه‌ای از سرمایه‌ام باتوجه‌ به مجموعه ارزش‌های آتی متنوع نمایش دهد؟
  • تحلیلگر بازار سهامی اعتقاد دارد که استراتژی تجاری میانگین متغیر می‌تواند باعث عملکرد بهتر بازار شود. یک استراتژی تجاری میانگین متغیر معمول آن است که سهام را وقتی‌که قیمت سهام از حد میانگین 15 ماه گذشته بالاتر می‌رود خریداری کرده و سهام را وقتی‌که قیمت آن به زیر میانگین 15 ماه گذشته می‌رود به فروش برسانید. این استراتژی تجاری چگونه در مقابل شاخص سهام اس پی 500 عمل کرده است؟
  • دربازی کراپز دو تاس ریخته می‌شوند. اگر جمع عددهای تاس در پرتاب اول 2، 3 و یا دوازده باشد باخته‌اید. اما اگر جمع عدد تاس های ریخته شده 7 یا یازده باشد برنده شده‌اید. در غیر این صورت بازی همچنان ادامه پیدا می‌کند. چطور می‌توان فرمولی نوشت که وضعیت بازی بعد از ریختن اول تاس ها را مشخص کند؟
  • در بسیاری از صورت‌های مالی پیش بینی شده، از وجه نقد به‌عنوان حلقه اتصالی برای ایجاد تراز میان بدهی‌ها و دارایی‌ها استفاده می‌شود. به نظر می‌رسد استفاده از بدهی به‌عنوان حلقه اتصال مورد واقع‌گرایانه‌تری است. چگونه می‌توان پیش بینی شده صورت های  مالی ایجاد کنم که در آن از بدهی‌ها به‌عنوان حلقه اتصال استفاده شده باشد؟
  • هنگام کپی فرمول VLOOKUP برای تعیین دستمزد کارمندها ، پیغام‌های خطای #NA زیادی دریافت می‌کنم. سپس وقتی‌که میانگین دستمزد کارمندان را محاسبه می‌کنم به‌خاطر پیغام‌های خطای#NA نمی‌توانم پاسخی عددی دریافت کنم. آیا می‌توانم به‌سادگی پیغام‌های خطا را با فضایی خالی جایگزین کنم تا بتوانم میانگین دستمزدها را محاسبه کنم؟
  • کاربرگ من حاوی درآمدهای فصلی بازار والمارت می‌باشد. آیا به‌راحتی می‌توانم درآمدهای هرسال را محاسبه کنم و آنها را در ردیفی حاوی اولین فروش فصلی هرسال قرار دهم؟
  • عبارت‌های شرطی IF‌در اکسل ممکن است بسیار بزرگ باشند. چند عبارت شرطی IF‌را می‌توان در یک سلول قرار داد؟ حد اکثر تعداد کاراکترهایی که در یک فرمول اکسل مجاز است چند عدد می‌باشند؟
  • عبارت‌های شرطی IF طولانی و پیچیده هستند. یک تابعIFS چگونه راه ساده تری برای نوشتن عبارت‌های شرطی IF در اختیار ما قرار میدهد؟
  • تابعCHOOSE چگونه عمل می‌کند؟
  • تابع جدید SWITCH چگونه عمل می‌کند؟

به نظر می‌رسد وضعیت‌های مطرح شده در سؤال‌های فوق‌الذکر نکات مشترک کمی باهم داشته باشند. هرچند ایجاد مدل‌هایی برای هریک از این وضعیت‌ها در نرم‌افزار مایکروسافت اکسل 2019 نیاز به استفاده از عبارت شرطی IF‌دارد. به نظر من فرمول  IF( و تابع جدید IFS) تنها فرمول بسیار مفید در اکسل می‌باشد. فرمول IF به شما اجازه می‌دهد آزمایش های شرطی روی مقادیر و فرمول ها اعمال کنید وشرایط منطقی ( تا اندازه محدودی) که توسط زبان های محاسباتی چون C، C++ و جاوا ارائه شده را شبیه‌سازی نمایید.

فرمول IF با شرطی مثل A1> 10 شروع می‌شود. اگر شرط درست باشد آن‌وقت فرمول اولین مقدار فهرست شده در فرمول را برمی‌گرداند، در غیر این صورت فرمول به سراغ مقادیر دیگر رفته و فرایند نخست را تکرار می‌کند. آسان‌ترین راه برای نشان‌دادن قدرت و کار آیی فرمول IF استفاده از آن برای کمک به حل جواب‌های سؤالات این فصل می‌باشد.

پاسخ به سؤالات این فصل:

اگر 500 واحد از محصولی را سفارش دهم، برای هر واحد 3.00 دلار می‌پردازم. اگر از 501 تا 1200 واحد سفارش دهم، 2.70 دلار برای هر واحد خواهم پرداخت. اگر از 1201 تا 2000 واحد سفارش دهم برای هر یک 2.30 دلار خواهم پرداخت. اگر بیش از 2000 واحد سفارش دهم برای هر واحد 2.00 دلار خواهم پرداخت. چگونه می‌توانم فرمولی بنویسم که هزینه‌های خرید را به‌عنوان تابعی از تعداد واحدهای خریداری شده را نشان دهد؟

می‌توانید راه‌حل این مسئله را در کاربرگQuanity Discount در فایلی بنام fstetment.xlsx مشاهده کنید. این کاربرگ در تصویر 1-12 نشان‌داده‌شده است.

توابع IF ، IFERROR، IFS، CHOOSE و SWITCH

تصویر 1-12 می‌توانید از فرمولIF برای شبیه‌سازی تخفیف خرید عمده استفاده کنید

فرض کنید سلولA9 حاوی مقدار خرید است. می‌توان هزینه درخواست را به‌عنوان تابع مقادیر خرید با اجرای استدلال زیر محاسبه کرد:

  • اگرA9 کمتر یا برابر 500 باشد آن‌وقت هزینه برابر 3*A9 است
  • اگر مقدار A9 از 501 تا 1200 باشد آن‌وقت هزینه برابر 70*A9 است.
  • اگرA9 از 1201 تا 2000 باشد آن‌وقت هزینه برابر است با 30*A9.
  • اگرA9 بیشتر از 2000 باشد آن‌وقت هزینه برابر است با 2*A9.

کار را با تخصیص نام‌های محدوده A2:A4 به سلول‌هایB2:B4 و پس از آن از سلول‌هایD2:D5 به سلول‌هایC2:C5‌آغاز  کنید. پس از آن این استدلال را در سلولB9  با فرمول زیر اجرا نمایید:

IF(A9<=_cut1,price1*A9,IF(A9<=_cut2,price2*A9,IF(A9<=_cut3,price3*A9,price4*A9)))

برای درک اینکه اکسل چگونه ارزش این فرمول را محاسبه می‌کند باید به‌خاطر داشته باشید که عبارت‌های شرطی IF از چپ به راست ارزشیابی می‌شوند. اگر مقدار سفارش کمتر یا برابر با 500 باشد (اولین شرط) هزینه با فرمول price1*A9 محاسبه می‌شود. اگر مقدار سفارش کمتر یا مساوی با 500 نباشد ، فرمول بررسی می‌کند که آیا مقدار سفارش کمتر یا مساوی 1200 هست یا نه. اگر این‌طور باشد، مقدار سفارش از 501 تا 1200 خواهد بود و فرمول هزینه را با price2*A9 محاسبه می‌کند. پس از آن فرمول بررسی می‌کند که آیا مقدار درخواست کمتر یا برابر 2000 هست یا نه، اگر این‌طور باشد مقدار درخواست بین 1201 تا 2000 می‌باشد و فرمول هزینه را با price3*A9 محاسبه می‌کند. بالاخره اگر هزینه درخواست هنوز محاسبه نشده باشد، فرمول به شکل اتوماتیک مقدار price4*A9 را محاسبه می‌کند. در هریک از این موارد، فرمولIF مقدار صحیح سفارش را به ما برمی‌گرداند. توجه کنید که سه مقدار سفارش دیگر در سلولهایA10:A12 وارد شده و فرمول هزینه در سلول‌های B10:B12 کپی شده است. فرمول برای هریک از مقادیرسفارش هزینه نهایی صحیح را ارائه می‌کند. درون هر فرمول از عبارت‌های شرطی IF در انتها لازم است پرانتز بسته شود.

به فرمول IF که حاوی بیش از یک عبارت شرطی  باشد IF تودرتو گفته می‌شود.

به‌تازگی 100 سهم به قیمت هریک 55 دلار خریده ‌ام. برای ممانعت از خطر کاهش ارزش سهام، 60 قرارداد اختیار فروش شش‌ماهه اروپایی خریداری کرده‌ام. هر قرارداد اختیار فروش دارای قیمت توافق شده 45 دلار و هزینه 5 دلاری است. چگونه می‌توان کاربرگی تنظیم کرد که درصد بازده شش‌ماهه‌ای از سرمایه‌ام باتوجه‌به مجموعه ارزش‌های آتی متنوعی نمایش دهد؟

پیش ازآنکه این به این مسئله بپردازیم بهتر است برخی از مفاهیم اساسی مربوط به امور مالی را باهم بررسی کنیم. قرارداد اختیار فروش اروپایی به شما اجازه می‌دهد که در زمانی مشخص در آینده (در این مورد شش ماه) سهمی از سهام را به قیمت توافق شده (در این مورد 45 دلار) بفروشید. اگر ارزش سهام در شش ماه بیشتر از 45 دلار شود، این قرارداد ارزشی نخواهد داشت. هرچند فرض کنید که قیمت سهام در شش ماه زیر 45 دلار باشد؛ بنابراین شما با خریدن یک سهم و باز فروش سریع آن به قیمت 45 دلار سود کسب خواهید کرد. مثلاً اگر در شش ماه سهام به قیمت 37 دلار به فروش برسد می‌توانید با خریدن یک سهم 37 دلاری و سپس استفاده از قرارداد اختیار فروش برای باز فروش سهم به میزان 45 دلار به‌اندازه 37-45 دلار یا در واقع 8 دلار سود کسب کنید، می‌بینید که قرارداد اختیار فروش از شما در برابر کاهش ارزش سهام حمایت می‌کند. در این مورد هرگاه که ارزش سهام در شش ماه آینده زیر 45 دلار باشد، قرارداد اختیار فروش عمل می کند و در واقع با سرمایه‌گذاری در برابر کاهش ارزش سهامی که به آن تعلق دارد نوعی پشتیبانی ایجاد می‌نماید. همچنین توجه کنید که درصد بازده یک سرمایه‌گذاری (فرض کنید که با سهام این سرمایه‌گذاری به هیچ شخصی پرداختی صورت نگرفته است) با محاسبه تغییرات انجام شده در ارزش سرمایه‌گذاری (ارزش نهایی سرمایه‌گذاری – ارزش اولیه آن) و تقسیم کردن آن مقدار بر ارزش اولیه سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود.

با این تفاصیل بیایید نگاهی به اینکه چگونه این شش ماه درصد بازده از این سرمایه‌گذاری ، شامل 60 قرارداد اختیار فروش و 100 سهم از سهام با تغییر ارزش سهام بین 20 دلار و 65 دلار دگرگون می شود. می‌توانید این راه‌حل را در کاربرگHedging در فایلی بنام Ifstatement.xlsx پیدا کنید.

تصویر 2-12 مثال پوشش ریسک که از عبارت شرطیIF استفاده می‌کند.

نام‌های موجود در سلول‌های A2:A7 به مقادیر سلول‌های B3:B7 تخصیص‌داده‌شده‌اند. ارزش سرمایه اولیه برابر با 100($55)+60($5)=$5,800 در سلول B7 با فرمول =Nshares*pricenow+putcost*Nputs نمایش‌داده‌شده است. با کپی‌کردن فرمول: =IF(A9<exprice,exprice–A9,0)*Nputs  از سلولB9 به سلول‌های B10:B18 ارزش نهایی قرارداد را محاسبه می‌کنیم. چنانچه ارزش شش‌ماهه کمتر از ارزش توافق شده باشد ، می‌توان هریک از قرارداد ها را با فرمول: Exercise price – six-monthprice ارزش دهی کرد. در غیر این صورت هر قرارداد در طی شش ماه ارزشی برابر صفر خواهد داشت.  با کپی‌کردن فرمول =Nshares*A9  از سلول C9‌ به محدوده C10:C18 می‌توانیم ارزش نهایی سهام را محاسبه نماییم. کپی‌کردن فرمول =((C9+B9)–startvalue)/startvalue از سلول D9 به محدوده D10:D18 درصد بازده سرمایه پوشش دهنده ریسک را محاسبه می نماید. کپی‌کردن  فرمول =(C9–Nshares*pricenow)/(Nshares*pricenow) از سلول E9 در سلول‌های E10:E18  بازده تجمعی سرمایه‌گذاری در صورت عدم وجود پوشش دهنده ریسک (یعنی بدون قرارداد اختیار فروش)

را محاسبه می‌کند.

در تصویر 2-12 می‌توانید ببینید که اگر ارزش سهام به زیر 45 دلار سقوط کند، سرمایه‌گذاری دارای پوشش‌ ریسک، بازده مورد انتظار بیشتری از یک سرمایه‌گذاری بدون پوشش ریسک خواهد داشت. همچنین توجه کنید که اگر ارزش سهام کاهش پیدا نکند، سرمایه دارای پوشش ریسک، بازده مورد انتظار بیشتری خواهد داشت. به همین دلیل است که اغلب خریدهای قرارداد اختیار فروش را ، بیمه سرمایه گذاری می‌نامند.

بسیاری از تحلیلگران بازار سهام اعتقاد دارند که استراتژی تجاری میانگین متغیر می‌تواند باعث عملکرد بهتر بازار شود. یک استراتژی تجاری میانگین متغیر معمول آن است که سهام را وقتی‌که قیمت سهام از حد میانگین 15 ماه گذشته بالاتر می‌رود خریداری کرده و وقتی‌که قیمت آن به زیر میانگین 15 ماه گذشته می‌رود به فروش برسانید. این استراتژی تجاری چگونه در برابر شاخص سهام اس اند پی 500 عمل خواهد کرد؟

در این مثال من عملکرد یک استراتژی تجاری میانگین متغیر (در غیاب هزینه‌های تبادلات برای خریدوفروش سهام) را با یک استراتژی خرید – نگهداری مقایسه کرده‌ام. نقطه قوت استراتژی تجاری میانگین متغیر آن است که به شما کمک می‌کند با روند بازار همراه باشید. استراتژی تجاری میانگین متغیر به شما اجازه می‌دهد سوار بر بازار شده و پیش از آنکه بازار شما را نابود کند کالاهای خود را به فروش برسانید. (اشاره به تکنیک‌های بازار گاوی و بازار خرسی) داده‌هایی که در این فایل بنام Matradingrule.xlsx وارد شده حاوی ارزش ماهیانه شاخص اس اند پی 500 دوره زمانی ژانویه 1871 تا اکتبر 2002 می‌باشد. برای دنبال‌کردن نحوه عملکرد استراتژی تجاری میانگین متغیر، می‌بایست اطلاعات زیر را در هر ماه دنبال کرد:

  • میانگین شاخص اس اند پی 500 در 15 ماه گذشته چقدر بوده است؟
  • آیا در ابتدای هر ماه مالک سهام می‌شوم؟
  • آیا در طول ماه سهام می‌خرم؟
  • آیا در طول ماه سهام می فروشم؟
  • جریان نقدی هر ماه چقدر است؟ (اگر سهام بفروشم مثبت، اگر سهام بخرم منفی و در غیر این صورت صفر)

درکار برگی که این وضعیت را نشان می‌دهد می‌بایست ردیف‌های زیادی را جستجو کنید. اشراف بر ستون‌های A وB همچنان که به سمت ردیف 8 می‌روید بسیار کاربردی است. برای انجام این کار در فایلی بنام Matradingruletemp.xlsx نشانگر ماوس را به سلول C9 (یک ردیف زیر عناوین) در ریبون بر تبView کلیک کرده، سپس گزینه Freeze panes (در گروه گزینه‌های Window) را انتخاب کنید تا گزینه‌های انتخابی Freez Panes باز شوند، سپس روی گزینه Freeze Panes در بالای منو کلیک کنید. می‌توانید آنها را در تصویر 3-12 مشاهده کنید.

تصویر 3-12 گزینه‌های منوی Freeze pane

انتخاب گزینه Freeze panes از منوی کشویی Freeze Panes باعث می‌شود همچنان که در کاربرگ نشانگر ماوس را به‌ردیف‌ها و ستون‌های مختلف می‌برید، ستون‌های A و B   و ردیف‌های 6 تا 8 ثابت بمانند و دردید شما باشند. مثلاً اگر ماوس را به سمت پایین حرکت دهید همیشه ردیف‌های 6 تا 8 را خواهید دید. اگر ماوس را به سمت راست ببرید همیشه ستون‌های A‌وB  را دردید خواهید داشت. گزینه Freeze Top Row به شما اجازه می‌دهد که وقتی در میان کاربرگ با نشانگر ماوس حرکت می‌کنید تنها ردیف بالایی ثابت و همواره در دید باشد. مثلاً اگر ردیف بالایی قابل مشاهده ردیف 6 باشد ، هرچه با ماوس به پایین کار برگ بروید بازهم ردیف 6 برایتان قابل دیدن خواهد بود. چنانچه گزینهFreeze First Column را انتخاب کنید هرچقدر که در کاربرگ حرکت کنید همواره چپ ترین ستون موجود را خواهید دید. با انتخاب گزینه Unfreeze Pane از منو به حالت اولیه کاربرگ برخواهید گشت.

فایلی به نام Matradingrule.xlsx که در تصویر 4-12 نشان‌داده‌شده است شامل فرمولی است که تأثیر استراتژی میانگین متغیر را دنبال می‌کند. حل کردن این مسئله نیازمند چندین فرمول IF  می‌باشد و برخی از این فرمول‌های IF نیازمند عملگرهای AND نیز هستند. مثلاً من سهام را در طی یک ماه خریداری می‌کنم تنها و تنها به آن شرط که در ابتدای ماه مالک سهام نباشم و ارزش سهام ماه جاری بالاتر از 15 ماه میانگین متغیر ارزش سهام باشد. اولین ماهی که می‌توانم 15 ماه میانگین متغیر را محاسبه کنم آوریل سال 1872 است بنابراین محاسبات را در ردیف 24 آغاز می‌کنم.

بیایید فرض کنیم که من اولین‌بار سهام را در آوریل سال 1872 صاحب شدم، بنابراین من در سلولC24 عبارت Yes را وارد می‌کنم.

  • با کپی‌کردن فرمول =AVERAGE(B9:B23) از سلولD24 به محدوده D25:S1590 میانگین متغیر 15 ماهه برای هریک از ماه ها را محاسبه می‌کنم.

تصویر 4-12 استراتژی تجاری میانگین متغیر بر استراتژی خرید – نگهداری تفوق پیدا می‌کند

توجه:

یک راه آسان برای کپی‌کردن فرمول از سلول D24 به محدوده D25:D1590 آن است که بر گوشه سمت راست سلولD24 ( نشانگر ماوس با رسیدن به آن به شکل علامت نشانه گیری یا بعلاوه در می آید) برده و بعد با کلید سمت چپ ماوس دوبار کلیک کنید. با دوبار کلیک، فرمول به همه سلول‌های این ستون که سلول ستون سمت چپ آن مقدار داشته باشد، کپی می‌شود. این ترفند برای کپی‌کردن فرمول‌ها در ستون‌های متعدد کارآمد است.

  • با کپی‌کردن فرمول =IF(AND(C24=”No”,B24>D24),”yes”,”no”) از سلول E24  به محدوده E25:E1590 برای هر ماه مشخص شده است که آیا سهام اس‌اندپی در این ماه خریداری شده است یا نه. به یاد داشته باشید که سهام را تنها به شرطی خریداری می‌کنم که در ابتدای ماه مالک سهام نباشم و ارزش جاری سهام اس‌اندپی بیشتر از میانگین متغیر پانزده‌ماهه‌اش باشد. به بخشAND از فرمول توجه کنید. این بخش حاوی دو شرط است (استفاده از بیشتر از دو شرط هم مجاز است) که با یک کاما از یکدیگر جدا شده‌اند. اگر هر دو شرط برآورده شوند بازده فرمول Yes خواهد بود در غیر این صورت فرمول No را برمی‌گرداند. برای اینکه فرمول IF متن را تشخیص دهد، می‌بایست متن را در میان علامت نقل‌قول (” “) قرار دهید.
  • با کپی‌کردن فرمول IF(AND(C24=”Yes”,B24<D24),”yes”,”no”) از سلول F24 به محدوده F25:F1590 برای هر ماه مشخص می‌کنیم که آیا سهام اس‌اندپی فروخته شده است یا نه. سهام تنها و تنها به شرط اینکه در ابتدای هر ماه مالک سهام اس‌اندپی باشیم و ارزش حاضر آن سهام زیر میانگین متغیر 15 ماهه باشد فروخته خواهد شد. آوریل سال 1873 اولین ماهی است که سهام اس‌اندپی را خواهیم فروخت.
  • اگر در طول هر ماهی پیش از اکتبر سال 2002 سهمی از سهام اس‌اندپی را بخرم، جریان نقدی برابر ارزش منفی سهام اس‌اندپی که خریداری کرده‌ام می‌شود. اگر سهمی از اس‌اندپی را در طی ماه بفروشم جریان نقدی برابر ارزش سهام اس‌اندپی خواهد بود. در غیر این صورت جریان نقدی برابر با صفر است. در طول اکتبر سال 2002 من هر سهام اس‌اندپی خود را می‌فروشم تا بتوانم برابر ارزشش اعتبار کسب کنم؛ بنابراین با کپی‌کردن فرمول =IF(E24=”yes”,–B24,IF(F24=”yes”,B24,0)) از سلول G24 در محدوده G25:G1589 ، جریان نقدی تمامی ماه‌های پیش از اکتبر سال 2002 را ثبت می‌کنم. واردکردن فرمول =IF(C1590=”yes”,B1590,0) در سلول G1590 اعتبار لازم برای فروش هر سهمی را که در ابتدای ماه صاحب بوده‌ام را به من می‌دهد.
  • در سلول G6 کل سودی را که از استراتژی قانون تجارت میانگین متغیر کسب کرده‌ام را با فرمول =SUM(G24:G1590) محاسبه کرده‌ام. می‌توان دید که استراتژی 15 ماهه میانگین متغیر سودی برابر با 1319.75 دلار به دست می‌آورد.
  • سود ناشی از خرید و نگهداری سهام به‌سادگی از کم کردن ارزش سهام اس‌اندپی سال 2002 از ارزش سهام اس‌اندپی سال 1872 به دست می‌آید. این سود استراتژی خرید و نگهداری را در سلول G7 با فرمول=B1590-B24 محاسبه کرده‌ام.

همان‌طور که می‌بینید، سود استراتژی خرید و نگهداری 849.45 دلاری بسیار بدتر از سود استراتژی قانون تجارت میانگین متغیر می‌باشد. البته این راه‌حل هزینه‌های مبادلات وارد شده در خریدوفروش سهام را نادیده می‌گیرد. اگر هزینه مبادلات زیاد باشد باعث می‌شود که سود اضافه کسب شده با استراتژی تجارت میانگین متغیر را به‌کلی از بین ببرد.

دربازی کراپز دو تاس ریخته می‌شوند. اگر جمع عددهای تاس در پرتاب اول 2، 3 و یا 12 باشد باخته‌اید. اما اگر جمع عدد تاس های ریخته شده 7 یا 11 باشد برنده شده‌اید. در غیر این صورت بازی همچنان ادامه پیدا می‌کند. چطور می‌توان فرمولی نوشت که وضعیت بازی بعد از اولین بار ریختن تاس ها را مشخص کند؟

اینکه شما در بازی کراپز با پرتاب تاس عددهای 2، 3 و یا 12 بیاورید، باخته‌اید را می‌توان با قراردادن یک عبارت Or  درون فرمول IF به‌درستی شبیه‌سازی کرد. در سلول B5 از کاربرگCraps در فایلی بنامIfstatement.xlsx که در تصویر 5-12 نشان‌داده‌شده این فرمول وارد شده است:

=IF(OR(A5=2,A5=3,A5=12),”lose”,IF(OR(A5=7,A5=11),”win”, “keep going”))

سپس این فرمول از سلول B5  به محدوده B6:B7 کپی شده است. چنانچه عددهای 2،3 و یا 12 در سلول A5 وارد شود، این فرمول عبارت” باخت “را نشان می‌دهد. اما چنانچه عددهای 7 و یا 11 وارد شود، عبارت “برد” را نمایش می‌دهد و هر مقدار دیگری که وارد شود عبارت “بازهم ادامه دهید” را نشان می‌دهد.

ارجاع های چرخشی

تصویر 5-12 استفاده از عبارت شرطیIF برای شبیه‌سازی اولین ریختن تاس ها در بازی کراپز

فایل ها جانبی:
دانلود فایل نمونه
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مایکروسافت اکسل (Excel)

loader

لطفا شکبیا باشید...