تملیک شرکت EMC توسط شرکت Dell

06 بهمن 1400

دقیقه

در بخش فناوری اطلاعات تاکنون ادغام‌های بسیار سطح بالایی انجام شده است. ادغام‌هایی در بخش فناوری تکنولوژی همانند تملیک شرکت Digital Equipment توسط شرکت Compaq Corporation در سال 1998، تملیک شرکت Compaq توسط شرکت Hewlett Packard در سال 2002 و خرید شرکت Sperry Corp توسط شرکت Burroghs Corp در سال 1986 از این قاعده مستثنی نبودند. ادغام شرکت Wellfleet Communications با شرکت Synoptic Communications در سال 1994 ادغامی شکست‌خورده بود.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله معامله ادغام شرکت‌های Actavis-Allergan، در این مقاله به بررسی تملیک شرکت EMC توسط شرکت Dell می پردازیم.

 

در بخش فناوری اطلاعات تاکنون ادغام‌های بسیار سطح بالایی انجام شده است. ادغام‌هایی در بخش فناوری تکنولوژی همانند تملیک شرکت Digital Equipment توسط شرکت Compaq Corporation در سال 1998، تملیک شرکت Compaq توسط شرکت Hewlett Packard در سال 2002 و خرید شرکت Sperry Corp توسط شرکت Burroghs Corp در سال 1986 از این قاعده مستثنی نبودند. ادغام شرکت Wellfleet Communications با شرکت Synoptic Communications در سال 1994 ادغامی شکست‌خورده بود.

 

شرکت Dell

شرکت Dell زمانی یکی از بزرگترین سازندگان رایانه های شخصی در ایالات متحده محسوب می شد. در سال 2013 شرکت Dell‌ و شرکت خصوصی سهامیSilver lake Partners از طریق یکی از بزرگترین تملیک های اهرمی به ارزش 24.4 میلیارد دلار شرکت Dell را به شرکت سهامی خصوصی تبدل نمودند. شرکت Dell Technologies در بخش فناوری سنتی شرکتی پیشرو به حساب می آید. شرکت Dell Technologies Solutions در برگیرنده مراکز داده نرم افزار محور،آرایه های فلش (زیر ساخت های ذخیره داده مبتنی بر تکنولوژی فلش)، سیستم‌های ذخیره ابری هیبردی، زیر ساخت های همگرا و فوق همگرا، و ابزارهای توسعه نرم افزار های ابری نیتیو، تلفن همراه و راه‌حل‌های امنیتی می‌باشد. محصولات و خدمات شرکت Dell درسه بخش بنام گروه ارائه دهنده راه‌حل‌های مربوط به مشتریان(CSG) گروه ارائه دهنده راه‌حل‌های مربوط به زیرساخت ها (ISG) وشرکت VMware طبقه بندی می شود.

بخش عرضه کننده CSG شامل سخت افزارهای پرآوازه ای مثل رایانه های شخصی، لب تاپ(نوت بوک)، وسائل جانبی سخت افزاری معتبر، نرم‌افزارهای طرف سوم و سایر لوازم جانبی می‌باشد. تقریبا 50 درصد از درآمد های بخش CSG توسط خرید های مشتریان در آمریکا کسب می شود و باقی از مشتریان اروپایی، خاورمیانه و آفریقا بدست می آید.

بخش ISG بستری جامع از راه‌حل‌های ذخیره بسیار پیشرفته نسل بعدی را ارائه می دهد که شامل ذخیره کننده های مبتنی بر فناوری فلش (Flash Arrays)، ذخیره فایل به صورت Scale-Out، پلتفرم های ذخیره شی‌گرا و راه‌حل‌های نرم افزاری می‌باشد. سابقه کاری خدمات سروری این شرکت شامل ارائه سرورهای Rack(سرورهای افقی) Blade (سرورهای عمودی تیغه ای)، Tower (سرورهای با شاسی مستقل برج مانند) و Hyperscale Server (سرورهایی باظرفیت بالا) با بالاترین کارایی می‌باشد.

بخش ISG همچنین ارائه کننده وسایل جانبی نرم افزاری، خدمات ضمانتی و غیره است. بخش فوق ارائه کننده کالاها و خدمات ویرچو استریم (Virtustream) می‌باشد. نرم‌افزارهای وابسته به سیستم ابری و راه‌حل‌های خدماتی زیرساختی ویرچو استریم مشتریان را قادر می سازد تا بتوانند نرم‌افزارهایی را ‌از سیستمی به سیستم دیگر انتقال داده، آن را اجرا و همچنین نرم‌افزارهای اساسی را در محیط های آی تی که بر اساس سیستم کلاود کار می کنند مدیریت نمایند.

بخش VMware ارائه دهنده خدمات محاسباتی، ذخیره کلاود، انتقال داده، کاربا شبکه و نرم‌افزارهای زیرساختی امنیتی برای انجام کارهای تجاری می‌باشد. تقریبا 50 درصد از درآمد های بخش های ISG‌ و VMware از ایالات متحده آمریکا کسب می شود. سایر بخش های شرکت Dell Techonlogies عبارتند RSA، Secure Works، Pivotal و Boomi.بخش Rsa اراده دهنده راه‌حل‌های امنیت سایبری برای سازمان‌ها جهت جلوگیری از دزدی IP، فریب و تقلب و جرم های سایبری است. بخش Secur Works ارائه دهنده جهانی راه‌حل‌های هوشمندانه مرتبط با امنیت اطلاعات به مشتریان دربرابر حملات سایبری می‌باشد.بخش Boomi در زمینه یکپارچه سازی های کلاود محور فعالیت می نماید. هزینه های پرداخت شده جهت تحقیقات و توسعه شرکت Dell Technologies در سالهای 2017،2016 و 2018 به ترتیب برابر با 1.1 میلیارد، 2.6 میلیارد و 4.4 میلیارد دلار بوده است.

شرکت EMC

شرکت EMC یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان سیستم‌های ذخیره داده از لحاظ سهم بازار می‌باشد. اصلی‌ترین رقبای شرکت EMC، شرکت‌های Net App، IBM، Hewlett Packard Enterprise و Hitachi Systems بودند. شرکت EMC در سال 1979 تأسیس شد. این شرکت نام خود را از نام‌های مؤسسین خود یعنی Egan، Marion و Curley می‌گیرد. در سال 1981 شرکت EMC اولین برد حافظه 64 کیلوبایتی خود را برای رایانه‌های پرایم (Prime Computers) معرفی کرد. در نیمه دهه 80 شرکت EMC انواع مختلفی از حافظه‌های مخصوص داده‌های رایانه ای و پلتفرم‌های ذخیره در شبکه را به دنیا معرفی نمود. در سال 1990 این شرکت تمرکز کاری خود را از بردهای حافظه به سیستم‌های ذخیره حافظه تغییر داد. در اوایل سال 2000 شیوه کسب‌وکار شرکت EMC از تولید بسترهای ذخیره بسیار با کیفیت به ارائه مجموعه‌ای از پلتفرم‌ها، نرم‌افزارها و خدماتی که کار سازمان‌ها را در امر ارائه خدماتIT از طریق رایانش ابری (Cloud Computing) تسهیل می‌نمود تغییر کرد.

در سال 2009 شرکت‌های EMC‌ و Cisco با حمایت مالی از VMare و Intel سرمایه‌گذاری مشترکی برای توسعه محصولات و خدمات جهت زیرساخت‌های همگرا و بازار رایانش ابری تشکیل دادند که VCE نامیده می‌شد. در سال 2013 شرکت EMC شرکت جدیدی بنام Pivotal را معرفی نمود که فناوری‌هایی را از شرکت‌های Vmare و EMC را باهم ترکیب نموده و پلتفرمی را به‌عنوان محصولی خدماتی ارائه نموده بود. شرکت EMC بی‌شباهت به سایر شرکت‌ها ساختاری از ائتلاف شرکت‌های وابسته و مستقل داشت.

کل شرکت اصلی VMare (غول مجازی‌سازی) به‌عنوان شرکتی جداگانه اداره می‌شد تا جایی که خود مالک سهام عمومی خود محسوب می‌شد. شرکت Pivotal شرکت اصلی دیگر بود که برای اینکه شرکت‌های دیگر را قادر سازد تا بیشتر به شکل دیجیتالی بر شراکت میان شرکت‌های EMC ،VMare و GE تمرکز داشته باشند خلق شده بود. شرکت EMC پس از انجام معامله ادغام شرکت Virtustream را که در سال 2015 به قیمت 1.2 میلیارد دلار خریده بود واگذار نمود.

تملیک شرکت EMC

در دوازدهم اکتبر سال 2015، شرکت Dell تملیکی توسط معامله وجه نقد و سهام به ارزش 74 میلیارد دلار را به شکل عمومی اعلام نمود. این معامله بزرگ‌ترین تملیکی بود که در بخش فناوری به وقوع پیوسته بود. این تملیک بخش سرورهای پیشرفته، رایانه‌های شخصی و کسب‌وکار تلفن همراه شرکت Dell را با کسب‌وکار ذخیره‌سازی بسیار پیشرفته شرکت EMC ترکیب نمود.

شروط مالی معامله

شرکت Dell در برابر هر سهم از سهام شرکت EMC 24.05 دلار و در مقابل هر سهم از سهام غیر قابل معامله شرکتVMware 9.05 دلار پرداخت کرد. سهام‌داران شرکتEMC 0.11146 سهم از سهام غیر قابل معامله جدید در مقابل هر سهم شرکت EMC دریافت نمودند. بحث و گفتگوهایی درباره اینکه چگونه باید مالیات این معامله را پرداخت کرد وجود داشت، از شرکت Dell انتظار می‌رفت که بدهی بسیار زیادی به میزان 50 میلیارد دلار پرداخت نماید. پس از تکمیل معامله EMC شرکت Dell حدوداً 9.5 میلیارد دلار از کل بدهی را پرداخت کرد. سهام عادی کلاس V برای ارائه در فهرست‌های بازار بورس نیویورک تحت نماد قدرتمندتر DVMT قرار گرفت و از 7 سپتامبر سال 2016 شروع به مبادله کرد.

شرکت Dell Technologies از طریق اقداماتی جهت تأمین مالی بدهی‌ها به مجموع ارزش تقریبی 45.9 میلیارد دلار، اقدامات تأمین مالی سهام به میزان تقریبی 4.4 میلیارد دلار و مبالغ نقد موجود به میزان تقریبی 7.8 میلیارد دلار مبادلات ادغام با شرکت EMC، پرداخت بدهی‌های آتی شرکت EMC و بدهی‌های پرداخت نشده شرکت Dell مرتبط با تکمیل مبادلات مالی معامله ادغام، و پرداخت مبالغ و هزینه‌های مرتبط را تأمین مالی نمود.

معامله ادغام در 7 سپتامبر 2016 تکمیل شد و در نتیجه آن شرکت EMC به Dell EMC تغییر نام داد.

هم‌افزایی‌های این معامله

شرکت Dell Technologies به‌قصد تملیک شرکت EMC، از طریق بخش‌هایClient Solution Group، Infra structure Group، VMware Inc، RSA Information Security،Secure Works Corp، Pivotal Software Inc،  Boomi و Virtustream تمرکز خود را بر ارائه راه‌حل‌های بسیار پیشرفته نسل بعد قرار داده بود.

این معامله عرضه‌کننده پیشرو محصولات اصلی مرتبط با ذخیره داده‌ها و سازنده بزرگ سرورها و سرورهای شخصی و رایانه های شخصی را در کنار هم قرارداد. انتظار می‌رفت این تملیک تبدیل‌شدن شرکت Dell به فروشگاهی چندمنظوره جهت مشتریان تجاری‌اش را تسریع کند. شرکت ترکیب شده Dell EMC به Dell Technologies نام‌گذاری شد. شرکت Dell Technologies پس از ادغام به فروشنده شماره یک سیستم‌های ذخیره اطلاعات و از لحاظ فروش سرور موقعیت شماره دو و از لحاظ فروش رایانه های شخصی رتبه شماره سه را در دنیا به دست آورد.

ترکیب این دو شرکت باعث شدند شرکت پیشرو جهانی با سابقه فن آوری بسیار گران‌قیمت به وجود آید، فناوری‌ای که شامل سیستم‌های ذخیره ابری هیبریدی، مراکز داده نرم‌افزار محور، زیرساخت‌های همگرا، استفاده از بسترهای سایت اینترنتی به‌عنوان ارائه دهنده خدمات، سیستم‌های تحلیل داده، سیستم‌های ارتباطی برای دسترسی مشتریان به خدمات و امنیت سایبری بود. این ادغام همچنین منجر به خلق بزرگ‌ترین شرکت با تکنولوژی کنترل خصوصی گردید. ترکیب این دو شرکت باعث ایجاد انعطاف‌پذیری برای خلق نوآوری و سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات و توسعه گردید.

این معامله کسب‌وکارهای خانوادگی شرکت‌های Dell، Dell EMC،Pivotal،RSA، Secure Works، Virtustream و VMare را با یکدیگر متحد کرد. شرکت Dell با این معامله در 20 شاخص مربع جادویی گارتنر رده رهبری را به دست آورد. این تملیک توانایی قدم گذاری در بازار شرکت Dell را با مشتریان کسب‌وکارهای کوچک و بازارهای واسطه‌ای و همچنین قدرت شرکت EMC در پیشرفت‌های بزرگش ترکیب نمود.

شرکت Dell Technologies به 98 درصد از 500 شرکت درج شده در مجله Fortune خدمات ارائه می‌دهد. دو کسب‌وکار اصلی شرکت Dell عبارت بودند از کسب و کار Dell Clinet Solutions و Dell EMC Infrastructure solutions. کسب و کار اصلی شرکت Dell Technologies شامل شرکت‌های Boomi، Pivotal RSA،Secure Works، Virtustream و VMare می‌شد. این شرکت دارای سابقه‌ای افزون بر 20000 درخواست ثبت اختراع داشت. خطوط تولید دو شرکت بدون هم‌پوشانی‌ های فراوان، یکدیگر را کامل می‌کردند. این تملیک به شرکت Dell بخشی باقابلیت‌های ذخیره پیشرفته قدرتمند ارائه کرد و آن را در بازار رقابتی سیستم‌های ابری هیبرید وارد نمود. این تملیک موقعیت شرکت EMC در بازار سیستم‌های ذخیره را حفظ کرد درحالی‌که خدمات سرور شرکت Dell و پشتیبانی مخصوص مشتریانش جهت ارائه سیستم‌های همگرا را گسترش داد.

تمرکز شرکت Dell بر سخت‌افزار بود یعنی بخشی از صنعت IT که رشد آهسته‌ای داشت. بخش نرم‌افزاری از نرخ رشد و حاشیه سود بالاتری برخوردار بود. بخش VMware در میان شرکت‌های هلدینگ وابسته شرکت EMC چون جواهری در تاج (بسیار مهم و باارزش) به نظر می‌رسید که برای شرکت Dell EMC ارزش بسیار فراوانی به ارمغان آورد. بخش VMware به شرکت ِDell Technologies ارتباطات زیادی در حوزه محاسبات ابری ارائه نمود. شرکت Dell Technologies پس از ادغام 1000 مشتری جدید ثبت‌نام کرد. پس از انجام معامله ادغام، شرکت Dell در یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای غیردولتی‌اش، به اصلی‌ترین تأمین‌کننده زیرساخت‌های IT شرکت General Electric Co مبدل شد. بعد از پایان تملیک، میزان فروش در فصل دوم مالیاتی نسبت به سال گذشته به میزان 48 درصد افزایش پیدا کرد. هدف این تملیک آن بود که خط تولیدی بزرگ‌تر و سیستم‌های فرا همگرا (hyper-converged system) ارائه نماید.

سایر تملیک‌ ها

در سال 2018 شرکت VMware Inc شرکت VeloCloud را تملیک کرد تا پلتفرم مجازی‌سازی شبکه خود بنام VMware NSX را بنا کند و حوزه کاری مربوط به شبکه خود را گسترش بدهد. کل قیمت خرید 499 میلیون دلار و کل مبلغ نقدی که برای خرید مورداستفاده گرفت 24 میلیون دلار بود. قیمت خرید شامل 142 میلیون دلار از دارایی‌های قابل‌شناسایی ملموس و 326 میلیون دلار سرقفلی (Goodwill) بود. در طول فصل دوم از سال 2018 شرکت VMware تملیک شرکت‌های Wavefront و Apteligent Inc را تکمیل نمود. هدف از این تملیک‌ها برای بهبود توسعه خدمات ذخیره‌سازی ابری و سایر فناوری‌های شرکت VMware Inc بود. کل قیمت خرید این دو معامله تملیک 323 میلیون دلار بود که شامل ارزش منصفانه سرمایه‌گذاری موجود این شرکت در شرکت Wavefront به مبلغ 69 میلیون دلار و مبلغ نقدی کسب شده 35 میلیون دلاری می‌شد. نکات متمایز شرکت Dell technologies در جدول ذیل (جدول 20.1) نشان داده شده است.

ارزش سهام شرکت Vmware در یک روز پیش از اعلام خبر ادغام از 82.09 دلار به 43.84 کاهش پیدا کرد اما بعدها ارزش سهام بهبود یافت و به مبلغ تقریبی هر سهم 73.39 دلار افزایش پیدا کرد.

EMC

جدول 20.1 نکات متمایز مالی شرکت Dell Technologies

مقادیر درج شده در جدول به میلیون دلار می‌باشند

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...