تملیک بانک ای بیین امرو توسط هلدینگ آراف اس

10 آذر 1400

دقیقه

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله بررسی شرکت تایم وارنر توسط شرکت ای تی اند تی در این مقاله به بررسی تملیک بانک ای بیین امرو توسط هلدینگ آراف اس می پردازیم. فهرست محتوا پنهان مقدمه تملک بانک ای بیین امرو توسط کنسرسیومی از بانکها ثروت زایی سهام...

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله بررسی شرکت تایم وارنر توسط شرکت ای تی اند تی در این مقاله به بررسی تملیک بانک ای بیین امرو توسط هلدینگ آراف اس می پردازیم.

 

مقدمه

ریشه‌های بانک ای بیین امرو به قرن نوزدهم و تأسیس شرکت دویچ ایست ایندیز (شعبه بین‌المللی شرکت هیستوریز) برمی‌گردد. شرکت ای بیین امرو که مقر آن در آمستردام می‌باشد بانک بین‌المللی بزرگی است که دارای اپراتورهایی در بیش از 60 کشور دنیا می‌باشد. بانک ای بیین امرو یک بانک خارجی پیشرو در ایالات متحده محسوب می‌شود. ای بیین امرو نتیجه ادغام دو بانک بزرگ در هلند به نام‌های بانک آمستردام روتردام (امرو) و آلگمنه بانک ندرلند (ای بیین) در سال 1991 می‌باشد.

در دهه 1980، دولتمردان هلندی محدودیت‌های قوانین ادغام و تملیک را ملغی کردند. این محدودیت‌زایی راه را برای بانک‌های ملی جهت دنبال نمودن عملیات بانکی جهانی و فرایندهای ادغام و تملیک هموار نمود. در سال 1991 بانک “ای بیین” و “امرو” با هم ادغام شدند تا در مقابل رقابت فزاینده ان ام بی (پست‌بانک و رابو بانک) که دو بانک پیشروی دیگر در هلند بودند حکم‌فرمایی خود را بر بازارهای محلی تقویت نمایند. هدف ادغام ایجاد صرفه مقیاس در شبکه بانک‌های خرد و فناوری به همراه هم‌افزایی‌هایی در هزینه‌ها از طریق کاهش تعداد افراد نیروی کار و هم‌پوشانی کسب‌وکارها بود. بانک‌های ادغام شده با داشتن یک سرمایه اساسی ترکیبی و قدرتمند، قصد داشتند تا در شاخه بانکداری جهانی به بازیگری اصلی تبدیل شوند. بانک ای بیین امرو با کسب کنترل بر نیمی از بازار بانک‌های شرکتی و دو پنجم اوراق بهاداری که در بازار بورس و اوراق بهادار آمستردام تبادل می‌شدند به بزرگ‌ترین بانک هلند مبدل شد. در نتیجه این ادغام، بانک ای بیین امرو به ششمین بانک در اروپا و یکی از 20 بانک برتر تمام دنیا تبدیل شد. در سال 1993 پیرسون متعلق به امرو , هلدرینگ اند پیرسون و مییز اند هوپ متعلق به ای بیین ، باهم ادغام شدند تا بانک جدیدی بنام مییزپیرسون را تشکیل دهند. در سال 1997 بانک میز پیرسون به شرکت مالی بسیار بزرگ فورتیس گروپ فروخته شد. در سال 2992 بانک ای بیین امرو بانک سرمایه‌گذاری شرکتی هوار گوت در انگلستان را تملک کرد. در سال 1995 این بانک، بانک سرمایه‌گذاری نوردیکِ آلفرد برگ را از گروه ولوو در سوئد خریداری کرد. در سال 1996 بانک ای بیین امرو شرکت رهنی استاندارد فدرال بنکورپریشن را در ایالات میشیگان را در معامله ای به ارزش 1.9 میلیارد دلار تملک نمود. این شرکت رهنی مالک 15.5 میلیارد دلار دارایی و بیش از 180 شعبه در میشیگان، اوهایو و ایندیانا بود. این معامله بانک ای بیین امرو را به دوازدهمین بانک بزرگ در ایالات متحده مبدل نمود. در همان سال ، بانک ای بیین امرو قسمت عمده سهام بانک ماگیار هیتل را تملک کرد که پنجمین بانک بزرگ تجاری در مجارستان محسوب می شد.

تملیک بانک ای بیین امرو توسط هلدینگ آراف اس

جدول 12.1 جدول زمانی تغییر ساختارهای عمده

این بانک ، بانک استرالیایی لوید که شعبه هایی در استرالیا و نیوزلند داشت را به مبلغ 868 میلیون دلار خریداری کرد. در سال 1998 بانک ای بیین امرو چهارمین بانک عمومی بزرگ برزیل بنام بانکو ریل را به مبلغ 2.1 میلیارد دلار تصاحب کرد. این بانک همچنین سهام کنترل کننده بانک باندپه را تصاحب نمود. بانک ای بیین امرو همچنین 75 درصد از سهام بانک تایلند بنکز او ایشیا را در همان سال تصاحب کرد.در سال 1999 بانک ده درصد از سهام اقلیت در بانک ایتالیایی باناکا دی روما را از آن خودکرد. این بانک، بانک یوروپیان امریکان بانک(ایی اِی بی) که مقر آن در نیویورک بود را به مبلغ 1.6 میلیارد دلار به سیتی بانک فروخت. ای بیین امرو بخش کارگزاری آمریکای شمالی، بخش امور مالی شرکت، حقوق صاحبان سهام، معاملات آتی(سلف) ، و کسب و کار معاملات سهام شعبه فرعی بانک آی ان جی بارینگز را به مبلغ 275 میلیون دلار خریداری کرد. این بانک دفاتر بین‌المللی خود در مناطقی چون سریلانکا، مراکش، پاناما ، آرژانتین، کنیا، بحرین ، مالزی فیلیپین و غیره را واگذار نمود.

تملک بانک ای بیین امرو توسط کنسرسیومی از بانکها

در اکتبر سال 2007 بانک ای بیین امرو توسط کنسرسیومی (ائتلافی) از بانکها شامل بانک آر بی اس(38 درصد) بانک فورتیس (34درصد) و بانکو سانتاندراس اس(28 درصد) تملک شد. این کنسرسیوم به آر اف اس هلدینگ بی وی معروف بود. هدف از این تملک آن بود که کسب و کاری قدرتمند با حضوری بهینه‌تر در بازار و چشم اندازی گسترده تر بوجود آید. انتظار می رفت این تملک باعث ایجاد صرفه جویی و فرصتهایی برای رشد پایدار در درآمدهای سود افزای گردد. شرایط پیشنهادی معامله از قرار 30.40 یورو به صورت نقد به همراه 0.844 سهم جدید آربی اس برای هر سهم ای بیین امرو بود. پیشنهاد نهایی مبلغ38.40 یورو در برابر هر سهم ای بیین امرو براساس قیمت سهام 642.5 پاوند بانک آر بی اس در خاتمه کسب و کارش به تاریخ 25 مه سال 2007 بود.تقریبا 79 درصد از پیشنهاد معامله به صورت نقد محسوب می شد. این معامله ارزش بانک ای بیین امرو را 71.1 میلیارد یورو برآورد کرد. بانک انگلیسی بارکلیز که پیش از آن پیشنهاد تملک بانک ای بیین امرو را داده بود پیشنهاد تصاحبش را پس گرفت. این معامله که بر اساس آن سه بانک قصد خرید بانک ای بیین امرو را داشتند یکی از بزرگترین تصاحب های موسسات عرضه کننده خدمات مالی محسوب می شد.

ادغام و تملیک

جدول 12.2 جزئیات تعهدات

ادغام و تملیک در ایران

جدول 12.3 سود مبادلات

بانک فورتیس از بلژیک عملیات بانکی هلند را تصاحب کرد؛ بانک سانتاندر سنترل هیسپانیکو از اسپانیا شعبه های برزیل و ایتالیا را تصاحب کرد. بانک آر بی اس شعبه سرمایه‌گذاری بانک ای بیین را تصاحب کرد.پیشنهاد معامله این کنسرسوم شامل بیش از 56میلیارد یورو وجه نقد می شد.(جدول 12.2)

این ادغام به بانک فورتیس کمک کرد تا رهبری بازار بانکداری تجاری  و خرده فروشی بنه لوکس(بلژیک،هلند،لوکزامبورگ) را با بیش از ده میلیون مشتری بدست بگیرد. بانک فورتیس به بزرگترین بانک خصوصی اروپا مبدل شد. این بانک توانست بستر رشد مدیریت دارایی هایش را گسترش دهد. و بالاخره بانک فورتیس به بانک‌ برترمدیریت دارایی با بیش از 300 میلیارد یورو دارایی تحت مدیریت (AUM) مبدل شد. فرآیند ادغام جایگاه جغرافیایی وسیع تر و شعب توزیع کننده های بیشتری را در اختیار بانک قرار داد. هدف بانک آر بی اس از فرایند ادغام، گسترش عملیاتش در بانکداری شرکتی و سازمانی بود. بانک آر بی اس حضور و فعالیت های خود را در آسیا اقیانوسیه نیز گسترش داد. بانک سانتاندر در طی فرایند ادغام به یکی از سه بانک بزرگ در حوزه گسترش شبکه فعالیت و وام دهی مبدل گردید.در توزیع خدمات میان بانکهای بانکو ریل و سانتاندر فرصتهای همکاری های منطقه ای و محصولی فراوانی وجود داشت. انتظار می رفت از این ادغام هم افزایی های پیش از مالیاتی به مبلغ 1.3 میلیارد یورو کسب شود. بانک فورتیس با انجام این ادغام انتظار رسیدن به اهدافی چون شبکه تجارتی ساده و درعین حال بسیار موفق، کم کردن هم پوشانی ها در عملیات پشتیبانی و بدست آوردن مهارتهای فروش تکمیلی ای چون لیزینگ و فکتورینگ[1] بود.این ترکیب به بانک فورتیس کمک کرد تا حضوری یگانه در بنه لوکس داشته باشد و سومین شبکه بانکی بزرگ در هلند را بوجود آورد. بانک فورتیس به این شکل قادر بود از کیفیت بالای خدمات و برند های بانک ای بیین امرو برای جمع آوری سرمایه استفاده کند. از سوی دیگر بانک آر بی اس انتظار داشت از کسب و کار مکمل و همپوشان بانک ای بیین امرو بهره برد. همچنین بانک ار بی اس با این ادغام موقعیت قدرتمند تری در میان شرکت های واسطه ای امریکایی بدست آورد. قرار بوداین ادغام موجب صرفه جویی در هزینه ها و کسب سود در درآمد ها گردد.این صرفه جویی در هزینه‌ها به از بین بردن سیستم ها و خدمات آی تی دوگانه منجر می شد. از نظر سودافزایی در آمد ها باید گفت که بانک آر بی اس در این ادغام با استفاده از مدل مدیریتی جی بی ام (GBM Management Model) و قدرت محصولات، از روابط مشتریان بانک ای بیین امرو بهره می برد. این تملک به بانک سانتاندر کمک کرد تا از وضعیت بانک درجه دو از نظر کل سپرده ها و همچنین بانک درجه سه از نظر شبکه شعب و وام ها خارج شود. پتانسیل ثروت زایی این تملک برای بانک سانتاندر از طریق هم افزایی های بازاری چون یکپارجه کردن دفاتراصلی، عملکرد های مرکزی، تغییر حالت به پلتفرم های آی تی موجود و شایع و بهینه کردن شبکه توزیع به دست می آمد.(جدول 12.3)

کنسرسیوم برای بانک موجود در آمستردام سه برابر ارزش دفتری پرداخت کرد. در سال 2007 بعد ازتملک ای بیین، بانک آر بی اس به جهت هزینه های ادغام و همچنین دارایی های سمی که از ای بی ان کسب کرده بود در حال کشمکش و تقلا بود. دولتمردان دوبار سعی کرده بودن با بسته های امداد ضامن بانک آر بی اس شوند و خزانه داری 58 درصد از سهام درون بانک را مالک شده بود. در سال 2010 دارایی های بانک ای بیین امرو که توسط بانک آر بی اس تملک شده بودند در دوسازمان مالی به نام های بانک ای بیین امرو ان وی و رویال بانک او اسکاتلند ان وی تقسیم شدند. در اکتبر سال 2008،دولتمردان هلندی بانک فورتیس هلند را ملی اعلام کردند که این امر شامل تملک 34 درصد از سهام بانک ای بیین امرو ان وی می شد. درنوامبر سال 2015 دولتمردان هلند این بانک را در فهرست عرضه اولیه سهام وارد کرده و 20 درصد از سهام آن را به عموم به فروش رساندند. کسب و کار عملیاتی بانک ای بیین امرو متعلق به بانک سانتاندر در ایتالیا و برزیل با بانک سانتاندر ادغام، فروخته و یا به طور کلی حذف شد.

ثروت زایی سهام بانک آر بی اس

اولین اعلام پیشنهاد معامله در 24 آوریل سال 2007 انجام گرفت و این معامله در تاریخ 4 اکتبر 2007 کامل شد.

بازده تجمعی سهام بانک آر بی اس برای دوره 178 روزه پیش و پس از اعلام ادغام نشان می دهد که ارزش تملک برای سهام بانک آر بی اس در حال کاهش بوده است. بازده تجمعی در طول دوره 4- روز تا 173+ روزه پیش و پس از دوره تملک39 درصد بوده است. بازده روز اعلام ادغام 1- درصد بود. ارزش سهام در پنج روز بعد اعلام خبر ادغام به طور متوالی درحال کاهش بود.(نمودار12.1)

بازده تجمعی سهام بانک ای بیین امرو در دوره 177 روزه پیش و پس از اعلام تملک تقریبا 15 درصد بوده. در روز اعلام خبر ادغام و روز پس از اعلام خبر معامله هیچ افزایش ارزش سهامی مشاهده نمی شود. در 2+ روز پس از اعلام خبر، ارزش سهام به اندازه 2.9 درصد افزایش پیدا کرد.(نمودار 12.2)

تصویر  12.1ثروت افزایی سهام بانک آر بی اس

نمودار 12.2 ثروت افزای بانک ای بیین امرو

[1] (فکتورینگ شیوه تأمین مالی مبتنی بر قرارداد است؛ که طی آن، بنگاه اقتصادی حساب های دریافتنی خود را طی یک قرارداد به یک نهاد مالی واگذار می‌کند؛ و نهاد مالی نیز در مقابل یکی یا چند مورد از خدمات زیر را به بنگاه ارائه می‌دهد)

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...