تملک شرکت First Data توسط شرکت KKR

02 تیر 1401

دقیقه

در دوم آوریل سال 2007 شرکت First Data Corp اعلان نمود که قراردادی جهت تملک توسط یک شرکت وابسته به شرکت Kohlberg Kravis Roberts & Co(KKR) در معامله‌ای 29 میلیارد دلاری را امضا نموده است.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملک پس از مقاله ادغام شرکت‌های JDS Uniphase Corp و SDL Inc در این مقاله به تملک شرکت First Data توسط شرکت KKR می‌پردازیم.

شرکت KKR

KKR شرکت بزرگ جهانی سرمایه‌گذاری است که چندین کلاس از دارایی‌های جایگزین شونده شامل سهام خصوصی، انرژی، زیرساخت، املاک و اعتبارات با مشارکت مدیران استراتژیک مدیریت‌کننده صندوق‌های پوشش‌دهنده ریسک اداره می‌نماید. این شرکت یکی از قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین شرکت‌های سهامی است که تخصص آن مدیریت خرید و کنترل سهام است. این شرکت در سال 1976 تأسیس شد. رویکرد شرکت فوق تمرکز بر سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت سبد شرکت‌های مجموعه‌ است.

استراتژی این شرکت کار بر شراکت با تیم‌های مدیریتی جهت رشد و رقابت با سایر رقبا است. تا تاریخ 31 مارس 2018، دارایی‌های تحت مدیریت شرکت KKR بالغ بر 176 میلیارد دلار ارزش داشتند. این شرکت در بیست شهر از 14 کشور موجود در 4 قاره حضوری فعال دارد. تا 31 دسامبر سال 2017، تقریباً 101 شرکت در سبد مجموعه در صندوق خصوصی سهام شرکت KKR درآمد سالانه‌ای بالغ بر 165 میلیارد دلار کسب کرده‌اند. این شرکت‌ها تا تاریخ 31 دسامبر سال 2017،در سطح جهانی نیروی کاری بالغ بر 695000 نفر را به استخدام درآورده بودند.

50 میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر در معرض سرمایه‌ گذاریهای شرکت KKR قرار داشتند. شرکت KKR در 31 دسامبر سال 2017 در عرصه سرمایه‌گذاری سهام خصوصی در مقابل رقبایی شامل 320 سرمایه‌گذار خصوصی در پرتفوی شرکت‌ها، باارزش مبادلاتی برابر با 560 میلیارد دلار شرکتی پیشرو محسوب می‌شد. شرکت KKR هزینه‌های اداره، نظارت، مبادله و تشویقات را دریافت کرده و از سود سرمایه‌گذاری‌ها برای مدیریت سرمایه، نظارت و سایر خدمات انجام شده بر صندوق‌های پولی، ابزارهای سرمایه‌گذاری، وام با تعهد وثیقه (CLO)، حساب‌های مدیریت شده و شرکت‌های مجموعه‌ای استفاده می‌نماید.

شرکت فوق درآمدهای معاملاتی خاص را از مبادلات بازار سرمایه تولید می‌کند. این شرکت کسب‌وکارهایی در بخش‌های مختلف شامل بازارهای خصوصی، بازارهای عمومی، بازار سرمایه و فعالیت‌های مدیریتی اداره می‌نماید. در سال 2006 شرکت‌های Bain Capital، KKR و Merrill Lynch & Co به هم پیوستند تا برای تملک شرکت بهداشتی و درمانی HCA مبلغ 21 میلیارد دلار پرداخت نموده و 11.7 میلیارد دلار از بدهی‌های آن را تقبل نمایند. جدول زیر نکات متمایز مالی شرکت KRR‌را نشان می‌دهد. (جدول 41.1)

جدول 41.1 نکات متمایز مالی شرکت KRR (مقادیر به هزار دلار می‌باشند.)

شرکت First Data

شرکت First Data در سال 1971 در شهر اوماها در ایالت نبراسکا تأسیس شد. First Data به اولین پردازنده کارت‌های اعتباری توزیع شده Visa و MasterCard مبدل شد. شرکت First Data در سال 1992 از شرکت American Express به‌عنوان یک شرکت پردازنده اطلاعات که میلیاردها کارت اعتباری و مبادلات مالی برای شخص ثالث را اداره می‌کرد جدا شد. شرکت First Data از شرکت American Express جدا شده و در سال 1992 سهام خود را به شکل عمومی عرضه کرد.

در سال 1995 این شرکت با شرکت First Financial Management Corp(FFMC) ادغام شد و سپس شرکت Western Union به بخشی از شرکت First Data مبدل شد. در سال 2001 شرکت First Data شرکت PaySys International و سیستم نرم‌افزار پرداختی آن بنام VisionPLUS را مورد تملک قرارداد. در سال 2004 این شرکت با شرکت Concord EFS در معامله‌ای به ارزش 6.6 میلیارد دلار ادغام شد. شرکت First Data از طریق این معامله شبکه Star Network و سیستم کارت نقدی نیازمند به پسورد آن را که در بیش از 1.9 میلیون دستگاه خودپرداز و خرده‌فروشی مورداستفاده قرار می‌گرفت را به سیستم خود اضافه کرد.

شرکت First Data همچنین، شرکت‌های دیگری چون GovOne، eONEGlobal، Paymap Inc و Taxware را مورد تملک قرارداد. شرکت First Data در سال 2006 صددرصد سهام شرکت Western Union را از طریق واگذاری بدون مالیات، به سهام‌داران First Data از خود جدا کرد تا به شکل شرکتی با مبادلات مالی عمومی مستقل عمل کند.

شرکت First Data ارائه‌کننده‌ای پیشرو در تجارت الکترونیک و راه‌حل‌های مختص پرداخت در تجارت جهانی است. این شرکت به مشتریان خود کامل‌ترین مجموعه از راه‌حل‌های یکپارچه در این صنعت را ارائه می‌کند و نیازهای آنها را در تکنولوژی تجاری، خرید تجاری به نیابت از تجار، صدور کارت‌های خرید و راه‌حل‌های شبکه نسل بعد پوشش می‌دهد. شرکت First Dats Corporation به مشتریانی در بیش از 100 کشور خدمات ارائه داده و شش میلیون مکان تجاری و بیش از 4000 نهاد مالی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

شرکت First Data شرکت بزرگ خریدکننده تجاری (به نیابت از تجار)، پردازنده کارت‌های خرید و ارائه‌کننده مستقل خدمات شبکه در جهان است. شرکت First Data کسب‌وکارهای مختلف را قادر می‌سازد تا پرداخت‌های الکترونیک را تقبل نموده و به نهادهای مالی کمک می‌کند تا کارت‌های اعتباری، نقدی و پیش‌پرداخت شده را توزیع نموده و مسیر مبادلاتی امن میان آنها را امکان‌پذیر نماید. این شرکت با شراکت نهادهای مالی پیشرو، نیروی فروش مستقیم و شبکه‌ای از شرکای توزیع‌کننده، دارای بزرگ‌ترین شبکه توزیع در این صنعت است. شرکت First Data در سال 2017، 93 میلیارد معاملات مالی را در سطح جهانی مورد پردازش قرارداد. این شرکت تنها در ایالات متحده 21 تریلیون دلار حجم پرداخت پردازش نموده.

شرکت First Data در سه بخش فعالیت می‌نماید: بخش راه‌حل‌های تجارت جهانی (GBS) بخش راه‌حل‌های مالی جهانی (GFS) و بخش راه‌حل‌های امنیت شبکه (NSS). بخش GBS ارائه‌دهنده راه‌حل‌های متنوع و گسترده‌ای به تجار است که شامل تعیین دستگاه‌های POS(Point Of Sale) برای خریدهای تجاری به نیابت از تجار، خدمات زیست تجاری به همراه ارائه خدمات نسل بعدی مثل سرویس‌های پرداخت از گوشی‌های همراه و سیستم اپراتوری POS (Point Of Sale)مبتنی بر فناوری Cloud بنام Clover که شامل بازارهایی جهت اپلیکیشن‌های تجارت انحصاری و شخص ثالث می‌گردد.

بخش GFS ارائه‌دهنده راه‌حل‌های فناوری برای صادرکننده‌های بانکی و غیربانکی است. این راه‌حل‌ها شامل اعتبارهای با مقاصد عمومی، خرده‌فروشی برندها با برند خرده‌فروش، کارت‌های تجاری و پردازش وام در ایالات متحده و بازارهای جهانی به همراه نرم‌افزارهای سیستم مالی دارای مجوز است. بخش NSS ارائه‌دهنده محدوده وسیعی از راه‌حل‌های ارزش افزا است که در بخش‌های GBS‌و GFS به مشتریان فروخته می‌شوند.

شبکه Star Network شرکت First Data ارائه‌دهنده سیستم‌های پذیرنده حواله نقدی محلی در کل کشور در بیش از دو میلیون دستگاه POS در مراکز خرده‌فروشی، دستگاه ATM و سیستم‌های آنلاین جهت تقریباً یک‌سوم کارت‌های نقدی ایالات متحده است. جدول زیر نکات متمایز مالی شرکت First Data را نشان می‌دهد. (جدول 41.2)

جدول 41.2، نکات متمایز مالی شرکت First Data

خرید شرکت First Data توسط شرکت KKR

در دوم آوریل سال 2007 شرکت First Data Corp اعلان نمود که قراردادی جهت تملک توسط یک شرکت وابسته به شرکت Kohlberg Kravis Roberts & Co(KKR) در معامله‌ای 29 میلیارد دلاری را امضا نموده است. قرار بود سهام‌داران شرکت First Data 34 دلار به‌صورت نقدی در برابر هر سهم از سهام معمول شرکت First Data دریافت کنند که نشان‌دهنده افزایش تقریباً 26 درصدی نسبت به قیمت نهایی26.90 دلاری سهام شرکت First Daya بود در تاریخ 30 مارس 2007 و افزایشی تقریباً 34 درصدی نسبت به میانگین قیمت نهایی در طول 30 روز مبادله سهام قبلی بود.

شرکت First Data که شرکت خصوصی بود در تاریخ 24 سپتامبر سال 2007 از فهرست بازار بورس و اوراق بهادار نیویورک حذف شد. این خرید اهرمی توسط شرکت KKR از طریق 24 میلیارد دلار بدهی‌ها تأمین اعتبار شد. این معامله دومین خرید اهرمی بزرگ در تمامی دوران محسوب می‌شد. در سال 2007 شرکت KKR و Texas Pacific قراردادی برای خرید شرکت Texas Utility TXU به مبلغ 32 میلیارد دلار امضا نموند. در سال 1998 شرکت KKR شرکت RJR Nabisco را به مبلغ 25.1 میلیارد دلار خریداری کرد. این معامله ارزش سهامی برابر با 26.4 میلیارد دلار بر اساس 775.2 میلیون سهام برجسته دارا بود. قرارداد معامله به‌اتفاق آرا توسط اعضای هیئت‌مدیره شرکت First Data بر اساس توصیه‌های کمیته بازنگری استراتژیک که شامل سه مدیر اجرایی مستقل بود مورد تأیید قرار گرفت.

این معامله دارای یک‌بند رجوع به فروشنده (go-shop) بود که فرصتی را به شرکت First Data ارائه می‌داد که تا 50 روز پس از اعلام خبر ادغام پیشنهادهایی دیگر را از سایر خریداران درخواست نماید. بر اساس تخمین‌های خبرگزاری رویترز، شرکت KKR با پرداخت 34 دلار بر هر سهم 27 برابر درآمد تخمینی 1.24 دلار بر هر سهم آن در سال 2007 پرداخت کرده بود. شرکت KKR بر اساس ارزش سود سهام 26.4 میلیاردی، تقریباً 14 برابر درآمد قبل از بهره، مالیات و استهلاک 1.9 میلیارد دلاری سال 2007 پرداخت کرده بود. این معامله تقریباً شش ماه بعد از جدایی شرکت First Data از Western Union انجام پذیرفت.

شرکت‌های Citigroup، Credit Suisse، Deutsche Bank، HSBC، Lehman Brothers، Goldman Sachs و Merrill Lynch تأمین مالی بدهی‌های این معامله را به عهده گرفتند. این نهادهای مالی همچنین، به‌عنوان مشاور مالی برای شرکت KKR عمل نمودند. شرکت LLP Simpson Thacher & Barlett به‌عنوان مشاور حقوقی شرکت KKR عمل نمود. شرکت Morgan Stanley & Co به‌عنوان تنها مشاور مالی شرکت First Data عمل کرد. شرکت Evercore Group LLC مشاور مالی کمیته بازنگری استراتژیک هیئت‌مدیره شرکت First Data بود. شرکت Sidley Austin LLP به‌عنوان مشاور حقوقی شرکت First Data عملکرد.

بدهی‌های شرکت First Data پس از خرید توسط شرکت KKR تا سال 2012 به دلیل معامله با اعتبار اوراق قرضه به میزان 22 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. این میزان بدهی بیش از دوبرابر درآمد سالیانه این شرکت بود. شرکت First Data پس از خرید شرکت KKR خبر حذف موارد شغلی را اعلام نمود و هزینه‌های سالیانه خود را در حدود 500 میلیون دلار در سال کاهش داد. شرکت First Data پس از گزارش سودی 1.5 میلیارد دلاری در سال 2006، زیانی بالغ بر 3.8 میلیارد دلار در سال 2008 و 1.1 میلیارد دلار در سال 2009 را تجربه کرد.

در سال 2009 یکی از بنیان‌گذاران شرکت KKR بنام هنری کر اویس به هیئت‌مدیره شرکت First Data ملحق شد و یکی دیگر از مشاوران ارشد شرکت KKR به مقام رئیس هیئت‌مدیره شرکت First Data منصوب شد. شرکت مقر خود را از شهر دنور به آتلانتا برگرداند. شرکت First Data‌مجبور بود شغل‌های دیگری را حذف کند. در نتیجه این اقدامات تجدید ساختارانه شرکت First Data در سال 2010 دوباره سودآور شد.

در سال 2014، شرکت First Data مبلغ عظیم 3.5 میلیارد دلار عرضه خصوصی (Private Placement) را کسب کرد. تقریباً 1.2 میلیارد دلار سرمایه توسط شرکت KKR و باقی توسط صندوق‌های پوشش‌دهنده ریسک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و سایر نهادهای مالی تأمین شده بود. منافع حاصله برای بازپرداخت بخشی از 22 میلیارد بدهی‌های طولانی‌مدت شرکت First Data که با پرداخت آنها سالیانه 375 میلیون دلار در پرداخت بهره صرفه‌جویی می‌شد کنار گذاشته شد.

شرکت First Data برای شرکت KKR نهادی جذاب محسوب می‌شد چرا که این شرکت پردازنده دارای جریان نقدی بسیار خوبی بود که عاملی بسیار حیاتی برای شرکت سهامی خاص که مایل بود در کسب‌وکار خود باقی بماند محسوب می‌شد. ازآنجاکه عملیات شرکت First Data مبادلات چک ها، دستگاه‌های خودپرداز، کارت‌های نقدی و کارت‌های اعتباری را پردازش می‌کرد، پشتیبان بخش‌های بزرگ سیستم بانکداری ایالات متحده محسوب می‌شد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

لطفا شکبیا باشید...