تصاحب شرکت PeopleSoft توسط شرکت Oracle

09 فروردین 1401

دقیقه

در 6 ژوئن سال 2003 شرکت Oracle خبر تصاحب خصمانه شرکت PeopleSoft را اعلام کرد. شرکت Oracle برای خرید سهام شرکت PeopleSoft 16 دلار برای هر سهم پیشنهاد داده بود که 6 درصد از ارزش سهام شرکت در هفته پیش از اعلام خبر بیشتر به نظر می‌رسید. این معامله 5.3 میلیارد دلار ارزش داشت.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله تملیک شرکت linkedIn توسط شرکت Microsoft در این مقاله به بررسی تملیک شرکت Gillete توسط شرکت Procter&Gamble می پردازیم.

 

مقدمه

شرکت Oracle در سال 1967 توسط لاری الیسون تأسیس شد. این شرکت ارائه‌دهنده محصولات و خدمات برای محیط های فناوری اطلاعات شرکتی (IT)، شامل نرم‌افزارها، پلتفرم‌ها و زیرساخت‌ها می‌باشد. نرم‌افزارها، پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های ارائه شده توسط این شرکت از طریق تعدادی از مدل‌های انعطاف پذیر و تعاملی فن آوری اطلاعات چون مدل‌های ذخیره ابری (کلاود)، مدل‌های مستقر در محل و مدل‌های ترکیبی به مشتریان در سراسر دنیا عرضه می‌شوند. این شرکت دارای شبکه ای با حدود 430000 مشتری در 175 کشور دنیا است. Oracle Cloud یا همان پلتفرم ابری اوراکل مجموعه‌ای یکپارچه و جامع از نرم‌افزارها، پلتفرم‌ها، خدمات محاسباتی، ذخیره و شبکه ارائه می‌دهد.

خدمات Oracle Cloud مثل SaaS، PaaS و IaaS درواقع سخت‌افزار، نرم‌افزار و سایر خدمات را برای مشتریان در محیط‌های فناوری اطلاعات یکپارچه می‌نماید. شرکت Oracle رهبری جهانی در زمینه فن آوری های اصلی محیط‌های ابری فناوری اطلاعات می‌باشد که شامل بانک‌های داده و نرم‌افزارهای واسطه‌ای به همراه نرم‌افزارهای شرکتی، مجازی‌سازی، خوشه‌بندی مدیریت سیستم‌های بسیار بزرگ و زیرساخت‌های مرتبط می‌باشد. این شرکت 6.1 میلیارد دلار در سال 2018، در تحقیق و توسعه هزینه‌ نموده است.

شرکت Oracle دارای سه بخش تجاری است. بخش تجاری Cloud and License شامل ارائه خدمات ابری، ارائه مجوزهای ابری و ارائه مجوزهای مستقر در محل و پشتیبانی از مجوزها می‌باشد. تجارت خدمات Cloud and license در سال 2018 موجب کسب 82 درصد از کل درآمدهای شرکت شده بود. بخش کسب‌وکار سخت‌افزاری شرکت شامل ارائه خدمات تولید سخت‌افزار و پشتیبانی سخت‌افزارهای مربوطه می‌باشد. بخش کسب‌وکار خدماتی شرکت در سال 2018 میزان 8 درصد از کل درآمدها را به خود اختصاص داده بود جدول زیر نکات متمایز مالی شرکت Oracle را به شما نشان می‌دهد (جدول 29.1)

نکات متمایز مالی برگزیده تصاحب شرکت PeopleSoft توسط شرکت Oracle

جدول29.1 . نکات متمایز مالی برگزیده

مقادیر داده شده جز سود هر سهم، به میلیون دلار می‌باشند.

شرکت Oracle در دوره زمانی خاصی بیش از 125 تملیک را به انجام رساند. بزرگ‌ترین تملیک‌های انجام شده توسط شرکت Oracle در جدول زیر نشان‌داده‌شده است (جدول 29.2)

بزرگ‌ترین تملیک‌های انجام شده توسط شرکت Oracle

جدول29.2 بزرگ‌ترین تملیک‌های انجام شده توسط شرکت Oracle

شرکت PeopleSoft

بسیاری از شرکت‌ها از نرم‌افزارهای PeopleSoft برای مدیریت منابع انسانی، رابطه با مشتریان و عملیات حسابداری استفاده می‌کنند. شرکت PeopleSoft Inc. شرکت پیشرو جهانی درتولید نرم‌افزارهای شرکتی بود. این شرکت ارائه‌دهنده سیستم‌های مدیریت منابع انسانی، راه‌حل‌ها و مدیریت منابع مالی، مدیریت زنجیره تأمین، رابطه با مشتریان و مدیریت کارایی شرکتی بود. شرکت People Soft همچنین ارائه‌دهنده نرم‌افزار PeopleSoft Campus Solution که بسته جداگانه‌ای به‌عنوان سیستم اطلاعاتی دانشجویی برای کالج‌ها و دانشگاه‌های سراسر جهان است می‌باشد. این شرکت تا زمان تملیکش توسط شرکت Oracle Corporation در سال 2005 به‌عنوان شرکت مستقلی عمل می‌کرد. شرکتPeopleSoft نرخ رشد بسیار سریع و بالایی را در دهه 1990 تجربه کرد که تا سال 2000 از سرعت رشد آن کاسته شد.

سناریوی صنعتی

برنامه‌ریزی منابع شرکتی (ERP) زیر مجموعه‌ای از صنعت نرم‌افزارهای کامپیوتری محسوب می‌شود. شرکت‌های ERP نرم‌افزارهایی جهت خودکار نمودن فرایندهای مدیریت عملیات یک شرکت مثل عملیات حسابداری، مدیریت منابع، فرایندهای سفارش، برنامه‌ریزی، توزیع و مدیریت کالاها را توسعه می‌دهند. شرکت‌های SAP، Oracle، PeopleSoft و Seibel Systems بازیگران اصلی عرصه ERP می‌باشند. در سال 1990 کسب‌وکار نرم‌افزارهای ERP30 درصد رشد نشان داد. در سال 2000 این کسب‌وکار دچار سیر نزولی شد.

در سال 2003 نرخ رشد آن از عددی دو رقمی به عدد یک‌رقمی کاهش پیدا کرد. ارزش این کسب‌وکار 36 میلیارد دلار تخمین زده شده بود. این بخش به‌سرعت از فاز رشد به سمت فاز ثبات پیش ‌رفت. در سناریوی تغییر، بسیاری از ارائه‌کنندگان ERP در زمینه‌های مالی، منابع انسانی و فراتر از توانایی اصلی خود عملیاتی انجام دادند تا بتوانند مجموعه گسترده‌ای از نرم‌افزارها ارائه کنند. این شرکت ها تمرکز خود را بر نرم‌افزارهایی تخصصی چون نرم‌افزارهای مدیریت روابط با مشتریان (CRM) و نرم‌افزارهای مدیریت زنجیره تأمین (SCM) قرار دادند. صنعت ERP به سمت مفهوم جهانی ” خرید یکجا” حرکت می‌کرد. انتخاب و اجرای سیستم‌های EPR فرایندی بسیار زمان‌گیر است و دادن مجوز سیستم ERP معمولاً دوره زمانی 1.5 تا دو سال را در برمی‌گیرد.

نبرد برای تصاحب

در 6 ژوئن سال 2003 شرکت Oracle خبر تصاحب خصمانه شرکت PeopleSoft را اعلام کرد. شرکت Oracle برای خرید سهام شرکت PeopleSoft 16 دلار برای هر سهم پیشنهاد داده بود که 6 درصد از ارزش سهام شرکت در هفته پیش از اعلام خبر بیشتر به نظر می‌رسید. این معامله 5.3 میلیارد دلار ارزش داشت. این اقدام پس از اینکه IBM شرکت lotus Development را در سال 1995 خریداری کرد معامله‌ای بسیار بزرگ به نظر می‌رسید.

در این معامله تمام نقدی مشخص شده بود که سهام‌داران PeopleSoft در شرکت جدید سهامی نخواهند داشت. همچنین اعلام شده بود که به‌محض اینکه ادغام تکمیل شود، شرکت Oracle تولید محصولات شرکت PeopleSoft را متوقف خواهد کرد. برنامه آن بود که توسعه دهندگان نرم‌افزارهای شرکت PeopleSoft با توسعه دهندگان نرم‌افزار شرکت Oracle و همچنین توسعه دهندگان مجموعه نرم‌افزاری Oracle’s eBusiness Suit ادغام شوند. این حرکت استراتژیک چهار روز پس از آنکه شرکت PeopleSoft اعلام کرد که قصد دارد شرکت JD Edwards را به قیمت 0.17 میلیارد دلار خریداری کند برنامه‌ریزی شد.

نرم‌افزارهای فروخته شده توسط PeopleSoft از لحاظ نصب بسیار پیچیده بودند. سفارشی‌سازی پس از فروش و مشاوره مدام با فروشندگان و همچنین پشتیبانی فنی سیستم‌ها نیز بسیار پیچیده بودند.

ازآنجایی‌که درآمدهای بانک‌های داده پرچمدار شرکت Oracle تقریباً صفر شده بود، این شرکت رشد خود را به کسب‌وکار نرم‌افزارهایش متصل کرده بود. شرکت SAP با 17 درصد سهم مسلط در این بازار را خود اختصاص داده بود.

شرکت PeopleSoft با این اظهارنظر که مقامات ضد تراست جلوی این معامله را گرفته و تصمیم Oracle برای توقف تولید محصولات People Soft به آن شرکت ضرر خواهد زد پیشنهاد Oracle را در 12 ژوئن سال 2003 رد کردند. شرکت People Soft در 16 ژوئن سال 2003 پیشنهاد خود برای خرید شرکت JD Edwards را به‌گونه‌ای اصلاح کرد که نیازی به رأی‌گیری از سهام‌دارانش، جهت برنامه ادغام نباشد. در تاریخ 18 ژوئن سال 2003، شرکت Oracle پیشنهاد مزایده‌اش را به مبلغ 19.50 دلار بالا برد و همچنین شکایت‌نامه‌ای بر ضد شرکت PeopleSoft تنظیم کرد که در آن ادعا می‌کرد که اقدامات هیئت‌مدیره که شامل امتناع آنها در ضد تصاحب شرکت می‌شد همچون قرص سمی قدرتمندی عمل کرده و آن ها وظایف امانتداری خود را در برابر سهام‌داران نقض کرده اند.

دو نفر از مدیران اجرایی شرکت PeopleSoft برنامه‌ای طراحی‌ کرده بودند تا به مشتریان انگیزه‌ای لازم برای سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی که برای خرید نرم افزارهای شرکت لازم بود را بدهد. برنامه که به PeopleSoft’s Customer Assurance Program (CAP یا برنامه اطمینان‌بخشی به مشتریان PeopleSoft) معروف بود هدف خود را بر ارائه قرارداد ضمانت به مشتریان جهت بازپرداخت هزینه‌های مرتبط نرم‌افزارهای خاص قرار داده بود آن هم درصورتی‌که تملیک کننده محصولات PeopleSoft را پشتیبانی نکرده و یا ارتقا ندهد.

هیئت‌مدیره شرکت PeoplSoft با استفاده از گروهی از مدیران اجرایی مستقل، کمیته انتقالی تشکیل دادند. هدف از تشکیل این کمیته بالابردن ارزش پیشنهاد شرکت Oracle بود. کمیته انتقال به این نتیجه رسید که پیشنهاد 16 دلاری شرکت Oracle کمتر از ارزش سهام شرکت PeopleSoft است و به سهام‌داران پیشنهاد تنها 6 درصد افزایش بر اساس ارزش نهایی سهام به میزان 15.11 دلار در تاریخ 5 ژوئن ارائه داده است. گفته می شد که در تصرفات خصمانه 40 درصد از پیشنهادها قیمت سهام حداقل 50 درصد افزایش پیدا می‌کنند. شرکت PeopleSoft در پیشنهاد تملیک شرکت نرم‌افزاری Vanite60 درصد پیشنهاد خود را بالا برد. کمیته انتقال حس می‌کرد که پیشنهاد شرکت Oracle به فرایند طولانی کسب تأییدیه‌های قانونی کشیده خواهد شد و امکان دارد این ادغام توسط مسئولین قانون‌گذار تأیید نشود. کمیته همچنین اظهار می‌کرد که این پیشنهاد ارزش سهام‌ را پایین آورده و در عملکرد مالی پیامدهای منفی خواهد داشت.

هیئت‌مدیره تصمیم گرفتند دو عملکرد را دنبال نمایند تا تلاش‌های تصاحب خصمانه شرکت Oracle را خنثی کنند. یکی از این برنامه‌ها استفاده از تاکتیک ” تلنگر قرص‌های سمی” بود اگر تنها یک سهام‌دار 20 درصد از سهام شرکت PeopleSoft را تملیک می‌کرد، شرکت سهام جدیدی را با تخفیف‌های سنگینی در قیمت در میان سهام‌داران موجود توزیع می‌کرد. قرار بود شرکت PeopleSoft آن‌قدر سهام توزیع کند تا قیمت سهام شرکت تملیک کننده تا 50 درصد کاهش پیدا کند. از این تکنیک می‌شد به‌دفعات مختلفی استفاده کرد. تکنیک تلنگر می‌تواند به طرز مؤثری هر نوع تملیکی را برای شرکت PeopleSoft متوقف نماید مگر اینکه هیئت‌مدیره آن معامله را تاییدکرده و آن فرایند را ملغی نماید.

هیئت‌مدیره همچنین برنامه اطمینان‌بخشی به مشتریان را مورداستفاده قرارداد تا تلاش‌های تصاحب شرکت Oracle Corp را از مسیر خارج نماید. این برنامه شرط را بر آن نهاده بود که ضمانت شود مشتریان در صورت تملیک شرکت People Soft و یا تصمیم تملیک کننده برای ادامه ندادن تولید محصولات شرکت، مبلغ بازپرداختی دو تا پنج برابر دریافت نمایند. این نقشه برای بهبود فروش بسیار مناسب به نظر می‌رسید و همین‌طور فرایند تملیک شرکت PeopleSoft را برای شرکت‌های دیگر بسیار گران‌تر می‌کرد. تخمین زده می‌شد که نقشه ضمانت دهی، بدهی‌های بالقوه‌ای تا بیش از 2 میلیارد دلار ایجاد نماید.

بسیاری از تحلیل‌ها نشان دادند که قصد شرکت Oracle خنثی‌کردن فرایند ادغام شرکت‌های PeopleSoft و JD Edwards بوده است. شرکت Oracle عزم خود را برای تملیک شرکت PeopleSoft جزم کرده بود. این شرکت بر آن بود که ویژگی‌های پیشرفته محصولات شرکت PeopleSoft را در نسخه‌های آینده برنامه Oracle eBusiness Suit بکار ببرد. شرکت Oracle همچنین صرفه‌جویی در هزینه‌هایی قابل‌توجه و حداقل ریسک ادغام تجاری را پیش‌بینی کرده بود. شرکت Oracle به حجم زیاد برنامه‌های قابل نصب (بر پایه نصب) شرکت PeopleSoft جذب شده بود. در سال 2002 سود شرکت PeopleSoft به حدود 700 میلیون دلار رسیده بود. شرکت PeopleSoft نشان می‌داد که به نفع سهام‌داران شرکت عمل می‌کند. تحلیل گران معتقد بودند که شرکت SAP می‌تواند در نبرد طولانی‌مدت میان PeopleSoft و Oracle برنده واقعی باشد.

شرکت PeopleSoft در 14 ژوئن برای صدور حکم متوقف کردن پیشنهاد شرکت Oracle شکایت‌نامه‌ای ارائه داد. این شکایت‌نامه اظهار می‌کرد که پیشنهاد شرکت Oracle در قرارداد مابین شرکت‌های PeopleSoft و JD Edwards تداخل کرده است. در شانزدهم ژوئن شرکت‌های PeopleSoft و JD Edwards شرایط قرارداد ادغامشان را مورد بازبینی قرار دادند تا جلوی پیشنهاد شرکت Oracle برای شرکت PeopleSoft را بگیرند. پیشنهاد بازبینی شده شامل 863 میلیون دلار وجه نقد می‌شد. ارزش بهینه شده معامله برای سهام‌داران شرکت JD Edwards به 1.75 میلیارد دلار رسید. پیشنهاد اصلی پیشنهادی تماماً بر اساس سهام بود. از دیدگاه شرکت PeopleSoft معامله شرکت JD Edwards مقدار معامله آتی شرکت Oracle را به میزان 30 درصد افزایش می‌داد. در ماه آگوست سال 2003 شرکت PeopleSoft با بکار بردن تکنیک چتر نجات طلایی از مکانیسم دفاعی ضد تصاحب دیگری استفاده کرد که در صورت تغییر کنترل شرکت در زمان تملیک باعث پرداخت وجوه بسیار بزرگ مرتبط با سیاست‌های ترک خدمت به مدیران اجرایی می‌شد.

به جهت تمامی این تاکتیکهای ضد تصاحب، شرکت Oracle نمی‌توانست شرکت PeopleSoft را مستقیماً از طریق پیشنهاد خرید سهام خریداری کند. شرکت PeopleSoft همچنان به پافشاری در عدم تمایل به مذاکره ادامه داد. در نوامبر سال 2003 شرکت Oracle پنج کاندیدا برای این که به نفع آن شرکت در انتخاب اعضای مدیران اجرایی شرکت PeopleSoft نامزد شوند معرفی کرد و همچنین پیشنهاد کرد که تغییری در آیین‌نامه صورت بگیرد که طبق آن تعداد اعضای هیئت‌مدیره از هشت نفر آن زمان به نه نفر تغییر کند. چنین رقابتی فرصتی را برای در دست گرفتن کنترل شرکت PeopleSoft با انتخاب اکثریت مدیران اجرایی در نشستی که قرار بود در تاریخ 25 مارس سال 2004 اجرا شود به وجود آورد. شرکت Oracle در تاریخ 4 فوریه سال 2004 پیشنهاد خود را تا 26 دلار بر هر سهم به‌صورت نقدی بالا برد.

این میزان افزایش 63 درصد بیشتر از پیشنهاد اولیه بود. ارزش کلی معامله 9.4میلیارد دلار شد. شرکت PeopleSoft برای بار دوم پیشنهاد تجدیدنظرشده شرکت Oracle را رد کرد و دلیل این کار را نگرانی‌های مربوط به موارد قانونی و نامناسب بودن پیشنهاد تجدیدنظرشده برای سهام‌داران ذکر نمود. با شکایت هفت ایالت برای متوقف کردن معامله بر مبنای قوانین ضد تراست در 26 فوریه سال 2004،پای وزارت دادگستری نیز به این مسئله کشیده شد. شرکت Oracle کاندیداهای خود برای پست‌های هیئت‌مدیره را رها کرد و در همان روز نیز از آن رقابت نماینده‌ها (Proxy Contest) دست کشید. از زمان اعلام شکایت علیه تصاحب توسط وزارت دادگستری سهام PeopleSoft به شکل مداومی دچار کاهش ارزش شده بود.

در 14 مه سال 2003، شرکت Oracle پیشنهاد خود را بر اساس شرایط بازار در آن زمان به 21 دلار کاهش داد. در نهم سپتامبر سال 2004 دادگاه منطقه‌ای بخش شمالی کالیفرنیا حکم داد که وزارت دادگستری در اثبات اینکه ادغام شرکت‌های Oracle و PeopleSoft باعث کاهش رقابت در بخش بازار نرم‌افزار خواهد شد ناموفق بوده است. در 30 سپتامبر سال 2004 سایر اعضای هیئت‌مدیره به طور دسته‌جمعی رأی به برکناری Conway از ریاست هیئت‌مدیره دادند.Conway از عضویت هیئت‌مدیره استعفا داد و 13.7 میلیون دلار به‌عنوان مزایای پایان خدمت دریافت کرد. شرکت Oracle پیش‌تر شکایتی را به محضر دادگاه دارایی ایالت دلور ارائه کرده بود و تقاضای انقضای استراتژی قرص سمی شرکت PeopleSoft و همچنین اقدام جهت متوقف کردن برنامه CAP را نموده بود.

در اول نوامبر سال 2004 شرکت Oracle باوجوداینکه عملیات مورد نظرش دچار دست‌انداز شده بود میزان پیشنهاد نقدی خود را از 21 دلار به 26.5 دلار بر هر سهم افزایش داد که از نظر خودش بهترین پیشنهاد ممکن بود. اما Oracle این شرط را نیز اعمال کرد این پیشنهاد را رها خواهد کرد مگر اینکه اکثر سهام‌داران شرکت PeopleSoft تا تاریخ 19 نوامبر سال 2004 آن را بپذیرند. شرکت PeopleSoft دوباره پیشنهاد را رد کرد و به سهام‌داران توصیه نمود که سهامشان را به فروش نرسانند. تا 19 نوامبر سال 2004، 61 درصد از سهام شرکت PeopleSoft فروخته شده بود. بالاخره 97 درصد از سهام‌داران شرکت PeopleSoft آماده فروش سهام برجسته خود شدند که تقریباً به میزان 388.7 میلیون سهام بالغ می‌شد.

پیشنهاد نهایی شرکت Oracle بر هر سهم 26.5 دلار می‌شد که در تاریخ 12 دسامبر سال 2004 توسط هیئت‌مدیره شرکت PeopleSoft پذیرفته شد. در نهایت ارزش معامله 10.3 میلیارد دلار تخمین زده شد. به سه درصد باقی‌مانده از سهام‌داران شرکت PeopleSoft که سهام خود را به فروش نرسانده بودند مبلغ 26.50 دلار پیشنهاد داده شد. این پیشنهاد نهایی تقریباً ده درصد بیشتر از پیشنهاد نهایی شرکت PeopleSoft بود. بدین صورت، این مشاجره 18 ماهه بین دو شرکت پایان پذیرفت. شرکت PeopleSoft تأمین‌کننده نرم‌افزارهای شرکتی، تمام‌وکمال به تملیک شرکت Oracle Corporation درآمده و شعبه‌ای از آن شد. به‌عنوان شرطی از معامله فروش، محکمه دادگاه دلور و سایر شکایت‌های ارائه شده توسط شرکت PeopleSoft لغو شدند. این ادغام در تاریخ 7 ژانویه سال 2005 تکمیل شد. ادغام شرکت Oracle را پس از شرکت SAP AG به دومین شرکت بزرگ در تجارت نرم‌افزارهای کاربردی مبدل نمود.

دلایل این تملیک

در آن زمان، صنایع شرکتی به بلوغ رسیده بودند و شرکت PeopleSoft دارای فاکتورهای رقابتی لازم برای ادامه حیات خود بود. شرکت Oracle یکی از بزرگ‌ترین ارائه‌دهندگان نرم‌افزارهای بانک اطلاعاتی فاقد حوزه‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بود. شرکت Oracle قصد داشت از رقابت خودداری کند چرا که چنانچه معامله PeopleSoft با شرکت JD Edwards به وقوع می‌پیوست این شرکت بزرگ‌تر و قدرتمندتر از شرکت Oracle می‌شد. Oracle می‌دانست به‌محض آنکه شرکت PeopleSoft را به اموال خود اضافه کند سهم بازار را دست خواهد آورد و دارای محصولات جدیدی نیز خواهد شد. به‌عبارت‌دیگر شرکت Oracle می‌توانست هم تجارت خود را گسترش دهد و هم زمان نیز از گسترش شرکت رقیب خود جلوگیری نماید.

شرکت Oracle ازطریق تملیک شرکت PeopleSoft می‌توانست بر هدف‌های مرتبط با فروش یکجا یعنی همان جایی که همه خدمات یکجا ارائه می‌شد تمرکز کند. به این شکل شرکت Oracle می‌توانست از طریق معامله به شرکت PeopleSOft با سیستم پشتیبانی قوی‌تری به مشتریان خود خدمات ارائه دهد. این ادغام قدمی به سمت یکپارچه شدن در صنایع مخابراتی بود. تملیک شرکت PeopleSoft به شرکت Oracle توانایی (اندازه) لازم برای رقابتی کارآمد در بازار نرم‌افزارهای کاربردی ارائه کرد. این ادغام منجر به افزایش تعداد مشتریان نیز شد. شرکت جدید ادغام شده به فروشنده شماره یک نرم‌افزارهای کاربردی در آمریکای شمالی تبدیل شد. این شرکت دارای مقام اول بازار نرم‌افزارهای بانکداری بود و حضوری قدرتمند در بخش مراقبت‌های بهداشتی نیز پیدا کرد.

واکنش بازار سهام به معامله ادغام

در هنگام اعلام خبر ادغام سهام شرکت PeopleSoft به‌شدت افزایش پیدا کرد و سه دلار بالاتر از آنچه شرکت Oracle پیشنهاد می‌داد مبادله شد. این بخش بازده سهام شرکت Oracle را در کل دوره تصاحب مورد تحلیل قرار می‌دهد. تاریخ اعلام خبر این تصاحب خصمانه 6 ژوئن سال 2003 بود. این ادغام در تاریخ 7 ژانویه سال 2005 تکمیل شد.

سهام شرکت Oracle در دوره پیش‌وپس از تصاحب خصمانه دچار کاهش ارزش شد. قیمت سهام در 1- روز الی 1+ روز در طی دوره اعلام خبر ادغام دو درصد کاهش پیدا کرد. ارزش سهام در روزهای 2+ و 3+ در دوره اعلام خبر ادغام به ترتیب یک و دو درصد افزایش پیدا کرد. (جدول 29.3)

ارزش سهام در طول دوره 410 روزه (8- روز الی 401+ روز) قبل و بعد از تصاحب تقریباً 17.2 درصد افزایش پیدا کرد. (جدول 29.4)

بازده تجمعی سهام شرکت Oracle در بیشتر دوره‌های زمانی مثبت می‌باشد (نمودار29.1)

بازده سهام شرکت Oracle در دوره زمانی اعلام خبر ادغام

جدول 29.3 بازده سهام شرکت Oracle در دوره زمانی اعلام خبر ادغام

بازده تجمعی سهام شرکت Oracle در دوره‌های زمانی مختلف

جدول 29.4 بازده تجمعی سهام شرکت Oracle در دوره‌های زمانی مختلف

بازده تجمعی شرکت Oracle در دوره‌های زمانی مختلف

نمودار 29.1. بازده تجمعی شرکت Oracle در دوره‌های زمانی مختلف

 

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...