ادغام و تملیک‌های شرکت آنهاوزر – بوش این بِو

22 مهر 1400

دقیقه

شرکت آنهاوزر- بوش این‌بو (ABInBev) شرکت فراملیتی تولیدکننده نوشابه و آبجو است که مرکز اصلی آن در بلژیک واقع شده است. شرکت ای‌بی‌این‌بو با شرکت اس‌ای‌بی میلر (SAB Miller) ادغام شد و یکی از چهار شرکت بزرگ این صنعت گردید.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله بررسی ادغام شرکت داو‌ دوپونت در این مقاله به بررسی ادغام و تملیک‌های شرکت آنهاوزر- بوش این بِو می‌پردازیم.

شرکت آنهاوزر- بوش این‌بو (ای بی این‌بو) شرکت فراملیتی تولیدکنندۀ نوشابه و آبجو است که مرکز اصلی آن در بلژیک واقع شده است. شرکت اصلی با ادغام موفقیت‌آمیز سه شرکت آبجوسازی بین‌المللی به وجود آمد. در سال 1987 شرکت اینتربرو با ادغام دو شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های آبجوسازی در بلژیک به نام‌های آرتویس و پیدبوف شکل گرفت.

شرکت آمبی در سال 1999 با ادغام دو شرکت از بزرگ‌ترین شرکت‌های آبجوسازی برزیل به نام‌های آنتراکتیکا و برهما تأسیس شد. در سال 2004 شرکت‌های اینتربرو و آمبی با هم ادغام شدند تا بزرگ‌ترین شرکت آبجوسازی دنیا بنام این‌بی را به وجود آورند. این فرایند ادغام،‌ سومین شرکت بزرگ آبجوسازی دنیا (اینتربرو) را با پنجمین شرکت بزرگ آبجوسازی (آمبی) ترکیب نمود تا بزرگ‌ترین شرکت آبجوسازی‌دنیا را به وجود آورد. این معامله، بهترین برندهای آبجوسازی از بلژیک، کانادا، آلمان و برزیل را باهم ادغام نمود. آنهاوزر- بوش در سال 1852 تأسیس شد.

ادغام شرکت این بو وآنهاوزر- بوش در سال 2008 تکمیل شد. چنین ترکیبی به خلق یکی از پنج شرکت اصلی تولیدکننده کالاهای مصرفی (نوشیدنی) در دنیا منجر شد. تمامی سهام شرکت آنهاوزر- بوش برطبق توافقنامه ادغام به مبلغ 70 دلار آمریکا برای هر سهم به‌صورت نقد و جمعاً به مبلغ 52 میلیار دلار ایالات متحده خریداری شد. شرکت آنهاوزر-بوش شرکت اس‌ای‌بی‌میلر را به مبلغ 69 میلیارد پوند (107 میلیارد دلار آمریکا) تملک نمود. شرکت ادغام شده تا ژانویه سال 2017 تقریباً در 50 کشور دنیا پانصد برند مختلف آبجو توزیع می‌نمود. جدول زیر برنامه زمان‌بندی ادغام و تملیک‌های مختلف انجام‌گرفته را نشان می‌دهد (جدول 6.1)

جدول6.1. ادغام و تملیک‌های شاخص
جدول6.1. ادغام و تملیک‌های شاخص

آنهاوزر- بوش بزرگ‌ترین شرکت آبجوسازی در ایالات متحده بود. این شرکت همچنین، در زمان ادغام بر اساس میزان در آمدهایش، بزرگ‌ترین شرکت آبجوسازی در دنیا محسوب می‌شد. این شرکت دوازده شعبه آبجوسازی در ایالات متحده و هفده شعبه دیگر در کشورهای دیگر داشت. معروف‌ترین برندهای تولیدی آنهاوزر- بوش عبارتند از: بادوایزر، بوش، میکلو فمیلیز، نچرال‌لایت و نچرال‌آیس. آنهاوزر – بوش همچنین، آبجوهای طعم‌دار، نوشیدنی‌های غیرالکلی، لیکورهای مالت مثل کینگ کبرا و هاریکن و نوشیدنی‌های مالت طعم‌داری مثل نوشیدنی‌های باکاردی سیلور و تکوییزا تولید می‌کند. در سال 2009، شرکت ای‌بی‌این‌بو فروش شعبه پارک‌های تفریحی بوش اینترتینمنت را به شرکت بلک ستون گروپ به مبلغ 2.7 میلیارد دلار اعلام نمود. این شرکت یکی از بزرگ‌ترین طراحان و اجراکنندگان پارک‌های تفریحی موضوعی در ایالات متحده بود که حدود ده پارک تفریحی را در آنجا طراحی و اجرا نموده بود.

شرکت این بو دومین شرکت بزرگ آبجوسازی در دنیا بود. این شرکت حضور بسیار قدرتمندی در بازار نوشیدنی‌های سبک داشت و البته تجارت اصلی و بنیادینش تولید و عرضه آبجو بود. اینتربرو پیش از ادغام با آم بو از نظر حجم، سومین شرکت بزرگ آبجوسازی محسوب می‌شد. شرکت این بو تقریباً 89.000 نفر را به کار گرفته و در سی کشور دنیا در امریکا، اروپا و آسیا اقیانوسیه شرکت‌های تابعه‌ داشت.

شرکت این بو که مرکز اصلی آن در شهر لوون در بلژیک قرار داشت در یورونکست (بازار الکترونیکی بورس اوراق بهادار اروپا) در تبادلات سهام با مکزیک و افریقا و همچنین، رسیده سپرده‌های آمریکایی در بازار بورس سهام نیویورک در رتبه دوم تبادلات فهرست شده است. پیشینه کاری متنوع شرکت ای‌بی‌این‌بو شامل بیش از 500 برند مختلف آبجو است که برندهایی جهانی مثل بودوایزر، کورونا و ستلا آرتویز و برندهای چندملیتی مثل بکز بروری، کستل بروری، کستل لایت، هویگاردن بروری و لفه را دربر می‌گیرد. این شرکت تقریباً 200.000 نفر را در بیش از 50 کشور در سراسر دنیا بکار گرفته است. در سال 2016، در آمد شرکت ای‌بی‌این‌بو حدود 45.5 میلیارد دلار امریکا تخمین زده شده بود.

تملک شرکت آنهاوزر-بوش توسط شرکت این بو

در سال 2008، شرک آنهاوزر – بوش در معامله ای به ارزش 52 میلیارد دلار توسط شرکت بلژیکی این بو تملک شد. این تملک یکی از بزرگ‌ترین معامله‌هایی انجام شده در آن سوی اقیانوس اطلس محسوب می‌شد. این معامله با پرداخت تمام نقد در برابر سهام 70 دلاری یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های آبجوسازی را به وجود آورد که جایگزین شرکت اس‌ای‌بی‌میلر (که در زمان انجام صاحب این عنوان بود) شد. این معامله به شدت مطلوب در سال 2002 باعث افزایش 27 درصدی بالاترین ارزش سهام ثبت شده شرکت آنهاوزر گردید. این معامله سومین معامله بزرگ تصاحب شرکتی خارجی برای یک شرکت آمریکایی محسوب می‌شد.

شرکت ترکیب شده بیش از 36 میلیارد دلار از فروش تولیدات خود به دست می‌آورد. این شرکت ادغام شده را آنهاوزر – بوش‌این‌بو نامیدند. آنهاوزر برندهای معروفی چون‌آبجوی‌بادوایزر تولید می‌کرد که با آبجوهای آمریکایی همسان بودند. آنهاوزر بودجه کلانی برای تبلیغات در دست داشت و شبکه توزیع قدرتمندی را اداره می‌کرد. در سال 1990 بسیاری از غول‌های صنعت آبجوی امریکایی توسط رقبای قدرتمند آن سوی آب‌ها تصاحب شده بودند. در سال 1999 شرکت آبجوسازی میلر به شرکت آبجوسازی ساوث افریکن فروخته شد.

شرکت آدولف کراس هم توسط شرکت کانادایی‌ مولسون در سال 2005 خریداری شد. در ابتدا آنهاوزر در برابر تلاش‌های تصاحب شرکت این‌بو مقاومت کرد. سهام آنهاوزر‌که پیش از آن وضعیتی ثابت داشت درهمان زمان اعلام فرایند تصاحب، با افزایش ارزش روبرو شد. شرکت این‌بو برای پرداخت هزینه‌های معامله زیر بار وام‌هایی به میزان 45 میلیارد دلار رفت. این دو شرکت درگذشته همکاری‌هایی هم با یکدیگر داشتند. شرکت این‌بو آبجوهای برند بادوایزر شرکت آنهایزر را درکانادا توزیع‌کرده بود.

آنهاوزر هم آبجوهای این‌بو مثل باس را وارد کرده بود. در سال 2006، شرکت این بو، برند رولینگ‌راک‌وود را به ارزش 82 میلیون دلار به آنهایزر – بوش فروخت. هدف از این ادغام آن بود که از طریق بهبود وضعیت‌فروش و صرفه‌جویی در هزینه‌ها سود نصیب آنها گردد. انتظار می‌رفت ترکیب این دو شرکت در طی یک دوره سه‌ساله تا سال 2011 باعث هم‌افزایی هزینه‌هایی به میزان حداقل 1.5 میلیارد دلار شود. شرکت آنهاوزر تقریباً 85 درصد از سود خود را در ایالات متحده به دست می‌آورد. شرکت این‌بو پایگاه‌های قدرتمندی در اروپای غربی و آمریکای لاتین داراست و در اروپای شرقی و آسیا چشم اندازی روبه‌رشد دارد.

ادغام شرکت ای‌بی‌این‌بو با شرکت اس‌ای‌بی‌میلر

در طی دو دهه گذشته، صنعت آبجوسازی شاهد رشد و یکپارچه سازی بوده است. تقریباً ده شرکت آبجوسازی، نیمی از بازار آبجوی جهانی را کنترل می‌کردند. این ده شرکت تا سال 2014 به پنج شرکت کاهش پیدا کردند: ای‌بی‌این‌بو، اس‌ای‌بی‌میلر، هینکین، کارلسبرگ گروپ و چاینا ریسورسز. ادغام میان شرکت‌های “ای‌بی‌این‌بو” و “اس‌ای‌بی‌میلر” این عدد را به چهار کاهش داد.

ادغام شرکت‌های ای‌بی‌این‌بو و اس‌ای‌بی‌میلر در دهم اکتبر سال 2016 تکمیل شد. این ادغام تقریباً هشت سال پس از تملک شرکت آنهاوزر – بوش توسط ای‌بی‌این‌بو صورت گرفت. ادغام باعث شد که شرکت ترکیب شده تقریباً در تمامی بازارهای اصلی آبجوسازی که شامل برندهای جهانی، چندملیتی و محلی می‌شد فعالیت داشته باشد. ای‌بی‌این‌بواز طریق ادغام با شرکت اس‌ای‌بی‌میلر توانست حضور قدرتمندی در بازارهای اصلی روبه رشد در آفریقا و آمریکای لاتین پیدا کند. ادغام با شرکت اس‌ای‌بی‌میلر حضور قدرتمند ای‌بی‌این‌بو را در بازارهای توسعه‌یافته به جریان انداخت.

شرکت نیو بلکو بعنوان شرکت نگهدارنده (هلدینگ) جهت شرکت‌های ادغام شده در نظر گرفته شد. تمامی دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت پیشین ای‌بی‌این‌بو به شرکت نیوبلکو انتقال یافت. نیو بلکو نام خود را به آنهاوزر – بوش تغییر داد و شرکت قبلی ای‌بی‌این‌بو برطبق قوانین بلژیک در شرکت جدید ادغام شد. سهام شرکت قبلی ای‌بی‌این‌بو از لیست یورونکست بروکسل، بولسا مکزیکانا دی ولارس و بازار بورس ژوهانسبورگ حذف شد. پس از آن، سهام عادی و جدید به لیست این بازارهای بورس اضافه و در آنها مبادله شدند. شش منطقه جغرافیایی شرکت ای‌بی‌این‌بو عبارتند از آمریکای شمالی، آمریکای لاتین غربی، آمریکای لاتین شمالی، آمریکای لاتین جنوبی، اروپا، خاورمیانه و آفریقا (EMEA) و آسیا اقیانوسیه.

شش بخش جغرافیایی که شرکت اس‌ای‌بی‌میلر در آن فعال بود به این شش منطقه شرکت ای‌بی‌این‌بو اضافه شد. شرکت ای‌بی‌این‌بو در 26 کشور فعالیت می‌کرد که نیمی از کل در آمدش تنها از دو کشور برزیل و ایالات متحده کسب می‌شد. در طی ده سال گذشته، شرکت ای‌بی‌این‌بو بازده سهام کلی به میزان 492 درصد و شرکت اس‌ای‌بی‌میلر بازده سهامی به میزان 508درصد داشته اند.

ادغام 100 میلیاردی میان شرکت‌های ای‌بی‌این‌بو و اس‌ای‌بی‌میلر به‌عنوان سومین تملک بزرگ در تاریخ و بزرگ‌ترین تملک رخ‌داده در بریتانیا شناخته شد. شرکت جدید تجارت خود را تحت نام نیوبلکو با فروش سالانه‌ای فراتر از 55 میلیارد دلار آغاز نمود. این معامله دنیای دو شرکت بزرگ آبجوسازی را که خود در صنعت مواد غذایی از بزرگ‌ترین‌ها محسوب می‌شدند باهم یکی کرد. معامله فوق، برندهای ای‌بی‌این‌بو به نام‌های بادوایزر، ستلا آرتویس و کورونا را با برند اس‌ای‌بی‌میلر به نام‌ کستل‌لاگر ترکیب کرد و تجارت شرکت را به بازارهای به‌سرعت درحال‌رشد آفریقا و بازارهای نوپای آمریکای لاتین برد. این ادغام باعث به‌وجودآمدن رشد عظیمی در صنعت مربوطه شد که تقریباً سی درصد از فروش جهانی آبجو را در برمی‌گرفت.

گروه ادغام شده از فروش هر چهار قوطی آبجو در جهان یکی را از آن خودکرده بود. در زمان ادغام، شرکت آنهاوزر – بوش خود بزرگ‌ترین ارائه‌کننده آبجو در دنیا محسوب می‌شد. گروه ادغام شده 45 درصد از سود سهام این صنعت را از آن خود کرد. این ادغام در میان مجموعه‌ای از تملک‌ها که توسط جورج پائولو لیمان، بیلیونر برزیلی (که تنها سهام‌دار عمده شرکت ای‌بی‌این‌بو محسوب می‌شد) انجام شده بود، بلندپروازانه‌ترین محسوب می‌شد. ای‌بی‌این‌بو در 27 سال گذشته با انجام مجموعه‌ای از معامله‌ها خود را بعنوان بزرگ‌ترین شرکت آبجوسازی دنیا تغییر شکل داده بود.

ای‌بی‌این‌بو انتظار داشت حضور شرکت اس ای بی در بازارهای درحال‌رشد فرصت‌های رشد بیشتری در اختیارش قرار دهد. تجارت مشترک ای‌بی‌این‌بو و اس‌ای‌بی‌میلر شامل بیش از 500 نوع آبجو بود که در میان آن هفت برند از ده برند برجسته جهانی آبجو و 18 برند دیگر با فروش بیش از 1 میلیارد دلار به‌صورت خرده‌فروشی وجود داشتند. شر کت ادغام شده صاحب برندهایی مثل کرونا، بکس بروری، هوگاردن بروری، لفه، شوک تاپ، لند شارک، رولینگ راک و فاستر گروپ بود. شرکت ای‌بی‌این‌بو پیش از آن صنایع آبجوسازی کوچکی مثل برکنریج بروری در کلرادو، گووس آیلند بروری در شیکاگو و تن بررل بروئینگ را خریداری کرده بود.

شرکت ای‌بی‌این‌بو بعنوان بخشی از قرارداد ضد انحصار، تعهد داده بود که از درگیرشدن در معامله‌هایی که توزیع کالاهای آبجوفروشی‌های رقیب را محدود نماید، مثل پاداش دادن به توزیع‌کننده‌هایی که نسبت به دیگران، برندهای بیشتری از ای بی ان بی فروخته باشند خودداری کند. این فرا ادغام (ادغام بسیار بزرگ) باعث شد شرکت ای بی ان کنترلی جدید به میزان 46 درصد بر سود جهانی فروش آبجو و 27 درصد بر تولید آبجو در جهان به دست آورد. در نتیجه ادغام، وابستگی شرکت به بازارهای بزرگ آبجوی ایالات متحده و برزیل کاهش یافت. بازار افریقا که حدوداً 9 درصد از ارزش بازار را در خود داشت بعنوان منطقه جدیدی برای رشد و توسعه فعالیت‌های شرکت در نظر گرفته شد.

نکات برجسته معامله

ارزش معامله برابر با 104.3میلیارد دلار محسوب می‌شد. شرکت ای‌بی‌این‌بو دو پیشنهاد معامله ارائه کرد. پیشنهاد معامله شامل 45 پوند خالص برای هر سهم بود که به بخش اعظم سرمایه‌گذاران پرداخت می‌شد و همچنین، ترکیبی از پول نقد و امتیاز سهام که برای دو سهام‌دار عمده اس بی میلر یعنی آلتاریا و سانتا دومینگو از کلمبیا که 41 درصد از سهام را در دست داشتند پرداخت می‌شد.

در ابتدا ارزش پیشنهاد ای‌بی‌این‌بو به دلیل تصمیم بریتانیا برای ترک اتحادیه اروپا و در نتیجه کم شدن ارزش پوند پایین آمد. این مجموعه از وقایع ای‌بی‌این‌بو را مجبور کرد تا ارزش پیشنهادش را به میزان 104.3 میلیارد دلار افزایش دهد. شرکت آلتاریا 27 درصد از مالکیت و سهام دارای رای در اس‌ای‌بی‌میلر را مالک بود. در هنگام تکمیل فرایند ادغام، 27 درصد مالکیت آلتاریا در اس‌ای‌بی‌میلر به 10.5 درصد سود در شرکت جدید تبدیل شد.

برطبق شرایط ادغام، قرار شد هر سهام‌دار شرکت اس‌ای‌بی‌میلر در برابر هر یک از سهام اس‌ای‌بی‌میلر، 45 پوند به‌صورت نقد دریافت نماید. توافقنامه ادغام همچنین، پیشنهاد دیگری برای سهم علی‌الحساب[1] (سهم جزئی) ارائه می‌داد که در طی آن سهام‌داران می‌توانستند انتخاب کنند که در عوض پرداخت تمام نقدی‌ای که جزو شرایطی بود در شرکت ترکیب شده به آنها تعلق می‌گرفت، در برابر هریک از سهام اس‌ای‌بی‌میلر، 4.6588 پوند به‌صورت نقد و0.483969 سهام غیر قابل معامله دریافت نمایند.

میزان پیشنهاد سهم علی‌الحساب (سهم جزئی) به حداکثر 326.000.000 از سهام غیر قابل معامله و 3.1 میلیارد پوند به‌صورت نقد محدود شده بود. در طول اکتبر سال 2016 شرکت نیوبلکو با افزایش سرمایه 85.531 میلیون یورویی که برابر با 74.5 میلیارد دلار بود، در برابر هر 1.632.767.371 سهم عادی شرکت اس‌ای‌بی‌میلر، 163.276.737.100 سهم عادی (سهام اولیه شرکت نیوبلکو) به سهام‌داران شرکت ارائه کرد. پیشنهاد پول نقد و سهام ارزشی بیشتر از پیشنهاد سهام داشت هرچند سهام جدید می‌بایست برای پنج سال حفظ می‌شدند (غیر قابل معامله بودند). با تقسیم شدن آراء، معامله ادغام به‌جای 75 درصد آراء موافق، به 85 درصد آراء نیازمند بود.

هزینه‌های معامله ادغام از طریق وام قابل‌ملاحظه‌ای تأمین شد. بدهی‌های ای‌بی‌این‌بو به‌خاطر این ادغام از 42.2 میلیارد دلار به 108 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. مدیر مشاوران ای‌بی‌این‌بو شرکت لازارد بود که 135 میلیون دلار بابت هزینه‌های امور بانکی و کارگزاری دریافت کرد. شرکت فرشفیلد بروکهاوس درینجر بعنوان مشاور حقوقی 185 میلیون دلار برای هزینه‌های حقوقی دریافت نمود. شرکت آرتریا دو جایگاه در هیئت‌مدیره جدید و تقریباً سه میلیارد دلار پول نقد پیش از کسر مالیات دریافت نمود.

هم‌افزایی ادغام

انتظار می‌رفت ادغام با شرکت اس‌ای‌بی‌میلر با هزینه یک‌باره‌ای برابر با 900 میلیون دلار در طی چهار سال، هرسال1.4 میلیارد دلار برای شرکت ای بی ان بو پس‌انداز کسب نماید. این پس‌اندازهای هدف‌دار پس از واگذاری اموال اس‌ای‌بی‌میلر، برابر با 13 درصد از فروش خالص اس‌ای‌بی‌میلر می‌شد.

انتظار می‌رفت بعنوان بخشی از معامله، حدود سه درصد از نیروی کاری شرکت ترکیب شده کاهش داده شوند. شرکت ای‌بی‌این‌بو انتظار داشت سی درصد از پس‌انداز هزینه‌های مربوط به بستن دفاتر مشترک و بیست و پنج درصد از پس اندازه هزینه‌های مربوط به قراردادهای فسخ شده مواد خام و بسته‌بندی را دریافت نماید. انتظار می‌رفت فراوری‌هایی از طریق تولید آبجوهای بیشتر، بهبود توزیع و توسعه تولیدات به دست آورد. شرکت ای‌بی‌این‌بو تا دسامبر سال 2016 از صرفه‌جویی در هزینه‌ها پس اندازی برابر با 2.80 میلیارد دلار کسب کرده بود. شرکت اس‌ای‌بی‌میلر هم در همان دوره زمانی پس‌انداز هزینه‌هایی برابر با 829 میلیون دلار کسب کرده بود.

انتقال دارایی‌های ناشی از معامله ادغام

شرکت ای‌بی‌این‌بو برنامه‌هایی برای کم کردن حدود 16.5 میلیارد از دارایی‌های شرکت اس‌ای‌بی‌میلر داشت تا بتواند تأییدیه قانون‌گذاران ضد‌انحصار را در بیش از 20 کشور دنیا به دست آورد. این موارد شامل شرکت پرونی بروری و گرولش بروری در اروپا، میلر لایت در ایالات متحده و اسنو در چین می‌شدند.

شرکت ای‌بی‌این‌بو همچنین، توافقنامه‌هایی برای فروش دارایی‌های شرکت ترکیب شده جهت راضی نمودن قانون‌گذاران را امضا نمود. در نتیجه ادغام شرکت اس‌ای‌بی‌میلر سود خود را در شرکت‌های پرونی، گورلش و خانواده برند مین تایم و کسب‌وکارهای وابسته به آن (شرکت‌های پی جی ام) در ایتالیا، هلند، انگلستان به شرکت آساهی گروپ هلدینگ در توکیو واگذار نمود. این واگذاری ارزش خالصی برابر با 2.5 میلیارد یورو بدون حساب بدهی و پول نقد ترازنامه شرکت دارا بود. در طول سال 2016، حقوق صاحبان سهام در شرکت چاینا ریسورسز سنو بروریز لیمیتد (سی آر اسنو) به ارزش 1.6 میلیارد دلار به شرکت چاینا ریسورسس بیر (شرکت هلدینگ) واگذار شد.

شرکت چاینا ریسورسز قبلاً 49درصد از حقوق صاحبان سهام شرکت اس‌ای‌بی‌میلر در سرمایه سهمی شرکت سی ار اسنو را تصاحب کرده بود. بدین ترتیب شرکت سی ار اسنو تبدیل به شرکت تابعه و از شرکت چاینا ریسروس بیر (CRB) گردید و تماماً تحت تملک آن درآمد. در طول اکتبر سال 2016، شرکت ای‌بی‌این‌بو تمامی سود شرکت اس‌ای‌بی‌میلر در شرکت میلر کوورز را که سرمایه‌گذاری مشترکی بین شرکت مولسن کوورز برویینگ و اس‌ای‌بی‌میلر در ایالات متحده و پورتوریکو است را واگذار نمود.

این معامله ارزشی برابر با 12 میلیارد دلار داشت. برطبق شرایط توافقنامه سرمایه‌گذاری مشترک، شرکت مولسون کوور برویینگ 50 درصد از قدرت رای گیری[2] شرکت اس‌ای‌بی‌میلر و 58 درصد از سود اقتصادی آن در میلرکوورز را تصاحب کرد. برطبق رای کمیسیون قانون‌گذاری اروپا برای این ادغام، ای‌بی‌این‌بو می‌بایست شرکت اس‌ای‌بی‌میلر در لهستان، جمهوری چک، اسلواکی، هلند و رومانی (شرکت سی ای ای) را در برابر ارزش سرمایه‌ای به میزان 7.3 میلیارد یورو به شرکت آساهی بفروشد.

در طی ماه دسامبر سال 2016، ای‌بی‌این‌بو قراردادی ملزم کننده منعقد‌کرد که بر اساس آن می‌بایست تمامی سهام غیرمستقیم خود را در شرکت سهامی محدود دیستل گروپ (دیستل) را به نیابت ازگاورمنت ایمپلوییز پنشن (بزرگ‌ترین صندوق بازنشستگی در آفریقا) به پابلیک اینوستمنت کورپورشن (بزرگ‌ترین شرکت مدیریت دارایی‌ها در آفریقا) بفروشد. (فروش دیستل) در طی دسامبر سال 2016، شرکت کوکاکولا با شرکت ای‌بی‌این‌بو وارد توافقی شد که بر اساس آن 54.5 درصد از سهام سهام‌داران در شرکت کوکاکولا بوریجز افریکا (CCBA) را به مبلغ 3.15 میلیارد دلار تملک نمایند. شرکت سی سی بی ای وظیفه تهیه بطری‌های نوشابه کوکاکولا در آفریقای جنوبی، نامیبیا، کنیا، اوگاندا، تانزانیا، اتیوپی، موزامبیک، غنا، مایوته و کومور را به عهده داشت.

سایر تملک‌های انجام شده توسط ای بی این بو

در سال 2016 شرکت ای‌بی‌این‌بو حقوق تولید دسته گسترده‌ای از انواع آبجوهای الکلی و شراب سیب از شرکت مارک آنتونی گروپ را تملک کرد. در طی سال 2015، شرکت ای‌بی‌این‌بو تمامی سهام منتشره شرکت گروپو مدلز که در دست اشخاص ثالثی بود را به مبلغ قابل‌توجه 483 میلیون دلار خریداری کرد. در نتیجه این پیشنهاد خرید مستقیم از سهام‌داران، شرکت مودلو به طور کامل ملک و شعبه‌ای از شرکت ای‌بی‌این‌بو شد و نام شرکت از لیست بازارهای بورس حذف گردید.

تأثیر اعلام خبر ادغام بر ارزش سهام ای بی این بو

سهام شرکت آنهاوزر – بوش این بو (ای بی آی. بی آر) در بازار بورس بروکسل مبادله می‌شد. اعلام خبر فرایند ادغام در یازده نوامبر سال 2015 انجام شد. در روز اعلام خبر ارزش سهام 2.2 درصد افزایش یافت. در روز اول بعد از اعلام ارزش سهام %1.1- کاهش پیدا کرد. در روز 3+ و روز 4+ بعد از اعلام خبر ادغام، ارزش سهام به ترتیب 1.6درصد و 3.4 درصد افزایش پیدا کرد. بیشترین حد افزایش ارزش سهام به میزان 3.4 درصد در روز چهارم پس از اعلام خبر ادغام ثبت شد. (جدول 6.2)

جدول 6.2 بازده روزانه سهام در دوره قبل و بعد از اعلام خبر ادغام آنهاوزر
جدول 6.2 بازده روزانه سهام در دوره قبل و بعد از اعلام خبر ادغام
جدول 6.3 بازده تجمعی سهام ای‌بی‌این‌بو در طول روزهای قبل و بعد از اعلام خبر ادغام
جدول 6.3 بازده تجمعی سهام ای‌بی‌این‌بو در طول روزهای قبل و بعد از اعلام خبر ادغام

بازده تجمعی سهام در طی دوره نزدیک به اعلام خبر ادغام مثبت بود. اما همین بازده تجمعی در طی دوره سه‌روزه 1- تا 1+ روزه 1.3 درصد شده است (جدول 6.3). بازده تجمعی در دوره طولانی‌تر قبل و بعد از اعلام خبر منفی بوده. بازده تجمعی در طول دوره 510 روزه بین 5- تا 504- روز 11.8 درصد بوده (نمودار 6.1)

بازده تجمعی در طول 241+ روز مثبت بوده و پس از آن در باقی دوره تحلیل منفی شده است (نمودار 6.1)

نمودارهای فوق ارزش سهام در طی سال‌های 2013 تا 2016 را نشان می‌دهد. شرکت اس‌ای‌بی‌میلر در ششم اکتبر سال 2016 از فهرست بازار بورس لندن حذف شد. (نمودار 6.2)

جدول 6.4 بازده دوره نگهداری سهام را در سال‌های مختلف نشان می‌دهد.

نمودار 6.1 بازده تجمعی شرکت ای‌بی‌این‌بو در طول ادغام با شرکت اس‌ای‌بی‌میلر

نمودار 6.2 نمایش تغییرات ارزش سهام در شرکت تملک شده اس‌ای‌بی‌میلر
نمودار 6.2 نمایش تغییرات ارزش سهام در شرکت تملک شده اس‌ای‌بی‌میلر

جدول 6.4 نکات مالی برجسته شرکت به میلیون دلار
جدول 6.4 نکات مالی برجسته شرکت به میلیون دلار

سال تکمیل ادغام 2016 بود. توجه کنید که تأثیر ادغام را نمی‌توان بر مبنای مقایسه قبل و بعد از ادغام تحلیل کرد.

جدول 6.5 نسبت‌های مالی
جدول 6.5 نسبت‌های مالی

نسبت‌های مالی روندی کاهشی را در طول دوره ده‌ساله (2007 تا 2016) نشان می‌دهند (جدول 6.5)

 

[1] Partial Share

[2] Voting Interest

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...