ادغام شرکت GlaxoSmithKline

17 آذر 1400

دقیقه

تمامی شرکت‌های اصلی داروسازی در دنیا شکل‌گرفته از فرایندهای ادغام و تملیک بودند. شرکت‌های پیشین تشکیل‌دهنده شرکت GlaxoSmithKline عبارت‌اند از شرکت Glaxo ، Wellcome ، SmithKline French و Beecham. شرکت داروسازی مدرن Pfizer نتیجه ادغام شرکت‌های Pfizer ، Warner–Lambert ، Pharmacia و Upjohn می‌باشد.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله بررسی تملیک بانک ای بیین امرو توسط هلدینگ آراف اس در این مقاله به بررسی ادغام شرکت GlaxoSmithKline می پردازیم.

 

شرکت‌های دارویی از قرون گذشته به ابزارهای مهمی در توسعه و بازاریابی دسته‌ای از داروهای بسیار مدرن و درآمدزا که در سلامت میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا نقشی اساسی دارند مبدل شده‌اند. در سال 1985 ده شرکت بزرگ داروسازی بیست درصد از درآمد کل فروش دارو در دنیا را کسب کردند.

تا سال 2002 ده شرکت بزرگ داروسازی مسئولیت کسب 48 درصد از کل فروش دارو در دنیا را به عهده داشتند. درطی دوره ذکر شده 50 شرکت دارویی به ده شرکت عمده ادغام شدند. در سال‌های 1988 تا 2000 صنعت داروسازی شاهد معامله‌های ادغامی به ارزش 500 میلیارد دلار بود. صنعت داروسازی در دهه‌های 80 و 90 شاهد افزایش فرایندهای ادغام و تملیک بود.

تمامی شرکت‌های اصلی داروسازی در دنیا شکل‌گرفته از فرایندهای ادغام و تملیک بودند. شرکت‌های پیشین تشکیل‌دهنده شرکت GlaxoSmithKline عبارت‌اند از شرکت Glaxo ، Wellcome ، SmithKline French و Beecham. شرکت داروسازی مدرن Pfizer نتیجه ادغام شرکت‌های Pfizer ، Warner–Lambert ، Pharmacia و Upjohn می‌باشد. اولین موج از ادغام‌ها در صنعت داروسازی با ادغام شرکت‌های SmithKline و Beecham شروع شد. از ادغام‌های چشمگیر می‌توان به ترکیب شرکت‌های Bristol Myers و Squibb اشاره کرد. هم افزاییهای ادغام شرکت‌های داروسازی با توجه پوشش فزاینده پزشکان در مناطق جغرافیایی اساساً به جهت بهبود درآمدها صورت می‌گرفت. سال 1990 به دوره ادغام‌های افقی مشهور است. یکی از بزرگ‌ترین معامله‌های صنایع دارویی که در این دوره انجام شد تملک خصمانه شرکت Burroughs Wellcome  توسط Glaxo در سال 1995 بود. در طی سال‌های 1985 تا 2007، 51 شرکت بزرگ داروسازی با یکدیگر ادغام شدند تا ده سازمان بزرگ را تشکیل دهند. استراتژی‌های محرک برای فرایندهای ادغام و تملیک در بخش دارویی، یافتن بستر کاری وسیع‌تر، سهیم‌شدن در بازارهای مختلف، افزایش محدوده جغرافیایی و افزایش توانایی‌های فناوری بود. تحقیقات برای حیات شرکت‌های داروسازی امری حیاتی به شمار می‌رود. شرکت گلکسو و ولکام با یکدیگر ادغام شدند تا هم افزاییهایی در تحقیقات و توسعه کسب کنند.

در دهه‌های گذشته، شرکت‌های دارویی با چالش بزرگ ازدست‌دادن بیماران تعداد زیادی از داروهای بسیار پرفروش روبرو بودند. تا سال 2000 تقریباً 21 داروی مهم که در سال 1993 فروشی بیش از یک میلیارد دلار داشتند بیمارهای خود را از دست دادند. در سال 2013 محصولاتی به ارزش تقریبی 137 میلیارد دلار انحصار بازار خود را از دست دادند. در قرن گذشته بسیاری از داروهای پرفروش به جهت طبیعت ویژه خود که مختص مواردی چون فشارخون، کاهش درد، مشکلات جنسی، افسردگی و غیره بود درآمدهای بسیار زیادی کسب نموده بودند. در مقابل تقریباً 75 درصد از تولیداتی که اخیراً مورد توسعه قرار گفته‌اند داروهای بخصوصی هستند که تنها قادرند تعداد کمی از بیماران احتمالی را درمان کنند. صنعت داروسازی کسب‌وکاری پرخطر با بازده ای طولانی‌مدت می‌باشد. زمان متوسط کشف تا تأیید فدرال دارو تقریباً 15 سال می‌باشد. شانس اینکه محصولی بتواند در این پروسه مورد تأیید قرار بگیرد یک در ده‌هزار است. قرن گذشته همچنین شاهد روند جهانی‌شدن در صنعت داروسازی نیز بوده است. انتظار می‌رود تا سال 2020 بازار داروسازی با ظهور کشورهایی مثل برزیل، چین، هند، اندونزی، مکزیک، روسیه و ترکیه رشدی دوبرابر 1.3 تریلیون دلار آمریکایی داشته باشد که این بازار جدید یک‌پنجم بازار دارویی دنیا را در برمی‌گیرد. دنیا در درمان بیماری‌های مزمنی چون دیابت با چالش‌هایی روبرو است. تا سال 2030 تقریباً 438 میلیون نفر که 7.8 درصد جمعیت دنیا را شامل می‌شوند دچار دیابت شده و با آن زندگی خواهند کرد.

GlaxoSmithKline Beecham (GSK) یکی از شرکت‌های تحقیقات محور پیشرو جهانی در امر تولیدات دارویی و بهداشتی می‌باشد. شرکت GSK مجموعه‌ای گسترده از داروهای تجویز شدنی، واکسن‌ها و محصولات بهداشتی مصرفی تولید می‌کند. کسب‌وکار دارویی این شرکت به کشف، توسعه و تولیدداروهای مختلف جهت درمان محدوده گسترده‌ای از شایع‌ترین و مزمن‌ترین بیماری‌ها می‌پردازد. تجارت واکسن‌سازی GSK  هر روز 1.9 میلیون واکسن برای مردمی در 150 کشور تولید و توزیع می‌کند. کسب‌وکار محصولات بهداشتی مصرفی این شرکت دارای پرفروش‌ترین محصولات مسکن، بهداشت دهان، تنفسی، تغذیه و مراقبت از پوست می‌باشد.

تولیدات عرضه شده توسط GSK  را می‌توان در رده‌های: داروهای نیازمند نسخه، واکسن‌ها و محصولات بهداشتی برای مصرف‌کنندگان تقسیم‌بندی کرد. داروهای نیازمند نسخه این شرکت جهت گستره وسیعی از بیماری‌ها همچون مثل عفونت‌ها، افسردگی‌ها، بیماری‌های پوستی، آسم، قلب و بیماری‌های عروق و سرطان درمان‌هایی ارائه می‌کند. شرکت GSK  بیش از 30 نوع واکسن در سراسر دنیا برای مبارزه با شرایطی مثل هپاتیت ای، هپاتیت بی، دیفتری، کزاز، اوریون، فلج اطفال، حصبه، آنفلو‌آنزا و مننژیت باکتریایی تولید می‌کند. بخش محصولات بهداشتی مصرف‌کنندگان تولیداتی مخصوص بهداشت دهان، داروهای بدون نیاز به نسخه و نوشیدنی‌های مغذی تولید می‌نماید. حجم معاملات این گروه در سال 2017 برابر با 30.2 میلیارد پوند بود.

رشد شرکت GlaxoSmithKline Beecham (GSK) از طریق ادغام و تملیک

ادغام شرکت‌های Beecham و SmithKline

ادغام Beecham و SmithKline در سال 1989 جرقه ساز موجی از ادغام‌های دیگر بین شرکت‌های دارویی در دهه بعدی شد. شرکت SmithKline باتوجه ‌به (پایین آمدن فروش) داروی پرفروشش بنام تاگمت دچار فشارهای درآمدی شده بود درحالی‌که شرکت Beecham تولیدکننده محصولات مصرفی‌ بود که در تحقیقات مربوط به داروهای ضد عفونت هم (آنتی‌بیوتیک‌ها) به موفقیت‌هایی ابتدایی دست‌یافته بود. شرکت بیچم به‌هیچ‌وجه به‌تنهایی صلاحیت تبدیل‌شدن به بازیگری جدی در عرصه صنایع دارویی نداشت. شرکت ترکیب شده در پشت سر بازیگرانی اصلی مثل شرکت Glaxo حداقل امکانات لازم برای تحقیق و توسعه را به وجود آورده بود. شرکت Beecham SmithKline به‌عنوان بخشی از هدفش برای ایجاد عرضه‌کننده‌ تمام و کمال تولیدات بهداشتی، شرکت DPS را خریداری کرد.

شرکت‌های داروسازی تمرکز خود را بر ادغام عمودی قرارداده بودند چراکه برای موفقیت مدل‌های مراقبتی سازمان‌یافته و شرکت‌های دارویی که عرضه‌کننده صرف محصولات دارویی بودند خطرهای نهفته فراوانی وجود داشت. با وجود داروهای SmithKline که در لیست کتاب‌های دارویی قرار داشتند و داروهای نیازمند تجویزی که توسط DPS مدیریت می‌شد انتظار می‌رفت مزیت های تکمیلی فراوانی برای هردو شرکت کسب شود. همچنین هم افزایی هایی در بخش کلینیک آزمایشگاهی SmithKline و DPS انتظار می‌رفت. تملک سوابق حاوی جزئیات درمانی بیماران، توسعه فرایند کشف داروهای جدید را برای شرکت ادغام شده تسریع کرد. SmithKline از طریق تملک شرکت DPS همکاری با شرکت United Healthcare را کسب کرد که این شرکت خود مالک چندین سازمان مدیریت بهداشت بوده و تقریباً 1.6 میلیون عضو داشت. SmithKline با این اتحاد در میان شرکت‌های تشخیص بیماری و دارویی حقوقی انحصاری کسب نمود.

این ادغام بین شرکت Beecham Group PLC و SmithKline Beckman در سال 1989 به‌عنوان ادغامی برابر نامیده شد چراکه هر دو شرکت ارزش بازاری برابر با3.5 میلیارد پوند داشتند. شرکت ادغام شده حضور خود در بازار بین‌المللی را با موجودیت ادغام‌شده‌اش تقویت کرد. در نتیجه این ادغام، شعبه مراقبت‌های بهداشتی مصرف‌کنندگان در این شرکت شکل گرفت. در سال ادغام، شرکت SmithKline Beecham به دومین شرکت بزرگ دارویی در دنیا پس از شرکت Merck & Company مبدل شد. شرکت ادغام شده در دنیای فروش داروهای دارای نسخه و داروهای بدون نسخه رتبه دوم فروش را کسب کرد. هدف از ادغام آن بود که قدرتی مکمل در تحقیقات و توسعه و بازاریابی جهانی به دست آید. شرکت SmithKline به‌عنوان بخشی از معامله ادغام شرکت Allergan  که زیرشاخه مخصوص مراقبت از چشم بود را فروخت. شرکت SmithKline همچنین 84 درصد از سهام خود را در شرکت Beckman Instruments را بین سهام‌داران موجود توزیع نمود. شرکت Beecham نیز به‌عنوان بخشی از معامله شرکت‌های اپراتور لوازم آرایشی و زیبایی خود مثل Yardley ، Margaret Astor و Lancaster lines را فروخت.

معامله ادغام به سهام‌داران هر دو شرکت SmithKline و Beecham ارزش، سود سهام و حق رأی مساوی ارائه نمود. هر سهام‌دار شرکت SmithKline پنج سهم عادی از سهام SmithKline Beecham و یک سهم ممتاز دریافت نمود. قرار شد هریک از سهام‌داران یک سود سهام نقدی خاص به ارزش 5.50 دلار نیز دریافت نمایند. بعلاوه هر یک از سهام‌داران شرکت   SmithKline 0.5  سهم از شرکت Allergan  و 0.18 سهم از شرکت Beckman Instruments دریافت نمودند. سهام‌داران Beecham 0.8784 سهم از سهام SmithKline Beecham به‌اضافه 1.75 دلار یا 2.96 سهام قرضه‌ بدون وثیقه دریافت نمودند.

از دیدگاه استراتژیک، هدف این معامله ادغام کسب هم افزایی هایی در زمینه تحقیقات و توسعه بود. بودجه تحقیقات و توسعه شرکت داروسازی ادغام شده با بودجه شرکت Merck (شرکت دارویی چندملیتی) قابل‌مقایسه بود. SmithKline به‌خاطر پایین آمدن فروش داروی ضد زخم معده‌اش بنام تاگامت که رتبه‌اش را در مقابل داروی زانتاگ Glaxo که در زمان ادغام فروشی برابر با دو میلیارد دلار داشت پایین آورده بود، دچار فشار درآمدی شده بود.

ادغام Glaxo Wellcome

شرکت Glaxo کار خود را به‌عنوان شرکتی انگلیسی که کسب‌وکارش ریشه در فروش شیر خشک و داروهای آنتی‌بیوتیک، تنفسی و مواد کمک تغذیه‌ای داشت آغاز نمود. شرکت Glaxo Wellcome تمرکز خود را از طریق شعبه فرعی‌اش بنام Wyeth Ayerst healthcare systems بر مراقبت‌های بهداشتی مدیریت شده قرار داده بود. این شرکت فرعی برنامه‌های مدیریت بیماری‌ها، مطالب آموزشی برای اعضا و بیماران، ارزیابی خروجی‌های تحقیقاتی و آموزشی و حمایت از بازاریابی مراقب‌های سازمان‌یافته را در دستور کار خود داشت.

شرکت سرمایه‌گذاری مشترک شرکت Glaxo و Warner–Lambert به نام Lambert Wellcome در بازار با تغییر از داروهای نیازمند به نسخه به داروهای بدون نسخه پایگاه مهمی کسب کرده بود. شرکت Glaxo Wellcome group  در نتیجه ادغام بین شرکت Glaxo و BurroughsWellcome & Company  به وجود آمد. این ادغام که در سال 1995 شکل گرفت به‌عنوان بزرگ‌ترین ادغام در تاریخ شرکت‌های انگلستان ثبت شد. فرایند ادغام ظرف 7 هفته بعد از اعلام رسمی کامل شد. در ابتدا Wellcome group  پیشنهاد معامله را رد کرد و سعی کرد برای حل مشکلاتش یک منجی‌ پیدا کند. اما این حرکت به‌خاطر تعهد Wellcome Trust  به فروش 40 درصد از سهامش به Glaxo ناکام ماند.

شرکت‌های ادغام شده در 60 کشور دنیا با فروش سالانه 9.3میلیارد پوند فعالیت می کردند. در حقیقت این ادغام از لحاظ فضای فرهنگی دو شرکت بسیار متمایز به نظر می‌رسید چراکه با شرکتی در آن سوی اقیانوس اطلس انجام می‌گرفت. شرکت Glaxo از لحاظ الزامات قانونی می‌بایست حقوق داروی 311C90 که داروی ترکیبی برای معالجه میگرن بود و آخرین مراحل آزمایش پزشکی خود را می‌گذراند را واگذار کند. شرکت Glaxo Wellcome Inc به یکی از سه شرکت مهم تولید دارو در دنیا مبدل شد. شرکت Glaxo اولین شرکتی شد که اولین خانواده داروهای تریپتان که دارویی جدید نیازمند نسخه برای درمان میگرن بود را تولید و بازاریابی کند. شرکت Glaxo Wellcome در طی دوره اعلام ادغام بیش از 2 میلیارد دلار ارزش در بازار بورس ایجاد کرد. شرکت Glaxo 40.7 درصد اضافه قیمت به شرکت Wellcome پرداخت کرد و ارزش سهام سهام‌داران Wellcome را 3.8 میلیارد دلار بالا برد. شرکت Glaxo همچنین شرکت Affymax که شرکتی پیشرو در ترکیبات شیمیایی بود را با مبلغ 592 میلیون دلار تصاحب کرد.

دلایل اصلی برای ادغام Glaxo Wellcome کاهش شدید هزینه‌های بهداشتی ناشی از کسادی و کاهش درآمدها بود که خود از کم شدن بیمارها سرچشمه می‌گرفت. Glaxo Wellcome با چالش‌هایی بدلیل تغییر محیط کاری صنعت و کاهش منابع اصلی رشد شرکت روبرو بودند چراکه حق انحصار داروهای آنها در امریکا در سال 1997 منقضی می شد.

موفقیت چشمگیر شرکت هایGlaxo  و Wellcome در مورد داروهای زانتاک و زویراکس به شمشیری دولبه تبدیل شده بود. شرکت هایGlaxo  و Wellcome به اقدامات دفاعی سنتی از جمله بهبود فرمول داروها، اقدامات قانونی برای به تأخیر انداختن ورود زودرس داروها به بازار و تغییر داروها به وضعیت بدون نسخه پیش از انقضای حق انحصاری تولید دست زدند (اگرچه داروی زویراکس نتوانست مجوز حالت بدون نسخه را از FDA کسب کند) با وجود همه این تلاش‌ها، تحلیل‌ها نشان می‌داد که هر دو محصول ذکر شده تا سال 2000 بیش از دو سوم فروش خود را از دست خواهند داد. شرکت‌های تولیدداروهای ژنریک (داروهای همسان با داروهای اصلی) همه برای ارائه داروهایشان آماده زمانی بودند که زانتاک و زویراکس حق انحصاری تولید را از دست بدهند. یکی از واضح‌ترین دلایل برای ادغام و یا تملک کاهش هزینه‌های توسعه و تحقیق می‌باشد. این همان وضعیتی بود که شرکت گلکسو در سال 1995 وقتی‌که زانتاک یعنی پرفروش‌ترین داروی تمام دوران به پایان دوره تولید انحصاری خود رسید، با آن روبرو شد. گلکسو در زمان تملک به‌موقع شرکت ولکام خط تولید خود را برای ایجاد دارایی‌های دارویی نوین و قابل‌توجهی که شامل داروهایی مثل سروکسات می‌شد تجدید و تازه کرد.

ادغام GlaxoSmithKline

ادغام شرکت‌های Glaxo Wellcome و SmithKline بزرگ‌ترین شرکت داروسازی جهان را به وجود آورد و شرکت ترکیب شده به سومین شرکت بزرگ سهامی بزرگ در دنیا تبدیل شد. هدف از ادغام تقویت موقعیت این شرکت‌ها به‌عنوان رهبری جهانی در تولیدداروها و کالاهای مصرفی بود. ادغام شرکت Glaxo و SmithKline Beecham به‌عنوان ادغامی برابر ارزیابی شد و فروش دو شرکت را به ارزش تقریبی 24.9 میلیارد دلار ترکیب نمود. ادغام به ‌صرفه مقیاس، تکمیل سبد اوراق بهادار، هم افزایی در عملکرد و صرفه‌جویی در هزینه‌ها منجر شد. ادغام به شرکت ترکیبی سهمی 7.3 درصدی از بازار جهانی و بودجه 4 میلیارد دلاری تحقیق و توسعه اعطا کرد.

شرکت یکپارچه شده بزرگ‌ترین بودجه تحقیقات و توسعه در صنعت داروسازی را از آن خود کرد. این شرکت ترکیب شده دارویی یکی از خط تولیدهای توسعه‌یافته خاص در صنعت داروسازی با تولید 30 هستار شیمیایی جدید (هستار یا موجودیت جدید شیمیایی نوعی دارو است که در آن از پاره مولکول‌ها استفاده شده و مورد تأیید اف دی ای نیز هست) و نوزده واکسن در حال آزمایش کلینیکی (در حال گذراندن فاز دوم و فاز سوم) بود که از این تعداد 13 موجودیت جدید شیمیایی و ده واکسن آخرین مراحل خود (فاز سوم) را می‌گذراندند. شرکت ترکیب شده همچنین به رهبر بازار دارو در چهار رده از بزرگ‌ترین رده‌های درمانی در بخش صنعت داروسازی مبدل شد. در نتیجه ادغام، شرکت ترکیب شده موقعیتی پیشرو در بازار واکسن و همچنین جایگاهی قوی در تولید محصولات بهداشتی مصرف‌کنندگان و داروهای بدون نسخه به دست آورد.

نکات متمایز ادغام

سهام‌داران Glaxo Wellcome و SmithKline Beecham سهام خود را در هلدینگ جدیدی بنام GlaxoSmithKline دریافت کردند. سهام‌داران Glaxo Wellcome تقریباً 58.75 درصد از سهام عادی سرمایه توزیع شده GlaxoSmithKline را دریافت کردند و سهام‌داران SmithKline Beecham تقریباً 41.25 درصد از سهام سرمایه معمولی توزیع شده شرکت GlaxoSmithKline را دریافت کردند. هر سهام‌دار Glaxo Wellcome یک سهام شرکت GlaxoSmithKline و هر سهام‌دار SmithKline Beecham نیز 0.4552 سهام از سهام GlaxoSmithKline دریافت کرد. ارزش عددی سهام توزیع شده 1556 میلیون پوند و ارزش بازار سهام در آن تاریخ 119 میلیارد پوند بود. از لحاظ رسیده سپرده‌های آمریکایی (ای دی اس) هریک از رسیده سپرده‌های امریکایی Glaxo Wellcome در برابر یک رسید سپرده آمریکایی GlaxoSmithKline و هر رسید امریکایی SmithKline Beecham با 1.139 رسید امریکایی GlaxoSmithKline مبادله شد. مشاور شرکت Glaxo شرکت گولدمن ساشه و شرکا بود درحالی‌که شرکت مورگان استنلی و شرکت دین ویتر و شرکا به شرکت SmithKline مشاوره ارائه می‌دادند.

مزایای ادغام

ادغام به شرکت ترکیب شده کمک کرد تا در شاخه داروسازی به صرفه‌ مقیاس دست پیدا کند. GlaxoSmithKline Beecham (GSK)  به بزرگ‌ترین شرکت داروسازی در تمام دنیا، ایالات متحده و اروپا تبدیل شد. بر اساس ارقام ترکیبی فروش سال 1998، شرکت داروسازی ادغام شده تقریباً 45 درصد از درآمد خود را از ایالات متحده، 33 درصد از آن را از اروپا و 22 درصد را از سایر نقاط دنیا کسب می‌کرد. شرکت GSK به بزرگ‌ترین تولیدکننده داروهای نیازمند نسخه با سهم بازاری بیش از 7درصد مبدل شد. این ادغام همچنین اجتناب از هزینه‌های افزایش‌یافته تحقیق و توسعه را برای شرکت تسریع نمود. سرمایه‌گذاری تحقیق و توسعه با ازدیاد حجم فروش از 20 میلیارد دلار در سال 1990 به 35 میلیارد دلار در سال 1999 افزایش پیدا کرده بود. این ادغام همچنین قابلیت‌های تحقیق و توسعه شرکت ترکیب شده را بهبود بخشید. کسب‌وکار داروهای بدون نسخه و کالاهای بهداشتی مصرف‌کنندگان شرکت SmithKline Beecham به شرکت GlaxoSmithKline تخصص بهینه‌ای در بازار مشتری‌محور ارائه کرد که از فروش داروهای دارای نسخه سودمندتر بود.

ادغام سبد اوراق بهادار هر دو شرکت داروسازی را نیز بهبود بخشید. فرایند ادغام باعث قوی‌تر شدن هر دو شرکت در محدوده داروهای عمومی آنتی‌بیوتیک و داروهای مخصوص سیستم مرکزی عصبی شد. انتظار می‌رفت به کمک پیشینه شرکت SmithKline Beecham در زمینه داروهای ضد عفونت‌ها که بیشتر بر داروهای ضد باکتری تمرکز داشت هم افزاییهایی کسب شود، درحالی‌که تمرکز شرکت Glaxo Wellcome بر داروهای ضدویروسی بود. صرفه‌جویی در هزینه‌های چشمگیری در تقویت سبد دارایی شرکت در زمینه‌های داروهای ضد سرطان و گوارشی انجام گرفت.

ترکیب بخش درمان بیماری‌های تنفسی شرکت Glaxo Wellcome با قدرت تولید واکسن و داروهای ضد آرتروز شرکت Beecham باعث گسترده شدن توانایی آنها در ارائه داروهای فوق‌الذکر شد. هم افزاییهای هزینه چشمگیری بین Glaxo Wellcome و SmithKline Beecham در خط تولید تحقیق و توسعه صورت گرفت چراکه هر دو شرکت بر تولید  آنتی‌بیوتیک،  داروهای سیستم مرکزی اعصاب و قلب و عروق تمرکز کرده بودند.

شرکت GlaxoSmithKline در نتیجه این ادغام به شرکت پیشرو چهار منطقه از پنج محدوده بزرگ درمانی مبدل شد که 50 درصد از بازار دارویی جهان را در برمی‌گرفت. انتظار می‌رفت این ادغام به‌صرفه جویی در هزینه‌های پیش از مالیاتی به میزان 10 میلیارد پوند منجر شود. تقریباً 250 میلیون پوند از این پس‌اندازها از ترکیب دو سازمان تحقیق و توسعه شرکت‌ها کسب می‌شد. انتظار می‌رفت پس‌اندازهای دیگری از کاهش ناشی از هم‌پوشانی مدیریتی، فروش و بازاریابی و تسهیلات تولیدی کسب شود. فرایند ادغام برای هر دو شرکت به جهت افزایش قدرت و توانایی جغرافیایی سودافزا بود.

معامله 76 میلیارد دلار ارزش داشت. شرکت ادغام شده دارای ارزش بازار سهامی به میزان 186 میلیارد دلار و فروش سالیانه‌ای بالغ‌بر 25 میلیارد دلار بود. سابقه دارویی شرکت ادغام شده باعث افزایش فروش داروهای پرفروش شرکت Glaxo مثل زانتاک داروی زخم معده و داروهای مخصوص ایدز و آسم و همچنین برندهای مصرف‌کننده SmithKline همچون داروی ضد اسید معده تومز، خمیردندان‌های آکوافرش و داروهای نیازمند نسخه‌ای چون داروی ضدافسردگی پاک سیل و اگوامنتین و داروهای آنتی‌بیوتیک شد. شرکت ادغام شده همچنین به بزرگ‌ترین فروشنده داروهای نیازمند نسخه با بیش از 9 میلیارد فروش در همین زمینه مبدل شد. انتظار می‌رفت ادغام برای این شرکت تا پایان سال 2003 حداقل 1.6 میلیارد دلار صرفه‌جویی در هزینه‌های پیش از مالیات کسب نماید.

پس از ادغام شرکت GlaxoSmithKline موقعیتی پیشبردی را در زمینه‌های درمانی مثل داروهای ضدعفونی، سیستم مرکزی عصبی، تنفسی و گوارشی به همراه بازار مهم واکسن را از آن خود کرد. جدول 13.2 مهم‌ترین تملک‌های شرکت GlaxosmithKline Beecham را نشان می‌دهد.

ادغام شرکت GlaxoSmithKline

جدول 13.1 وضعیت شرکت GSK  بعد از ادغام

جدول 13.2 اصلی‌ترین تملک‌های شرکت GlaxoSmithKline Beecham

جدول 13.3 متوسط بازده در طی روزهای پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام

در سال 2000 شرکت GlaxoSmithKline Beecham شرکت Block Drug را که تولیدکننده خمیردندان سنسوداین و سایر محصولات بهداشتی دهانی و تولیدات مصرفی بود را به ارزش 1.24 میلیارد دلار تصاحب کرد.

در سال 2015 شرکت GSK  مبادله سه‌مرحله‌ای با شرکت Novartis را تکمیل نمود. GSK  تجارت واکسن شرکت Novartis را به همراه کسب‌وکار تولید داروهای آنفولوآنزای آن را تصاحب کرده و آن را با تجارت کالاهای مصرفی خود ترکیب نمود تا شرکتی جدید ایجاد نماید. شرکت Novartis سبد دارایی های بازار بیماری‌های سرطانی شرکت GSK  و فعالیت‌های تحقیق و توسعه مرتبط به آن را تصاحب نمود.

تأثیر اعلام خبر ادغام شرکت GlaxoSmithKline

اعلام خبر عمومی ادغام در 17 ژانویه سال 2000 انجام شد. سهام شرکت SmithKline هفت درصد افزایش یافت و به 847 پنس رسید درحالی‌که سهام شرکت Glaxo 4.5 درصد افزایش پیدا کرد و به 1818 پنس رسید. رسید سپرده آمریکایی شرکت SmithKline به میزان 3.9375 دلار افزایش پیدا کرده و 70 دلار شد درحالی‌که رسید سپرده آمریکایی شرکت Glaxo 2 دلار افزایش پیدا کرد و 60 دلار شد. بازده سهام روز اعلام 0.2 درصد بود. بازده سهام در روز پیش از اعلام ادغام 8 درصد بود. (جدول 13.3)

ارزش سهام در طی روزهای 5- تا 1- اعلام خبر ادغام پیش افتاده و افزایشی از 3.2 درصد تا 8 درصد را داشت. بازده سهام شرکت GSK  برای روز 1+ پس از اعلام خبر ادغام 1 درصد بود. سهام در 10+ روز پس از اعلام خبر ادغام بازده منفی را نشان می‌دهد (جدول 13.3)

نمودار 13.1 بازده تجمعی شرکت GSK در دوره پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام

جدول 13.4 بازده تجمعی در طی دوره‌های زمانی مختلف

بازده تجمعی شرکت GSK  در طول دوره 251 روزه پیش‌وپس از ادغام (10- تا 240 روز) 8.93 درصد (نمودار 13.1)و بازده جاری دوره ذکر شده 0.67 درصد بوده است.

بازده تجمعی در دوره‌های مختلف زمانی منفی بوده است (جدول 13.4)

ارقام ذکر شده به میلیون پوند می‌باشد. تحلیل روند باتوجه‌به چهار سال پیش‌وپس از ادغام صورت‌گرفته است. سال ادغام از تحلیل حذف شده است. فروش، سود عملیاتی، سود پیش از مالیات و در آمد خالص در سال پیش از ادغام به مقدار تقریبی 8 درصد افزایش پیدا کرده‌اند. نرخ متوسط رشد فروش و سود عملیاتی در دوره پیش از ادغام در سال‌های 1996 تا 1999 2.8 و 0.8 درصد بوده است. متوسط سود پیش از مالیات و در آمد خالص در دوره فوق‌الذکر به ترتیب 2 درصد و 3 درصد بوده است. متوسط نرخ رشد فروش در طی دوره پس از ادغام یعنی سال‌های 2001 تا 2004 به 0.15- درصد کاهش پیدا کرده است. هم‌زمان متوسط نرخ رشد سود عملیاتی، سود پیش از مالیات و درآمد خالص در دوره پس از ادغام یعنی سال‌های 2001 تا 2004 به ترتیب 9.4 درصد، 11.47 درصد و 13.28 بوده است. به نظر می‌رسد که ادغام دارای هم افزاییهایی در هزینه‌ها بوده و به بهره‌وری دست‌یافته است. (جدول 13.5)

جدول 13.5 عملکرد پیش‌وپس از ادغام

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...