ادغام شرکت های Daimler-Chrysler

23 تیر 1401

دقیقه

در سال 1998 شرکت خودروسازی آلمانی Daimler-benz شرکت Chrysler را به مبلغ ۳۸ میلیارد دلار خریداری کرد. شرکت ادغام شده به Daimler-Benz نام‌گذاری شده بود. این ادغام یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌های صنعتی آن‌سوی مرزها به شمار می‌آمد. ادغام فوق ادغام برابر نامیده شد.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملک پس از مقاله معامله شرکت‌های Vivendi-Seagram در این مقاله به ادغام شرکت های Daimler-Chrysler می‌پردازیم.

ویژگی های متمایز شرکت Daimler

شرکت Daimler AG یکی از برجسته‌ترین شرکت‌های خودروسازی در دنیا است. این شرکت توسط گوتلیب دایملر و کارل بنز در سال 1886 تأسیس شد. شرکت آلمانی Daimler Group بزرگ‌ترین تولیدکننده تجاری وسایل نقلیه و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خودروهای لوکس است. بخش‌های مختلف شرکت Daimler عبارت‌اند از خودروهای Mercedes-Benz، کامیون‌های Daimler، وانت‌های Mercedes-Benz، اتوبوس‌های Daimler و خدمات مالی Daimler. بخش خدمات مالی Daimler ارائه‌دهنده خدمات مالی، لیزینگ، مدیریت ناوگان حمل‌ونقل، بیمه، سرمایه‌گذاری‌های مالی، کارت‌های اعتباری و خدمات نوآورانه سیستم حمل‌ونقل است.

گروه فوق تمرکز خود را بر فناوری‌های سبز و نوآورانه و همچنین، تولید اتومبیل‌های امن و برتر قرارداده است. خودروها و خدمات شرکت Daimler تقریباً در تمامی کشورهای دنیا فروخته می‌شوند. این شرکت در اروپا، شمال و جنوب آمریکا، آسیا و آفریقا دارای کارخانه‌های تولید خودرو است. Mercedes Benzیکی از باارزش‌ترین برندهای خودروهای لوکس است. سابقه تولیدی این برند شامل برندهایی چون Mercedes-AMG، Mercedes-Maybach، و Mercedes me و برندهای دیگری چون Smart، EQ، Freightliner، Western Star، BharatBenz، FUSO، Serta و Thomas Built Buses است.

برندهای بخش خدمات مالی شرکت Daimler عبارت‌اند از Mercedes-Benz Bank، Mercedes-Benz Financial services(خدمات مالی مرسدس‌بنز) Daimler Truck Financial(خدمات مالی کامیون‌های دایملر)، moovel، car2go و mytaxi. سهام این شرکت در فهرست سهام بازارهای بورس و اوراق بهادار فرانکفورت و اشتوتگارت قرار دارد. این شرکت در سال 2017 حدود 289300 کارمند را استخدام کرده بوده. در سال 2017 این گروه تقریباً 3.3 میلیون تعداد وسیله نقلیه به فروش رسانده بود. درآمد این گروه در سال 2017 بالغ بر 164.2 میلیارد یورو بوده. درآمد پیش از بهره، مالیات و استهلاک این گروه بالغ بر 14.7میلیارد یورو بوده. این شرکت جزئی از شاخص بازار سهام Euro Stoxx50 است. جدول زیر ده سال نکات متمایز شرکت Dailmer Group را نشان می‌دهد. (جدول 44.1)

جدول 44.1 ده سال نکات متمایز (مقادیر به میلیون یورو می‌باشند).
جدول 44.1 ده سال نکات متمایز (مقادیر به میلیون یورو می‌باشند).

تملک های انجام شده توسط شرکت Daimler AG

در سال 1996، شرکت Maybach-Motorenbau GmbH با شرکت Mercedes–Benz Motorenbau Friedrichshafen GmbH ادغام شد تا شرکت Maybach Mercedes–Benz Motorenbau GmbH را تحت مالکیت جزئی (مالکیت مشاع) شرکت Dailmer-benz به وجود آورد. در سال 1969 نام این شرکت به Motoren- und Turbinen-Union Friedrichshafen GmbH(MTU Friedrichshafen) تغییر کرد. در سال 1995 شرکت MTU Friedrichshafen به شعبه‌ای کاملاً متعلق به شرکت Daimler-Benz تبدیل شد.

در سال 1998 خبر معامله بزرگ‌ترین ادغام خارج از مرزها بین شرکت‌های Daimler و Chrysler Corporations اعلام شد. هدف از این ادغام حفاظت در برابر رقبای درازمدت هر دو شرکت بود. در سال 2007 قسمت اعظم سهام در شرکت Chrysler Group و کسب‌وکار خدمات مالی آمریکای شمالی مرتبط با آن فروخته شد. پس از آن شرکت Chrysler Group به شرکت Cerberus Capital management فروخته شد. در اکتبر سال 2007 مجمع‌عمومی فوق‌العاده تغییر نام شرکت از Daimler-Chrysler AG را به Daimler AG تصویب کرد. در آوریل سال 2009 شرکت Daimler AG 19.9 درصد از سهامی که پیش از آن در شرکت Chrysler نگه‌داشته بود را واگذار نمود.

در سال 2000 شرکت Daimler-Chrysler شرکت Detroit Diesel Corporation را تملک کرد. بخش خودروهای بزرگراهی تحت نام Daimler Trucks North America قرار گرفت. بخش خودروهای داخل شهری شرکت ادغام شده با شرکت MTU Friedrichshafen یکپارچه شد تا شرکت MTU America را شکل دهد. در سال 2005 شرکت MTU Friedrichshafen به شرکت سرمایه‌گذاری سوئدی EQT Partners فروخته شد. شرکت Daimler 25 درصد از سهام شرکت ایتالیایی تولیدکننده موتورسیکلت بنام MV Agusta را در سال 2014 تملک کرد.

در سال 2017 شرکت Daimler شرکت استارتاپ Flinc را که پلتفرم و اپلیکیشنی برای انتقال مسافران در شبکه‌های حمل‌ونقل نظیر به نظیر (سرویس‌هایی که در آن مسافران با استفاده از پلتفرم یا اپلیکیشن وسایل نقلیه‌ای که با آنها مسیر مشترکی دارند را پیدا کرده و از آنها استفاده می‌کنند.) خلق و توسعه داده بود را تملک کرد. در مارس سال 2018 شرکت Daimler تقریباً 85 میلیون دلار برای خرید 25 درصد باقی‌مانده از سهام شرکت Car2Go ( سرویس به‌اشتراک‌گذاری ماشین) که هنوز درمالکیت آن قرار نداشت پرداخت کرد. ارزش این قرارداد برای شرکت Car2Go تقریباً 341 میلیون دلار بود.

شرکت Daimler به سهام‌دار عمده شرکت چینی Geely که مالک خودروهای برند Volvo و Lotus بود مبدل شد. شرکت Daimler سهام تعدادی از شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات تاکسی از طریق اپلیکیشن‌های منطقه‌ای که رقبایی برای شرکت Uber محسوب می‌شدند را خریداری می‌کرد. مثلاً این شرکت سهام شرکت Chauffeur Prive در پاریس را خریداری نمود.

در سال 2018 شرکت Geely Group بزرگ‌ترین تولیدکننده خودرو در چین اقدام به خرید 9.69 درصد از سهام شرکت Daimler کرده و آن را به بزرگ‌ترین سهام‌دار واحد این شرکت مبدل نمود.

نکات ممتاز شرکت Chrysler

شرکت Chrysler در سال 1925 توسط والتر کرایسلر تأسیس شد. در سال 1928 این شرکت شرکت‌های Fargo Trucks و Dodge Brothers را مورد تملک قرارداد. شرکت Chrysler در سال 1970 شراکت مهندسی را با شرکت Mitsubishi Motors آغاز کرد و خودروهای برند Mitsubishi را با برندهای Dodge و Plymoth در آمریکای شمالی به فروش رساند. در سال 1985 شراکت Chrysler Mitsubishi با تأسیس شرکت Diamond Star Motors استحکامی بیشتر پیدا کرد. شرکت Chrysler در سال 1987 شرکت American Motors Corporation را تملک کرد. شرکت Chrysler در این تملک برند Jeep را به سابقه کاری خود اضافه نمود. در سال 1998 شرکت Chrysler با شرکت خودروسازی آلمانی Daimler-Benz ادغام شد تا شرکت Daimler-Benz AG را تشکیل دهد. در سال 2007 شرکت Chrysler به شرکت Cerberus Capital Management فروخته شده و نام آن به Chrysler LLC تغییر پیدا کرد. در سال 2011 شرکت خودروسازی ایتالیایی Fiat SpA به مالک عمده سهام Chrysler Group LLC تبدیل شد بنابراین راه را برای تجدید ساختار شرکت Chrysler پس از نجات یافتن از ورشکستگی سال 2009 باز کرد. در سال 2014 شرکت Fiat معامله‌اش برای خرید باقیمانده 41 درصد سهام شرکت Chrysler که هنوز مالک آن نشده بود را تکمیل نمود. این مبادله با قراردادی 4.35 میلیارد دلاری تکمیل شد. شرکت Fiat سهام را از اتحادیه کارگری United Automobile Workers مورد تملک قرارداد.

ادغام شرکت های Daimler-Chrysler

در سال 1998 شرکت خودروسازی آلمانی Daimler-benz شرکت Chrysler را به مبلغ ۳۸ میلیارد دلار خریداری کرد. شرکت ادغام شده به Daimler-Benz نام‌گذاری شده بود. این ادغام یکی از بزرگ‌ترین ادغام‌های صنعتی آن‌سوی مرزها به شمار می‌آمد. ادغام فوق ادغام برابر نامیده شد. تلفیق این دو غول خودروسازی به ایجاد شرکت اتومبیل‌سازی جهانی با فروشی بیش از 150 میلیارد دلار شد که مقام این شرکت را در زمان ادغام به پنجمین شرکت بزرگ تولید خودرو در جهان رساند. انتظار می‌رفت این معامله هم‌افزایی هزینه‌های به میزان 8 میلیارد دلار ایجاد نماید. این معامله به شرکت Daimler-Benz دومین برند از کامیون‌ها و خودروهایی با قیمت نه‌چندان گران را ارائه داد. ادغام فوق راه را برای این غول خودروسازی جهت گسترش کسب‌وکار خود به ایالات متحده هموار کرد. این معامله برای شرکت Chrysler به معنای ورود به بازار اروپا بود. ادغام فوق برند تولیدی قدرتمند Mercedes آلمانی که نماد کیفیت بالا محسوب می‌شد را با برندهای پیشرو خودروسازی آمریکایی Dodge و Jeep که تقریباً 25 درصد از بازار ایالات متحده را به خود اختصاص داده بودند ترکیب نمود.

شرکت Chrysler در زمان ادغام یکی از پرسودترین شرکت‌های خودروسازی در جهان به‌حساب می‌آمد. این شرکت همواره درآمد بالایی داشت که این امر ناشی از عملکرد قدرتمند برندهایی چون Jeep Grand Chrokkee و Dodge Ram بود. شرکت Chrysler تقریباً 23 درصد از سهم بازار در صنعت خودروی ایالات متحده را به خود اختصاص داده بود. بخش قابل‌توجهی از فروش کارخانه از فروش مینی ون ها، کامیون‌ها، و خودروهای ورزشی نشئت می‌گرفت. شرکت دارای 7.5 میلیارد دلار پس‌انداز نقدی بود. شرکت فوق در چندین مورد متعدد دچار ورشکستی شده بود.

شرایط معامله

سهام‌داران شرکت Daimler-Benz یک سهم از سهام شرکت جدید در برابر هریک از سهم‌هایی که در تملک داشتند دریافت کردند. سهام‌داران شرکت Chrysler 0.547 مقدار از سهم شرکت جدید را در برابر هریک از سهامی که در تملک داشتند دریافت نمودند. بر اساس ارزش سهام در روز اعلام خبر ادغام این معامله هریک از سهام شرکت Chrysler را 58 دلار ارزش‌گذاری کرد. سهام‌داران شرکت Daimler مالک 57 درصد از شرکت شدند درحالی‌که سهام‌داران شرکت Chrysler 43 درصد از سهام شرکت ادغام شده را مالک شدند. انتظار می‌رفت این ادغام در سال اول 1.4 میلیارد دلار و در سال‌های بعد 3 میلیارد دلار صرفه‌جویی در هزینه‌ها نصیب شرکت ادغام شده کند.

شرکت ادغام شده شعبه‌هایی در آلمان و میشیگان داشت. این شرکت در آلمان تأسیس شده و دارای ساختار سنتی آلمانی با هیئت‌های نظارت و مدیریت جداگانه‌ای بود.

شرکت ادغام شده دارای ارزش بازاری برابر با 92 میلیارد دلار و درآمد سالیانه‌ای به میزان تقریبی 130 میلیارد دلار بود. این شرکت به پنجمین شرکت بزرگ خودروسازی در دنیا پس از Ford Motor Co، General Motors، Toyota Motor Corp و Volkswagon AG تبدیل شد.

فرایند یکپارچه شدن بی‌دردسر، چالش اصلی ادغام Daimler-Chrysler بود. این دو شرکت خودروسازی هیچگاه یکپارچه نشدند. از سوی دیگر هم‌افزایی‌های موردنظر از معامله به دست نیامد. ادغام فوق که به‌عنوان ادغام برابر نام‌گذاری شده بود درواقع تصاحب شرکت Chrysler توسط شرکت Daimler محسوب می‌شد. دو سازمان دارای تفاوت‌های فرهنگی غیرقابل‌چشم‌پوشی‌ای بودند. هم‌افزایی‌های مورد انتظار در ساختار برندها و پلتفرم‌ها نیازمند یکپارچگی عمیق شرکت‌های Daimler و Chrysler بود. ازآنجاکه مهندسین شرکت‌های Daimler و Chrysler نتوانستند با استفاده از اجزا و تجهیزات دو شرکت خودروهایی خاص طراحی کنند، این شرکت نتوانست استراتژی تولید برندهای جهانی و جایگاه رقابتی در دنیا به دست آورد. شرکت Daimler-Benz در امر تولید برندهای لوکس تخصص داشت و تلاش‌هایی چند در جهت گسترده کردن محدوده تولیدات و مشتریانش انجام داد.

اتحاد میان دو شرکت با توانایی های بالقوه پرقدرت جهانی به ناامیدی بسیار عظیمی منجرشد. تفاوت‌های فرهنگی دلیل اصلی شکست این ادغام به‌حساب می‌آمد. شرکت Daimler که به برندهای لوکس و مشتریان فراوانش معروف بود در درک دانش و آگاهی مرتبط با خودروسازان آمریکایی با ناتوانی روبرو شد. این نظریه که به اشتراک گذاشتن قطعات برند Mercedes ممکن است باعث تضعیف نام تجاری آن شود باعث شد شرکت Daimler قرارداد به اشتراک گذاشتن قطعات با Chrysler را به هنگامی که شرکت با بحران خودرو در ایالات متحده روبرو بود فسخ کند. شرکت Chrysler تا سال 2001 سالیانه 3 میلیارد دلار ضرر می‌کرد و سهم بازارش تقریباً 40 درصد کاهش پیدا کرده بود. ناسازگاری نام تجاری و کانال تولید بالا گرفت. در زمینه توجیه محصولات و بهینه‌سازی زنجیره تأمین شکست‌های زیادی به وجود آمده بود.

تا سال 2001 ارزش شرکت ادغام شده تقریباً به‌اندازه ارزش پیش از ادغام تنها شرکت Daimler-Benz پایین آمد. سهم بازار شرکت Chrysler در ایالات متحده 14 درصد کاهش پیدا کرد. شکست شرکت ترکیب شده در وفق دادن تقاضا برای خودروهای کوچک‌تر و کارآمدتر تا خودروهای ورزشی و کامیون‌ها باعث عملکرد ضعیف آن شرکت در هنگام رکود اقتصادی ایالات متحده شد.

سهام‌داران شرکت Daimler اعتقاد داشتند که شرکت Chrysler مسبب تمام این دردسرها است. شرکت Daimler بخش Chrysler را در سال 2007 به قیمت 7.4 میلیارد دلار به شرکت Cerberus Capital Management فروخت. در مقام مقایسه می‌توان گفت که ارزش این معامله برای شرکت Chrysler Corporation از 38 میلیارد دلار سال 1998 به 7.4 میلیارد دلار در سال 2007 کاهش پیدا کرد.

واکنش بازار سهام به اعلام خبر ادغام

اعلام عمومی خبر ادغام در تاریخ هفت مه 1998 صورت گرفت. با این اعلام خبر ارزش سهام شرکت Chrysler بالا رفت و ارزش سهام شرکت Daimler-Benz کاهش پیدا کرد. در روز اعلام خبر ادغام، ارزش سهام شرکت Daimler به میزان 3.4 درصد افزایش پیدا کرد. در یک روز پس از اعلام خبر ادغام ارزش سهام به میزان 1.4 درصد کاهش پیدا کرد. (نمودار 44.1)

نمودار 44.1 بازده تجمعی شرکت Daimler در طول قبل و بعد از دوره ادغام
نمودار 44.1 بازده تجمعی شرکت Daimler در طول قبل و بعد از دوره ادغام
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...