ادغام شرکت های Arcelor و Mittal

30 تیر 1401

دقیقه

در ژانویه سال 2006، لاکشمی میتال رئیس هیئت‌مدیره شرکت Mittal Steel خبر معامله خصمانه‌ای برای تملک شرکت Arcelor را اعلام کرد. دو شرکت بعد از مناقشه‌ای شدید با یکدیگر ادغام شدند تا به بزرگ‌ترین شرکت تولید فولاد که 10 درصد از کسب‌وکار فولاد درجهان را کنترل می‌کرد مبدل شوند. ارزش این معامله 38.3 میلیارد دلار بود.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملک پس از مقاله ادغام شرکت های Daimler-Chrysler در این مقاله به ادغام شرکت های Arcelor و Mittal می‌پردازیم.

در سال 1967 کمتر از 500 میلیون تن فولاد در دنیا تولید شده بود.این رقم در سال 2016 به 1600 میلیون تن رسید. رشد جهانی صنعت فولاد ناشی از صنعتی‌شدن ملت‌هایی چون برزیل، چین، هند، ایران و مکزیک بود. صنعت فولاد جهانی از مدت‌ها پیش دارای ظرفیت متراکمی بود. بر اساس آمار، ده شرکت برتر خودروسازی و خریداران عمده فولاد تقریباً 95 درصد از بازار را کنترل می‌کنند درحالی‌که تنها سه شرکت برتر 75 درصد از تأمین مواد را کنترل می‌نمایند.

یکپارچه شدن شرکت‌ها در قالب ادغام و تملک باعث افزایش قدرت قیمت دهی به تأمین‌کنندگان و خریداران می‌گردد. این ظرفیت متراکم به شیوه‌ای است که پنج شرکت برتر فولاد تقریباً 20 درصد از کسب‌وکار مربوط به آن را کنترل می‌نمایند. 20 شرکت اصلی فولاد جهانی دارای 30 درصد از سهم حجم یک میلیاردی این صنعت می‌باشند.

رشد و توسعه شرکت Mittal Steel

شرکت Mittal Steal پیش از ادغامش با شرکت Arcelor چهارمین شرکت بزرگ تولیدکننده فولاد با اصالت هندی بود. شرکت Mittal Steel در سال 2004 با ادغام دو شرکت خواهر متعلق به خانواده Mittal به نام‌های LNM Holdings و ISPAT International شکل گرفت. رشد و توسعه شرکت Mittal Steel بر فرایندهای ادغام و تملک متمرکز بود. شرکت Mittal Steel در طول سال‌های 1985 تا 2005 بسیاری از شرکت‌های سازنده فولاد چون Trinidad، Tobago،Sibalsa ، Dosco،Ispat International،Island Steel Company، Unimetal، Alfasid، Iscar، Novahut، Polskie Huty، Balkan Steel و غیره را مورد تملک قرارداد.

شرکت Mittal Steel در دوره فوق در کشورهایی از چین گرفته تا لهستان 19 فرایند تملک انجام داده بود.این شرکت از طریق این تملک‌ها خود را در لیست 500 شرکت برتر نشریه Fortune جا داده بود. شرکت Mittal Steel با این تملک‌ها ظرفیت خود را ده برابر افزایش داد. محصولات شرکت Mittal Steel شامل فولادهای نیم ساخته، ورقه‌های فولاد، کالاهای تولیدی قابل ترخیص، کابل‌ها، فولاد اندوده (روکش‌دار) و لوله‌های فولادی است. استراتژی شرکت Mittal Steel تملک شرکت‌های متضرر که پیش از آن در تملک شرکت‌های بزرگ عمومی قرار داشتند و سرمایه‌گذاری در آنها برای کم کردن هزینه‌های تولید و گسترش گنجایش تولیدشان بود.

شرکت Arcelor Steel

در فوریه سال 2002 شرکت Arcelor Steel با ادغام میان شرکت فرانسوی Usinor، شرکت اسپانیایی Aceralia و شرکت لوکزامبورگی Arbel تأسیس شد. دولتمردان لوکزامبورگ مالک 5.6 درصد از شرکت Arcelor بودند. تولیدات این شرکت در تمام کسب‌وکارهایی که از فولاد استفاده می‌کردند چون خودروسازی، ساختمان‌سازی، فلزپردازی، حمل‌ونقل اصلی، ساخت لوازم‌خانگی و بسته‌بندی مورد استفاده قرارمی گرفت. شرکت Arcelor Steel تقریباً 94000 کارمند را در بیش از 60 کشور دنیا استخدام کرده بود این شرکت در زمان معامله ادغام موردنظر بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد در دنیا از لحاظ حجم معاملات فروش محسوب می‌شد.

این شرکت حجم معاملاتی بیش از 30 میلیارد یورو داشت. Arcelor Steel تولیدکننده محصولات فولادی بلند (مثل میل‌گرد، سیم، میله و ریل) ورقه‌های فولادی و فولاد ضدزنگ است. شرکت Arcelor در سال 2006 در معامله‌ای به ارزش 5.6 میلیارد دلار شرکت Dofasco، بزرگ‌ترین تولیدکننده کانادایی فولاد را مالک شد. این معامله پس از جنگ مزایده‌ای شدید علیه شرکت آلمانی Thyssenkrupp انجام شد.

معامله Arcelor-Mittal

در ژانویه سال 2006، لاکشمی میتال رئیس هیئت‌مدیره شرکت Mittal Steel خبر معامله خصمانه‌ای برای تملک شرکت Arcelor را اعلام کرد. دو شرکت بعد از مناقشه‌ای شدید با یکدیگر ادغام شدند تا به بزرگ‌ترین شرکت تولید فولاد که 10 درصد از کسب‌وکار فولاد درجهان را کنترل می‌کرد مبدل شوند. ارزش این معامله 38.3 میلیارد دلار بود.

مدیران اجرایی شرکت Arcelor شامل مدیرعامل گای دول با این تصاحب مخالفت کردند. دولتمردان فرانسه، لوکزامبورگ و اسپانیا قویاً مخالف این تصاحب بودند. از سوی دیگر دولتمردان بلژیک موقعیت بی‌طرفانه‌ای اتخاذ کردند و علاقه خود را برای ارتباط با هر دو شرکت برای سرمایه‌گذاری‌های آتی در تحقیقات در کارخانه‌های فولاد بلژیک اعلام کردند. دولتمردان هندی اعلام کردند که متوقف کردن این معامله منجر به جنگ تجاری خواهد شد. معامله شرکتMittal برای شرکت Arcelor در اروپا احساساتی را بر انگیخت که سیاستمداران، وزرا و شهروندان عادی همه در ابراز آنها شراکت داشتند.

سایر شرکت‌های فولادسازی مثل شرکت ژاپنی Nippon Steel استراتژی قرص‌های سمی را برای دورزدن تصاحب‌های خصمانه در آینده را برگزیده بودند. شرکت‌های Goldman Sachs، Credit Suisse و Citigroup مشاورین شرکت Mittal Steel بودند. مشاورین شرکت Arcelor شامل شرکت‌های Merrill Lynch، Morgan Stanley، Deutsche Bank ، AG، BNP Paribas SA و UBS AG بودند. شرکت JPMorgan مشاور دولتمردان لوکزامبورگ بود. شرکت Lazard مشاور دولتمردان بلژیکی بود.

نبرد برای ادغام

مکانیسم دفاعی علیه معامله

شرکت Arcelor در اولین قدم برای جلوگیری از معامله، شرکت زیرمجموعه خود یعنی Dofasco را به درون یک شرکت تراست منتقل کرده و استراتژی سیب سمی را برای جلوگیری از خرید شرکت Arcelor توسط شرکت Mittal بکار برد. پذیرش استراتژی سیب سمی کار شرکت Mittal Steel برای به انجام رساندن معامله را دشوار نمود. شرکتMittal با دولتمردان اروپایی ملاقات کرد و آنها را قانع نمود که این تصاحب خصمانه به هیچ ازدست‌دادن شغلی منجر نخواهد شد.

هیئت‌مدیره شرکت Arcelor شرکت بزرگ فولاد روسی بنام Severstal را به‌عنوان شوالیه سپید خود معرفی کرد. در 26 ماه مه سال 2006 شرکت Arcelor از قراردادی با شرکت Severstal خبر داد که به آن سهام کنترل‌کننده‌ای در بزرگ‌ترین شرکت فولاد روسیه و 1.59 میلیارد دلار به شکل نقدی در برابر 32 درصد از سهام شرکت Arcelor می‌داد. اما سهام‌داران هنوز نگران بودند. شرکت Arcelor همچنین، مکانیسمی را بکار گرفت که در طی آن برای شکست دادن این قرارداد به‌جای رأی منفی اکثریت اعضا، تنها نیاز به رأی منفی بیش از 50 درصد سهام‌داران بود.

واکنش‌های شرکت Mittal Steel

بانک‌های سرمایه‌گذاری به سهام‌داران فعال شرکت Mittal Steel در همه مناطق توصیه کردند که نسبت به این معامله حساسیت پیدا کنند. مرادشوف از شرکت Severstal Steel پیشنهاد کرد تا تنها 25 درصد از سهام شرکت Arcelor را حفظ کند اما در این مورد ناموفق بود. روماین زالسکی که مالک 7.8 درصد از سهام Arcelor بود مخالفان را تحریک کرد که با شرکت Severstal قرارداد ببندند. شرکت Mittal از حمایت خوزه آریستارین که 3.6 درصد از سهام Arcelor را مالک بود برخوردار بود. ازآنجاکه شرکت Mittal قول داده بود که هیچ شغلی حذف نمی‌شود اتحادیه‌های کارگری پشتیبان این توافق بودند.

شرکت Mittal سهام خود را به زیر 45 درصد محدود کرد و 12 تا 18 کرسی از هیئت‌مدیره را به مدیران اجرایی مستقل پیشنهاد کرد که تعدادی از آنها اعضای اتحادیه‌ها بودند و همچنین، موافقت کرد که پنج سال سهامش را قفل نماید. (مبادله آنها را محدود یا متوقف کند) اعضای هیئت‌مدیره شرکت Arcelor تا نیمه ماه ژوئن برای بررسی این معامله تحت‌فشار بودند. شرکت Mittal یکبار دیگر پیشنهادش را 40 درصد بیشتر از ارزش اولیه با افزایش 80 درصدی نسبت به قیمت پیش از پیشنهاد سهام شرکت Arcelor بالا برد.

شرکت Severstal ارزش شرکت Arcelor را بالا برد. مدیریت شرکت Arcelor تحت اعتراض قرار گرفت چرا که بازارها معتقد بودند شرکت کمتر از حد واقعی ارزش‌گذاری شده است. شرکت Arcelor برنامه‌ای استراتژیک برای سرمایه‌گذاران درگیر معامله پیشنهاد کرد تا آنها را قانع سازد که شرکت می‌تواند به‌جای بخشی از شرکت Mittal ، قادر است خود ارزش بیشتری تولید کرده و سود سهام خود را به 5 میلیارد یورو برساند. این مسئله سهام‌داران سازمانی را به انتخاب نکردن مجدد رئیس هیئت‌مدیره و نایب‌رئیس شرکت Arcelor را به‌عنوان اعتراض علیه این مسئله که در مورد مکانیسم‌های دفاعی ضد تصاحب با آنها مشاوره نشده بود تحریک کرد.

در 25 ژوئن سال 2006 هیئت‌مدیره شرکت Arcelor تصمیم گرفت که با مسئله ادغام با شرکت Mittal Steel کنار بیاید و نقشه‌های خود دررابطه‌با شرکت Severstal Steel را کنار بگذارد. شرکت جدید به نام ArcelorMittal نامیده شد. شرکت Arcelor همچنین، 140 میلیون یورو به‌عنوان هزینه صرف‌نظر کردن از گفتگوهایشان به شرکت Severstal پرداخت کرد. لاکشمی میتال مالک شرکت Mittal Steel به رئیس آن شرکت و رئیس هیئت‌مدیره پیشین یعنی جوزف کینش تا زمان بازنشستگی به رئیس هیئت‌مدیره آن شرکت منصوب شد.

رونالد جانک، معاون ارشد شرکت Arcelor به مدیرعامل اجرایی این شرکت منصوب شد. آدیتایا مینال به سمت مدیر ارشد مالی شرکت ادغام شده منصوب شد. شرکت ArcelorMittal به جهت دریافت تأییدیه‌های قانونی از کمیسیون اروپا، کارگاه تولید فولاد آلیاژ کربن بلند به نام Thuringen را به مبلغ 591 میلیون یورو به شرکت Grupo و شرکت ایتالیایی تولید فولادآلیاژ کربن بلند به نام Travi e Profi lati di Pallanzeno را در مقابل 117 میلیون یورو به شرکت Duferco فروخت.

مقر شرکت ادغام شده در لوکزامبورگ و نام آن ArcelorMittal شد.

شرایط معامله

سرمایه‌گذاران شرکت Arcelor بر اساس شرایط قرارداد 50.5 درصد و سرمایه‌گذاران شرکت میتال استیل 49.5 درصد از مالکیت شرکت ادغام شده را کسب کردند. سهام‌داران شرکت Arcelor سیزده سهم شرکت Mittal Steel را به‌اضافه 150.60 یورو به‌صورت نقد برای 12 سهم از سهام شرکت Arcelor دریافت نمودند.

پس از معامله‌ای 33.7 میلیارد دلاری، تقریباً 43درصد از سهام در خانواده Mittal باقی ماند. هیئت‌مدیره شرکت (Board) 18 عضو داشت که شش نفر از آنها از شرکت Arcelor، شش نفر از شرکت Mittal Steel ، سه نفر از سهام‌داران شرکت Arcelor و سه نفر به نمایندگی از کارمندان بودند. مدیران اجرایی شرکت (Management Board) شامل 7 نفر بودند که چهار نفر از آنها از شرکت Arcelor‌ و سه نفر از شرکت Mittal Steel انتخاب شده بودند. خانواده Mittal با قرار ماندن بر 45 درصد از سرمایه سهام و یک دوره 5 ساله عدم فروش موافقت نمودند.

منافع مورد انتظار از ادغام

شرکت ادغام شده ArcelorMittal با تولید 110 میلیون تن (فولاد) سه برابر بزرگ‌تر از نزدیک‌ترین شرکت رقیبش شد. این شرکت ادغام شده 10 درصد تولید فولاد در دنیا را از آن خود کرد. شرکت فوق رتبه شماره یک را در آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی، اروپا و آفریقا به دست آورد. انتظار می‌رفت این ادغام به شرکت Arcelor توانایی ورود به بازارهای نوظهور و دستیابی به مواد خام با عملیات ارزان‌قیمت شرکت Mittal Steel را ارائه کرد. ادغام فوق همچنین، موقعیتی پیشرو برای شرکت Arcelor در آمریکای شمالی به وجود آورد.

انتظار می‌رفت ادغام فوق به شرکت Mittal Steel موقعیتی پیشرو در بخش تولید فولاد گران‌قیمت در اروپای غربی و همچنین، دستیابی به تولیداتی کم‌هزینه در برزیل عطا کند. ادغام فوق پرمنفعت به نظر می‌رسید چرا که شرکت Mittal به محصولات شرکت Arcelor مثل ورقه‌های فولادی، نورد سرد (Cold Rolling) و فولاد ضدزنگ که خود (Mittal Steel) تولید نمی‌کرد دسترسی پیدا کند. دستیابی شرکت Mittal به مواد خام و کالاهای فولادی برای کارخانه‌های شرکت Arcelor ارزش‌افزایی داشت که همین امر باعث صرفه‌جویی در هزینه‌هایی به مبلغ 1 میلیارد دلار شد.

در سال 2011 شرکت Arcelor Mittal بخش فولاد ضدزنگ خود را به‌عنوان شرکتی جدید به نام Aperam از خود جدا کرد. در سال 2012 تقاضای کم و ظرفیت مازاد باعث شد تا 9 کورهاز 25 کوره ذوب‌کننده خاموش شوند. در اکتبر سال 2012 شرکت ArcelorMittal دو کوره در فلورانژ فرانسه را به طور دایم خاموش کرد. شرکت ArcelorMittal‌ تا دسامبر سال 2012 تقریباً 4.3 میلیارد دلار سرقفلی در کسب‌وکارهای اروپایی ثبت کرد. (ثبت سرقفلی به معنای آن است که تملک به‌خوبی عمل‌نکرده است) در سپتامبر سال 2014 شرکت ArcelorMittal‌و شریکش شرکت Gerdau Ameristeel سهام خود را در شرکت Gallatin Steel به قیمت 770 میلیون دلار به شرکت Nucor Corp فروختند.

اعلام خبر ادغام و ثروت‌زایی

اعلام خبر عمومی پیشنهاد خصمانه شرکت Mittal در مورد شرکت Arcelor در تاریخ 27 ژانویه سال 2006 انجام شد. شرکت Arcelor بالاخره در تاریخ 25 ژوئن سال 2006 با تصاحب شرکت Mittal Steel موافقت کرد. تحلیل موردنظر از اولین اعلان خبر پیشنهاد خصمانه تا تاریخ پذیرش نهایی انجام شده است. در روز اعلام پیشنهاد خصمانه، سهام شرکت Arcelor در دوره سه‌روزه پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام (دوره 1- روز تا 1+ روزه) به ترتیب به مقادیر 4.56، 6.07 و 4.30 درصد افزایش پیدا کرد. (نمودار 45.1)

نمودار 45.1 بازده تجمعی سهام شرکت Arcelor‌ در طول دوره تصاحب
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

لطفا شکبیا باشید...