ادغام شرکت های France Telecom SA و Orange PLC

22 اردیبهشت 1401

دقیقه

تملیک شرکت Orange و شکل‌دهی به شرکت New Orange یکی از اصلی‌ترین قدم‌های شرکت France Telecom به‌سوی استراتژی بین‌المللی کردن برای مبدل شدن به شرکت پیشروی اروپایی و بازیگری جهانی بود. این معامله شرکت France Telecom را به دومین شرکت بزرگ تلفن همراه در اروپا بعد از شرکت Vodafone با اپراتورهایی در بریتانیا، فرانسه، بلژیک، پرتغال، آلمان، ایتالیا و اروپای شرقی مبدل کرد.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله تملیک شرکت Genentech توسط شرکت Roche Holding، در این مقاله به بررسی “ادغام شرکت های France Telecom SA و Orange PLC” می پردازیم.

 

در ماه اکتبر سال 1999 شرکت عظیم Mannesmann AG شرکت Orange را به ارزش 33 میلیارد دلار آمریکا تملیک نمود. پیش از آن شرکت Vodafone پیشنهاد تصاحب خصمانه‌ای جهت شرکت Mannesmann ارائه کرده بود. شرکت Orange در ابتدا تحت مالکیت شرکت Hutchison Whampa از هنگ‌کنگ قرار داشت. Vodafone در فوریه سال 2000 شرکت Mannesmann را به ارزش تقریبی 183 میلیارد دلار آمریکا تملیک نمود. شرکت Vodafone با تملیک شرکت آلمانی Mannesmann کنترل شرکت Orange را نیز به دست آورد. شرکت Vodafone برای کسب تأییدیه از اتحادیه اروپا می‌بایست شرکت Orange را واگذار می‌نمود.

شرکت Orange در سال 1991 تأسیس شد و مقر آن در شهر پاریس در فرانسه قرار داشت و البته در 30 کشور دنیا حضوری فعال را از آن خود نموده بود. شرکت Orange در واقع اپراتوری دیجیتال بود که در اروپا و آفریقا خدمات تلفن همراه و اینترنتی ارائه داده و همچنین ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی شرکتی در سراسر دنیا نیز بود. این گروه خدماتی تحت نام برند Orange Business Services و یا OBS در بازار خدمات آی تی و ارتباطات تجاری هم در فرانسه و هم به شکل بین‌المللی فعالیت می‌نمود.

در 30 ام ماه مه سال 2000، شرکت France Telecom SA و اپراتور تلفن همراه Orange PLC‌ مستقر در لندن، خبر ادغامی را به ارزش 40.2میلیارد دلار امریکا اعلام نمودند تا از طریق آن به دومین شرکت خدمات مخابراتی بی‌سیم در اروپا تبدیل شوند. بالاخره در ماه آگوست سال 2000، شرکت France Telecom شرکت Orange PLC را از شرکت Vodafone به مبلغ کل تقریبی 39.7 میلیارد یورو خریداری نمود. France Telecom همچنین سهامی در چندین شرکت بین‌المللی همچون Global one، Equant، Internet Telecom، Freeserve، EresMas، NTL و Mobilecom خریداری کرده بود. شرکت France Telecom پس از ادغام به چهارمین اپراتور بزرگ جهانی تبدیل شد و با این ادغام، عملیات تلفن همراه شرکت Orange PLC با بخش عمده‌ای از عملیات تلفن همراه France Telecom ادغام شده و گروه عملیاتی جدیدی به نام Orange SA شکل گرفت.

شرکت Orange با سایر سرویس‌های عملیاتی تلفن همراه شرکت France Telecom که شامل شرکت Itineris می‌شد ادغام گردید. این شرکت همچنان به انجام عملیات تحت نام برند Orange‌ادامه داد. ادغام میان شرکت‌های Orange و France Telecom بسیار شبیه به خرید شرکت Orange توسط شرکت Mannesmann AG در سال 1999 به مبلغ 19.8 میلیارد پوند بود. شرکت اپراتور مخابراتی هلندی Koninklijke KPN NV و شرکت آمریکایی MCI Communications Corp پیشنهاد دهندگان ناموفق خرید شرکت Orange محسوب می‌شدند. گروه ترکیب شده دارای 21 میلیون مشتری تلفن همراه بود. در سال 2000 شرکت KPN سومین شرکت تلفن همراه آلمانی بنام E-plus را از شرکت France Telecom مورد تملیک قرارداد.

شرکت Mannesmann در سال 1999 مبلغ 33 میلیارد دلار به شرکت Orange که در آن زمان تقریباً 4 میلیون مشتری داشت پرداخته بود. شرکت France Telecom برای هر مشترک شرکت Orange 6741 یورو در مقابل 9500 یورو شرکت Mannesmann پرداخت نمود. شرکت France Telecom علاقه خود را برای تملیک شرکت Orange ابراز کرده بود، آن هم پس از آنکه شرکت اپراتور انگلیسی یکی از پنج مجوز تلفن همراه 3G را برنده شد که به شرکت‌های تلفن همراه (Vodafone) در انگلستان اجازه می‌داد خدماتی چون اینترنت سرعت بالا، ارتباط همیشگی با اینترنت، ویدئوهای باکیفیت و تلویزیون اینترنتی را ارائه دهند. شرکت Vodafone پیش‌بینی کرده بود که خدمات 3G آن شرکت، درآمد متوسطش نسبت به هر کاربر را تا سال 2004 به میزان 25 درصد بالا خواهد بود.

در سال 2016 شرکت Orange از طریق خدمات تلفن همراهش بیشتر سهام موجود در بانک Groupama Banque را برای ورود به بخش بانکداری فرانسه خریداری کرده بود. این معامله شرکت Orange را قادر می‌کرد تا بانک Orange Bank را خدمات بانکی تمام‌عیار تلفن همراه محسوب می‌شد را در فرانسه راه‌اندازی کند. شرکت Orange در زمان معامله دارای 28 میلیون مشتری تلفن همراه در فرانسه محسوب می‌شد.

در سال اعلام خبر ادغام، شرکت Vodafone سود پیش از مالیاتی برابر با 2.4 میلیارد پوند در مقایسه با 1.8 میلیارد پوند سال پیش از اعلام خبر ادغام کسب کرده بود. تا 31 ماه مارس سال 2000، شرکت Vodafone صاحب بیش از 39.1 میلیون مشتری تلفن همراه در سراسر جهان شده بود که بسیار بیشتر از رقم 25.4 میلیونی سال گذشته بود.

شرکت France Telecom شرکت Bharti Airtel در بورکینافاسو و سیرالئون را تملیک نمود. این شرکت همچنین وارد فرایند قرارداد تملیک شرکت فرعی Cellcom Telecommunications در لیبریا شد.

شرایط معامله

شرکت France Telecom تحت شرایط معامله به شرکت Vodafone AirTouch PLC25.1 میلیارد پوند به شکل ترکیبی از سهام و پول نقد پرداخت کرد. شرکت France Telecom همچنین 1.8 میلیارد پوند بدهی‌های شرکت Orange را تقبل نمود. شرکت France Telecom به‌عنوان بخشی از فرایند تملیک دیون شرکت Orange به دولتمردان انگلستان 1.8 میلیارد پوند جهت مزایده مجوزهای فناوری 3G تلفن همراه که در آن پیروز شده بود پرداخت نمود. شرکت Vodafone مبلغ کل 25.1 میلیارد پوند را از شرکت France Telecom دریافت نمود. به هنگام تکمیل فروش مبلغ پرداختی نقدی 13.8 میلیارد پوند به شرکت Vodafone پرداخت شد. بر اساس شرایط معامله، شرکت Vodafone سهامی به میزان تقریبی 10 درصد از سهام France Telecom را برداشت کرد و قصد آن را داشت که در طول دو سال بعد از پایان 6 ماه دوره منع به فروش برساند. سهام دولتمردان فرانسوی در شرکت France Telecom از 61 درصد به 54 درصد کاهش پیدا کرد.

شرکت France Telecom تنها بخش کوچکی از سهام شرکت Orange را به شکل عمومی در بازار بورس و اوراق بهادار لندن توزیع نمود. در فوریه سال 2001 شرکت Orange SA در بازار مبادلات سهام Euronext Paris با ارائه سهام عمومی اولیه به میزان 95 یورو بر هر سهم به همراه حضور در فهرست ثانویه‌ای در لندن فهرست شد. در ماه مه سال 2001 شرکت Orange SA در شاخص CAC40(کک کرانت یا کک 40 که یکی از شاخص‌های بازار بورس فرانسه است) فهرست شد. در ژوئن سال 2001 برند Orange‌جایگزین برندهای تلفن همراه Itineris و Mobicarte شرکت France Telecome شد.

مزایای ادغام France Telecom SA و Orange PLC

تملیک شرکت Orange و شکل‌دهی به شرکت New Orange یکی از اصلی‌ترین قدم‌های شرکت France Telecom به‌سوی استراتژی بین‌المللی کردن برای مبدل شدن به شرکت پیشروی اروپایی و بازیگری جهانی بود.

این معامله شرکت France Telecom را به دومین شرکت بزرگ تلفن همراه در اروپا بعد از شرکت Vodafone با اپراتورهایی در بریتانیا، فرانسه، بلژیک، پرتغال، آلمان، ایتالیا و اروپای شرقی مبدل کرد. معامله فوق شرکت France Telecom را در موقعیتی مساوی با شرکت رقیب هلندی خود Deutsche Telekom که مالک شرکت موبایل انگلیسی دیگری بنام One2One بود قرار می‌داد.

شرکت Vodafone از طریق این معامله قیمت خوبی دریافت کرد و شرکت France Telecom نیز به یکی از پیشروترین ادغام‌کنندگان تلفن همراه در اروپا تبدیل شد. این ادغام با استراتژی شرکت France Telecom جهت حضور پیداکردن در 50 کشور دنیا با دسترسی به 1 میلیارد مشتری در 6 کشور همگام بود. شرکت France Telecom می‌خواست شرکت Orange نقش فعالی در فعالیت‌های ادغام و تملیک داشته باشد و به دنبال حضور آمریکا بود تا به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب شرکت Vodafone ظاهر شود. شرکت France Telecom انتظار داشت که تا پایان سال 2000 تعداد 30 میلیون مشتری برای شرکت Orange به دست آورد. انتظار می‌رفت تملیک شرکت Orange تا پایان سال 2003، صرفه‌جویی در هزینه‌های بیش از 800 میلیون یورو برای شرکت France Telecom کسب نماید.

ادغام شرکت Orange با شرکت France Telecom همین‌طور برای شریک آن شرکت NTL Group که شرکت خدمات کابلی انگلیسی بود نیز بسیار پرفایده محسوب می‌شد. میان این دو شرکت کابلی و اپراتور تلفن همراه، زمینه‌های هم‌افزایی وجود داشت. شرکت Vodafone برای استفاده از درآمدهای فروش شرکت Orange برای تأمین منابع دستیابی به مجوزهای 3G در سراسر اروپا برنامه‌ریزی کرده بود. شرکت France Telecom سهام خود در شرکت آمریکایی Sprint Corp و همچنین سهام Deutsche Telekom AG و شرکت مخابرات مکزیکی Teléfonos de México SA de CV(Telmex) را به فروش رساند. درآمدهای آن فروش‌ها برای پرداخت وام‌های بانکی استفاده شده جهت تملیک شرکت Orange مورداستفاده قرار گرفت.

شرکت Orange از طریق شعبه‌های فرعی و خدمات مرتبط با شبکه‌اش 59.10 درصد سهام اصلی شرکت Buisness & Decision را که مورد تملیک Bensabat Family Group بود را به ارزش 7.70 یورو در برابر هر سهم تملیک کرد. این تملیک بخشی از استراتژی خدمات تجاری شرکت Orange برای تبدیل‌شدن به بازیگر جهانی در تحولات دیجیتالی و رهبری در تمامی زنجیره ارزش خدمات داده‌پردازی بود.

واکنش بازار سهام

France Telecom در روز اعلام خبر ادغام سهام خود را به میزان 148 یورو بر هر سهم مبادله می‌کرد که 2.42 درصد افزایش نشان می‌داد. در روز اعلام خبر ادغام سهام شرکت France Telecom در بازار بورس اوراق بهادار پاریس به میزان 147.8 یورو بر هر سهم مبادله می‌شد که افزایشی 2.35 درصدی را نشان می‌داد. سهام شرکت Vodafone در بازار بورس اوراق بهادار لندن 7.6 درصد افزایش پیدا کرد.

روز اعلام خبر ادغام، 30 ماه مه سال 2000 بود.

سهام شرکت Orange نیز در طول دوره پیش‌وپس از ادغام افزایش پیدا کرد. بازده سهام در روز ادغام تقریباً 70 درصد بود. بالاترین میزان 10.19 درصدی افزایش سهام در سومین روز بعد از اعلام خبر ادغام مشاهده شد (جدول 35.1)

جدول 35.1 بازده روزانه سهام شرکت Orange در طول دوره اعلام خبر ادغام

جدول 35.1 بازده روزانه سهام شرکت Orange در طول دوره اعلام خبر ادغام

بازده تجمعی سهام در دوره 6 روزه قبل و بعد از اعلام خبر ادغام (2- روز تا 3+ روز از صفر تا اعلام خبر) تقریباً 32 درصد بوده است.

بازده تجمعی برای دوره 250 روزه قبل و بعد از ادغام (5- روزه تا 245+ روزه) مورد تحلیل قرار گرفته است. پس از اعلام خبر ادغام در دوره طولانی‌تر سهام در بازار سهام وضعیتی بدتر پیدا کرده است. بازده تجمعی در دوره فوق تقریباً 52- درصد بوده است (نمودار 35.1)

نمودار 35.1 بازده تجمعی شرکت Orange در طول دوره ادغام با France Telecom

نمودار 35.1 بازده تجمعی شرکت Orange در طول دوره ادغام

 

 

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...