ادغام شرکت‌های HP و Compaq

12 خرداد 1401

دقیقه

در دوم سپتامبر سال 2001، شرکت‌های Compaq و Hewlett-Packard Company (HP) اعلام کردند که قرارداد ادغام قطعی‌ای توسط هیئت‌مدیره هر دو شرکت تأیید شده و مشروط به موافقت و تأیید قانون‌گذاران و سهام‌داران شده است.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله ادغام شرکت‌های Astra و Zeneca در این مقاله به ادغام شرکت‌های HP و Compaq می‌پردازیم.

شرکت HP

شرکت HP عرضه‌کننده پیشرو جهانی دستگاه‌های رایانه شخصی و سایر دستگاه‌های دسترسی به اطلاعات، کالاهای تصویربرداری و چاپ و فناوری‌های وابسته، راه‌حل‌ها و خدمات می‌باشد. شرکت HP کالاهای خود را به مصرف‌کنندگان فردی، کسب‌وکارهای کوچک و یا متوسط و شرکت‌های بسیار بزرگ به فروش می‌رساند. شرکت HP در سال 1947 تأسیس شد. این شرکت در اول نوامبر سال 2015 جدایی از شرکت تجاری Hewlett Packard (Hewlett Packard Enterprise) که شامل زیرساخت‌های فناوری شرکتی، خدمات نرم‌افزاری و کسب‌وکارهای مالی می شد را تکمیل کرد.

شرکت Hewlett-Packard نام خود را به HP Inc تغییر داد. شرکت HP‌ جهت ارائه گزارش‌های مالی به سه بخش سازمان‌دهی‌شده است: بخش سیستم‌های شخصی، بخش چاپ و بخش سرمایه‌گذاری شرکتی. بخش سیستم‌های شخصی ارائه‌دهنده کامپیوترهای شخصی تجاری و مصرف‌کنندگان، ایستگاه‌های کاری (کامپیوترهایی که مخصوص کارهای اداری شرکت‌های خاص تولید می‌شوند)، سیستم‌های تین کلاینت (سیستم‌هایی که برای تحقق وظایف محاسباتی خود به کامپیوترهای دیگر وابسته‌اند) تبلت‌های تجاری و سایر ابزارهای انتقال داده‌ها، سیستم‌های پایانه فروش، مانیتور و سایر ابزارهای وابسته، نرم‌افزار، پشتیبانی و خدمات بازارهای تجاری و مصرف‌کنندگان می‌باشد.

بخش چاپ ارائه‌دهنده سخت‌افزارهای مخصوص چاپگرهای تجاری و مصرفی، تأمین مواد جانبی، راه‌حل‌ها و خدمات به همراه فروش ابزارهای اسکن تصاویر می‌باشد. بخش سرمایه‌گذاری شرکتی شامل آزمایشگاه‌های شرکت HP و برخی پروژه‌های توسعه فرایند تجاری خاص می‌باشد. جدول 38.1 نکات متمایز شرکت HP و شعبه‌های آن را نشان می‌دهد. جدول شماره 38.2 فهرستی از ادغام و تملیک‌های انجام‌گرفته توسط شرکت HP‌ را نشان می‌دهد.

جدول 38.1 نکات متمایز شرکت HP.Inc و شعبه‌های آن

جدول 38.1 نکات متمایز شرکت HP.Inc و شعبه‌های آن
مقادیر داده شده به میلیون دلار می‌باشند.

جدول 38.2 ادغام و تملیک‌های انجام شده توسط شرکت HP

جدول 38.2 ادغام و تملیک‌های انجام شده توسط شرکت HP

شرکت Computer Corporation Compaq

شرکت Compaq Computer Corporation عرضه‌کننده جهانی پیشرو محصولات مربوط به فناوری اطلاعات، خدمات و راه‌حل‌هایی جهت مشترکان شرکتی می‌باشد. این شرکت در سال 1982 پایه‌گذاری شد. شرکت Compaq Computer Corporation با شعب ادغام شده اش (که جمعاً Compaq نامیده می‌شدند) در امور طراحی، توسعه، تولید و بازاریابی ابزارهای فناوری اطلاعاتی، نرم‌افزار، خدمات و راه‌حل‌هایی شامل فناوری‌های ذخیره‌سازی پیشرفته صنعتی و راه‌حل‌های محاسباتی، راه‌حل‌های مهم تجاری مقاوم در برابر خطا، کالاهای ارتباطی، کامپیوترهای شخصی دسکتاپ و لپتاپ و ابزارهای تفریحات شخصی دستیابی به اینترنت فعالیت می‌نماید.

محصولات و خدمات شرکت Compaq به شکل مستقیم در 200 کشور دنیا و همچنین از طریق شبکه‌ای از شرکای بازاری مجاز این شرکت فروخته می‌شود. سه بخش گزارش‌دهنده شرکت Compaq عبارت‌اند از: بخش محاسبات شرکتی، بخش دستیابی اطلاعات و بخش خدمات جهانی Compaq.

شرکت Compaq در سال 1997 شرکت Digital Equipment Corporation را به همراه چیپ 64 بیتی Alpha RISC و سرور ویندوز NT/Digital UNIX که در محیط‌های محاسباتی با کار آیی بالا بسیار موفق بودند را تملیک نمود. در فوریه سال 1999 شرکت Compaq وب سایت اینترنتی Shopping.com (یک وب سایت خرید مقایسه ای) را جمعا به قیمت 257 میلیون دلار تملیک کرد. در آوریل سال 1999 شرکت Compaq شرکت Zip2 Corp را به قیمت 341 میلیون دلار تملیک نمود.

این تملیک‌ها بخشی از استراتژی شرکت Compaq برای تبدیل‌شدن به رهبری جهانی در دسترسی به اینترنت و زیرساخت‌های آن از طریق فناوری، خدمات و شراکت‌ها محسوب می‌شد. در آگوست سال 1999 شرکت Compaq 81.5 درصد از حقوق صاحبان سهام در شرکت‌های Alta Vista Company، SDC و Zip2 (که جمعاً AltaVista‌ نامیده می‌شدند) را به شرکت CMGI Inc در برابر سهام شرکت CMGI و سایر مبالغ پرداختی که جمعاً 1.8 میلیارد دلار می‌شدند در تلاشی برای سرعت بخشیدن به حرکت شرکت AltaVista جهت تبدیل‌شدن به شبکه پورتال پیشرو جهان فروخت. در فوریه سال 2000 شرکت Compaq دارایی‌های خاص پیکربندی و توزیع شرکت InaCom Corp (Inacom) که شرکت ارائه‌دهنده خدمات و کالاهای فناوری اطلاعاتی بود را به مبلغ 370 میلیون دلار به شکل نقدی تملیک نمود.

هدف از این تملیک ارائه توانایی‌های پیکربندی پیچیده و منحصربه‌فرد به همراه مدیریت سفارش‌ها از ابتدا تا به انتها و حجم ارائه مستقیم کالاها در بازار جهانی بود. شرکت Compaq به دنبال آن شرکت Cusom Edge Incorporated(CEI) را به‌عنوان شعبه‌ای تماماً متعلق به خود تأسیس کرد (که کسب‌وکار خود را به‌عنوان Compaq Direct‌انجام می‌داد) تا دارایی‌های به‌دست‌آمده از شرکت Inacom را اداره کند. در سال 2001 شرکت CEI با شرکت Compaq Computer Corporation ادغام شد. جدول زیر نکات متمایز مالی شرکت Compaq را پیش از دوره ادغام نشان می‌دهد. (جدول 38.3)

جدول 38.3 نکات متمایز مالی شرکت Compaq پیش از ادغام

جدول 38.3 نکات متمایز مالی شرکت Compaq پیش از ادغام

ادغام شرکت‌های HP‌ و Compaq

در دوم سپتامبر سال 2001، شرکت‌های Compaq و Hewlett-Packard Company (HP) اعلام کردند که قرارداد ادغام قطعی‌ای توسط هیئت‌مدیره هر دو شرکت تأیید شده و مشروط به موافقت و تأیید قانون‌گذاران و سهامداران شده است. شرکت جدید HP کامل‌ترین مجموعه کالاهای IT و خدمات را هم برای کسب‌وکارها وهم مصرف‌کنندگان ارائه می‌داد تا به مشتریانی با سیستم و معماری سیستم باز خدمت کند. (معماری سیستم باز رویکرد طراحی سیستم‌هایی است که هدف از آنها ایجاد سیستم‌هایی ذاتاً قابل تعامل و اتصال و بی‌نیاز از بهسازی و طراحی مجدد است) شرکت تلفیق شده دارای 87 میلیارد دلار ارزش بود و در مواردی چون سرورها، دستگاه‌های دسترسی به داده (کامپیوترها و دستگاه‌های دستی) دستگاه‌های عکاسی و چاپ در سطح جهان دارای رتبه یک بود.

این شرکت ادغام شده همچنین دارای رتبه کسب درآمدی پیشرو در خدمات آی تی، ذخیره سازی و نرم‌افزارهای مدیریتی بود. انتظار می‌رفت ادغام سالیانه، هم‌افزایی‌های ناشی از هزینه به میزان تقریبی 2.5 میلیارد دلار تولید کند. شرکت HP جدید ادغام شده فهرست دارایی‌ای برابر با 56.4 میلیارد دلار، درآمد سالیانه‌ای بالغ بر 87.4 میلیارد دلار و عایدی عملیاتی برابر با 3.9 میلیارد دلار داشت. این شرکت ترکیب شده در بیش از 160 کشور دنیا فعال و بیش از 145000 کارمند را به کار گماشته بود. کارلی فیورینا رئیس هیئت‌مدیره و مدیر اجرایی شرکت HP به رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل اجرایی شرکت جدید HP منصوب شد. به هنگام کامل شدن این معامله چهار عضو از اعضای هیئت‌مدیره شرکت Compaq به هیئت‌مدیره شرکت HP جدید پیوستند.

بر اساس شرایط قرارداد، سهامداران شرکت Compaq 0.6325 سهم از سهام توزیع شده جدید شرکت HP را در برابر هر سهم منتشر شده از سهام عادی شرکت Compaq دریافت نمودند. این مبادله به‌عنوان مبادله خرید در نظر گرفته شد. ارزش معامله 25 میلیارد دلار بود. سهامداران HP تقریباً 64 درصد از سهام شرکت را صاحب شده و سهامداران شرکت Compaq هم 36 درصد از سهام شرکت ادغام شده را مالک شدند. این مبادله مالی از نظر قوانین فدرال مالیات‌بردرآمد ایالات متحده به‌عنوان معامله خریدی بدون مالیات برای سهامداران هر دو شرکت در نظر گرفته شد.

هم‌افزایی‌های مورد انتظار قرار بود از انطباق کالاهای تولیدی، افزایش کارایی در مدیریت، خرید، تولید و بازاریابی و همچنین پس‌اندازهای کسب شده از توزیع مستقیم کامپیوترهای شخصی و سرورها کسب شود. مقر شرکت ادغام شده در پالو آلتو قرار گرفت. شرکت جدید HP در حیطه چهار واحد عملیاتی ساختاربندی شده بود که شامل زنجیره تولید ابزارهای عکاسی و چاپ، کسب‌وکار ابزارهای دسترسی به اطلاعات، زیرساخت‌های تجاری و کسب‌وکارهای خدماتی می‌شد.

بیشتر سهامداران بزرگ از جمله والتر هیولت که یکی از مدیران اجرایی این شرکت و فرزند بنیان‌گذار همکار این شرکت بود با این ادغام مخالفت کرده و در نبردی نیابتی برای جلوگیری از این تصاحب درگیر شدند. بزرگ‌ترین اعتراض این مخالفان با ادغام آن بود که شرکت Compaq دارای خطوط تولید محصولاتی دارای تداخل با محصولات شرکت بود و شرکت درگیر در ادغام را به ورطه کسب‌وکار با حاشیه سود اندک کامپیوترهای شخصی می‌کشاند.

این ادغام به شکست انجامید. شرکت ادغام شده شرکت HP تحت رهبری کارلی فیورینا نیمی از ارزش بازاری خود را از دست داد و متحمل ازدست‌دادن شغل‌های بسیاری شد. فیورینا در سال 2005 از این شرکت کناره‌گیری کرد. سهامداران شرکت اچ پی 24 میلیارد دلار به شکل سهام برای خرید شرکت Compaq پرداخت کردند و در عوض ارزش نسبی کمتری از این معامله کسب نمودند. شرکت HP مجبور بود 14.5 میلیارد دلار دارایی سرقفلی که بعد از معامله در حساب‌های خود در نظر گرفته بود را حذف کند.

در اول آگوست سال 2015، hp به دو شرکت تقسیم شد. شرکت HP Enterprise شامل فروش سرورها، ابزارهای ذخیره، خدمات و کسب‌وکار نرم‌افزاری شد و شرکت HP Inc فروش کامپیوترهای شخصی، چاپگرها و سایر محصولات مصرفی را به عهده گرفت. جدول زیر نکات متمایز پروفورمای شرکت HP و شرکت Compaq را در سال ادغام به شما نشان می‌دهد (جدول 38.4)

جدول 38.4 پروفورمای نکات متمایز مالی در سال ادغام

جدول 38.4 پروفورمای نکات متمایز مالی در سال ادغام

مقادیر داده شده به میلیارد دلار می‌باشد.

تحلیل عملکرد اجرایی: دوره‌های پیش‌ و پس از ادغام

سال ادغام در این تحلیل عدد صفر در نظر گرفته شده. دوره‌های ادغام 1+،2+، 3+ و به همین ترتیب الی آخر نشان‌دهنده سال‌های پس از ادغام می‌باشند.ارقام 1-،2-،3- و به همین ترتیب الی آخر نشان‌دهنده سال‌های پیش از ادغام می‌باشند. عملکردشرکت با استفاده از نرخ متوسط رشد پارامترهای مالی در طی دوره‌های چهارساله پیش‌وپس از ادغام تحلیل شده‌اند. متوسط نرخ رشد چهارساله درآمدهای شرکت HP در طول سال‌های 1998 تا 2001 میزان 6.71 درصد بوده است. متوسط نرخ رشد چهارساله درآمدهای شرکت HP در دوره پس از ادغام در سال‌های 2003 تا 2007 میزان 9.3 درصد بوده است. متوسط نرخ رشد عایدی‌ها در طی دوره‌های گفته شده از 12.23- درصد در دوره پیش از ادغام به 37.5 درصد در دوره پس از ادغام افزایش پیدا کرده است. متوسط نرخ رشد دارایی‌های کل از 2.42 درصد در دوره پیش از ادغام به 4.4 درصد در دوره پس از ادغام افزایش پیدا کرده است.

جدول 38.5 نکات متمایز مالی شرکت HP در دوره‌های پیش‌وپس از ادغام

جدول 38.5 نکات متمایز مالی شرکت HP در دوره‌های پیش‌وپس از ادغام

واکنش بازار سهام به اعلام خبر ادغام

خبر انجام معامله در دوم سپتامبر سال 2001 اعلام شد. در روز اعلام خبر ادغام، ارزش سهام شرکت Compaq به میزان 10 درصد و در روز پس از اعلام خبر ادغام 16 درصد کاهش پیدا کرد. بازده شرکت HP در روز اعلام خبر ادغام 8.46- درصد بود. در روز 1+ بعد از اعلام خبر ادغام، ارزش سهام تقریباً 11 درصد کاهش پیدا کرد. تحلیل بازده ارزش روزانه سهام برای سهام شرکت HP برای دوره یک‌ساله پیش‌وپس از اعلام خبر ادغام (بیستم آگوست سال 2001 تا بیستم آگوست سال 2002 با درنظرگرفتن دوم سپتامبر سال 2001 به‌عنوان تاریخ اعلام خبر ادغام) صورت‌گرفته است. تحلیل دوره بالایی نشان می‌دهد که سهام شرکت جمعاً 29.81 درصد از ارزش خود را در طول آن دوره ازدست‌داده است. (نمودار 38.1)

تحلیل بازده برای دوره زمانی 246 روزه قبل و بعد از اعلام خبر ادغام انجام شده است. (9- تا 236+ روز)

نمودار 38.1 بازده سهام شرکت HP در طول دوره اعلام خبر ادغام

نمودار 38.1 بازده سهام شرکت HP در طول دوره اعلام خبر ادغام

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...