کلیدی‌ترین ادغام‌های بانک JPMorgan Chase

08 دی 1400

دقیقه

تاریخچه بانکداری بانک JPMorgan Chase به بیش از 200 سال پیش برمی‌گردد. این بانک یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های مالی در دنیا محسوب می‌شود. بانک JPMorgan Chase بانک ارائه‌کننده خدمات مالی پیشرو در جهان با بیش از 2.5 تریلیون دلار دارایی و حضوری در بیش از 100 بازار جهانی می‌باشد.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

در ادامه سری مقالات ثروت زایی از ادغام و تملیک پس از مقاله ادغام شرکت Bell South با شرکت AT&T در این مقاله به بررسی کلیدی‌ترین ادغام‌های بانک JPMorgan Chase می پردازیم.

مقدمه

تاریخچه بانکداری بانک JPMorgan Chase به بیش از 200 سال پیش برمی‌گردد. این بانک یکی از قدیمی‌ترین سازمان‌های مالی در دنیا محسوب می‌شود. بانک JPMorgan Chase بانک ارائه‌کننده خدمات مالی پیشرو در جهان با بیش از 2.5 تریلیون دلار دارایی و حضوری در بیش از 100 بازار جهانی است.

بانک JPMorgan Chase رهبر بازارهایی در مواردی چون سرمایه‌گذاری بانکی، ارائه خدمات مالی برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای کوچک، بانکداری تجاری، سرمایه‌گذاری خصوصی، فرایندهای نقل‌وانتقال مالی و مدیریت دارایی‌ها می باشد. بانک JPMorgan Chase یکی از اعضای شاخص میانگین صنعتی داوجونز محسوب می‌شود. این شرکت بیش از 250 هزار کارمند را در استخدام دارد.

بنیان بانک JPMorgan Chase را می‌توان در بیش از 1200 سازمان مالی اسبق آن جستجو کرد. معروف‌ترین سازمان‌های اسبق بانک JPMorgan Chase امروزی شامل JPMorgan Chase & Co، Chase Manhattan Bank، Bank one،Manufacturers Hanover Trust Co،Chemical Bank،First National Bank of Chicago،National Bank of Detroit، The Bearn Stearns Companies Inc، Robert Fleming Holdings و غیره می‌باشند. بانک JPMorgan Chase & Co دو برند مالی بزرگ در دنیا را باهم ترکیب کردند: بانک JPMorgan و بانک Chase.

اولین بانک اسبق بانک JPMorgan Chase بنام Manhattan Bank در سال 1799 تأسیس شد. در سال 2017 بانک JPMorgan از لحاظ بازدید وب‌سایت بانکی در ردیف اول قرار گرفته بود و بیشترین تعداد مشتریان از طریق تلفن همراه را دارا بود. بانک JPMorgan دارای 6.7 میلیون مشتری دیجیتال بود. این بانک 900 میلیارد دلار از طریق وام و فروش کارت‌های اعتباری کسب کرده بود. این بانک همچنین، از طریق پرداخت‌های فروش کلان در 120 واحد پولی جهان صاحب ارزشی برابر با 5 تریلیون دلار شده بود.

در سال 2017 این بانک با در آمدی 103.6 میلیارد دلاری صاحب 24.4 میلیارد دلار سود خالص شد. در طی شش سال گذشته، شرکت از سهام خود تقریباً 40 میلیارد دلار درآمد داشته است. بانک JPMorgan در بانکداری سرمایه‌گذاری، ارائه خدمات مالی به مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارهای کوچک، بانکداری تجاری، فرایندهای نقل‌وانتقال مالی و مدیریت دارایی‌ها رهبری پیشرو محسوب می‌شود. این مؤسسه مالی از طریق برندهای JPMorgan Chase به میلیون‌ها مشتری در سراسر دنیا خدمت ارائه می‌کند. جدول 17.1 ویژگی‌های متمایز مالی بانک JPMorgan را نشان می‌دهد.

جدول 17.2 خلاصه‌ای از تاریخچه ادغام‌های بانک JPMorgan Chase را نشان می‌دهد. موارد بعدی ذکر شده ادغام‌های کلیدی و متمایزی هستند که بانک JPMorgan Chase & Co را به شکل امروزی و مدرنش شکل داده اند.

جدول 17.1 نکات متمایز مالی
جدول 17.1 نکات متمایز مالی
جدول 2-17 تاریخچه ادغام‌ها
جدول 2-17 تاریخچه ادغام‌ها

بسیاری از بانک‌های اسبق بانک JPMorgan Chase & Co در جریان های ادغامی که از اوایل دهه 1990 آغاز شده بود شرکت کردند. در سال 1991 بانک Chemical Banking با Manufacturers hanover ادغام شد و نام Chemical Banking را حفظ کرد. در سال 1995 بانک First Chicago با بانک NBD Bancorp ادغام شد تا بانک First Chicago NBD Bancorp را شکل دهد که یکی از اولین شرکت‌های بانکداری بزرگ بود که در غرب میانه ایالات متحده قرار گرفته بود. در سال 1996 Chemical Banking با Chase Manhattan ادغام شد و البته نام Chase Manhattan را حفظ کرد. این ادغام بزرگ‌ترین بانک هلدینگ را در ایالات متحده به وجود آورد.

در سال 1998 Bank one بانک First Chicago NBD Corp را با خود ادغام کرد. Bank one با ادغام با بانک Louisiana’s First CommerceCorp به یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات مالی در غرب میانه تبدیل شد. Bank one با انجام این ادغام به‌عنوان چهارمین بانک بزرگ در ایالات متحده و بزرگ‌ترین توزیع کننده کارت اعتباری ویزا در جهان مبدل شد. در سال 2000 Chase Manhattan با JPMorgan &Co ادغام شد. این ادغام به ترکیب چهار سازمان بانکی ثروت محور بزرگ و قدیمی در شهر نیویورک (Morgan؛ Chase، Chemical و Manufacturers hanover) منجر و آن‌ها را به شرکت بزرگی بنام JPMorgan Chase &Co تبدیل کرد.

در سال 2004 Bank one با بانک JPMorgan Chase &Co ادغام شد و در حقیقت با این ادغام، سرمایه و قدرت بانکداری تجاری JPMorgan را با قدرت بانکداری مصرف‌کنندگان Bank one ترکیب کرد. در سال 2008 JPMorgan Chase بانک Bear Stearns Company را تملیک کرد که با این کار فرآیند تقویت توانایی های خود در عرضه وسیع کسب‌وکارهایی مثل خدمات ویژه کارگزاری، تسویه نقدی و تجارت انرژی را تسهیل نمود.

ادغام Chase Manhattan Bank و JPMorgan

در سال 2000 Chase Manhattan Bank که سومین شرکت بزرگ بانکی در ایالات متحده محسوب می‌شد بانک JPMorgan Chase & Co را در معامله‌ای به ارزش تقریبی 30.9 میلیارد دلار تملیک کرد. در طول دهه 1980 بانک JPMorgan خود را به بانک سرمایه‌گذاری با فهرستی از مشتریان دارای سهام بلو چیپ( نشان آبی)[1] مبدل کرده بود. تملیک بانک JPMorgan، بانک Chase را به میان گروه بزرگ بانک‌های سرمایه‌گذاری پرتاب کرد. بانک‌های Chase و Morgan با یگدیگربیش از 650 میلیارد دلار دارایی داشتند که آن‌ها را بعد از بانک Citygroup با 800 میلیارد دلار دارایی قرار می داد.

بانک Chase 3.7 سهم از سهام خود را در برابر هریک از سهام Morgan معاوضه کرد. ارزش پیشنهاد شده، بر اساس ارزش نهایی 52.50 دلاری سهام Chase در سیزدهم سپتامبر سال 2000، حدود 30.9 میلیارد دلار بود.

عملیات خرد بانک Chase که شامل بانکداری مربوط به مصرف‌کنندگان و کسب‌وکار کارت‌های اعتباری می‌شد همچنان نام Chase را حفظ کرد. بیشترین بخش هم‌پوشانی بین دو بانک در عملیات سرمایه‌گذاری بانکی مثل فروش سهام و ضمانت‌نامه‌ها و تبادلات ارزی بود.

بخش عملیات سرمایه‌گذاری بانکی شرکت ترکیب شده JPMorgan نامیده شد. بانک Chase یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان کارت‌های اعتباری در کشور و یکی از وام دهندگان اصلی به اشخاص محسوب می‌شد. بانک Morgan تمرکز خود را بر ارائه خدمات به نیازمندی‌های مشتریان بسیار پراهمیت خود (دارای نشان آبی) قرار داده بود.

دارایی‌های کلی بانک Chase پیش از ادغام 396 میلیارد دلار در مقایسه با دارایی‌های کلی 266 میلیارد دلاری بانک Morgan بود. اگرچه هر دو شرکت بانک در میان پنج بانک‌ بزرگ‌ منطقه قرار داشتند اما هیچ‌کدام به تنهایی قادر نبودند به رده‌بالای بانک‌های سرمایه‌گذاری صعود کنند. بانکChase در هنگام تملیک در 65 کشور دنیا کسب‌وکار عملیاتی داشت و حدود 80000 کارمند استخدام کرده بود در حالیکه بانک JPMorgan 16000 کارمند داشت.

بانک Chase در اصل در سال 1799 تأسیس و پایه‌گذاری شد. این بانک در طول زمان با ادغام‌های گوناگونی با بانک‌های Chemical bank و Manufatcurers hanover رشد و توسعه پیدا کرد. بانک Chase تمرکز خود را بر خرید بانک‌های سرمایه‌گذاری کوچک قرارداد تا موقعیتش را به‌عنوان کارگزار شرکت‌های فناوری تقویت نماید. به‌عنوان‌مثال بانک Hambercht &quisit را در سال 1999 تملیک نمود در سال 2000 این بانک شرکت متخصص در امور ادغام یعنی Beacon Group و همچنین، شرکت بانکداری سرمایه‌گذاری و مدیریت ثروت به نام Robert Fleming Holdings را خریداری نمود. شرکت دوم با 7.7 میلیارد دلار مورد تملیک قرار گرفت.

انتظار می‌رفت ادغام بسیار موفقیت‌آمیز باشد چراکه زنجیره خدمات این دو بنگاه تکمیل‌کننده یکدیگر بودند. بخش شرکتی این کسب‌وکار شامل مشاوره برای ادغام، تجارت و عملیات صدور ضمانت‌نامه‌ها بود که به نام JPMorgan معروف شد درحالی‌که بخش مصرف‌کنندگان این شرکت شامل صدور کارت‌های اعتباری، شبکه بزرگ کاری شعبه نیویورک بانک Chase، بانک‌داری رهنی و خدمات بیمه به نام Chase معروف شد.

بانک JPMorgan ازحضوری قوی در کارگزاری اولیه معاملات سهام عمومی بانکداری سرمایه‌گذاری برخوردار بود. بانک JPMorgan به جهت مدیریت پررونق ثروت بانک و کسب‌وکارهای مشتق شده از آن و همچنین، فهرست مشتریان شرکتی و نام پرآوازه اش هدفی مطلوب محسوب می‌شد.

سهام بانک JPMorgan به هنگام اعلام خبر تملیک در 14 سپتامبر سال 4.19 دلار کاهش پیدا کرد و 181.25 دلار شد و سهام بانک Chase Manhattan به میزان 2.13 دلار کاهش پیدا کرد و به 50.69 دلار رسید. گمانه‌ زنی‌ها درباره اینکه بانک JPMorgan هدف تملیک قرار بگیرد قیمت معامله را بیش از 68 درصد بالا برد.

معامله بانک‌های JPMorgan و Bank One

Bank One ششمین بانک هلدینگ در ایالات متحده محسوب می‌شد که دارایی‌های آن بالغ‌بر 290 میلیارد دلار می‌شد.Bank One در زمان اعلام خبر ادغام بیش از 51 میلیون کارت اعتباری توزیع کرده بود و تقریباً به هفت میلیون خرده‌فروشی خدمات ارائه می‌داد و بیش از 20000 مشتری در بازارهای واسطه‌ای دارا بود. این بانک همچنین، 175 میلیارد دلار از دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده مشتریان را مدیریت می‌نمود.

بانک JPMorgan Chase در زمان ادغام 92900 کارمند داشت و سومین بانک هلدینگ در ایالات متحده محسوب می‌شد که 793 میلیارد دلار دارایی داشت. بانک JPMorgan در بیش از 50 کشور دنیا عملیات بانکی و مالی انجام می داد. Bank One‌در زمان دوره ادغام 71200 کارمند داشت و ششمین بانک هلدینگ بزرگ در ایالات متحده محسوب می‌شد که 290 میلیارد دلار دارایی و 1800 شعبه در 14 ایالت داشت.

در 14 ژانویه سال 2004 بانک JPMorgan Chase &Co توافق نامه ای جهت خرید Bank One به قیمت 58 میلیارد دلار امضا کرد. این معامله که شامل ادغام شرکت‌های هلدینگ JPMorgan Chase & Co و Bank One می‌شد در تاریخ 1 ژوئیه سال 2004 تکمیل شد. شرکت ترکیب شده به نام JPMorgan Chase & Co نامیده شد. این ادغام یکی از بزرگ‌ترین و از نظر جهانی متنوع ترین شرکت‌های ارائه خدمات مالی در دنیا را به وجود آورد.

ادغام باعث تأسیس دومین شرکت بانکداری بزرگ در ایالات متحده از لخاظ دارایی‌های کل پس از Citygroup شد. بانک ادغام شده 1.1 تریلیون دلار دارایی، سرمایه پایه ای قدرتمند، 2300 شعبه در 17 ایالت و موقعیتی پیشرو در بانکداری خرد و وام دهی، خدمات کارت‌های اعتباری، بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی ها، بانکداری خصوصی، خدمات خزانه داری و اوراق بهادار، بازارهای واسطه‌ای و سهام خصوصی داشت. مقر بانک JPMorgan در نیویورک قرار گرفته بود در حالی که مقر Bank one در شیکاگو قرار داشت.

جدول 3-17 نکات مالی برجسته مقایسه شده بانک‌های JPMorgan و Bank One را در سال ادغام به شما نشان می‌دهد.

این معامله به بانک JPMorgan کمک کرد تا دسترسی خود را به غرب میانه و جنوب غربی ایالات متحده گسترده تر کند. بانک JPMorgan با ادغام با Bank One قادر شد تا حضور قوی تری در زمینه های بانکداری خرد و کارت‌های اعتباری بدست آورد. Bank One یکی از بزرگ‌ترین توزیع‌کنندگان کارت اعتباری ویزا محسوب می‌شد. این ترکیب باعث تسهیل در فروش مقابل کالاها (و خدمات) دوبانک شد.

فرایند ادغام بانک‌های JPMorgan وBank One سومین ادغام بزرگ در خدمات مالی ایالات متحده بعد از ادغام Travelers Group‌ و CityCorp به ارزش 70.2 میلیارد دلار در سال 1998 و خرید Bank America توسط بانک NationsBank به مبلغ 59.2 میلیارد دلار برای ایجاد شرکت Bank of America بود.

شرایط معامله

در این معامله 1.32 سهم از سهام JPMorgan در برابر هریک از سهام Bank One مورد مبادله قرار گرفت. بر اساس قیمت نهایی سهام عادی JPMorgan Chase در بازار بورس و مبادلات نیویورک به تاریخ 13 ژانویه سال 2004 که آخرین روز مبادلات پیش از اعلام خبر ادغام محسوب می‌شد، نرخ تبدیل 1.32 تقریبا ارزشی برابر 51.35 دلار برای هریک از سهام عادی Bank One نشان می داد. براساس قیمت نهایی سهام بانک JPMorgan Chase به تاریخ 16 آوریل سال 2004 به میزان 39.26 دلار، نرخ تبدیل 1.32 تقریبا ارزشی برابر با 51.82 دلار برای هریک از سهام عادیBank One نشان می داد.

در روز ادغام این مقدار برابر با 51.77 دلار یا تقریبا 58 میلیارد دلار بر اساس میزان 1.12 میلیارد سهام منتشر شده Bank one شد.

این معامله، سازمانی با یک سرمایه بازار ترکیبی که تقریبا 130 میلیارد دلار می‌شد به وجود آورد. میزان صرف بر اساس میانگین ارزش نهایی سهام بانک‌های JPMorgan Chase و Bank one برای یک ماه پیش از اعلام خبر ادغام تقریبا 8 درصد و بر اساس قیمت نهایی روز اعلام خبر ادغام 14 درصد بود. مشاور مالی بانک JPMorgan Chase & Co شرکت JPMorgan Securities Inc. بود و مشاور حقوقی اش شرکتSimpsong Tatcher & Bartlett LLP مشاورمالی Bank One شرکت Lazard Freres& Co‌ و مشاورین حقوقی آن شرکت‌های watchtell،Lipton و Rosen& Katz بودند.

بانک JPMorgan همچنان و این بار با نماد قوی‌تر JPM به تبادل در بازار بورس اوراق بهادار نیویورک ادامه داد. سهام Bank One تا تاریخ 30 ژوئن سال 2004 همچنان مورد تبادل قرار می‌گرفت.

تأثیرات ادغام

شرکت ادغام شده به دومین مؤسسه مالی بزرگ در ایالات متحده تبدیل شد. این معامله باعث حذف شدن 10000 شغل گردید. بانک JPMorgan در طی سه سال سه میلیارد دلار هزینه های ادغام پیش از مالیات و 2.2. میلیارد دلار پس انداز پیش ازمالیات را انتظار می کشید.

مقر مربوط به خدمات مالی خرد (خرده‌فروشی) که شامل بانکداری مصرف‌کنندگان، بانکداری کسب‌وکارهای کوچک، فعالیتهای مرتبط به وام مشتریان و کسب‌وکار بازارهای واسطه‌ای می‌شد همه در شهر شیکاگو جای گرفته بود. از برند JPMorgan هنوز برای کسب‌وکارهای فروش کلان استفاده می‌شد. انتظار می‌رفت در طی یک دوره سه ساله، بالغ بر 2.2 میلیارد دلار صرفه جویی در هزینه کسب شود. همچنین، انتظار می‌رفت هزینه های پیش از مالیات مرتبط با فرایند ادغام 3 میلیارد دلار باشد.

بانک ترکیب شده موقعیت‌های بالایی را در میان محدوده خدمات خرد و کلان مالی از آن خود نمود. این بانک ترکیب شده در خدمات بانکداری خرد از لحاظ شبکه بانکداری و شعب رده چهارم، از لحاظ سپرده‌های مرکزی برای وام‌های خرد در رتبه دوم و همچنین، از لحاظ توزیع کارت‌های اعتباری در رده دوم قرار گرفته بود.

در زمینه بانکداری سرمایه‌گذاری، این بانک ترکیب شده در بانکداری سرمایه گذاری از لحاظ وام‌های صنفی جهانی و مشتقات در رده اول قرار گرفته و از لحاظ بدهی‌های شرکتی در رده دوم قرار گرفته بود. در مورد خزانه‌داری و خدمات اوراق بهادار شرکت ترکیب شده در رده اول شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات تسویه دلار در ایالات متحده قرار گرفته بود. این موجودیت ادغام شده به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران در عرصه سهام خصوصی در بازار مبدل گردید. (جدول 4-17)

در جریان ادغام کسب‌وکاری متوازن و گسترده به وجود آمد که 33 درصد از آن را مواردی چون بانکداری مصرف‌کنندگان، وام‌دهی، رهن، بانکداری اتوماتیک، کسب‌وکارهای خرد و بازارهای میانه، 16 درصد از آن مرتبط با خدمات کارت‌های اعتباری، 39 درصد آن مرتبط با بانکداری سرمایه‌گذاری و 7 درصد از آن مرتبط با خزانه‌داری و خدمات اوراق بهادار می‌شد، درحالی‌که مدیریت سرمایه و بانکداری خصوصی تنها 5 درصد را به خود اختصاص داده بودند.

جدول 4-17 موارد متمایز مالی در سال ادغام JPMorgan Chase
جدول 4-17 موارد متمایز مالی در سال ادغام
نمودار17.1 بازده تجمعی سهام در طی دوره اعلام خبر ادغام
نمودار17.1 بازده تجمعی سهام در طی دوره اعلام خبر ادغام

تغییر ارزش سهام در طول فرایند ادغام

تاریخ اعلام خبر ادغام در 14 ژانویه سال 2004 بود. در روز اعلام خبر ادغام، سهام Bank One دچار 10 درصد افزایش ناگهانی شد. بازده تجمعی 249 روزه در طول دوره اعلام خبر ادغام از 5- روز تا 244+ روز تقریباً 7.8 درصد بوده است. (نمودار 17.1)

بازده تجمعی دوره سه‌روزه (1- تا 1+ روز) اعلام خبر ادغام 3.47 درصد بوده است. بازده روز ادغام و روز پیش از ادغام 0.7 درصد بوده است. بازده دوره 11 روزه (5- تا 5+روز) 7.59 درصد بوده است. بازده تجمعی در تمامی دوره‌های زمانی به جز دوره 1- تا 100+ روز مثبت بوده است (جدول 17.5)

مقادیر ذکر شده به میلیون دلار می‌باشند. میانگین نرخ رشد درآمد خالص کل در طی دوره پس از ادغام در سال 2005 تا 2008 برابر با 18.78 درصد بوده است. میانگین نرخ رشد کل عایدی در طی دوره پس از ادغام 55.53 درصد بوده است. میانگین نرخ رشد سپرده‌ها در طول دوره فوق‌الذکر 12.50 درصد بوده است. میزان وام‌ها در طول دوره فوق‌الذکر به طور متوسط 9 درصد افزایش داشته است. (جدول 17.6)

جدول 17.5 بازده تجمعی در دوره‌های زمانی مختلف
جدول 17.5 بازده تجمعی در دوره‌های زمانی مختلف
جدول 17.6 موارد برجسته مالی در سال‌های ادغام و دوره پس از ادغام
جدول 17.6 موارد برجسته مالی در سال‌های ادغام و دوره پس از ادغام
جدول 17.7نسبت‌های عملکرد منتخب
جدول 17.7نسبت‌های عملکرد منتخب

بازده سهام و بازده اموال در طول سال 2007 افزایش نشان دادند. میزان سود هر سهم در سال 2007 افزایش‌یافته است. (جدول 17.7)


[1] بر پایه تعریف بازار بورس نیویورک نشان آبی به انواعی از سهام ابر شرکت‌ها گفته می‌شود، که از نظر کیفیت، اطمینان، قابلیت و توانایی سودآوری شهرتی ملی را دارا باشند

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...