آمریکن آنلاین، ادغام شرکت تایم وارنر و دیگر تجدید ساختارها

05 مهر 1400

دقیقه

شرکت سهامی تایم وارنر رهبر جهانی صنعت رسانه و سرگرمی در دنیای حاضر است و دارای منافع فراوانی در شبکه‌های تلویزیونی،تولید فیلم و سرگرمی‌های تلویزیونی است. سه شاخه اصلی شرکت تایم وارنر عبارت‌اند از شرکت ترنر، هوم باکس آفیس و برادران وارنر. تجارت شرکت ترنر شامل شبکه‌های کابلی و مالکیت رسانه‌های دیجیتال است. شاخه هوم باکس افیس شامل شبکه‌های پولی تلویزیون و خدمات تلویزیون تعاملی اینترنتی است. شاخه برادران وارنر در زمینه‌های تولید و پخش فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های تلویزیونی، نمایش خانگی فیلم‌ها، و بازی‌های ویدئویی فعالیت می‌کند.

آخرین به‌روزرسانی: 21 فروردین 1402

شرکت سهامی تایم وارنر رهبر جهانی صنعت رسانه و سرگرمی در دنیای حاضر است و دارای منافع فراوانی در شبکه‌های تلویزیونی،تولید فیلم و سرگرمی‌های تلویزیونی است. سه شاخه اصلی شرکت تایم وارنر عبارت‌اند از شرکت ترنر، هوم باکس آفیس و برادران وارنر. تجارت شرکت ترنر شامل شبکه‌های کابلی و مالکیت رسانه‌های دیجیتال است. شاخه هوم باکس افیس شامل شبکه‌های پولی تلویزیون و خدمات تلویزیون تعاملی اینترنتی است. شاخه برادران وارنر در زمینه‌های تولید و پخش فیلم‌های سینمایی، فیلم‌های تلویزیونی، نمایش خانگی فیلم‌ها، و بازی‌های ویدئویی فعالیت می‌کند.

ویژگی‌های متمایز شرکت تایم وارنر (Time Warner)

تمرکز شرکت بر ارسال محتوایی با کیفیت به سراسر جهان از طریق درگاه‌های مالتی پلاتفرم است. هدف شرکت تقویت جایگاهش در درون سامانه تلویزیون سنتی و افزایش محتوی و خدماتش به شکلی مستقیم به مشتریان است. تایم وارنر بیش از صدسال است که رهبر خلاقیت محسوب می‌شود. شعبه‌های عملیاتی آن مثل هوم آفیس، ترنر و برادران وارنر چون نمادهایی از خلاقیت و تفوق در دنیا جلوه‌گر شده‌اند. کانال اچ بی او به همراه کانال خواهرش، سینه مکس در دنیا به‌عنوان رهبران تلویزیون پولی و اشتراک ویدئویی درخواستی شناخته شده‌اند.

شرکت ترنر در سطح جهان بیش از 180 کانال تلویزیونی را پخش می‌کند. شبکه‌های مهم ترنر شامل تی ان تی، تی بی اس، ادا‌لت سوییم، تروتی وی، ترنر کلاسیک موویز، ترنر اسپورتز، کارتون نتورک، بومرنگ، سی‌ان‌ان و اچ ال‌ان می‌باشند. رسانه‌های دیجیتال ترنر شامل بلیچر ریپورت دات کام، ان بی ای دات کام، ان سی‌ای‌ای دات کام، پی‌جی‌ای دات‌کام و شبکه دیجیتالی سی‌ان‌ان است.

شبکه اچ بی او تولیدات بدیعی پخش می‌کند که طیف وسیعی از سریال‌ها، فیلم‌های مستند، مسابقات مشت‌زنی، کنسرت‌ها و تولیدات پرخرج سینمایی و خانوادگی را در بردارند. اچ بی او پربیننده‌ترین خدمات تلویزیون پولی را در ایالات متحده ارائه می‌دهد، این خدمات شامل نمایش فیلم‌های هالیوودی به مشتریانی جهانی است که در حوزه وسیعی از شیوه‌های نمایشی و قیمت‌ها انجام می‌پذیرد. خدمات سینه مکس شامل نمایش سالانه بیش از هزار عنوان فیلم سینمایی به همراه عناوین جدید و سریال‌هایی با کیفیت بالا است که در بهترین زمان پخش ارائه می‌شوند.

خدمات برند اچ بی او و سینه مکس کانال‌هایی چون اچ بی او، اچ بی او ناو، اچ بی او گو، اچ بی او آن دیماند، اچ بی او تو، اچ بی او سیگنیچر، اچ بی او فمیلی، اچ بی او کمدی، اچ بی او زون، اچ بی او لاتینو، و غیره را پخش می‌نمایند. سینه مکس خود شامل سینه مکس، مکس گو، سینه مکس آن دیماند، مور مکس، اکشن مکس، فایو ایستار مکس، مکس لاتینو، آوتر مکس و مووی مکس است.

شرکت برادران وارنر پیشرو صنعت سرگرمی سازی است که با رویکردی تجاری، رهبری فیلم‌ها، تلویزیون، سرگرمی‌های خانگی، بازی‌های ویدئویی، و تولیدات مخصوص مشتریان آینده را به عهده گرفته است. گروه تلویزیونی برادران وارنر تمامی حوزه کاری برادران وارنر را در برمی‌گیرد. تجارت تلویزیونی این گروه در برگیرنده تولیداتی تلویزیونی در کل جهان، پخش و توزیع به شیوه سنتی و دیجیتال است.

شرکت وارنر بروز انترتینمنت شامل زیرمجموعه‌های: هوم اینترتینمنت، وارنر هوم ویدئو، وارنر بروز ادونس دیجیتال سرویسز، وارنر بروز اینتراکتیو انترتینمنت، وارنر بروز تکنیکال اوپریشنز و وارنر بروز آنتی پایریسی اوپریشنز می باشد. تأسیسات استودیویی برادران وارنر بر عملیات فیزیکی شرکت برادران وارنر نظارت دارد. تمرکز تایم وارنر بر استفاده از مقیاس عملیاتی پیشرو درصنعت و همچنین، برندهایش جهت تولید، بسته‌بندی و ارسال مواد رسانه‌ای با کیفیت بالا در کل دنیا است.

تجدید ساختار توسط شرکت تایم وارنر

جدول 3.1 جدول زمانی تجدید ساختارهای انجام شده توسط شرکت تایم وارنر
جدول 3.1 جدول زمانی تجدید ساختارهای انجام شده توسط شرکت تایم وارنر

شرکت سهامی تایم با شرکت وارنر کامیونیکشنز ادغام می‌شود

در سال 1990 شرکت سهامی تایم با شرکت وارنر کامیونیکشنز (WCI) ادغام شد تا شرکت سهامی تایم وارنر را تشکیل دهد. این پروسه را می‌توان ادغامی برابر[2] نام گذاشت. ارزش این ادغام برابر با 18 میلیارد دلار بود. در این پروسه ادغام شرکت تایم 12.5 درصد از سهام خود را با حدود 10 درصد از سهام وارنر مبادله کرد. هر سهم وارنر بدون کسر مالیات با0.465 سهم از شرکت تایم مبادله شد. سهام عادی با ارزش بازار 50.74 دلار بر اساس قیمت نهایی هر سهم، به میزان 109.125 دلار در روز پیش از اعلام معامله تعیین شد. شرکت ادغام شده 10.7 میلیارد دلار بدهی داشت.

هریک از سهام داران شرکت دابلیو سی آی، میزان 0.7188774 از سهام تایم وارنر را دریافت کردند. شرکت سهامی تایم و شرکت وارنر کامیونیکشنز به قصد ایجاد قدرتی جهانی در صنعت رسانه و سرگرمی با یکدیگر ادغام شدند. این ادغام بزرگ‌ترین شرکت خوشه‌ای[3] رسانه و سرگرمی را در جهان به وجود آورد.

شرکت تایم ناشری پیشرو در زمینه نشر کتاب و مجله و همینطور صاحب شرکت‌های هلدینگ زیرمجموعه‌ای در زمینه تلویزیون کابلی بود. شرکت وارنر تولیدکننده عمده فیلم‌های سینمایی و موزیک محسوب می‌شد و دارای خدمات تلویزیون کابلی وسیعی بود. این ادغام باعث شد شرکت تایم وارنر بتواند در میان چندین غول رسانه‌ای که قادر بودند اطلاعات را در هر نوع رسانه‌ای پخش کنند خودی نشان دهد. (هریس و ریختر، 1989) پروسه ادغام باعث شد تایم وارنر به صف رقابت در برابر شرکت‌های بزرگ اروپایی و آسیایی ملحق شود. در زمان ادغام، شرکت ادغام شده دارای ارزش سهامی برابر با 15.2 میلیارد دلار و درآمدی 10 میلیارد دلاری بود.

شرکت تایم به این شرکت ادغام شده مجله تایم و سایر نشریاتیس چون مجله لایف، پیپل، مانی و اسپورت ایلوستریتد را اضافه نمود. همچنین، شرکت تایم کنترل دومین سیستم پخش کابلی در ایالات متحده یعنی شرکت آمریکن تلویژن اند کامیونیکشن کورپوریشن و هوم باکس آفیس که بزرگ‌ترین شرکت پخش برنامه‌های کابلی ملی محسوب می‌شد و شامل کانال‌های اچ بی او و سینه مکس بود را به دست گرفت. شرکت تایم همچنین، با بخش‌های فرعی چون کلوب کتاب ماه، تایم لایف بوکز و لیتل در نشر کتاب‌ها حضور چشمگیری به دست آورد.

شرکت وارنر کامیونیکشنز در سال 1971 هنگامی که شرکت کینی نشنال به‌خاطر بروز رسوایی مالی، مجبور شد دارایی‌هایی که به امور سرگرم‌کننده ارتباطی نداشتند را جدا کند، تأسیس شد. این دارایی‌های جدا شده درواقع طی سال‌های 1970 و 1980 شرکت مادر شرکت‌های وارنر بروز پیکچرز و وارنر میوزیک گروپ محسوب می‌شد. این شرکت همچنین، مالک دی سی کامیکز و مجله مد[4] بود. در سال 1970 وارنر سرمایه‌گذاری مشترکی را با شرکت کارت اعتباری آمریکن اکسپرس شکل داد که آن را وارنر آمکس ستلایت انترتینمنت نام نهاد، این شرکت صاحب کانال‌های کابلی‌ای چون ام تی وی، نیکل اودئون و شوتایم بود.

بعدها در سال 1984، شرکت وارنر سهام آمریکن اکسپرس در این سرمایه‌گذاری مشترک را خریداری کرد و آن را به شرکت وایاکام فروخت که نام خود را به ام تی وی نتورکس تغییر داد. در سال 1982 وارنر شرکت پاپیولر لایبرری را از انتشارات سی‌بی‌اس خریداری کرد. بعد از آن در سال 1983 وارنر در خطر تصاحب شدن توسط شرکت نیوز کورپریشن قرار گرفت که با ارائه دادن سهامی بیشتر از شرکت وارنر به شرکت کریس‌کرافت توانست از آن جلوگیری کند. شرکت وارنر کامیونیکشنز همچنین، شرکت لوریمار تله پیکچرز که سریال‌های تلویزیونی معروفی چون دالاس و فالکن کرست را تهیه و توزیع می‌کرد مورد تملیک قرارداد.

این شرکت ادغام شده جدید صاحب پرسودترین تجارت صفحات موسیقی و مجلات منتشر شده، بزرگ‌ترین شرکت تولید برنامه‌های تلویزیونی چه برای شبکه‌های کابلی پولی و شبکه‌های کابلی و دیجیتالی فاقد تبلیغ تلویزیونی شد. پروسه ادغام، شرکت تایم وارنر را به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تلویزیونی درکل دنیا ارتقاء داد. از سوی دیگر این توانایی را به تایم وارنر داد تا در مقابل شرکت‌های خوشه‌ای قدرتمندی چون سونی و ماتسوشیتا قد علم کند.

این ادغام به لحاظ برجسته کردن آسیب‌پذیری رقابتی شرکت‌های مرتبط با شبکه‌های کامپیوتری، بسیار چشمگیر به نظر می‌رسید. ازآنجاکه به شرکت‌های مخابراتی و شبکه‌های کامپیوتری اجازه داده نمی‌شد تا مالک خدمات تلویزیونی کابلی باشند. پروسه ادغام، شرکت تایم وارنر را قادر ساخت تا برنامه‌های تلویزیونی را تولید، آن را با سیستم کابلی خود توزیع نموده و در سراسر جهان پخش نماید. نیمی از درآمد شرکت ادغام شده از طریق شرکت‌های تابعه تلویزیونی آن به دست می‌آمدو نیمی دیگر از ساخت فیلم‌ها، مالکیت و فعالیت یکی از شش استودیوی موسیقی بزرگ دنیا و انتشار دسته‌ای از مجلات که شامل تایم، فورچن و مانی می‌شدند کسب می‌گردید.

پس از پروسه ادغام، شرکت تایم تبلیغات جدیدترین مجله‌اش را در ویدئوهای پخش خانگی شرکت وارنر قرارداد، از سوی دیگر شخصیت‌های کارتون‌های لونی تیونز شرکت وارنر در کتاب‌های چاپ شده توسط شرکت تایم ظاهر شدند. منافع ناشی از هم‌افزایی[5] از طریق شعبه تایم وارنر دیرکت که انتشاراتی چون بوک اف دی مانث کلاب و کوالیتی پیپر بک کلاب به همراه تبلیغات تلویزیونی کتاب‌های فرا روان‌شناسی برای فروش از طریق پست و یا تلفن را در اختیار داشت، بدست آمد.

دستیابی به بانک اطلاعات مستقیم بازار 13 میلیون مشتری، شرکت برادران وارنر را قادر ساخت تا فیلم‌های سطح بالایش را ترویج نماید. شرکت برادران وارنر همچنین، به منبع تعداد زیادی از تولیدات جدید که توسط عملیات مستقیم بازاری شرکت تایم وارنر تبلیغ و توزیع می‌شد مبدل شد. این تولیدات شامل ویدئوهای سری فیلم‌های تولید برادران وارنر از قبیل فیلم‌های مربوط به جنگ جهانی دوم، فیلم‌های کلینت ایستوود و کارتون‌های لونی تیونز می‌شدند.

ادغام شرکت‌های تایم وارنر و ترنر برودکاستینگ

در سال 1995 شرکت تایم وارنر با شرکت ترنر برودکاستینگ ادغام شد. این ادغام موقعیت تایم وارنر را به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت خوشه‌ای سرگرمی و رسانه‌ای ارتقاء داد. (فابریکانت، 1996) برطبق قرارداد ادغام، تایم وارنر 82 درصد از تایم برودکاستینگ را در معامله‌ای به ارزش تقریبی 7.5 میلیارد دلار خریداری کرد. این ادغام به تایم وارنر اجازه دسترسی به برندهای معتبر تد ترنر که شامل کیبل نیوزنتورک (سی‌ان‌ان) کارتون نتورک، تیم بیسبال آتلانتا بریوز و دو استودیوی مهم فیلم سازی می‌شدند را ارائه کرد.

تدترنر که رئیس بنیاد ترنر بود به سهامدار عمده و معاون رئیس تایم وارنر تبدیل شد. این ادغام با مخالفت رقبای قدرتمندی از سهام‌داران عمده ترنر چون کام کست کورپوریشن، کانتیننتال کیبل ویژن و شرکت یو اس وست که زیر شاخه شرکت بزرگ منطقه ای تلفن بل بود روبرو شد. شرکت یو اس وست برای جلوگیری از ادغام، شکایتی قانونی ثبت کرد. سرمایه‌گذاری شرکت یو اس وست در تایم وارنر شامل 25.5 درصد سهام در استودیوهای برادران وارنر، تلویزیون کابلی تایم وارنر کیبل و اچ بی او می‌شد. ترنر خود به تنهایی مالک تعدادی از شبکه‌های تلویزیونی شامل کیبل نیوز نتورک (سی ان ان)، هدلاین نیوز، ترنر نتورک تلویژن (تی ان تی) دبلیو تی بی اس، کارتون نتورک و ترنر کلاسیک موویز بود.

برطبق شرایط قرارداد، انتظار می‌رفت شرکت ادغام شده سالانه درآمدی به میزان 18.5 میلیارد دلار به دست آورد که مبلغی فراتر از در آمد سالانه شرکت والت دیزنی محسوب می‌شد. در حین پروسه ادغام، شرکت ادغام شده مالک 40 درصد از کل برنامه‌های کابلی در ایالات متحده بود. تایم وارنر به هنگام ادغام بزرگ‌ترین شرکت توزیع کننده برنامه‌های کابلی پس از شرکت سهامی تله کامیونیکشنز بود. با 11.5 میلیون مشترک کابلی که شامل 17 درصد از کل تلویزیون های کابلی خانگی امریکا می‌گردید. سهام‌داران ترنر برودکاستینگ تحت شرایط معامله سهام، سه چهارم سهام تایم وارنر را در مقابل هر سهام درجه یک یا درجه دو[6] شرکت ترنر دریافت نمودند.

ادغام شرکت آمریکن آنلاین و تایم وارنر

شرکت ای او ال(AOL) که در ابتدا آمریکن آنلاین نامیده می‌شد، شرکت توزیع‌کننده خدمات آنلاین و درگاه اینترنتی است که مقر آن در نیویورک قرار گرفته است. شرکت ای او ال که در سال 1985 تأسیس شد شرکتی راهبردی در ارائه خدمات تعاملی، برندهای شبکه اینترنت، تکنولوژی اینترنت و خدمات تجارت الکترونیک بود. این شرکت درواقع برندی بود که توسط اوت، شرکت زیر مجموعه ورایزون کامیونیکشنز به بازار معرفی شد.

در نیمه سال 1990، ای او ال شناخته شده ترین برند شبکه اینترنتی در ایالات متحده و یکی از اولین شرکت‌های پیشتاز در خدمات اینترنتی محسوب می‌شد. ای او ال خدمات دایال آپ[7]، درگاه‌های اینترنتی، ایمیل و پیام‌رسانی سریع به مشتریان خود ارائه می‌داد. ای او ال همچنین، از طریق تملیک شرکت نت اسکیپ صاحب یک جستجوگر شبکه شده بود. ای اول در سال 2009 از تایم وارنر جدا شد. در بیست و سوم ژوئن سال 2015، ای اول توسط ورایزن کامیونیکشنز به مبلغ 4.4 میلیارد دلار تملیک شد. در سوم سپتامبر سال 2015، ای اول با خرید شرکت میلینیال میدیا به مبلغ 238 میلیون دلار موافقت کرد.

آمریکن آنلاین و تایم وارنر ادغام تاریخی خود را در ژانویه سال 2001 تکمیل نمودند. شرکت آمریکن آنلاین تایم وارنر را با 71 درصد بیشتر از ارزش سهام اعلام شده تصاحب نمود. (سوتل، 2000) شرکت ای او ال در تاریخ اکتبر 1999 پروسه تملیک را پیشنهاد داده بود. این معامله باارزش 164 میلیارد دلار به بزرگ‌ترین ادغام‌های ثبت شده تا آن زمان مبدل گردید. پروسه ادغام بر اساس تبادل سهام پایه‌گذاری شده بود. سهام‌داران تایم وارنر در برابر هر سهم خود 1.5 سهم از شرکت جدید را دریافت نمودند.

از سوی دیگر سهام‌داران ای او ال یک سهم از شرکت جدید را در برابر هریک سهم شرکت ای او ال دریافت کردند. بدین صورت سهام‌داران ای او ال و تایم وارنر به ترتیب 55 درصد و 45 درصد از سهام شرکت جدید را مالک شدند. شرکت ادغام شده ارزش بازاری برابر با 350 میلیارد دلار پیدا کرد. ای او ال با دو فناوری اینترنتی مبتنی بر اشتراک کار کرده بود. درزمان اعلام پروسه ادغام، شرکت ای او ال دارای 20 میلیون مشترک بود که دو میلیون مشترک دیگر از طریق شرکت کامپیو‌سرو به آن اضافه می‌شد. شرکت ای او ال در زمان ادغام کمتر از یک‌پنجم دارایی‌ها و نیروی کاری شرکت وارنر را صاحب بود اما تقریباً دوبرابر ارزش بازار را از آن خودکرده بود. کیس[8] رئیس هیئت‌مدیره شرکت جدید گردید که اکنون ای او ال تایم وارنر نامیده می‌شد.

جرالد لوین، رئیس شرکت تایم وارنر مدیر اجرایی آن شد. تد ترنر عنوان معاون رئیس را حفظ کرد. تایم وارنر در ابتدا حدود هفتاد درصد جریان درآمد را ارائه داد. یک سال طول کشید تا این معامله توسط نهادهای ذی‌صلاح موردتأیید قرار گیرد.

برندهای اصلی شرکت ای او ال تایم وارنر شامل ای او ال، کامپیوسرو، سی‌ان‌ان، تایم، نت سکیپ، کارتون نتورک، اچ بی او، وارنر میوزیک گروپ، فورچن، اسپرت ایلوستریتد، انترتینمینت ویکلی و لونی تیونز بودند. انجام این معامله نقطه عطفی در صنعت رسانه محسوب می‌شد. این معامله ارزش سهام شرکت تایم وارنر را تا میزان 108 دلار افزایش داد که در مقابل ارزش 64.75 دلاری هر سهم آن پیش‌ازتاریخ اعلام، رشد بسیار زیادی به نظر می‌آمد. بلافاصله پس از اعلام خبر معامله، سهام تایم وارنر از همان ابتدا 39 درصد بالا رفت. سهام ای او ال به میزان 1.75 دلار کاهش پیدا کرده و 72 دلار شد.

دیدگاه استراتژیک

پروسه ادغام باعث به وجود آمدن بزرگ‌ترین شرکت ادغام عمودی[9] سرگرمی و رسانه‌ای در دنیا شد. اساساً بین اعمال تجاری دو شرکت تداخل بسیار اندکی مشاهده می‌شد. تایم وارنر شرکتی رسانه‌ای و سرگرمی ساز بود درحالی‌که ای او ال شرکت ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی بود که مواد و خدمات تجارت اینترنتی را در اختیار دیگران قرار می‌داد.

با ادغام سیستم‌های اینترنتی با پهنای باند وسیع، برنامه‌های رسانه‌ای و مشترکان تایم وارنر، انتظار می‌رفت که به همراه برندهای آنلاین و زیرساخت‌های اینترنتی ای او ال پیشرفت‌هایی استراتژیک و هم‌افزایی‌هایی چشمگیر صورت گیرد. ای او ال صاحب برند محسوب می‌شد و توانایی‌های آن را داشت که جهت رشد پهنای باند اینترنتی سرمایه‌گذاری نماید، اما فاقد زیرساخت‌های موردنیاز بود. تایم وارنر به‌عنوان ارائه‌دهنده اصلی تلویزیون کابلی قابلیت‌های توزیع مورد نیاز شرکت ای او ال را در اختیار داشت.

برای شرکت وارنر ادغام با ای او ال تنها راهی مؤثرتر برای توزیع مواد رسانه‌ای‌اش از طریق کانال‌های آنلاین به‌جای ساخت آن‌ها توسط خودش به نظر می‌رسید. انتظار می‌رفت شرکت جدید ادغام شده درگاه توزیع پهنای باند جدید و چشمگیری جهت خدمات تعاملی آمریکا آنلاین ارائه دهد و با شرکت در بازار برندهای برجسته تایم وارنر، مشترکین خود افزایش دهد. ازآنجاکه سیستم‌های پخش کابلی تایم وارنر در زمان ادغام به 20 درصد بازار ایالات متحده خدمات ارائه می‌کردند، شرکت ای او ال دسترسی مستقیم‌تری به خدمات ارسال از طریق پهنای باند پیدا کرد.

ارتباطات کابلی باعث تسهیل در معرفی ‌ای او ال تی وی شدند که جهت دستیابی به اینترنت از طریق ارسال امواج تلویزیونی طراحی شده بود. در زمان اعلام ادغام، ای او ال 22 میلیون مشترک داشت، تایم وارنر صاحب 28 میلیون مشترک مجلات، 13 میلیون مشترک تلویزیون کابلی و 35 میلیون مشترک شبکه اچ بی او بود.

ای او ال از طریق تملیک به مواد رسانه‌ای تایم وارنر و شبکه وسیعی از خطوط تلویزیونی کابلی که سهم بازاری به میزان 20 در صد در میان خانواده‌های آمریکایی دارا بود دسترسی پیدا کرد. در نتیجه معامله‌ای او ال، تایم وارنر درگاه آنلاینی با بیست و دو میلیون مشترک تصاحب کرد که شامل مشتریان شرکت کامپیوسرو می‌شد. این ادغام باعث شد توانایی‌های ارسال دیجیتال شرکت تایم وارنر کامل شود.

دلایل شکست ادغام

متأسفانه هم‌افزایی مورد انتظار میان ای او ال و تایم وارنر هیچگاه به واقعیت نپیوست. یکی از دلایلی که اغلب به آن اشاره می‌شود کاهش حجم تبلیغات و ارزش مالی مشترکین ای او ال است. از سوی دیگر به دلیل فشار اقتصادی سپتامبر سال 2011، خدمات تایم وارنر دچار تکانه‌های منفی شد. مدیران و کارمندان مقاومت زیادی نشان دادند تا بتواند رشد استراتژیک شرکت‌های ادغام شده را امکان‌پذیر سازند. چشمگیرترین دلیل شکست ادغام به‌وجودآمدن هم‌افزایی مالی با رشد منفی بود.

در طی دوران حباب دات کام در سال 1990، سهام ای او ال به طرز قابل‌ملاحظه‌ای ارزش پیدا کرده بود. در طی سال‌های 1996 تا 2001 ارزش سهام ای او ال به میزان تقریبی 1468 درصد افزایش پیدا کرده و در زمان ادغام دارای ارزش بازاری فراوانی برابر با 226 میلیارد دلار بود. معامله ادغام بر اساس مبادله سهام دربرابرسهام صورت می‌گرفت. البته با اینکه تایم وارنر دارای گردش معاملات سالانه‌ای بیشتر از ای او ال بود اما از لحاظ ارزش بازاری دارای ارزش کمتری بود. اگرچه معامله اسماً به‌عنوان ادغام برابر[10] ثبت شده بود اما در واقعیت نوعی تملیک به‌حساب می‌آمد.

ای او ال و تایم وارنر در تاریخ اعلام ادغام به ترتیب دارای ارزش بازاری برابر با 165 میلیارد و 76 میلیارد دلار بودند. تایم وارنر پیش از تأیید ادغام توسط مراجع ذی‌صلاح شاهد سقوط سود و کاهش ارزش سهام خود بود. تا سال 2001، وقتی‌که پروسه ادغام تکمیل شد، حباب دات کام از هم پاشید و همین مسئله به کاهش چشمگیری در ارزش سهام ای او ال منجر شد. در سال 2002 کسری سرقفلی[11] (کاهش ارزش) به میزان 99 میلیارد دلار نصیب شرکت ای او ال گردید.

وقتی‌که در سال 2009 ای او ال ادغام را فسخ کرده و از آن خارج شد ارزش کل آن حدوداً 5.7 میلیارد دلار شده بود و ارزش کل دو شرکت روی‌هم به یک هفتم ارزش پیش از ادغامشان سقوط کرده بود. در سال 2009، شرکت ادغام شده ارزش بازاری برابر با تنها 28 میلیارد دلار داشت. ای او ال حاکم دنیای اینترنت تلفنی (دایال آپ) حساب می‌شد اما روند مدرن خدمات اینترنتی برای تکمیل شدن همواره به پهنای باند سریع‌تری نیازمند بود.

از سوی دیگر تفاوت‌های فرهنگی و مدیریتی فراوانی میان ای او ال و تایم وارنر وجود داشت. یکپارچگی دو شرکت به شکلی سطحی و تنها در سطح حقوقی انجام شده بود. ازآنجاکه ساختار مدیریتی بسیار متزلزل بود وضعیت مدام به سمت بدتر شدن پیش می‌رفت. جدال‌ها بر سر موقعیت‌های مدیریتی در سطح مدیران ارشد در طی سه سال منجر به چهار مورد جداگانه از تعویض مدیر ارشد مالی شد. جرارد لوین رئیس هیئت‌مدیره تایم وارنر تنها یک سال بعد از ادغام به دلیل جدال‌های پس از ادغام استعفا داد.

پروسه ادغام به‌خاطر تفاوت فرهنگی شدید دو سازمان در امر یکپارچه‌سازی با چالش‌هایی مواجه شد. یکی از استراتژی‌های اصلی ادغام تبدیل کردن شرکت ای او ال به‌عنوان ارائه‌دهنده اصلی جهانی خدمات اینترنتی با سرعت بالابود. رقبای کابلی تایم وارنر از گشودن شبکه‌های خود برای ای او ال سرباز می‌زدند چرا که می‌ترسیدند که ای او ال قادر شود فیلم‌های ویدئویی را از طریق اینترنت انتقال داده و به این شکل مشتریان اصلی تلویزیونی آن‌ها را برباید.

شرکت‌های کابلی از طریق پیشنهاد سیستم قیمت پلکانی[12] که به مشترکین حق انتخاب‌هایی بیشتر از ای او ال ارائه می‌کرد با خدمات سیستم دایال آپ و اینترنت پرسرعت آن رقابت می‌نمودند. با اینکه شرکت ای او ال تایم وارنر در جهان شرکتی پیشرو در انقلاب دیجیتالی محسوب می‌شد اما در بناکردن مدل تجاری اینترنت تلفنی یا خدمات صدا روی اینترنت[13] (VoIP) که روندی روبه‌رشد بود ناکام مانده بود (دیل بوک، 2010). شرکت ادغام شده قادر نبود ایده‌های خود در ارتباط با درگاه اینترنتی ترکیبی جهت پخش موسیقی را به‌خوبی تبلیغ نماید.

در سال 2003 تایم وارنر تصمیم گرفت که نام ای او ال را از نام شرکتش جدا نماید. در سال 2009 شرکت ای او ال حدوداً شش میلیون مشترک آبونه در سراسر ایالات متحده داشت که این رقم بازمانده سیزده میلیون مشترکی بود که در سال 2006 دارا بود. در سال 2009 دارایی‌های شرکت ای او ال در مقایسه با سال 2002 که 9.1 میلیارد بود به مبلغ 4.2 میلیارد دلار کاهش یافت. در سال 2009 تایم وارنر جدایی از ای او ال را از طریق پروسه سرشکن کردن تمامی سود سهام مربوط به سهام عادی که در شرکت تایم وارنر نزد سهام‌داران آن بود، تکمیل نمود.

تا زمان ازهم‌پاشیدن حباب دات کام در سال 2000، تعداد مشترکین ای او ال و سود ناشی از تبلیغات آن به‌ سرعت در حال افزایش بود. ای او ال به‌عنوان بخشی از قرارداد اختیار فروش با رسانه بزرگ آلمانی برتلسمان می‌بایست 600 میلیون دلار وام می‌گرفت تا بتوان ای او ال اروپا را خریداری کند. تا سال 2002 کل بدهی‌های شرکت ادغام شده به مبلغ 28 میلیارد دلار رسید. میزان زیان نهایی که شامل کسر سرقفلی‌ها در سال 2000 می‌شد به مرز یک‌صد میلیارد دلار رسید. سقوط این پروسه ادغام که هم‌زمان با فروریختن حباب اینترنتی رخ داد به نظر اتفاقی نمادین به‌حساب می‌آید. درزمان پروسه ادغام تنها به‌خاطر حباب اینترنتی بود که سهام ای او ال ارزش فراوانی پیدا کرده بود.

انتظار می‌رفت این معامله، رسانه‌ای قدرتمند و قرن بیستمی به وجود آورد تا خدماتی از قبیل دسترسی به اینترنت، فیلم‌سازی، اداره کانال‌های تلویزیونی کابلی و انتشار مجلات ارائه دهد. اما کل ایده‌ها به چنان فاجعه‌ای ختم شدند که تایم وارنر مجبور شد در سال 2003 نام شرکت ای او ال را از نام شرکتش حذف نماید. شرکت ای او ال پس از آن به‌خاطر سقوط اینترنت دایال آپ در مقابل اینترنت پرسرعت با پهنای باند وسیع به‌سرعت دچار زوال شد. ای او ال بالاخره در سال 2009 از تایم وارنر جدا شد.

ای او ال در این زمان تنها دارای 2.1 میلیون مشتری مربوط به اینترنت دایال آپ بود. پروسه ادغام تا سال 2002 باعث زیان خالصی برابر با 99 میلیارد دلار شد و هر دو شرکت نتوانستند هم‌افزایی مورد انتظارشان را به دست آورند. رئیس شرکت تایم وارنر، جف بیوکس این ادغام را ” بزرگ‌ترین اشتباه در تاریخ شرکت‌ها” نامید. تایم وارنر بعد از ادغام دارای چندین برند رسانه‌ای پایدار بود اما بااین‌حال هنوز برای وفق دادن وضعیت خود با دنیای آنلاین تلاش می‌کرد اما شرکت ای او ال ثابت کرد مسیری بی‌انتها و محو شدنی برای آوردن برند ای او ال به خانه‌های دیجیتال است (جدول 3.2)

جدول 3.2 مقایسه سال‌های پیش از ادغام
جدول 3.2 مقایسه سال‌های پیش از ادغام

تأثیر ارزش سهام بر ادغام شرکت تایم وارنر

به جدول 3.3 و 3.4 مراجعه نمایید.

تایم وارنر در روز پیش از اعلام معامله ادغام سهام خود را به مبلغ 212.13 دلار در بورس نیویورک مبادله می‌کرد. در روز اعلام، سهام به مبلغ 208.89 دلار کاهش پیدا کرد. ارزش سهام طی ده روز بعدی به جز افزایش مختصر 9.05 درصدی که چند روز پس از اعلام رخ داد به‌طورکلی در حال کاهش بود. یک روز پیش از اعلام سهام، به میزان 7.27 درصد افزایش پیدا کرد. در روز اعلام ارزش سهام شرکت تایم وارنر به میزان 1.53 درصد و یک روز پس از اعلام تقریباً 12 درصد کاهش پیدا کرد.

تحلیل بازده روزانه سهام شرکت تایم وارنر در طول یک سال پیش‌وپس از ادغام (اول ژانویه سال 2000 تا اول ژانویه سال 2001) نشان می‌دهد که سهام در طول بازه زمانی یک‌ساله ارزش خود را به میزان 57 درصد ازدست‌داده است. ارزش سهام که در سی و یکم دسامبر 1999 به میزان 218.20 دلار مبادله می‌شد در بیست و دوم دسامبر سال 2000 نصف شده و به مقدار 100.9 دلار تنزل پیدا کرده است. در طی دوره کوتاه پیش‌وپس از اعلام ادغام، سهام ثبت شده تنها دارای بازده منفی است. (تصویر 3.1)

تحلیل بازده جمعی دوره یک‌ساله پیش‌ و پس از سهام شرکت تایم وارنر نشان می‌دهد که سهام تایم وارنر ارزش خود را به شکل تجمعی ازدست‌ داده است. بازده سهام در کل این دوره به ‌جز دوره‌های مثبت پنجاه و مثبت پنجاه و دو روزه، منفی است.

تحلیل بازده عملکرد

این تحلیل ازآن بابت است که مشخص شود آیا عملکرد شرکت پس از ادغام بهبود پیدا کرده است یا نه. در این تحلیل، بازده عملکرد پیش از ادغام با بازده عملکرد پس از آن در شرکت ادغام شده مورد مقایسه قرار می‌گیرد. در اینجا پنج سال داده‌های مالی پیش از ادغام در دوره زمانی سال‌های 1995 تا 1999 با داده‌های مالی پس از ادغام در دوره زمانی سال‌های 2001 تا 2005 مورد مقایسه قرار می‌گیرند. سال ادغام (سال 2000) از تحلیل‌ها حذف شده است. این تحلیل بر پایه مقادیر متوسط پنج‌ساله در طی دوره‌های پیش‌وپس از ادغام است. (جدول 3.5)

تاثیر ادغام بر سهامداران چیست؟

متوسط رشد درآمدها در طی دوره‌های پیش از ادغام یعنی سال‌های 1996 تا 1999 برابر با 38.5 درصد بوده است. متوسط نرخ رشد در آمدها طی دوره پس از ادغام یعنی سال‌های 2001 تا 2005 به میزان 3.4 درصد کاهش پیدا کرده است. در آمد عملیاتی در سال 2002 برابر 39- میلیارد بوده است. نرخ متوسط رشد درآمدهای عملیاتی در دوره پیش از ادغام 97.8 درصد بوده است درحالی‌که نرخ متوسط رشد در آمدها در درآمد عملیاتی پس از دوره ادغام به 85- درصد کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین اینجا می‌توان نتیجه گرفت که بازده عملیاتی در دوره پس از ادغام دچار کاهش شده است. هم بازده بازار سهام و هم بازده عملیاتی شرکت تایم وارنر در طی دوره پس از ادغام دچار کاهش شد. وام‌های شرکت در سال 2002 به میزان بسیار زیادی افزایش پیدا کرد.

جدول 3.3 : تحلیل بازده سهام شرکت تایم وارنر در زمان اعلام پروسه ادغام
جدول 3.3 : تحلیل بازده سهام شرکت تایم وارنر در زمان اعلام پروسه ادغام
جدول 3.4 : تحلیل بازده تجمعی
جدول 3.4 : تحلیل بازده تجمعی
 تصویر 3.1 :بازده جمعی در طی دوره یک‌ساله پیش‌وپس از ادغام
تصویر 3.1 :بازده جمعی در طی دوره یک‌ساله پیش‌وپس از ادغام
جدول 3.5 تحلیل بازده عملکرد (مقادیر به میلیون دلار می‌باشند)
جدول 3.5 تحلیل بازده عملکرد (مقادیر به میلیون دلار می‌باشند)

 

سایر تملیک‌ها

در آگوست سال 2015، ترنر سهام عمده‌ای را در شرکت با مسئولیت محدود ستریم پلنت (آی ستریم پلنت) که ارائه‌دهنده خدمات و فناوری ویدئویی به شکل رسانه جاری و یا بر اساس ذخیره‌سازی کلاود بود را تملیک کرد. این تملیک به هدف بهبود قابلیت‌های ارائه خدمات به شکل ارسال دیجیتالی شرکت ترنر صورت گرفت.

جدایی های شرکت تایم وارنر

جداشدن از شرکت ای او ال (AOL)

در سال 2009 شرکت تایم وارنر از شرکت سهامی‌ای او ال جدا شد. در تاریخ ثبت شده 27 نوامبر 2009 هر سهم از سهام عادی شرکت ای او ال در برابر هر یازده سهم از سهام عادی تایم وارنر توزیع گردید. سهام‌داران به‌جای کسر سهام پول نقد دریافت کردند. با درنظرگرفتن مسئله مالیات‌بردرآمد فدرال ایالات متحده، جدایی شرکت ای او ال پروسه‌ای بدون کسر مالیات برای سهام‌داران محسوب می‌شد، البته به‌استثناء پول نقدی که در برابر کسر سهام به آن‌ها پرداخت گردید.

جدایی از شرکت ای او ال به این هدف صورت گرفت تا برنامه‌های تجاری شرکت تایم وارنر را با تمرکز بر تولید، بسته‌بندی و توزیع مواد مربوطه‌اش کارآمدتر سازد. این جدایی به شرکت‌های تایم وارنر و ای او ال در عملکرد و استراتژی انعطاف بیشتری ارائه کرد. ادغام ای او ال تایم وارنر به‌عنوان یکی از پردردسرترین ادغام‌های شرکتی در تاریخ ثبت گردید. ای او ال به شکلی مدام مشترکین دسترسی به اینترنت از طریق دایال آپ را از دست می‌داد. هدف این جدایی آن بود که شرکت ای او ال به شرکت عمومی جداگانه‌ای با هدف تمرکز بر تقویت هسته تجاری و توسعه تولیدات و خدمات خلاقانه مبدل گردد.

جدایی تایم وارنر کیبل (Time Warner Cable)

در دوازدهم مارس سال 2009، شرکت سهامی تایم وارنر جدایی خود را از تایم وارنر کیبل در پروسه‌ای بدون کسر مالیات اعلام نمود. برنامه جدایی وارنر بر بازگرداندن یک به سه سهام صورت می‌گرفت. میزان 0.083670 سهم عادی از سهام تایم وارنر کیبل در برابر هر سهم سهام‌داران عادی تایم وارنر توزیع گردید.

تایم وارنر کیبل دومین شرکت بزرگ ارائه‌کنندة خدمات کابلی بعد از شرکت کام کست است. بعد از جدایی، شرکت تایم وارنر با 13.3 میلیون مشترک ویدئویی تصمیم گرفته بود فعالیت‌های خود را بر شبکه‌های کابلی، سرگرمی و انتشارات متمرکز نماید. شرکت تایم وارنر بیشتر در قالب شرکت تمام عیاری در زمینه تجارت مخابراتی قد علم کرده بود که محدوده کاری خود را به خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت و تلفن دیجیتالی با نیازهای متفاوت گسترش داده بود که البته چندان با تجارت رسانه‌ای سنتی تایم وارنر همخوانی نداشت.

شرکت‌های خدمات کابلی معمولاً نسبت به شرکت‌های محتوا محوری مثل شرکت‌های تولیدکننده سرگرمی و رسانه دارای اهرم‌های مالی بیشتری هستند چرا که می‌بایست در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری نمایند. شرکت تایم وارنر کیبل به سهام‌داران سهام عادی مبلغی برابر با 10.27 دلار برای هر سهام و یا جمعاً 25 میلیارد دلار پرداخت نمود. تایم وارنر 80 درصد از سهام تایم وارنر کیبل را حفظ کرد.

جداشدن شرکت سهامی تایم (.Time Inc)

در ششم ژوئن سال 2014 شرکت سهامی تایم وارنر، پروسه جدایی شرکت سهامی تایم را به اتمام رساند. تایم وارنر در تاریخ بیست و سه مه سال 2014 تمامی سهام منتشره شرکت سهامی تایم را در میان سهام‌داران شرکت تایم وارنر به نسبت یک سهم از سهام عادی شرکت سهامی تایم در مقابل هر هشت سهم سهام عادی تایم وارنر توزیع نمود. هدف از این جدایی آن بود که تایم وارنر را در مقام رهبری شرکت‌های ویدئویی قرار دهد. تایم که بزرگ‌ترین ناشر مجلات در ایالات متحده محسوب می‌شد زمانی از نظر سودرسانی و مقام برای تایم وارنر چون جواهری در تاج به نظر می‌رسید.

اگرچه مجلات تایم هنوز سودرسان بودند اما سایر برندهای آن مثل فورچن و اینترتینمینت ویکلی دیگر سود زیادی به بار نمی‌آوردند. درآمد تبلیغات عناوین مجلاتی چون تایم، پیپل و اسپرت ایلوستریتد در طول زمان کاهش پیدا کرده بودند. تایم وارنر پس از آنکه گفتگوهایش با شرکت مردیت در مورد پیشنهاد ادغام تعداد بیشتری از عناوینش با شکست روبرو شد، تصمیم گرفت تا تمامی گروه سهامی مجلات تایم را از خود جدا نماید. سناریوی جداشدن با توقف دایم فروش در روزنامه‌فروشی‌ها و کاهش تدریجی تبلیغات در مجلات انجام گرفت.

تملیک شرکت تایم وارنر توسط شرکت ای تی اند تی (AT&T)

در بیست و دوم اکتبر سال 2016، تایم وارنر با شرکت ای تی اند تی وارد قرارداد و برنامه ای شد، تا بر اساس نقل و انتقالات مالی و سهام با آن شرکت ادغام شود. تفاهم‌نامه ادغام بدون هیچ مخالفتی از طرفین توسط هیئت‌مدیره هر دو شرکت موردتأیید قرار گرفت. سهام‌داران تایم وارنر این توافق را در جلسه خاص سهام‌داران که در پانزدهم فوریه سال 2017 تشکیل شد پذیرفتند.

ارزش این معامله برابر با 85.4 میلیارد دلار به شکل نقد و سهام بود. ای تی اند تی 107.50 دلار برای هر سهم پرداخت کرد که نیمی از آن به شکل نقد و نیمی دیگر به شکل سهام پرداخت شد. سهام‌داران تایم وارنر 53.75 دلار به‌صورت نقد و تعداد مشخصی از سهام ای تی اند تی را به شکل پیش‌پرداخت توافقنامه ادغام دریافت نمودند. تعداد سهام توزیع شده از طریق ارجاع به متوسط میانگین تعدیل شده قیمت تجاری سهام عادی ای تی اند تی در بورس نیویورک در پایان هریک از پانزده روز تجاری در بورس نیویورک که شامل روز تجاری سه روز پیش از بسته شدن معامله ادغام می‌شد تعیین شده بود.

تقسیم سهام موردنظر برای دریافت سود سهم موکول به این استراتژی بود که چنانکه متوسط ارزش سهام بین 37.411 دلار و 41.349 دلار باشد، سهام‌داران شرکت تایم وارنر در برابر هر سهم عادی از شرکت تایم وارنر از ای تی اند تی سهامی به ارزش 53.75 دریافت خواهند کرد. اگر متوسط ارزش سهام زیر 37.411 دلار باشد، سهام‌داران تایم وارنر در برابر هریک از سهام عادی خود از شرکت ای تی اند تی سهامی به میزان 1.437 دریافت خواهند نمود. چنانچه متوسط ارزش سهام بالاتر از 41.349 دلار باشد، سهام‌داران تایم وارنر در برابر هریک از سهام عادی تایم وارنر 1.300 دلار سهام ای تی اند تی دریافت خواهند کرد.

انتظار می‌رفت قرارداد معامله ادغام پیش از پایان سال 2017 بسته شود. تایم وارنر موافقت کرد چنانچه شرکت دیگری پیشنهادی بالاتر از ای تی اند تی ارائه دهد، مبلغ 1.7 میلیارد دلار را به‌عنوان ارزش اسقاط پرداخت نماید. قرار بود چنانچه معامله مسدود شود شرکت ای تی اند تی 500 میلیون دلار پرداخت نماید. هدف ای تی اند تی آن بود که مبلغ معامله را با 40 میلیارد وام کوتاه‌مدت به همراه 25 میلیارد دلاری که از شرکت جی پی مورگان چیس و شرکا و 15 میلیارد دلاری که از بانک امریکا کورپ وام‌گرفته بود پرداخت نماید.

در نتیجه این ادغام و ترکیب تجارت، میلیون‌ها مشترک تلویزیون‌های پولی و خدمات بی‌سیم متعلق به شرکت ای تی اند تی با فعالیت‌های رسانه‌ای تایم وارنر که شامل شبکه‌هایی چون سی‌ان‌ان، تی ان تی، اچ بی او و فیلم‌ها و استودیوهای تلویزیونی برادران وارنر می‌شد همراه شدند. شرکت ای تی اند تی تمرکز خود را بر نقشه استراتژیکی قرارداده بود که بر اساس آن تلویزیون و فیلم‌های ویدئویی بتوانند درون بازار از تکاپو افتاده وایرلس گنجانده شوند.

تمرکز شرکت تایم وارنر بر تقویت موقعیت خود درون سیستم سنتی پخش تلویزیونی و افزایش محتوای رسانه‌ای و خدماتی بود که به طور مستقیم به مشتریان ارائه بشود. شرکت ادغام شده در نظر داشت که به اولین شرکت بی‌سیم در ایالات متحده تبدیل شود و بتواند با ارائه مجموعه مواد ویدئویی آنلاین شبیه به برنامه‌های تلویزیونی در سطح ملی با شرکت‌های کابلی رقابت نماید. (گریتا و دیگران، 2016) در آن زمان هسته تجارت بی‌سیم اشباع شده بود.

این معامله به شرکت ای تی اند تی کمک می‌کرد تا محدوده‌های دیگری برای رشد و توسعه به دست آورد. در واقع شرکت ای تی اند تی با فشارهایی در محدوده تجارت بی‌سیم سنتی‌اش روبرو شد. شرکت 268000 مشتری اصلی تلفن بی‌سیمش را از دست داد وبه دنبال آن، تجارت خدمات ویدئویی‌اش هم در سال 2016 سی هزار مشتری را از دست داد. شرکت از زمان خرید پخش کننده تلویزیون ماهواره ای بنام دایرکت تی وی در سال 2015، 20000 مشتری پخش ویدئویی داشت. انتظار می‌رفت این قرارداد در طی سه سال حدود یک میلیارد دلار ارزش تمام شده به شرکت باز گرداند.

 

[1] Warner_AMEX Cable

[2] Merger of Equals ادغامی که در آن هیئت‌مدیره هر دو شرکت با مزایای یکسانی به توافق برسند.

[3] Conglomerate

[4] Madنشریه ای مخصوص طنز و کاریکاتور

[5] Synergy benefits

[6] Class A or class B Share

[7] Dial Up ارتباط با اینترنت از طریق مودم های دایال آپ

[8] منظور Steve Case می باشد

[9] Vertically Integrated فرایندی است که در آن یک شرکت، شرکت‌های توزیع و پخش محصولات خود را، تحت تملیک خود در می‌آورد تا پس از مرحله تولید، کنترل خود را بر این قسمت‌ها افزایش دهد.

[10] Merger of Equals

[11] Goodwill write-Off

[12] Tiered Pricing system سیستمی که در مقابل مشتری قیمت های متنوعی از خدمات مورد نظر قرار می دهد.

[13] Voice Over Ip به تکنولوژی می‌گویند که برای انتقال صدا و چندرسانه از شبکه‌های مبتنی بر پروتکل اینترنت، مانند اینترنت استفاده می‌کند

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

مثال های ادغام و تملیک

loader

لطفا شکبیا باشید...